Vakencorner
|
Re: Bibeln
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Försök att få tag på dokumentärfilmen The God that Wasnt there.
http://www.thegodmovie.com/ En fantastiskt bra dokumentär om Jesus myten och hur många avgörande detaljer i hans karaktär har tillskrivits honom 100 år efter hans död. Karaktärsdrag lånade från tidigare mytiska hjältar som Osiris-Dionyses, Horus m.fl. http://en.wikipedia.org/wiki/Jesus-Myth De mest avgörande punkterna i Jesus myten såsom att han skulle ha fötts av en oskuld, son till en gud, helat sjuka mm. Är hämtade från tidigare myter.
Posted on: 2006/5/26 6:05
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Här är lite av det jag skrivit i tidigare trådar om kristendomen:
Större delen av bibeln är kopierad från skrifter som härstammar från flera andra kulturer, bl.a den sumeriska och egyptiska och det går att bevisa. Framförallt Nya testamentet bygger på astrologi och uppenbarelseboken är såvitt jag förstår elitens plan för mänskligheten maskerad som profetia. Kristendomen, liksom Islam, Judendomen och hinduismen och Buddhismen är uppfinningar av eliten för att styra och kontrollera massorna. Bibeln och framförallt Nya testamentet bygger egentligen på astrologi och de höga prästerna vet det men vill inte dela med sig av kunskapen till vanligt folk. Därför säger de att astrologi är av djävulen eller New Age. God´s son är i själva verket solen och de tolv lärjungarna representerar de 12 stjärntecknen. När det står att Guds son gick på vattnet menar man eg. att solen vandrar över vattnet. När Jesus förvandlade vatten till vin är det en metafor för att solen värmer upp vattnet som sen blir ånga, stiger till himlen och kommer ner som regn och vattnar vinplantorna som sen blir till vin. Det finns många nästan identiska Jesus-historier som är flera tusen år äldre än de i bibeln. Horus i Egypten är ett bra exempel. Född av en jungfru. En härskare vid namn Herut hotade döda den nyfödde. Döpt vid 30 års ålder av en man som sedan blev halshuggen. Han helade de sjuka och uppväckte El-azarus från de döda. Hade tolv lärjungar, blev korsfäst tillsammans med två tjuvar och återuppstod efter 3 dagar. Hmm...var har vi hört det förut? När ska folk vakna upp och inse att de är grundlurade? Organiserad religion är det värsta gift som drabbat mänskligheten. För mer information se följande: http://user.tninet.se/~npt994z/Jparal.htm http://www.religioustolerance.org/chr_jcpa5.htm På den tiden hade man inte mycket val. De som inte hade den "rätta" tron riskerade att inte leva särskilt länge. Eliten vet att de flesta av oss söker efter en frälsare utanför oss själva eftersom vi litar så lite till vår egen inre kraft. Därför kan de skräddarsy olika trosriktningar för att tillgodose detta behov och samtidigt leda oss bort ifrån de djupaste sanningarna om världen, livet och oss själva. Det är frapperande hur många av de högt intelligenta och belästa forskare inom historia, religion e.t.c världen över som totalt snöat in på kristendomen. Som bokstavligt talat tar bibeln för Guds ord och på fullt allvar tror att en man vid Jesus gjorde allt det som står i nya testamentet. Som jag ser det så tror många av dem på Kristendomen för att de vill tro det, inte för att det känns logiskt. Jesus blir en surrogatfader och en symbol för trygghet som kan lindra den skuldkänsla vi pådyvlats sedan årtusenden tillbaka. Jag tycker att bibeln är en fascinerande bok med en hel del stor litteratur och jag tycker att storyn om Jesus är rätt underbar på många sätt, men mot bakgrund av vad jag vet idag så är det omöjligt för mig att tolka det som absoluta fakta. Ta Jeriko i gamla testamentet t.ex. Det sägs att Jerikos murar föll med hjälp av en trumpetstöt. Det är bara det att vid utgrävningar av staden visar det sig att den aldrig har haft några murar. Enligt bibeln är jorden 6000 år gammal, idag vet vi att den är betydligt äldre än så, typ 4,5 miljarder. Vi får höra att Guds namn är Jahve eller Jehova och hans sons namn är Jesus, men i hebreiskan finns det inget J. Här är två killar som gjort ett imponerade forskningsarbete kring kristendomens uppkomst som jag tycker ni ska kolla in. De har nyss gett ut en bok som går att beställa och de har också lagt ut en mycket bra föreläsning som är gratis att hämta för den som är intresserad. Den finns dessutom uppdelad i flera avsnitt för er som inte har så snabb uppkoppling och vill ta hem hela filmen direkt: http://www.gnosticmedia.com/ För er som är intresserad av att forska på den officiella versionen av kristendomen hittade jag en sida som måste vara något av en guldguva här: http://www.thenazareneway.com/index.htm För er som vill forska på den inofficiella version rekommenderar jag följande: http://www.venusproject.com/ecs/true_origins_christianity.html http://www.truthbeknown.com/origins.htm http://www.truthbeknown.com/ http://www.jordanmaxwell.com/articles/astromain1a.html Pharmacratic inquisition! Jag skulle vilja rekommendera alla som är intresserad av religion och sanningen bakom kristendomen att se filmen "Pharmacratic inquisition." En mycket intressant och informativ föreläsning av två smarta killar. Finns att ladda ner gratis här: http://www.gnosticmedia.com/DL.html
Posted on: 2006/5/26 7:03
|
|||
|
Religion separerar - Andlighet förenar
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Tack Cicero och Lightsaber för info om bibeln + länkar! Jag är väldigt intresserad av att få reda på sanningen om bibeln/kristendomen samt även vad som är sant ang. andra religioner. Själv tror jag att det är bara ca. 10% som är sant i bibeln och det det mesta av det finns nog i ordspråksboken i gamla testamentet.
Till sist dagens ordspråk Lyfter man huvudet högt nog ser man inga gränser och, Du måste våga klättra långt ut på grenen, det är nämligen där all frukt finns Ha det !
Posted on: 2006/9/2 2:35
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Jag håller med dig att sanningen står i ordspråksboken Kan det vara något för er? Den oerfarne tror allt som sägs, Den kloke ger akt på varje steg. Ords 14:15 En hint till micro... Bättre öppen kritik Än dold kärlek. Ords 27:5 Såsom en gyllene ring i svinets tryne, så är skönhet hos en kvinna utan vett. Ords 11:22 En idog hustru är sin mans krona, men en vanartig är som röta i hans ben. Ords 12:4 Bättre bo i en vrå på taket än dela hus med en grälsjuk kvinna. Ords 21:9 Bättre bo ute i öknen än med en ilsken och grälsjuk kvinna. Ords 21:19 |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Skeptisk1:
Vad menar du med att adressera ordspråk till Micro med hänvisning till vanartiga och grälsjuka kvinnor? Jag är intresserad av att veta sanningen ![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
En hint till skeptisk:
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen. Ords 09:15 Bättre en rövare i polen än en polare i röven. Ords 10:5 Utsäkta den låga humorn..
Posted on: 2006/9/2 14:54
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Suck! DU är inte MOTTAGLIG för sanningen. Degrunda det du skrev, och läs det JAG skrev en gång till |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Mycke lägre än Glocalnet. Dåren visar sin broder förakt en klok man tiger. ords 11:12 |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Skeptisk1: Nu har jag "degrundat" det du skrev men chiffret för degrundaregrejen funkade inte ![]() |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Micro:
Eftersom undergången snart är nära med tanke på den låga humorn... så måste jag också lägga en blytung ordvits till barlasten. Bättre en ryggsäck på magen, än en magsäck på ryggen! |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Begrunda det att Bibeln är den tjockaste porrbok som finns. Bibeln är full av horeri, våldtäkt, otrohet, inavel, incest, mord, pedofili, homosex, osv, osv.
Är detta religion? Är detta en "helig" bok? ![]() |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
"Bättre en profilering än en pedofilering"
![]() |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hur var det där med (guden) "Baal" som bland annat ordet canni-baal-ism kommer ifrån.
Har inte kristendommen fått del av det genom nattvarden och hur man äter kristi lekamen och dricker hans blod då.
Posted on: 2006/9/2 18:44
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Intressant läsning. Lightsaber hade mkt intressant att säga. Har dock inte själv hunnit kolla upp det du länkar till men det kanske kommer en sån tid :) Lite småfel hittade jag dock i det du säger.
Jehovah är ett personligt namn på gud. När gud i 1mos skapar jorden bär han namnet : 'ĕlôhîym (el-o-heem') Detta namn är i plural och refererar till den gudomliga familjen fader, son, helig ande. dessa är olika men tillsammans en gud, en famlj. Att Jehovah är ett personlig namn framgår här: Exo 6:3 "And I appeared unto Abraham, unto Isaac, and unto Jacob, by the name of God Almighty, but by my name JEHOVAH was I not known to them." Jehovah stavas inte med J i hebreiskan utan slår du upp det i ordlista står det såhär: yehôvâh (yeh-ho-vaw') Liten detalj bara (: Angående att religionen är en skapelse av makteliten tål att utforskas. Antingen är religion en skapelse av makteliten, eller så har makteliten missbrukat och fortfarande missbrukar religion som ett medel att kontrollera människor. Jag tror på det sistnämnda, att religion har missbrukats och missbrukas för att kontrollera människor. Detta är faktiskt även något som bibeln varnar mkt om. Enligt bibeln satt jesus och språkade med sina lärljungar. De frågade: Mat 24:3 När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: "Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?" Mat 24:4 Jesus svarade dem: "Se till att ingen bedrar er. Det som enligt bibeln kommer att vara det stora problemet i sista tiden är bedragelse. Många kommer bli bedragna om sanningen. Det är nämligen det första jesus nämner i frågan. Här tycker jag den här sidan passar in utmärkt som exempel. Vore det inte bedragare ute i världen skulle inte denna sida för sanningssökare ens behöva existera. Här samlas människor som på något sätt upptäckt att allt inte står rätt till i samhället och världen. Det är något skumt på gång... Om man objektivt observerar världen idag så ser man väldigt många olika läror som många motsäger varandra. Allt kan därför inte vara sant utan många människor måste vara lurade. Vilka som är bedragna och varför är en lång diskussion där mkt måste tas i aktning (: Men i slutändan är det antingen de kristna som tror på bibeln, eller alla andra. peace (:
Posted on: 2006/9/7 7:27
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login