vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Säga upp sig från jobbet.
Hej!

Jag skriver inte det här inlägget bara för att jag har 3 dagar kvar på min semester. Det här har jag tänkt på länge. Jag har en liten stuga på 60 kvm, byggt 2004 med alla bekvämligheter i ett väldigt atteraktivt område (tax värde 716.000), som jag bara har 400.000 kr lån på. Räntan är på c:a 1300 kr/mån och fastighetsskatten är 600 kr/mån. Totalt 1900 kr. Om jag skulle hyra ut stugan för 3500 kr/mån (kallhyra) så skulle jag tjäna 1600 kr/mån. Dom pengarna + inkomster från ciggarett och snustillverkning skulle ge mig en inkomst på c:a 3500 kr/mån.

Då kanske ni undrar hur jag skulle bo. Jag har också en mobil manskapsbod på 24 kvm som är uppdelad i en verkstadsdel och en bodel. Bodelen är c:a 10 kvm. Den har 10 cm isolering i väggarna och 20 cm i taket, men bara ett par cm i golvet. All infrastruktur så som el och vattenledningar finns.

Om jag skulle hitta en campingplats eller dylikt, där jag kunde koppla upp mig på V/A och elnätet så skulle det fungera. Boden måste uppgraderas med en vedkamin, annars tror jag att mycket pengar skulle gå åt till uppvärmningen.

Jag har fast jobb och en inkomst på över 300.000kr, men jag känner mig som en slav. Jag har också 8 mil enkel resa till jobbet vilket i praktiken förlänger min arbetsdag med 2 timmar (obetalt).

Tror ni att skatteverket kommer att sköntaxera mig om jag fortfarande har kvar stugan och inte har någon inkomst (ur deras synvinkek sett ) ? Många frågor..

/ fr3D

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Säga upp sig från jobbet.

See User information
Ja vi är löneslavar, den saken är klar. Jag beundrar dem som har mod och kraft att bryta sig loss och försöka skapa något annat, även om det kostar på.

Här kan man få lite fakta om sköntaxering. Hoppas det kan vara till någon hjälp:

http://www.alden.se/taxeringsl.htm

http://www.exton.net/Juridik/sakreg/S ... ingsl.htm#sk%F6nstaxering

http://www.skatteverket.se/rattsinfor ... f10922490e1080002797.html

Posted on: 2006/8/15 21:07
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Kom ned till stockholm och titta hur trevligt det är att bo i skogen...

Posted on: 2006/8/15 21:45
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Har ni era ungar där också?

See User information
vakenby:n comes to mind...hmmm...

Posted on: 2006/8/16 6:34

Anonym
Hmm, ungar trivs som fisken i vattnet i Svenska små-byar :)

Varje människa som kommer på besök gillar sättet att leva, billigt ere osså, mindre stress,.. hmm, mer av allt bra, o mindre av det som e mindre bra.

Hare på Er...

PS, skulle ha upp lite bilder, men jag fick igång ftp:progget, o sen strulade browsern osså... Slänger upp dom sen...

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper