vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Hur har ni det I Stormen ( 14/1 2007 )
Här i "Götet " får man just nu hålla i Hatten.

Göteborg - en spökstad i stormen

GÖTEBORG: Vid niotiden på söndagsmorgonen var Göteborg en spökstad. Ytterst få människor vågade trotsa myndigheternas uppmaning att stanna inne.
Ännu har varken polis eller räddningstjänst rapporterat några större skador på grund av stormen. Men spårvägen har problem med sin trafik.

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=319146

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Hur har ni det I Stormen ( 14/1 2007 )
Tänk dom som bor i skärgården typ domsö och vrångö

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Det måste ju blåsa nåt djävulskt ute på Vrångö...bara på Hising Island blåser det kraftigt.

Shit,...nu skulle jag inte vilja vara Janne Josefsson,...har bor på Åstol har jag för mig,...där måste det vara full orkan nu...hehehe

Psilo

See User information
Jag var nere vid havet, och jag stöp, det blåste 50-60 runt vissa knutar, vattnet långt upp på land, jag blev genomvåt med iskallt vatten. Över 30 i byarna. Träd har lagt sig

Posted on: 2007/1/14 12:20
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
I Östergötland, där jag bor har det blåst friskt också. En stor gran (50-60 år) har blåst ner på min tomt idag. Idag när jag åkte till jobbet (Norrköping --> Linköping) var det plattan i botten och ändå kom jag aldrig upp i mer en 100 km/h (motvind).

/ fr3D

Anonym
Allvarligt talat nu e det dags för kraftbolagen att gräva ner sina ledningar annars får dom åtminstonde halvera priset MINST.

Expose Challang eAct

Anonym
Jag åker ingenstans utan motorsågen i bagaget.

Igår morses (14/1) var jag ute med hunden i skogen och kollade luftledningarna om de var av, vi hade strömavbrott. Hur vågade jag det? Jo, i de flesta fall ramlar träd omkull därför att de är av människor planterade! Det är en gammal sanning och det har med jordstrålning att göra. Nyplanterad "industriskog" från ca 1920 och framåt ramlar lätt i sånt här väder. Det fick många erfara under Gudrun.

Så i våra till synes misskötta vildmarksskogar fanns endast kullfallna småträd, grenar och ruttna träd. Till saken hör dock att det inte var orkanbyar just där vi bor, jag skulle inte vilja vara ute på Vänern i segelbåt om man säger så (fast det var en dårfink som vindsurfade på Mjörn, sjön mellan Alingsås och Lerum...)

Hade jag haft egen elförsörjning, som jag planerar att skaffa, så hade jag aldrig behövt gå ut. Nå, p g a min frus sjukdom (elöverkänslig) är vi ständigt redo att leva strömlöst. Batterier i ficklampan, gasolkamin, spritkök, stearinljus funkar länge.
Bäst är vedeldning men det har vi inte just nu.

Skulle aldrig fått för mig att åka in till tätort under sånt här väder. Det är då det blir farligt!

Stormen "Per" var, i all sin hemskhet, bara kattskit i jämförelse med vad som väntar i framtiden...

Tragiskt med de som dog, frid vare med dem.

See User information
wikhall, vad sjuttan, luftledningar, bor ni i kuvöser ?

Jag har sett på din webbsajt några gånger. Spännande med det ni bygger! Man kanske skulle åka och vara med om jag får tillfälle.

Jag var med på Lerbyggeföreningens årsmöte för ett tag sedan, som var här i Halland. Ska ni ha med balar? Är det inte risk att de sätter sig med tiden, har jag hört? De byggen vi var och tittade på var stampade jordhus. Det är så himla härlig miljö, fantastiska hus, precis som halmhus överhuvudtaget! Vi tittade på ett hus på 350 kvadratmeter, byggt på fyrtiotalet - vilken villa! På håll såg vi den lite större villan/herrgården i stampat på 400 kvadratmeter. Sedan var vi och "tog del" av bygget i Steninge av en liten by i stampade jordhus som Per Bulthius uppför http://www.naturligt-byggeri.org/Main.asp?PageId=369
jag hittar inte sajten om det projektet nu - men här är en annan by - se hästbilden... mysigt, Hans är engagerad i det http://www.askhultsby.se//byggnadsvard.htm, och vi var och tittade på andra byggen också.

Här är Hans eget ställe, med stampat
http://www.kulturgarden.com/ Årsmötet hölls där.

Posted on: 2007/1/15 10:31
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
Nej, vi bor inte i någon kuvös. Villavagn, snarlikt fast lugnare...

Jag lär komma att säga till när bygget klämmer igång, var lugn för det...

Hans Bulthuis är ett bekant namn, i synnerhet när man talar Pise de Terré = stampade jordhus.

Ypperlig byggnadsteknik, synd bara att det tar ca 5 år att bygga...

Jag är också medlem i förenignen men har hittils inte närvarat på mötena. Har ständigt för fullt upp för det.

Vad jag känner till sätter sig inte balarna med tiden, så har åtminstone inte skett på de kåkar jag känner till. Men å andra sidan så är de inte gamla de som finns i Sverige...

Det finns många byggnadstekniska knep och jag har ett koppel med folk med mig som sysslat med detta, bl a flera arkitekter, mer eller mindre involverade.

Anonym
I Halland har det blåst rejält och jag vet inte varför jag envisas med att alltid dras till havet när det stormar.

Tog en simtur och befann mig plötsligt i Holland... eller var det bara en skylt över Halland som blivit tilltryckt efter stormen?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper