vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Konspirationsteorierna är en stor fara....

See User information
Quote:

zpz wrote:
Quote:

Lightsaber wrote:
Om man staplar tillräckligt många absurditeter och "tillfälligheter" på varandra så brukar slutsumman mynna ut i någonting annat än vad som presenteras officiellt. Som t.ex. ....

Ja, det är det jag menar, det är alla dessa "småfakta" som är konspirationsteoriernas livsluft.
Att det det allra mesta är felaktigheter eller felvinklade detaljer det bryr du dig inte om?

Oh look you are still here, doing that...THING that you do, that EVERYTHING-THEY-SAY-ON-THIS-FORUM-THAT-IS-CONSPIRATIONAL-AND-SUPPORTED-BY-ANYONE-NOT-AFFILIATED-WITH-GOVT-LIES-ARE-WRONG...well isnt that nice and easy for you?

And the biggest danger are the GOVT conspiracies I agree....
And the THEORIES they have thereof...

Posted on: 2006/8/30 6:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

jaxtone wrote:

... under tiden ligger generationer av äldre svenskar på ålderdomshem och dör i ensamhet under tiden som kriminella gäng tar över städerna!

--- under tiden lägger avväpnar man ett helt folk mentalt, känslomässigt och hindrar dem att försvara sigt!

... under tiden käkar fler och fler ungar psykofarmaka!

... under tiden som teknokrater bråkar om vems version som är mest trovärdig i en ändlös gissningslek.

Det där är MKT skrämmande men oxå sant. Folk borde öppna ögonen lite å se vad som händer.

/Nico

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
A73! nej. däremot lyssnar jag på alex jones tre timmar om dagen.

jaxtone!

"Aldrig har jag sagt att historien är oviktig... aldrig har jag sagt att undersökningar som inte är kopplade till makteliten är onödiga."

strax innan...

"Om folk inte fokuserar på länder 1000 mil hemifrån så fastnar de i historieforskning på betryggande avstånd ifrån nuet..."

grejen är väl att jag både fokuserar på länder 1000 mil hemifrån, som historieforskar. dock med skillnaden att det senare egentligen inte är på så betryggande avstånd från nuet eftersom nuet är det förflutna. det är lätt för människor att glömma bort det. självklart kollar jag nyheterna varje dag, men mer med ett leende. speciellt när det gäller utrikespolitik som man tyvärr inte får höra alltför mycket av. det är mest om sport, arga huliganer i sthlm och vädret. tragiskt men sant.

sen har jag en liten tanke om;

"och under tiden sjunker hela det svenska medvetandet in i kvicksand!"

ja, det må så vara. men om den här rörelsens mål kommer att lyckas så kommer det ske i USA o då kommer vi få höra om det på nyheterna. då kommer saker och ting att verkligen förändras. och nånting måste hända snart därborta i väst. så, nej. egentligen tror jag inte på att vad som händer i sverige kommer att påverka vad som händer i USA. ett exempel på hur lite vad vi i sverige påverkar amerikansk inrikespolitik är ju bara alla 100-tals ggr Jay Leno kört jaywalking och man skrattat ihjäl sig åt amerikaner som tror att irak ligger i australien när de går runt och frågar. den gamla sweden och switzerland-klyschan är ju oxå fin att ta upp. eller en egen liten upplevelse jag hade med en amerikansk utbytesstudent. jag sa något om gulf-kriget och han svarade: Duh, I don´t know...? We´ve had so many wars. de bryr sig helt enkelt inte i största allmänhet. finns säkert några få undantag.

tänk bara på hur odynamiskt och mesigt sverige är. vågar knappt ställa sig på alla sönderbombade libanesiska barns sida i ens. och om det tagit tid i USA och gått trögt så kan ni ju bara tänka er hur liten chans det är att folk ska bry sig här. sverige höll på nazityskland enda tills det började märkas att hitler hade storhetsvansinne och USA blandade sig i leken.

hoppas du fattar min poäng. självklart är det bra att arbeta i sverige men det är även intressant att följa utvecklingen "over there".

Posted on: 2006/8/30 15:19

See User information
eller det ena utesluter inte det andra.

Posted on: 2006/8/30 15:26

Anonym
Quote:
Atlanuchi:
...men om den här rörelsens mål kommer att lyckas så kommer det ske i USA o då kommer vi få höra om det på nyheterna. då kommer saker och ting att verkligen förändras. och nånting måste hända snart därborta i väst. så, nej. egentligen tror jag inte på att vad som händer i sverige kommer att påverka vad som händer i USA.

Du menar att USA är världens medelpunkt och att det är den felande länken som kommer att öppna mänsklighetens kollektiva medvetande. Det visar iofs att vi har två olika sätt att se på saken men behöver inte betyda att vi inte principiellt vill uppnå ett totalt högre medvetande hos mänskligheten.

Genom världshistorien har religioner, politiska fraktioner och krigshändelser fått armeér av omedvetna följeslagare att blint följa deras falska profeter, totalitära regimer och totalt bindgalna politiska ledare rätt ner i helvetets förgårdar. Jag känner att du genom att tala om ett uppvaknande som en rörelse är lite inne på samma sak och det gör mig både orolig och besviken. Jag är övertygad om att ett uppvaknande aldrig kommer att ske som en kollektiv händelse på ett gemensamt klockslag. Det handlar om personlig process där varje steg på vägen även handlar om ett större andligt uppvaknande där man under resans gång personligen omvärderar vad som är sanning och vad som är värdefullt framförallt i sina relationer till andra människor.

Jag menar att varje enskild individ är sin egen världs medelpunkt och att när den individen krossar sin bubbla av glas och når en större insikt är denna persons medvetande mycket farligare för makteliten än alla armeér i världen. Så låt mig då förklara varför jag ifrågasätter trovärdighet med uppvaknande på distans. Jag har en metafor från 70-talet jag har dragit förut men tar den en gång till, men kom ihåg det är bara en jämförelse över metodik och i viss mån önsketänkande hos den som vill frälsa andra...

Otaliga horder av vänsterns medel- och överklassintellektuella babblade under 60-, och 70-talet om arbetarklassens smärta och räddning. Dessa profeter fokuserade mera på Lenin och Marx, arbetarklassens historia eller rebellrörelser i Latinamerika än att praktiskt sätta sig in i och förstå verkligheten eller det sociala medvetandet hos den "arbetarklass" de ville rädda. Hur djupt in i det kollektiva medvetandet tror du att rödfärgen trängde in? På ytan fick ju vänstern en helsikes massa medlemmar men det satt som sagt inte djupare än att dem kollektiva massan, (rörelsen), under 80-talet Ramboiserades och strävade efter att bli Yuppies eller samla aktier på hög. Ett kollektivt uppvaknade eller en massrörelse gav alltså ingen kunskap på djupet.

Jag tycker iofs att det var lika bra eftersom ett samhälle som byggde på en sådan kollektiv ideologi hade skapat tragedier på det personliga planet in absurdum! Detta scenario har ju upprepat sig genom historien gång efter gång och oavsett vem som lett fårflocken ner i fördärvet så har det varit möjligt enbart därför att man klumpat ihop människor att ingå i en rörelse och inte respekterar dem som andliga individer med tankefrihet eller integritet.

Jag tror alltså inte på att USA är så avgörande som du säger. Jag tror mer på att skaffa sig individuell kunskap oavsett om man bor på Grönland, Papa Nya Guinea eller i Rinkeby för det är det enda de som styr världen fruktar, att vi skall få den kunskap de velat hålla undan från oss i eoner.

See User information
Låt mig säga så här;

Kedjan brister vid sin svagaste länk och du kan aldrig komma att kunna säga att Amerika inte är ett land betydligt längre ner i utförsbacken än vad Sverige är! Kolla bara på vad som skedde med Rom. Läste en artikel i DN kanske för ungefär två år sedan. kommer inte ihåg detaljerna. men dem intervjuade iaf en typ 80-årig professor som hade gett ut flera böcker i hans specialämne, vilket var emperieforskning. han hade bland annat förutsett sovjetunionens kollaps ganska exakt 10 år innan den inträffade. det han sade var ngt i stil med;

"det amerikanska imperiet kommer att falla inom 20 år, och med George Bush som president kommer det att gå ännu snabbare"

det tycker jag är ganska talande för vart avgörandet kommer att stå. det finns miljontals amerikaner som skulle vägra om det började gå utför för snabbt. så att vanliga människor hann upptäcka vad som pågick. förnuftiga generaler. självklart kommer detta att leda till konsekvenser i sverige. ska alla nyheter från USA bara censureras? inte så troligt. jag tror att vi har för lite stake i oss för att säga ifrån. folk är väldigt nöjda med sin volvo, ungar och dyra lån hos banken. och alla tror samtidigt att dom tjänar på det bara för att bankerna snor lite mindre av det. rekordlåg ränta!!!!! Weehaaa!!!!!

har du läst någon amerikansk historia så vet du att den amerikanska kontinentens historia är kantad av blodiga konflikter. det är det moderna land med våldsammast historia. lägg till detta att inom alla civilisationer genom historien sker det ett våldsamt krig någon gång vart hundrade år, och i USA (som iochförsig alltid haft en aktiv krigspolicy utomlands) är det mer troligt att det sker inom det egna landets gränser. i sverige är vi soffliggande idioter som sitter på forum istället för att göra någonting.

detta är ett troligt scenario, fast jag hoppas såklart det sker på ett fredligare sätt. vi står trots allt inför en av historiens största omvälvningar. ngt som det kommer att skrivas om i historieböckerna och minnas. förhoppningsvis. det är ju bara att inse att det är precis så det är för om man nu accepterar 911, då har man även genomskådat agendan hos Rockefeller och hans blodhundar.

inte för att låta domedags men...

"Otaliga horder av vänsterns medel- och överklassintellektuella babblade under 60-, och 70-talet om arbetarklassens smärta och räddning. Dessa profeter fokuserade mera på Lenin och Marx, arbetarklassens historia eller rebellrörelser i Latinamerika än att praktiskt sätta sig in i och förstå verkligheten eller det sociala medvetandet hos den "arbetarklass" de ville rädda. Hur djupt in i det kollektiva medvetandet tror du att rödfärgen trängde in? På ytan fick ju vänstern en helsikes massa medlemmar men det satt som sagt inte djupare än att dem kollektiva massan, (rörelsen), under 80-talet Ramboiserades och strävade efter att bli Yuppies eller samla aktier på hög. Ett kollektivt uppvaknade eller en massrörelse gav alltså ingen kunskap på djupet."

haha, vilken romantiserad bild du har utav sextiotalet. det rådde en oerhörd politisk dynamik då. protestsångare som Dylan skrämde regeringen. några år senare mordförsök på bob marley efter att han enade hela jamaicas befolkning med sina låtar mot den cia-insatta skurkregeringen som styrde jamaica med vapen. cia mördade kennedy - kolla in jim marrs=intressant som fan, de mördade martin luther king. sen skeppade staten in drogerna. alla kunde ta "lån" och köpa dyra saker. sen tog tv:n och som du säger, yuppies över. förenklad bild men säkert ganska sann.

som du själv sade;

"Jag menar att varje enskild individ är sin egen världs medelpunkt och att när den individen krossar sin bubbla av glas och når en större insikt är denna persons medvetande mycket farligare för makteliten än alla armeér i världen."

ja, då måste ju du som jag tro på denna möjliga utveckling.

annars håller jag väl egentligen kanske med dig lite men tycker att om man stirrar sanningen i vitögat kommer det inte bli en fredlig lösning. det är många insyltade ändå.

tycker också du avfärdar vänsterrörelsen på 60-talet som en galen sekt. vilka tragedier skulle kunna inträffa om männsikor tog beslut som inte skadade någon överhuvudtaget? politikerna var ju tvungna att hålla med människorna och utnyttjade dem smart i sina kampanjer. dock endast i syfte att sätta fart på sin egen politiska karriär, och går det inte slående bra för politiker nu för tiden? och hoppar man av har man direkt ett toppjobb någon annanstans. problemet är att alla bryr sig för jävla mycket om att kolla på idol nu så ingen kommer orka läsa det här. sorgligt men sant.

jaja, vi får väl se vad som händer helt enkelt. det ska bli spännande.

Posted on: 2006/8/30 17:53

Anonym
Min bild av 60- och 70-talet är inte på något sätt romantiserad och jag skulle kunna ägna resten av mitt liv att förklara alla negativa sidor av politiken som den intellektuella vänstern bejakade för att implementera den sovjetiska medellen i Sverige.

Jag upplever snarare att du har en romantiserad gullig bild av den tiden. Undrar varför? Du kanske har andra erfarenheter än jag från den tiden som kanske kan förklara dödslistor på politiker, Bader Meinhof, Rote Arme Fraktion, uteslutning och bannlysning av alla som inte tyckte exakt likadant och som ville använda stalinismen och det kommunistiska manifestet som bibel. Det är mil ifrån att sitta plinka på akustisk gitarr framför lägerelden och mysa till Bob Dylan eller som han egentligen heter "Robert Allen Zimmerman"!

Jag har på mycket nära håll erfarenheter från hur kommunismen fungerade som ockupationsmakt och översittare i ett av våra baltiska grannländer och hur de hade makt att gripa in och påverka opponenter i Sverige även under fredstid med vänsterrörelsens goda minne.

Quote:
Atlanuchi:
... tycker också du avfärdar vänsterrörelsen på 60-talet som en galen sekt. vilka tragedier skulle kunna inträffa om männsikor tog beslut som inte skadade någon överhuvudtaget? politikerna var ju tvungna att hålla med människorna och utnyttjade dem smart i sina kampanjer. dock endast i syfte att sätta fart på sin egen politiska karriär, och går det inte slående bra för politiker nu för tiden? och hoppar man av har man direkt ett toppjobb någon annanstans....

Om du var verkligt intresserad och villig att undersöka fakta skulle du snart märka att utfallet av hur många av de som var mest revolutionära under 60- och 70-talet sitter på toppjobb inom media, näringsliv och offentlig sektor är skrämmande högt.

Det finns ett samband och du har det mitt framför ögonen men ser det inte.

Albert Pike... Karl Marx... ! Guess what? Youre fooled!

Ett boktips i all välmening. Läs "Under skorpionens tecken" av Juri Lina och återkom! Den är mycket lärorik!

See User information
För det första är jag inte kommunist, långt ifrån. jag är mycket väl medveten om att kommunismen är skapad av storbankerna som ett sätt att kontrollera folket.

för det andra har jag aldrig glorifierat RAF, Bader-Meinhof eller någon form av politiskt våld. jag tar totalt avstånd från alla former av våldsamheter. det enda jag har gjort är att inse att på 60-talet var ett kollektivt medvetande på väg att växa fram som tyvärr lyckades manipuleras sönder och samman av konsumtionens förödande kraft.

"Om du var verkligt intresserad och villig att undersöka fakta skulle du snart märka att utfallet av hur många av de som var mest revolutionära under 60- och 70-talet sitter på toppjobb inom media, näringsliv och offentlig sektor är skrämmande högt."

ja det bevisar väl bara att det i mångt och mycket fanns en hel del intellektuella människor i denna rörelse.

alltså inte så konstigt som du själv säger att flera av de mest revolutionära under 60-talet sitter på feta löner och samhällsposter. pengar korrumperar såklart och det har jag väl aldrig sagt något annat om eller?

jag antar att du tror att 911 var ett självförvållat sår? i det ögonblick man accepterar detta är det en rad andra uppenbara fakta som man inser måste vara sanna. den elit som utförde attackerna har bevisligen kontrollerat samhället under en väldigt lång tid. eller hur?

hur långsökt är det då att inse att vad som skedde med vänsterrörelsen på 60-talet var en medveten splittring från elitens håll? Divide and conquer. vissa snöade in på droger, andra på kommunismen och en del fastnade i kapitalismens garn och hokuspokus så var vad som skulle kunnat bli en stor folkrörelse krossat.

jag ska helt klart kolla upp juri lina, verkar lovande.

tror du att min historiska syn på vad som kommer att hända i amerika är helt galen? fick ingen kommentar på det.

Posted on: 2006/8/31 8:37

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper