vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Luftflöden i WTC 1 och 2
En uträkning som jag saknat eller inte ännu hittat på webben är vilka luftströmmar som fanns i WTC 1 och 2.

Därför görs den nu. Den formel som används är generell och används både för att beräkna luftströmmar för köksfläktar och i sprickor i hus.

Formeln är:

v=Q/A

v = hastighet (m/s)
Q = flöde (m3/s)
A = area (m2)

WTC 1 och 2 var en kvadrat där varje sida var 64 meter och en höjd på ca 415-417 meter. Det råder tyvärr en liten osäkerhet på hur höga WTC 1 och WTC 2 var men de höjdvarianter som finns påverkar inte slutresultatet utan det gör arean och rashastigheten. I ett hus är ca 95% luft och det verkar vara rimligt om man kollar hemma hos sig själv. Flödet påverkas av luftvolymen och rashastigheten. Den finns lite olika bud om rashastigheten så jag har räknat på båda ytterligheterna. Den area som luften pressades ut genom är det svåra i denna uträkning men kan ändå uppskattas om man tänker till lite. Area är beroende på vilken medelspalt man kan använda runt byggnaden. Görs den för vid så anser man att byggnaden revs av en luftkudde mellan den övre och undre delen och görs den för liten får man orimliga strömningshastigheter. Vi kan kolla hur hög varje våning var:

417/110 ~ 3,79 m

Är 3,79 meter en rimlig medelspalt eller hävdar man att med den storleken att den är en luftkudde mellan byggdelarna? Själv anser jag den vara för stor. Vi tar hälften av den (1,89 m) och räknar på det:

WTC volym = 64*64*417 = 1708032 m3
Luftmängd = 0,95*1708032 = 1622630 m3

Rashastighet = 8,5 sekunder

Flöde = 1622630/8,5 = 190897,7 m3/s
Area = 4*64*1,89 ~ 485 m2

Flödeshastighet = 190897,7/485 ~ 393 m/s

393 m/s är överljudsfart och borde ha orsakat ljudbangar.

Rashastighet = 15 sekunder

Flöde = 1622630/15 = 108175,4 m3/s

Flödeshastighet = 108175,4/485 ~ 223 m/s

I båda fallen får vi vindhastigheter (393 och 223 m/s) som förekommer in tornadon och som är kapabla att slunga bråte från WTC 1 och 2 långa vägar och även att utan vidare blåsa ut stora mängder damm. Hastigheterna ändras inte om man räknar på 415 meter.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Luftflöden i WTC 1 och 2

See User information
Bra att någon räknat lite på det här, även om den inte ger stöd åt de mest rådande tankarna på detta forum. Man har ändå rätt svårt att få ihop alla grejer som rör wtc att gå ihop utan att tänka att det mest troliga är att detta inte skedde utan inblandning från fler än "terroristerna"

Posted on: 2006/8/26 9:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det är nåt jag inte får att gå ihop. Ev. är det att du räknar på att hela luftmängden i huset trycks igenom en area på 485 m2

Innebär inte din uträkning att HELA tornens luftvolym ska tryckas ut genom en area av endast EN (485m2)våning under ex. 8,5 sekunder. Då kommer man upp i dessa flödeshastigheter.

Eller har jag missat något?

Posted on: 2006/8/26 9:23

See User information
Jag tycker att lufften borde tryckas ut vid varje våningsplan. Det skulle då uppstå högre lufthatstighet vid det lägsta våningsplanet.

Dock skapas sammtidigt ett lika stort undertryck över det fallande tornet. Denna tryckskilnad borde utjämnas av det undre övertrycket och skapa vindar som går runt i en cirkel.

Har jag tänkt rätt?

Posted on: 2006/8/26 9:54
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Ni kan se en rasande byggnad som att knöla ihop en aluminiumburk. Den luft som är i den kommer ju att måsta fara ut ur burken.

Att det skulle kunna skapas ett undertryck när raset sker är ologiskt då båda delarna rasar in i varandra och minskar i volym.

Sedan är det ett medelvärde jag räknat ut så ni kan se arean som en medelarea som finns med under hela raset. Hur den var i verkligheten får vi nog aldrig fram för det är omöjligt på de videor som finns att se några detaljer om detta i dammet och röken vid raset. Däremot sker det starka vindarna sker i alla byggnader som rasar oberoende om de gör det själva eller att man spränger dem för luften i den måste ta vägen någonstans. Rashastigheten ger den strömningshastig jag beskriver. Att dessutom byggnader innehåller ca 95 % luft gör att den faktorn inte enkelt kan bortses ifrån.

Bara för ni ska ha något annat att jämföra med. Discovery visade för ett tag sedan en dokumentär när ett varuhus i Sydkorea rasade. Den sista överlevande de hittade var en tjej som jobbade i källaren. Vid raset skapades så kraftiga luftströmmar att alla kläder på henne slets av och hon var naken när de hittade henne. Hon blev också intervjuad i denna dokumentär. Även i detta ras trodde man först på bomber men det var byggfusk som gjorde att den rasade. Man hade byggt restauranger på översta våningen som skulle innehålla en bollhall. Det blev för tungt med restaurangerna. Byggnaden höll i 5 år innan den rasade.

See User information
Quote:

zink wrote:
En uträkning som jag saknat eller inte ännu hittat på webben är vilka luftströmmar som fanns i WTC 1 och 2.

Därför görs den nu. Den formel som används är generell och används både för att beräkna luftströmmar för köksfläktar och i sprickor i hus.

Formeln är:

v=Q/A

v = hastighet (m/s)
Q = flöde (m3/s)
A = area (m2)

WTC 1 och 2 var en kvadrat där varje sida var 64 meter och en höjd på ca 415-417 meter. Det råder tyvärr en liten osäkerhet på hur höga WTC 1 och WTC 2 var men de höjdvarianter som finns påverkar inte slutresultatet utan det gör arean och rashastigheten. I ett hus är ca 95% luft och det verkar vara rimligt om man kollar hemma hos sig själv. Flödet påverkas av luftvolymen och rashastigheten. Den finns lite olika bud om rashastigheten så jag har räknat på båda ytterligheterna. Den area som luften pressades ut genom är det svåra i denna uträkning men kan ändå uppskattas om man tänker till lite. Area är beroende på vilken medelspalt man kan använda runt byggnaden. Görs den för vid så anser man att byggnaden revs av en luftkudde mellan den övre och undre delen och görs den för liten får man orimliga strömningshastigheter. Vi kan kolla hur hög varje våning var:

417/110 ~ 3,79 m

Är 3,79 meter en rimlig medelspalt eller hävdar man att med den storleken att den är en luftkudde mellan byggdelarna? Själv anser jag den vara för stor. Vi tar hälften av den (1,89 m) och räknar på det:

I båda fallen får vi vindhastigheter (393 och 223 m/s) som förekommer in tornadon och som är kapabla att slunga bråte från WTC 1 och 2 långa vägar och även att utan vidare blåsa ut stora mängder damm. Hastigheterna ändras inte om man räknar på 415 meter.

Thats nice.

Anyways, the problem with THAT theory is that it NEVER happened on each floor, AND that the air itself would NOT account for the DUST clouds and lack of HUGE concrete debris.

Posted on: 2006/8/26 14:33

See User information
Quote:

zink wrote:

Formeln är:

v=Q/A

v = hastighet (m/s)
Q = flöde (m3/s)
A = area (m2)

417/110 ~ 3,79 m

Oh and more ideas about AIR pressure can be found in the fraudulent FEMA report at:
911research.wtc7.net/mirrors/guardian/WTC/WTC_ch1.htm - 63k

Posted on: 2006/8/26 14:43

Anonym
Jag är på ett annat forum där vi INTE får lägga in länkar utan vi måste själva sammanfatta vad ev. länk innehåller. Det vore mycket trevligt om den förmågan fanns bland dem på detta forum. Jag lovar. Ni kommer aldrig att få se en länk i mina inlägg.

Sedan Homopope. Varför skriver du på engelska?

Naturligtvis kraschar golven mot varandra vid raset.

Återigen. Luftflödesberäkningarna är medelvärdeberäkningar vilket redan har påpekats så ni ska inte ta allt bokstavligt i dem utan det är strömningshastigheterna som är intressanta. Beräkningar innehåller inget om allt de andra som hände vid raset. Det går att fortsätta att räkna på den energi som är inblandad. Vilken hastighet nedåt byggnaden hade vid olika tidpunkter o.s.v. Detta har jag inte alls tagit hänsyn till utan bara luftströmmarna.

Jag har jobbat på Betongindustri AB under några år så här får ni en lexikon i betong.

I Sverige görs det betongkvalitéer mellan K10 och K130. Siffran anger hur många kilo betongen tål i en testbänk.. De vanligaste kvalitéerna är K30 och K40 och det är någon av dessa kvalitéer ni får om ni beställer betong. K110 och däröver används till broar.

Det är ingen som vet vilken betongkvalité som användes i WTC. Då betongen endast användes till golv och några andra icke bärande delar så kunde man ha valt den lägsta kvalitén och det kan förklara varför den blev mest pulver.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper