vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Att göra om Musik till en tankemodell
#1


See User information
"You say that anything goes, when it can't be so..."
The Embassy, Lurking(with a distance)

Min tolkning av hur detta citat kan hamna i en viktig kontext:

Anything goes, är från början ett citat av en känd vetenskapsman. Jag tar mig friheten att utelämna namnet, då uppsökandet av ett sådant skulle ta mig för mycket tid i anspråk. Hellre lägger jag fokus på citatet och dess innebörd. Vidare vet jag inte om The Embassy syftade till att citera vetenskapsmannen men min gissning är att så är fallet. "Anything Goes" innebär ungefär att allt är vetenskap- allting fungerar att ha som vetenskap och är en slags "laisse faire"-teknik. Tankesättet utvecklades ifrån faktumet att vetenskapliga metoder är för torftiga och inte kan bevisa verklighetens faktiska förhållanden, utan duger enbart tills motsatsen bevisats. Då använder man sig av en falsifieringsmetod tills man hittat sanningen. Detta verkar vara ett mycket vanligt sätt att tolka verkligheten.

Om du som jag påstår/hävdar att den bara finns en absolut sanning, vilket man väl ändå måste säga när det gäller om vart världen bär, så får man ofta grova påhopp som kan sorteras in under citatet "anything goes".
Om det finns en agenda och en viss staab som är ute efter att ta över världen, då är det ju den agendan och den staaben som är överlägsen alla andras planer och medvetandepåverkningar som faktiskt styr och regerar världen. Eller hur? Dessa styr inte bara våra fysiska krig, utan psykologiska informationskrig, vår ekonomi, våra medvetande, våra tankar, i hög utsträckning våra normer och beteenden, våra uppfattningar om subkulturer och därmed våra upprättanden av oss själva i ledet. Fler exempel föder fler exempel- man skulle förmodligen kunna beskriva i princip hela världen andlighet, miljö ja i stort sätt allt som vi människor skapat, för det är ju inte av en slump och det är inte heller osammanlänkat och olika människors vilja. Det råder ingen jämlikhet där någon styrka eller agenda skulle kunna vara kapabel till att motarbeta den första i en sådan utsträckning att det skulle få de konsekvenser som det påstås få.

Alltså måste man iscensätta det hela och skapa en påhittade fiende, lämpligen illustrerat av 11e September. Man skapar en påhittad terroristaktion och mänskligheten luras enkelt till att tro att det finns lika starka styrkor i alla krig och alla historiska händelser. Detta är totalt omöjligt. Nej, det finns en styrka, de är starkast oavsett om någon är precis under, så är alltid EN STYRKA FURSTEN. Så är det bara och alla jobbar under denna toppen av pyramiden. Då kan man väl inte komma och motsäga sig detta och säga "Anything goes" Nej, det gör det inte..det finns inte flera versioner av sanningen.

Jag tar upp detta för att jag fick nog av det äckliga uttalandet som gömmer sig som under programmeringstermen anything goes
Vid en diskussion som jag förde på begäran angående 11e September, insidejob, läkemedelsindustrin, hälsa&kost, naturlig respektive onaturlig kost, nyheter&media, samhälleliga fenomen såsom cyniska och kärlekslösa miljöer och människors behandlig av varandra och i diplomatins ära :"eventuella" orsaker till detta, fick jag efter någon timme höra
"Jo jo..men alla har ju olika syn på saker och ting..."

weell weell,,,here we go again...tänkte jag..anything goes och det får vi leva med...eller?

Posted on: 2007/2/2 23:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#2


See User information
Bra fråga. Har aldrig funderat på detta specifika citat med jag förstår vad du menar.

Visst är del väl så att om nu en global fasciststat är på intåg så kommer denna förr eller senare att knacka på dörren och kräva ditt samarbete OAVSETT om du är villig att erkänna detta faktum eller inte, oavsett om du enbart tänker positivt, oavsett om du förlitar dig på att gud räddar dig i alla lägen.

Jag kan tänka mig att folks egovärld ges mer relevans i dagens system än den kollektiva världen, just för att ge folk denna irrationella programmering att "anytihing goes". Se en typisk Hollywoodfilm och det framgår tydligt att är man tillräckligt ignorant, fanatisk och högljödd så hjälper gud alltid till att fixa biffen i slutändan.

Självklart är det inte sant vilket många bittert kommer få inse tids nog.

Posted on: 2007/2/3 0:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#3


See User information
Musikfascister verkar klara sig bättre mot denna sjuka värld, så jag fann det rätt naturligt att skapa en tråd för att beskriva hur musikcitat kan bli till verklighet genom att applicera dem i sin egen verklighet. Ok, den förra var The Embassy- Lurking With a Distance...som jag tolkade fritt utirån Två Ord. Nu har väl de i sin tur redan Citerat någon gubbe, tror åtminstone jag, och det är väl vad jag gör i det sammanhanget också på sätt och vis.

Här kommer en till som har haft mycket inflytande på mitt liv och mitt tankesätt. Hoppas ni kan få ut något av det.



Jag skulle vilja påstå att människan idag plågas av sin egen jakt på komplexitet. Allt detta för att verkar mer svår, mer rätt mer intressant. Man stressar mer, man söker svårare jobb, man jobbar mer, man slutar känna, man lever inte i den enkelhet man kunde för man stressar varandra till att tycka/säga saker som inte har något med verkligheten att göra. Allt måste låta svårt/komplicerat och destom mer otillgängligt och svårbegripgligt för allmänheten
desto mer status får du. Skit samma vad sanningen är bara d verkar UPDATE, kan du inte övertyga dem , förrvirra dem" verkar vara allmänt motto.'
Kan det då vara så att vi är för självupptagna av våra egon för att se hur enkel världen är? Den är ju så uppenbar men vi vägrar se det för vi vill krångla till det med att imponera på andra med vår egen storhet och vinna ordkrig och visa hur skarpt vårt intellekt är, hur mycekt vi förstår och hur dumma alla andra är.
att det är viktigt att verka förstå något som inte vem som helst förstå. Men Broder Daniel har blivit allt viktigare för mig då deras texter är så minimalistiska och rättfram som det överhuvudtaget går att bli(?)

oh, no one listens to no one else
oh, no one listens to no one else

oh, when you call there's no reply
oh, when you call there's no reply

iyeahyeah, iyeahyeah
ohwooh, wooh
iyeahyeah, iyeahyeah
ohwooh, wooh

and I sing this song, I hope to get through to you
and I sing this song, I hope to get through to you
oh



Ja så tänker jag när jag går på gator och torg:

ingen lyssnar på nån annan och om man försöker skapa nån slags...hm tja nånting..är det inget riktigt svar och man kan ju alltid hoppas att nå fram om man gör sin grej!

Posted on: 2007/2/3 1:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#4


See User information
Obs! Ha överseende med att jag har ovanan att använda "alltid" "bara" "aldrig" och liknande generaliserande termer a lot i denna text och att det kan vara ett irritationsmoment.


Viktiga Broder Daniel - Meddelanden som jag tycker att alla ska ta del av:

BEDE - Svårare än så är det inte,,,:)

"
let no routine keep us down
and for once let not TV run our lifes
so I one day can say true
I have lived once too"

-Out Of This Town
Kommentar: Varför ska andra leva livet åt oss och ange villkoren för den tid som resterar när programmeringen tagit över våra hjärnor?

"
What a show is it all
trying to hide it all.//
how can they know
if you don't show
who can notice
where your heart is
who will miss us
when we're all gone
who'll remember
who we all were"

-What Clowns Are We
kommentar: Hur ska alla vi människor kunna leva Riktiga liv ifall
alla går omkring och "egentligen" tycker saker. Ifall vi går omkring och säger att "vi har våra åsikter". Men var har vi dom då? Förpackade i en Låda på vinden? Och varför är allt skådespel och charader?Vem vet var vi känner innerst inne och att vi har rena hjärtan om vi låtsas motsatsen? Vem kommer att komma ihåg oss? Gör vi något avstamp i historien eller låter vi Illuminati sköta historien? Och vi faller i glömska..?

Här kommer fortsättningen på samma låt:
"
where do tears go
when they don't show
oh they go to work on the heart
needles and nails to make it rot
and untie lovers knot
they go to the heart
to make it rot"

Varför lever vi i en värld av ordkrig, avundsjuka och bitterhet och känslokyla. Jag har varit i ett känslokallt liv tidigare och jag kunde inte gråta på ett år. jag levde i en sån känslokall miljö att det inte var ok, jag ville så gärna uttrycka känslorna men de går inte. Jag var så rädd, för det började spegla hur det går när man möts av känslokyla när man öppnar sig..hjärtat ruttnar av allt kärleksarbete som bara möts av förakt!

"
if we're told we're an asset
why are we treated like a problem
and if you break our dreams
do our hearts not go to sleep "

- Dump For Broken Dreams

Om vi är en tillgång och något fördelaktigt med värde varför är vi behandlade som boskap. Frågan som väcks i mig är huruvida mänskligheten är beredd att ändra hela sin uppfattning om världen, att omvärderara? Att acceptera att 9/11 var ett insidejob är det samma som att tacka nej till sina drömmar och föreställningar som man byggt upp ett helt liv kring..Så..det är antagligen en svår uppgift att inte stänga av hjärta och själ för att man inte orkar.

Posted on: 2007/2/3 2:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#5
Broder daniel ett av de bandet som bidraget till att det är "modernt" att vara deppig jag köpte det själv ett tag "deppstilen" inte fan var jag deppig men jag var ju inne

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#6
Äh. BD gör fan inte mig iaf deppig, inte under mina pop-år heller.
Jag tyckte de gav energi och tände ilska/glöd i mig då. Funkar även fortfarande, ta tex Burn Heart Burn, min favvo text och låt med BD.

You spend your days
At a dead end job
Where you just do
What you are told
And you come home
To an empty place
Fall asleep by the TV set
And on the weekend,
You get all drunk
Try to escape,
Till Monday comes

Why is it so we die just as copies
If it’s so we’re born originals

So it goes, so it lingers
While life is slipping
Through your fingers
And you’re counting the days
As it seems
Without goals
And without dreams

Why is it so we die just as copies
If it’s so we’re born originals
Burn heart burn,
Yearn heart yearn

It’s so sad, it’s not a life
It’s a storage of a man
And I’m not asking
For an easy time
But I’m asking
For a meaningful life

Why is it so we die just as copies
If it’s so we’re born originals
Burn heart burn,
Learn heart learn
Why is it so we’re all replaceables
It’s because we’re all predictables

Inte fan får den text mig att acceptera skiten i samhället, sätta mig ned och ägna mig åt mind-less-aktiviteter eller i värsta fall skära mig i armarna.

Men att depp-rocken används och promotas "from above" för att sänka vissa subkulturer till dålig självkännedom, det tror jag iofs också på.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#7


See User information
ou get so used to being sad
you never try to be glad
you get so used to being sad
oooh

but happy people never fantasize
happy people never fantasize
happy people never fantasize

oh I want to be a part
I look for love in a hollow heart
I want to be a part of something

happy people never fantasize
happy people never fantasize
my life a compromise
oooh

I don't need to be
with people who don't care about me

and happy people never fantasize
happy people never fantasize
happy people never fantasize
don't look for love in hollow hearts
don't look for love in hollow hearts
don't chase misery

oooh




Kommentar:
Dont you ever wonder why??? Det är knappast någon slump att det går åt helvete många gånger om man inte ser mönstret. Sen kan man fråga sig varför drömmer /filosoferar så många om allt är så rätt och står så bra till med denna världen. HAPPY PEOPLE NEVER FANTASIZE. Kanske för att VI ÄR SLAVAR....Vi gör saker vi inte vill, dagligen. Säger saker vi inte tycker, köper produkter vi inte vill ha, ser tv-program vi inte vill se, lever vårt liv genom normer som vi själva inte skapat får sjukdomar vi inte kan förklara äter medicin för att någon annan säger till oss tänker aldrig själva, vi låter väl många gånger frisören "ge oss tips eller fri hand" för frisören vet ju så mkt om frisyrer..men vad vet de om oss? Vi måste väl ändå vara de som känner oss själva bäst? Det börjar gå till att det inte längre är så.


så nu vill jag citera Sibiria med ett mycket bra citat.

DU FÖRSTÅR FOUCAULT men inte mig"

nu kanske vissa tänker att jag gör samma sak,,att jag citerar andra och höjer upp redan skapade texter och det är iofs sant.men jag tycker ändå att det går att göra en poäng trots detta.
Man ägnar liv tilll att förstå kända vetenskapsmän och filosofer..och hela tiden by default utgå från att de är högre stående än VI(det vill säga de lägsta slavarna)

Posted on: 2007/2/3 13:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#8
Anything Goes
Words & Music by Cole Porter 1934
Recorded by Tony Bennett, 1958

In olden days a glimpse of stocking
Was looked on as something shocking
Now, Heaven knows, anything goes.

Good authors, too, who once knew better words
Now only use four letter words
Writing prose, anything goes.

The world has gone mad today, and good's bad today
And black's white today and day's night today
And most guys today that women prize today
Are just silly gigoloes

So though I'm not a great romancer
I know that you're bound to answer
when I propose anything goes.


Quote:
Nähä! Det är det här det handlar om!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Att göra om Musik till en tankemodell
#9


See User information
Jaxtone: Hur menar du?Jag fattade inte vilket du syftar på. Menar du att Anything goes är ett bra tankesätt
eller menar du att anything goes är missuppfattat från min sida'
eller menar du att Embassy hämtat Anything goes från den låten du refererade till?

Posted on: 2007/2/3 18:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
41 user(s) are online (41 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 41

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS