vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Soja goja

See User information
Om någon är vegitarian och har missat att Soja kan vara farligt så kan det vara bra att läsa på lite.

Tydligen på hämmar soja upptaget av det mesta för kroppen och om du skulle göra till vana att äta soja granulat, eller sojabitar som det kallas så bör du vetat var dessa bitar varit innan du får dom. De går nämligen igenom en kemisk process utan like för att få svarta illaluktande torra soja-rästprodukter att bli saftigt väldoftande vita mumsbitar.

http://www.klokast.se/Nyhet/Soya0305.html

Posted on: 2005/4/15 21:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Soja goja

See User information
Jag själv äter mest fermenterad soja som tofu, det är i den formen svenska hälsorörelsen mest ätit soja i.

Det här han skriver om att fytinsyra binder mineraler det gäller även för spannmål men skållning och surdeg och längre jäsningstid ska upphäva fytinsyrans bindning till mineraler.

Jag kolkar iofs i mig en hel del sojamjölk men komjölk är inte heller nån hälsodryck precis och nåt måste man dricka. Man skulle kanske börjat med vin dagligdags till maten som fransmännen?

Lassew

Posted on: 2005/4/16 11:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Denna länk finns i arkivet som jag la in för en längre tid sedan. Rekommenderas om man vill veta mer om sojan:

http://www.soyonlineservice.co.nz/

Soja bör förbjudas, i alla fall som tillsattsämne.

Anonym
Hittade detta om Tofu (soja) som visar ge hjärnskador:
http://starbulletin.com/1999/11/19/news/story4.html

See User information
Jag har efter ditt tips läst på klokast.se att soja är skadligt vilket skapar stora problem för mig eftersom jag äter stora mängder tofu och även dricker sojamjölk. Jag undrar då om du känner till om övriga baljväxter som linser, mungbönor och kikärtor tex är lika skadliga. Det borde de ju vara eftersom de är släktingar till sojabönan. Och även de innehåller väl isoflavonoider och fytoöstrogener. Vad farao ska man som vegetarian äta då? Hur klarar du själv dig? Något tips?

Posted on: 2005/7/17 16:42
Lux

Anonym
Det dumma är också att mycket utav dagens grönsaker är genmanipulerade. Samt att vissa varor fraktas i giftiga tunnor/utrymmen etc. För att inte bli tokig, ät så mycket ekologiskt som möjligt, gärna från lokala privatodlare. Vi har en förnämlig fördel med detta på Gotland då det finns många grönsaksodlare. ¨

Ni som har mer koll på soja får fortsätta nu :)

Anonym
Lux
Se till att välja ekologiskt odlade ämnen. Och även om vissa grönsaker är släkt med soja, betyder det inte att de har samma kemiska sammansättning och är lika farliga.

Man kan köpa bönor och äta. Finns att köpa billigt i många butiker. Soja är också ett relativt nytt ämne, och vegeterianer har funnits betydligt längre än det, så utan soja betyder inte slutet på att vara veg.

Soja ska bort bort bort. Tyvärr används det också mycket som ingredienser i många livsmedelsvaror. Det kan även gå under namn som "vegetabilisk olja" och "lecitin".

Soja är faktiskt ingen hälsomat utan en kemisk medicin. Och sen när måste man livnära sig på mediciner?

See User information
Alla vanliga bönväxter är bra. Akta dig bara för soja. Soja går att äta i små mängder och då om den är fermenterad (dvs lagrad).

Soya sås är lagrad, Miso är lagrad. Tofu vet jag inte, men tror den ursprungligen var det.

Posted on: 2005/7/18 18:31

See User information
Fan jag gillar inte tanken på att soja är farligt för mig. Det är en stor del av mitt proteinintag vegan som jag är. Jag orkar inte läsa den där texten nu men jag ska göra det så fort det blir dagtid. Är det nån som har några mer forskningsresultat än de som ligger på klokast.se?

Posted on: 2005/8/16 23:51
Jag står här mitt i gatan som om jag blivit lam
Ser alla människorna som myrorna här på sta’n
Alla verkar veta vart precis dom ska nånstans
Och så plötsligt blir det folktomt och jag står ensam kvar

See User information
Jag dricker ekologisk ris mjölk och spelt mjölk..de är helt ok

Posted on: 2005/8/17 5:42

Anonym
Pekun
Har du sett denna länk?
http://www.soyonlineservice.co.nz/

See User information
Nix det hade jag inte. Jag påbörjar läsningen av delar av informationen på den länken nu.

Posted on: 2005/8/17 21:52

See User information
Nu har läst lite och jag vet inte om det där är sant men jag ska nog dra ner mitt sojaintag tills vidare.

Posted on: 2005/8/17 22:07

See User information

Posted on: 2005/8/17 22:21

Anonym
Pekun
Du vet väl att en näve nötter innehåller hela dagsbehovet av protein?

See User information
Nötterna innehåller inte fullvärdigt protein. Men det är fortfarande protein. Käkar man varierat så är det ju inte så svårt. Tänkte mest som proteintillskott iom att jag ska börja träna snart.

Posted on: 2005/8/18 11:15

See User information
En annan nackdel med soja är att sojabönor är syrabildande, liksom andra bönor och linser.

Ett alternativ till sojamjölk är att dricka havremjölk. Det smakar gott tycker jag och är inte lika surt som sojamjölk.. Tyvärr är havre också syrabildande, så det är viktigt att äta ordentligt med basbildande mat för att skapa balans.

Posted on: 2005/10/4 18:03

Anonym
Hej, kan ni förklara lite närmare, vanlig kinessoja till riset, e det farligt??

Sen tappar jag hår sen 18års åldern och har under längre tid intagit ett hälsopreparat som heter arcon tisane(hårvitaminkapslar) innehåller soja står det. för det skall tydligen blockera dht nivåerna i hårbotten, är detta inte bra då?

Hittade detta:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,459351,00.html

See User information
Soja är inte farligt om man fermenterar den. Sojasås och Miso mm är fermenterade.

Tofu är också lätt behandlad och är mindre farlig en ren sojaböna, men fortfarande inte bra att äte i stora mängder. Men bör öven kombinera tofu med andra högproteinrika matvaror för att minska negaiva efffekter.

Posted on: 2005/10/11 8:26

See User information
Ännu en nackdel med soja är det är nästan lika slembildande som komjölk
Slembildande (läs:"kletig")mat typ pizza, ost, vitt mjöl och pasta klibbar fast vid tarmväggen och gynnar fel bakterier.
Detta slem torkar efter en tid och bildar en svart gummiliknande förhårdnad massa som gör att näringsämnen svårare tas upp, samt att det kan ge upphov till sjukdom
hur detta torkade slem ser ut kan ni se här...
http://www.tarmrening.se/ ,
http://www.guas.net/tarmplack.html

Äckligt värre !
Detta är ännu ett fenomen som våra läkare som är "fostrade" i Rockefeller-skolan tyvärr inte vet ett smack om.
Optimal hälsa kan ej fås utan bra tarmhälsa. För den intresserade kan jag varmt rekommendera "handbok för tarmhälsa" av Robert Gray. http://www.klokast.se/RG/
finns på hälsokostaffärer för ca 90 spänn.

mvh eureka

Posted on: 2005/10/12 0:27

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper