vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Filier hit eller dit;...spelar det nån roll?
Hmmm,...alla dessa märkliga och onaturliga företeelser har olika yttringar, men alla härstammar från samma rot...

Inom psykologi/psykiatri är begrepp som t ex patier, manier, fobier, filier, osv, osv, välkända sedan länge. Här handlar det dock om olika filier som förekommer i samhället idag.

Koprofili, från latinets coprophilia, även från grekiskans kopros (exkrementer) och philia, av philos (älskad, kär, vän), sexuell tvångsmässig attraktion till avföring.

Nekrofili (nylatin necrophilia, av grekiska nekros ’död’ och philia ’kärlek’, ’vänskap’) är en sexuell avvikelse som yttrar sig i sexuell attraktion till den döda (människo)kroppen (lik).

Pedofili (av grekiska pais, genitiv paidos, "barn" och philia "kärlek", "vänskap") är en beteckning för en vuxen människas sexuella dragning till barn; enligt Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), dras gränsen vid könsmogenhet, med 13-årsåldern som en riktlinje. Dragningen måste vara starkare mot barn än mot vuxna. Den psykiatriska definitionen av pedofili kräver inte att personen som får diagnosen har agerat efter sin böjelse. Det räcker med att de sexuella impulserna eller fantasierna leder till påtagligt lidande eller mellanmänskliga svårigheter. David Finkelhor tar upp kontroversen kring hur pedofili skall definieras och menar att det finns främst två sätt att definiera pedofili. Den inklusiva definitionen klassar alla sexuella beteenden och intressen riktade mot barn som pedofili, oavsett dessas varaktighet. Den exklusiva definitionen reflekteras i DSM-IV där en ihållande och stark dragning till förpubertala barn krävs.[1]

En ovanligt stark dragning mot unga i adolescens (13–17-årsåldern) kallas hebefili eller efebofili.

Homofili, en homofil är intresserad av och känner stark dragning till det egna könet. Det nymoderna ordet "homosexualitet", sexuell upphetsning av det egna könet, dvs homofili, är endast en skönmålning av denna avikelse. Termen "homosexualitet" har vidgats i takt med att acceptansen för homosexuella ökat.

Parafili (av grek. para "bortom", "utanför", "mot" och philia "kärlek", "vänskap") är en benämning på en socialt oaccepterad avvikelse från den sexuella normen; det involverar en avvikande fantasi eller handling som syftar till att uppnå sexuell stimulering och tillfredsställelse. Det är framför allt en psykologisk och socialpolitisk term, som fastän den alltjämt brukas är ifrågasatt.

Dendrofili (av grek. dendron "träd" och philia "kärlek", "vänskap") är en ovanlig parafili som yttrar sig i sexuell attraktion till träd.

Hebefili eller efebofili (från Hebe, ungdomens gudinna i grekisk mytologi respektive ephebos, ungdomar, samt philia, kärlek, vänskap), definieras som en sexuell preferens för postpubertala ungdomar. Det är omdiskuterat huruvida hebefili ska klassas som en sexuell läggning eller en parafili. Ordet är, trots sin klassiska etymologi, relativt nytt och populariserat av psykologen John Money under sent 1900-tal.

Edited by CyberPsilo on 2006/12/20 17:57:43
Edited by CyberPsilo on 2006/12/20 17:59:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Filier hit eller dit;...spelar det nån roll?

See User information
AMANDA ÄR DENDROFIL:

"Jag hade grenen bredvid mig i sängen, smekte den och somnade bredvid den." Amanda gjorde upp en sträng plan för sig själv - hon skulle inte besöka Träd mer och hon skulle ta ner de planscher på träd hon hade i sitt rum. Länge kände hon sig som en fördömd.

- Jag tänkte att detta var ett straff jag fått för något dumt som jag gjort i mitt förra liv.

http://www.expressen.se/index.jsp?a=565210

Utan att förolämpa Amanda kanske hon skulle uppskatta ett möte med en genuin "träskalle"

Posted on: 2006/12/20 19:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jamen är det inte i grenen det är skönast?

Posted on: 2006/12/20 21:44
Religion separerar - Andlighet förenar

Anonym
Hehehe...ja du jaxtone,...det är märkligt,...det är väl tur att man inte är ett träd, för då hade man säkert fått en massa dendrofiler efter sig...

Anonym
Filierna är många...här kommer ännu fler...

Agorafili
(grek. agora = torg)
Böjelsen för att utöva erotiska aktiviteter på allmänna platser. Risken att bli upptäckt innebär för många ett extra spänningsmoment som ökar lusten.

Algofilifili
(grek. algos = smärta)
Sexuell böjelse för smärtsamma stimuli av olika slag, något som ofta ingår i masochism.

Altocalcifili
(lat. altus = hög)
En inte helt ovanlig form av skofetischism (retifism) som fokuserar på höga klackar.

Arachnofili
(grek. arakhne = spindel)
Sexuell upphetsning av spindlar. I likhet med andra rädslor producerar spindelfobin adrenalin som kan stärka den sexuella upphetsningen. Den dominerade kan exempelvis ligga bunden och få spindeln placerad i närheten av, eller rentav på, kroppen så att den lille krabaten kan springa omkring som den vill. OBS: Om du överhuvudtaget ska ägna dig åt arachnofiliska experiment - se då till att inte använda en giftspindel!

Asphyxiofili
(grek. sphyxis = luft)
Sexuell upphetsning av syrebrist. Experimenterande med begränsad syretillförsel - s.k. andningskontroll - leder inte sällan till döden, och är således inget att rekommendera.

Choreofili
(grek. khoreia = dans)
Sexuell upphetsning av att dansa.

Elektrofili
Sexuell upphetsning av elektriska stötar. För att framkalla sådana finns speciellt framtagen apparatur med fästen som kan placeras på känsliga ställen.

Endytofili
(eng. endytophilia)
Preferens för påklädda, snarare än avklädda, partners.

Fobofili
(grek. phobia = fruktan, rädsla)
Fobier och filier ses ofta som varandras motsatser. Men ibland går de faktiskt hand i hand. Det tydligaste exemplet är fobofiler som älskar att utsättas för skräckinjagande situationer. Som vanligt är det adrenalinrushen som förstärker lusten. Den vanligaste fobofilin lär vara agorafili, dvs lusten inför risken att ertappas på allmänna platser. Men även arachnofili och formikofili, dvs attraktionen till spindlar respektive småkryp, kan räknas till denna kategori. I vidare mening kan hela SM-kulturen betraktas som fobofilisk. Rollspelen bygger ju ofta på sådant som vi absolut inte skulle vilja utsättas för till vardags, något som också förstärks av symboler som piskor, kedjor och handbojor.

Formikofili
(lat. formica = myra)
Form av zoofili, dvs "djurkärlek", som fokuserar på insekter och andra småkryp, t.ex. upphetsning när de kryper över ens kropp.

Harpaxofili
(eng. harpaxophilia)
Sexuell upphetsning av att bli rånad. Liksom i många andra akuta situationer leder ett rån till att stora mängder adrenalin sätts i omlopp, vilket kan verka starkt sexuellt stimulerande. (PS: Om du skulle råka ha harpaxofila önskningar, är det bara att kontakta mig: Jag hjälper dig så gärna att förverkliga dina våta drömmar!)

Hierofili
(grek. hieros = helig)
Sexuell attraktion till religiösa föremål, t.ex. kyrkor, krucifix och madonnastatyer. Sexualitet och religion har i den kristna kulturen ofta betraktats som varandras motsatser. I många av de urgamla gudinnereligionerna, som föregick kristendomen, judendomen och islam, ingick däremot sexuella riter som en del av religionsutövningen. Hierofili är således inget nytt påfund.

Odontofili
(grek. odontos = tand)
En odontofil tänder på tänder. Detta kan yttra sig i en njutning av att bli biten, men också av att behandlas hos tandläkaren. En tandutdragning utan bedövning är bara ett exempel på sådant som för somliga odontofiler till sjunde himlen.

Stigmatofili
(grek. stigma = märke)
Sexuell attraktion till ärr, tatueringar eller piercing - antingen på den egna kroppen eller på andras.

Tafofili
(grek. taphos = grav)
Erotisk dragning till gravar och kyrkogårdar, vilken bland annat kan yttra sig i viljan att bli levande begravd.

Urofili
(grek. uron = urin)
Urofili, urolagni eller undinism är den sexuella böjningen för urin, till exempel i form av gyllene duschar eller champagne.

See User information
Datafil
En systematiskt ordnad mängd av information med ett eget unikt namn, vanligtvis lagrad på ett magnetiskt medium eller i ett minne.

Posted on: 2006/12/21 10:19
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
LÄTT
FIL

Mjölkprodukt, benämnd enligt det förstörda svenska språkets nya än lägre standard - i bästa vaken-anda

Posted on: 2006/12/21 16:08

See User information
Psilofil - ny vedertagen benämning, ersätter ordet psykfall.

Chefsüberläkare Klot

Posted on: 2006/12/21 16:11

Anonym
Nej du patient klot,...sluta titta i spegeln nu, det är inte överläkare Psilo du ser, det är dig själv du ser i spegelbilden. Hmm,...vi får kanske ta och sänka dosen med Hibernal till dig, då du uppenbarligen hallucinerar på den aktuella dosen.

Överläkare Psilocyber

See User information
De "kärleksfulla" bröderna Andreas & Giovanni Fili var ett par snubbar jag gick me i plugget.

Posted on: 2006/12/22 16:14

See User information
jag har själv en stark böjelse för FILdelning

Posted on: 2006/12/22 18:14

Anonym
Quote:
jag har själv en stark böjelse för FILdelning

Bågfil...

Anonym
Jag vet att vägverket stödjer fildelning, de tom. har en blå rund skylt med två vita pilar som pekar neråt fast åt olika håll, vad skulle Olinda säga om det, har ni tänkt på det?

Anonym
Få jag i sammanhanget ordvitsar lov att presentera en av BennyBears absoluta hjältar: Kapten Sto(fil)

Resized Image

http://www.kaptenstofil.net/

Anonym
Om jag säger A-Fil kommer väl någon roliga fan säga B-fil
så jag skiter i det

Anonym
Det är lugnt.

Jag tar Grädd-fil ( en ) varje dag.

Hälsningar Reinfeldt.

See User information
TIPS:
Är det bara jag som äter matjessill med potatis och gräddFIL
året runt ? väldigt billigt och gott , eldorados matjessill på willys är kanonfin och billig , 5-6 kr per burk.

Posted on: 2006/12/23 21:44

See User information
De e FILéer du menar va?

Posted on: 2006/12/23 21:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper