vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Information från Admin.

See User information
Det vet väl alla att innan man kliver in hos någon så ska man pingla först.

Posted on: 2006/8/14 21:44
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
hehehe...javisst,...och så ska man tydligen spana in vilken sorts dörrlås det är också (skanna)...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Är förresten inte detta ett typexempel på sådant kontrollbeteende som forumet säger sig kämpa emot i samhället? Men men, visst är det bekant detta, "vissa är mer jämlika än andra".

Anonym
Ja, precis zpz,...jag skrev om just det i nån tråd nyligen att det är märkligt att vaken.se som säger sig stå för att hålla ögat på makteliten, istället håller sitt allseende öga på vaken.se´s medlemmar, genom att övervaka dem och deras IP nummer.

Det rimmar lite illa tycker jag...

Psilo

See User information
Ja, det finns ingen som helst anledning att hålla på och skanna och ha sig enligt min mening. I den här branschen får man räkna med lite "svinn", d.v.s att det dyker upp individer som vill sabba, men procentuellt sett tror jag ändå de är försvinnande få. Det kan vara nyttig träning att konfronteras med besserwissrar ibland. Om inte annat får man då en måttstock på besserwissern inom sig själv.

Posted on: 2006/8/14 21:55

See User information
visst kan det vara så. Kanske kan man ifrågasätta varför någon gör det men, det är i alla fall inte olagligt. Det är det enda jag vill få med i tråden. Vad sen dom som använder verktygen gör med dom är en annan sak. Jag pingar ofta mina vänner för att se om dom är online, inget konstigt med det. Ibland scannar jag för att se om dom kör någon server... Inte heller något konstigt...

Posted on: 2006/8/14 22:11

See User information
Pinga,tracert m.m är i sig är inte olagligt, att det kan användas till att göra skada gör det inte autmatiskt till ett vapen.

Varför skulle du inte få använda ping mot en burk som svarar på ping ?!? Varför svarar den då på ping ?!?

Enklaste sak i världen att konfigurera din burk eller brandvägg vad du vill svara på ftp,http,ping m.m.

Posted on: 2006/8/15 8:19
"You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe" - Carl Sagan

See User information
Att säga att det är olagligt att pinga en dator på nätet för att se om den är där eller inte samt att testa en eller några portar efter om de kör något är som att säga att det vore olagligt att ringa en person för att se om de svarar eller inte. Då skulle man kunna dra slutsatsen att om ingen svarar så är ingen hemma och därigenom kan man gå dit och göra inbrott....

Ne.. Om datorn är inställd på att svara på ping så svarar den på ping och om man har serverprogramvaror av olika slag installerade öppet mot internet så har man det. De som sedan scannar ett stort antal portar för att leta efter serverprogramvaror med en viss version för att sedan använda sk exploits i dessa, är däremot ute och cyklar å det grövsta!

Allt är en balansgång helt enkelt. Men att säga att det är olagligt att pinga en dator eller att ansluta till en öppen webserver på internet utan lov... nee... Har man satt upp en webserver mot internet så får man räkna med att folk ansluter till den. Försöker man däremot hacka sig förbi lösenord mm då är det en annan sak. Det går på sitt sätt att gämföra med en butik med en öppen dörr (man vill ju att kunder ska kunna komma in i affären) men att man sedan har låsta utrymmen till lager mm och om någon obehörig då försöker ta sig in i de utrymmena då är denne på fel spår.....

Posted on: 2006/8/15 8:32

Anonym
psilo skrev

"Ja, precis zpz,...jag skrev om just det i nån tråd nyligen att det är märkligt att vaken.se som säger sig stå för att hålla ögat på makteliten, istället håller sitt allseende öga på vaken.se´s medlemmar, genom att övervaka dem och deras IP nummer.

Det rimmar lite illa tycker jag...

Psilo"

Psilo!
jag du skrev det i en tråd och ja svarade att vi som har adminrättigheter ser ip nummret efter inlägget precis som ett vanligt inlägg.

och helt plötsligt kommer det 2 andvändare med samma ipnummer som svarar på varandras inlägg.

Sedan får man som admin mail om som låter typ

"kalle och morgan" skriver sina inlägg på precis samma sätt samma stavfel samma humor osv.kan det vara så att det är ett forumtroll"

Masken

See User information
Många forum hymlar inte om vilket IP-nummer den som postat har så varför kan vi inte visa det här också? Då har "båda sidor" tillgång till dem.... Men det behöver inte betyda att hela numret visas.. det kan räcka med att de första 24 bitarna (de tre första grupperna tex 123.123.123) visas. För minska användandet av proxys kan även den address som proxyn skickar vidare visas, så vet både den som ansluter via proxy och de som "misstänker" att någon gör det att så är fallet. Båda sidor ser samma sak ... en viss avspänning och mindre frågetecken. Avspänning helt enkelt.

Posted on: 2006/8/15 8:48

See User information
Kan bara hålla med föregående 3 inläggen och hoppas att den juridiska aspekten av detta nu är klarlagd. Gällande frågan om admin ska pinga och scanna för att ta reda på mer om den som har gjort ett inlägg lämnar jag öppen. Personligen ser jag inga problem med det.

Posted on: 2006/8/15 8:51

Anonym
Nissehult!

Ja kan iaf inte fixa det har inte den kunskapen men skicka ett mail till micro.

See User information
Vad är problemet egentligen, förutom att det på Vaken finns ett gäng småungar(?) som tycker det är coolt att posta under flera alias ?

Självklart blev några tvingade att byta alias under den tid då "diktaturen" missbrukades på Vaken, men i stort kan det väl inte vara ett problem.

Till vilken nytta ska IP presenteras ? Spelar mig personligen ingen större roll men jag tycker det är lite löjligt.

Efter ett tag på vaken upptäcker man nog själv vilka man vill föra diskussion med och på vilken nivå den ska ligga.

Posted on: 2006/8/15 9:11
"You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe" - Carl Sagan

Anonym
Varför inte använda färg- och formsymboler som visas istället för ett IP-nummer? Med 10 olika symboler och 10 olika färger skulle ju kombinationsmöjligheterna bli några stycken.

Hur man sedan ansluter varje symbol med ett visst IP nummer är ju ett uppdrag för Micros där hans programmeringskunskaper kommer väl till pass, och om han inte räcker till finns det säkerligen ett antal programmers på forumet som kan hjälpa till.

(Om man vill skoja till det lite kan man ju låta bilden av ett litet troll poppa upp om någon har dessa egenskaper att de vill förvirra och skapa splittring på Vaken.se)

Anonym
verkligen skrev

"Vad är problemet egentligen, förutom att det på Vaken finns ett gäng småungar(?) som tycker det är coolt att posta under flera alias "
svar:vissa skapar dessa andvändare för att enbart bråka tjafsa och sänka vaken.

"Självklart blev några tvingade att byta alias under den tid då "diktaturen" missbrukades på Vaken, men i stort kan det väl inte vara ett problem"

svar där vet ja ej vad du menar.

"Till vilken nytta ska IP presenteras ? Spelar mig personligen ingen större roll men jag tycker det är lite löjligt."

svar:spelar ingen roll förr mig heller

See User information
Jag orkar inte fixa med massa programmering. Jag kan fixa så att Ip numren syns lätt, men proxy kan jag inte fixa.

Men jag vet inte om alla vill visa sin ip.

Posted on: 2006/8/15 15:42
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Quote:
verkligen: "Självklart blev några tvingade att byta alias under den tid då "diktaturen" missbrukades på Vaken, men i stort kan det väl inte vara ett problem"

Quote:
maggot: svar där vet ja ej vad du menar.

Men för katten maggot har du redan förträngt vad som hände när en kille tog över hela siten på egen hand och bannade mig samt alla moderatorer? Under denna temporära diktatur så tvingades bl.a. jag att byta mitt nick ett antal gånger för att överhuvudtaget komma in på siten! Tills "diktatorn" till slut IP bannade mig...

Minneskretsar ur funktion eller?

See User information
Quote:

micro wrote:
Jag orkar inte fixa med massa programmering. Jag kan fixa så att Ip numren syns lätt, men proxy kan jag inte fixa.

Men jag vet inte om alla vill visa sin ip.

Varför ska vi skylta med IP? Vi är väl tillräckligt övervakade ändå i dagens samhälle.

Posted on: 2006/8/15 21:29

See User information
Jag ser inte något problem med att visa sitt ip. Och om man vill vara annonym på nätet finns det flera tjänster för detta. Jag är 100% för det. Info man kan få från ip är ju som sagt var begränsad. Du lämnar ju ut din ip tex ...varje gång du skickar ett mail.

Posted on: 2006/8/15 21:58

Anonym
Jaxtone skrev

"Men för katten maggot har du redan förträngt vad som hände när en kille tog över hela siten på egen hand och bannade mig samt alla moderatorer? Under denna temporära diktatur så tvingades bl.a. jag att byta mitt nick ett antal gånger för att överhuvudtaget komma in på siten! Tills "diktatorn" till slut IP bannade mig...

Minneskretsar ur funktion eller"

Fan du har rätt!
(det kopplade inte jag tänkte va har ja nu gjort?

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper