vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Tipslista

See User information
Här är min tipslista i dagsläget.

Litteratur:

Fursten av Macciavelli. En redogörelse av maktelitens taktik som verkar ha fungerat likadant i urminnestider.

Det Infantila Samhället, Carl Hamilton. Carl Hamilton som jobbar på Aftonbladet Gör sin egen grej!

Film:

Babel. Den går nog fortfarande på bio skulle jag gissa. Vid första åsynen är det lätt att missta filmen Babel för att vara en film i raden av olycksromantiserande "Så befriande, att få lite perspektiv på saker och ting, nu måste vi akta oss ännu mer och leva ännu mer i rädsla"säger publiken ofta. Men ack nej, om man tar sig en noggrann titt ska man se att det rör sig en osynlig hand över handligen där det sker en rejäl sågning av massmedias nyhetsframställning av Terrorism och byråkratin och statens behandling av lagparagrafer. Kolla om ni hittar dem för vidare diskussion...?

Clockwork Orange,( Anthony Burgess) Kubrick
Många har sågat den här filmen men jag tycker den är stenhård. kanske går poängen förbi en ibland.
Hård Framtidsutopi, Han verkade kunna spå rätt bra i framtiden för nu/snart är den här.
Jag vet inte om ni håller med mig men en av de starkaste scenerna tycker jag är när huvudpersonen Alexs föredetta gängmedlemmar har blivit poliser och dessa poliser brukar våld mot alex i skogen, helt oprovocerat och rent illvilligt.

En anna Kubrick film jag tycker är väldigt intressant är

Eyes Wide Shut

Den kan man inte se för många gånger. jag såg den första gången när jag var tolv tretton kanske och jag gillade den men missförstod den, antagligen pga av min ålder. jag tänkte mest att det var klumpigt att gå med i sekter/ordersällskap men sen de gånger jag har sett om den har jag allt mer förstått budskapen som författaren/regissören ville förmedla innan sin död.

Ett annat bra tips som min professor sa till mig en gång

Varför inte precis tvärtom? Tänk alltid så hörni.....Det går alltid att tillämpa

Något som jag märkt är att det förhåller sig så me sanningen
att den är som en hemlig formel som sprider sig överallt

sanningen går att tillämpa i alla perspektiv, det lilla och det stora

Det stämmer.. Åt helvet med vetenskapen..Falsifiering Är ingen bra metod och allt vad det heter ...man kan bara syssla med teorier

Det som gäller är Sannningens formler....
Det är en sätt jag brukar använda när jag vill testa sanningen mot verkligheten. SANNINGEN ÄR MATTE::

Ett exempel är Fursten. Macciavelli skriver i dessa ordalag.."Fursten gör si fursten gör så...i dessa tider...gör man så och så ger han fornminnesexempel...men byt ut orden mot TERRORVÄSKA, SCANNING OCH ÖVERVAKNINGSKAMERA så får vi se vad som händer...

Nu hinner jag inte skriva mer på listan! Får bli mer sen...

KRAM KRAM KRAM

Posted on: 2007/1/30 17:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper