vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Varning för andlighet

See User information
Jag har inte sett den. Mycket av forskning och material om detta kommer från kristna riktningar - det får man ta för vad det är - och se på vad som verkar vara riktigt - vakna är så smarta... att de går inte efter yta och etiketter - utan tar det som kan ge en någon pusselbit, oavsett från var det kommer.

Texe Marrs och Kent Hovind skulle inte jag vilja vara utan - oavsett om de vill propagera för sin tro samtidigt - de har i alla fall inget ont uppsåt. Jag kan tänka mig att det finns intressanta filme av Texe Marrs där han tar upp kring detta.

Jag letar inte just nu - jag ser en på google, detär inte hans egen film utan han medverkar, den verkar lite jobbig - även om det står lite intressant i texten till höger:

Texe Marrs - The Secret Brotherhood - Part 1
http://video.google.com/videosearch?q=texe+marrs+new+age&so=0

Han som gjorde Project Redstar, om byggnader på Mars är väl kristen.

Posted on: 2007/2/4 16:27
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Lite från David Icke angående New Age

http://www.esnips.com/nsdoc/304c379e-acc1-4bf1-9e1d-67190e82a402
Resized Image

"One of the major expressions of the Matrix program in this reality is what we call Religion, and that's not only Christianity, Judaism, Islam and the others we associate with that term. I also mean the religions we call money, politics, the pursuit of 'success', television, the cult of celebrity and what has been dubbed the 'New Age'. Anything, in fact, that dictates your sense of reality and entraps you in the illusion."

"If you can see through the conventional religions and the pursuit of materialism, the Matrix still has its backstop, the goalkeeper when every other defence has been breached. It is called the 'New Age'."

"Therefore, much of what is communicated through spiritualist mediums and New Age 'channels' is considered more enlightened than our reality and thus to be encompassed, believed or acted upon. We might hear lines like 'test the spirits', but the conscious and subconscious themes are that the 'other side' must know best. On one level this can have validity because they know by the very fact they are communicating with this realm from another one that there are many 'worlds' of existence. But while they may have that knowledge, the overwhelming majority of these communicators are also caught in the Matrix. It is a multi-dimensional system with different software programs for different levels of awareness. The Matrix is empowered by the energy generated by imprisoned consciousness, not only here, but in other dimensions of itself."

"I have seen New Age advocates speak to the earth by looking in turn to north, south, east and west. They have their sacred trees, swords, rods or staffs and their awe of these symbols matches anything you will find in conventional religions. Yet all this is just more illusion."

"When you observe the New Age you see constant parallels with the conventional religions that it claims to reject. It talks a good story about the need to express your own power and not give it away to others, but it is, in blatant contradiction, awash with hierarchy. There are endless 'spiritual masters' in this world and others. As mainstream religions hand their minds to gods and priests, so the New Age bows its head to masters, gurus and other-dimensional communicators. There is the so-called 'Great White Brotherhood' and the fleets of alleged UFOs headed by 'Ashtar Command' who communicate 'enlightenment' to otheir advocates. This is just more tosh to fuck with our heads. The Great White Brotherhood (also known as The White Lodge/The Brotherhood/The Brotherhood of Light) is claimed to be a spiritual organisation composed of those 'Ascended Masters' who have 'arisen from our earth into Immortality'. They could have gone to the 'Cosmic Heights, leaving our brothers and sisters on earth behind', but instead they said they would 'stay and assist'.1 It is said that they have 'transcended the cycles of karma and rebirth and ascended into that Higher Reality which is the eternal abode of the soul'.

This Brotherhood, I learn,.."

"The most profound delusion of New Age thought in my view is the idea that we are 'evolving' though our experience. I can see how it looks that way, but this is the spiritual version of the theory of evolution attributed quite wrongly to Charles Darwin (see And The Truth Shall Set You Free). While the 'Darwin' theory speaks of the survival of the fittest and genetic change triggered by necessity over aeons, so the New Age believes in a cycle of repeating experience in this world called reincarnation, through which we spiritually evolve over the vastness of time. The idea is that we move between the physical earth and the 'spiritual' realms experiencing every life possibility. In doing so, it is said, we learn and evolve spiritually to reach higher vibrations and eventually merge with the One."

"The Brotherhood have technology to mess with the weather and they use it, no doubt about that. But the phenomena I have described in this chapter are the real reason for the dramatic changes in global weather patterns which are becoming more extreme by the month. We have seen nothing yet. As I said, amid great public ridicule in Britain in the early 1990s, enormous changes in climate patterns and extremes of weather are likely in this period, along with geological effects as the Earth restructures herself and prepares her body for the shift in the same way that humans are having to do. We and the Earth are being challenged to synchronise our consciousness and its physical expression with the rapidly accelerating frequencies now bathing the planet. The Brotherhood are seeking desperately to hide these facts by blaming the weather changes on the ‘Greenhouse Effect’ or ‘El Nino’. They know that once people realise that something very different is happening the dominoes will fall and the game will be up. It was the Brotherhood who created the New Age Movement to divert the awakening. The term New Age is the name of a Freemasonic magazine. A mind controlled slave of the American Government, now recovering, confirmed to me that the New Age was launched covertly by Henry Kissinger and others while she was under his control in the 1970s. Whenever I have made these points, New Agers have dismissed the idea because, they say, the Brotherhood would not want the people to encompass a different view of life. No, not in an ideal world they wouldn’t, but this is not an ideal world for them because the energy changes are waking people up. The Brotherhood knew this was coming and what its affect would be. They couldn’t jump in a spacecraft and fiddle with the Sun or go into the centre of the galaxy to switch off the new vibration. Their only alternative was to hijack the awakening consciousness and lead it into another culde-sac, another rules-and-regulations-religion, where it would be no threat to the Brotherhood Agenda. This they have done with the New Age Movement. There are some very sensible and aware people within the New Age doing some great work, but so many others are in denial of what is going on in the world. They are being misled by other dimensional entities, Brotherhood transmissions on the psychic frequencies and channelled communications from the lower fourth dimension. They sit around their candles or wait for an extraterrestrial ‘Ashtar Command’ to come and whisk them off
the planet in a spaceship. Ashtar is a Brotherhood concoction and a play on words with ancient deities like Ashteroth and Ishtar, another name for Queen Semiramis. Much of the New Age mentality will not even talk about the Brotherhood manipulation because ‘it’s negative’. Yes it is and it will stay that way until we acknowledge it and change it.

Running away or hovering near the ceiling won’t make a difference. So much of the New Age is not spirituality as change, but spirituality as escapism. It is suppressing and diverting the awakening, not advancing it.

We are clearly being prepared for revelations about the reptilians,...

Posted on: 2007/2/4 17:55

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Se så tyst det är i världen...

Majakovski

Posted on: 2007/2/5 19:54

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Ursäkta Maggoth - Hö, hö... hittade en jävligt intressant grej som jag anser att vi skall studera och fundera över - men jag visste inte vad jag skulle sätta in grunkan - så jag sökte upp detta med andlighten -. du vet ju hur jag ser på det - men vad säger du kan man kompletera det jag menar med detta material - det tål att tänkas på - DEt är ju skitintressant...

Forskare hittar genen för Gud
Nr 01/2006 s. 72-73

Av Gorm Palmgren

Ytterligare info (böcker, artiklar, länkar m m)

Andra artiklar om:
Genetik Psykologi evolution religion

Länk: http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=147&a=2885

En amerikansk forskare har funnit en gen, som styr tron på Gud. Genen har sannolikt varit en fördel i evolutionen, då den hjälper oss att inse vår egen dödlighet och rustar oss för att skapa harmoniska samhällen.
Av Gorm Palmgren

Kanske är våra andliga tankar och föreställningar om Gud bara ett resultat av kemiska reaktioner i hjärnan. Det menar den amerikanske genetikern Dean Hamer, som har lokaliserat en specifik gen, som verkar bidra till att reglera dessa processer. Bland människor som har en särskild version av genen kommer man att finna många religiösa personer, medan tron är mindre uttalad hos dem som har en annan gentyp. Den växelspak som kan ställas så att vi blir mer eller mindre andliga är enligt Deam Hamer genen VMAT2.

Hamer arbetar vid det amerikanska institutet för cancerforskning i Maryland, och det var detta arbete som ledde till den nya upptäckten. Dean Hamer var i färd med att göra en undersökning om människors rökvanor och beroende och hade delat ut ett frågeformulär till över tusen försökspersoner. En del av frågorna handlade om andlighet och berörde försökspersonernas tendens att förlora sig i ögonblicket, känna sig som ett med universum och låta sig fascineras av mystiska och oförklarliga saker.

Som ett litet sidoprojekt rangordnade Hamer försökspersonerna efter hur många poäng de fick på de andliga frågorna härom, och därefter jämförde han deras genetiska bakgrund. Jämförelsen var begränsad till nio gener, som alla är involverade i att reglera mängden av de signalsubstanser i hjärnan som kallas monoaminer.

Gud finns i flera gener

Den genetiska undersökningen visade att försökspersoner med en viss version av VMAT2-genen ofta var starkt religiösa, medan de som var mindre starka i tron hade en annan version. Det tyder på att genen på ett eller annat sätt bidrar till att avgöra hur andligt lagda vi är. Dean Hamer förväntar sig dock inte att VMAT2-genen är den enda Guds-genen det finns otvivelaktigt flera. De allra flesta gener samarbetar nämligen, och det är väldigt sällsynt att en enda gen räcker för att ge en helt ny egenskap.

Det är inte så svårt att förställa sig hur VMAT2-genen, genom att påverka mängden signalsubstans i hjärnan, kan ha inflytande på hur andligt sinnade vi är. Även om det finns många definitioner på andlighet, handlar det i hög grad om att kunna släppa tankarna och känslorna fria, så att man inte längre är bunden av det strängt logiska utan kan se om-världen på nya sätt. Den grupp av signal-substanser som kontrolleras av VMAT2-genen omfattar bland annat serotonin och dopamin.

Serotonin är involverat i tillstånd som nervositet, stress och depressioner, medan dopamin är hjärnans belöningssubstans. Den frisätts, när vi till exempel får beröm för en väl utförd uppgift eller tillfredställer kroppens behov genom att äta oss mätta. Det kan ge en närmast extatisk lyckokänsla.

Många narkotiska och medvetandepåverkande ämnen, som kokain, amfetamin och LSD, verkar också genom att förändra mängden dopamin och serotonin i hjärnan. Under ett rus upplever man föreställningar, som påminner om andliga upplevelser. Det är därför naturligt att en gen som bidrar till att kontrollera dessa ämnen kan ha stort inflytande över hur andligt inriktade vi är.

En del forskare menar till och med att Gud bara är en illusion i hjärnan, men denna diskussion avvisar Dean Hamer med orden Om Gud finns, så finns han. Att veta vilka ämnen i hjärnan som är involverade i att inse det ändrar inte något av detta faktum. Genetikern understryker också att det är stor skillnad mellan andlighet och religion.

Andlighet är en känsla eller ett andligt tillstånd, medan religion är ett regelverk för hur de andliga känslorna skall hanteras. Som Hamer uttrycker det, så är andlighet något strängt personligt, medan religion är en kollektiv institution. Det betyder också att även om man har den genetiska bakgrunden för att vara andlig, så är det inte säkert att man använder den till att utöva en religion eller tro på en gud. Undersökningen visade även att det bland försökspersonerna med stark andlig inriktning och den därtill knutna versionen av VMAT2-genen fanns flera som inte tillhörde något trossamfund och inte såg sig själva som religiösa.

Dock gäller att om man har den särskilda andliga upplagan av genen är det stor sannolikhet för att man är religiös och tror på Gud. Dean Hamer menar även att genen spelar en stor roll i många religioner. Till exempel tror han att personer som Jesus, Buddha och Mohammed haft den särskilda versionen av genen.
Oavsett vad man anser om religion, kan det finnas många goda anledningar till att vi genetiskt är disponerade att tro på en gud.

Religion ger människor något att enas kring, och det kan ha varit avgörande för människans förmåga att fungera i fredlig samexistens. Religion utövas ofta i gemenskap, där man samlas för rituella handlingar. Det kan ha inneburit att den speciella versionen av VMAT2-genen har odlats fram genom evolutionen, för att den gav våra förfäder en fördel religion och andlighet enade samhället och gjorde det stabilare.

Från den gemensamma tron är det sedan inte långt till ett världsligt regelverk, som har lett till ordning och trygghet, som i sin tur har gjort det lättare att överleva. Därmed har de troende fått en evolutionär fördel i förhållande till dem som inte har haft den rätta genetiska bakgrunden. På detta sätt har personer med den särskilda upplagan av VMAT2-genen valts ut från generation till generation genom naturlig selektion, så att genen har bevarats i en stor del av befolkningen ända fram till våra dagar.
Döden lättare att bära

Genen och förmågan att tro på Gud har säkert varit en fördel, då människans hjärna utvecklades och gav oss ett medvetande, som bland annat fick oss att börja grubbla över livet och döden. Vissheten om vår egen död kan sägas vara det pris vi betalar för vår höga intelligens, och det har tvivelsutan varit lättare att betala, när man kunnat luta sig mot en gud och tron på ett liv efter döden.

Det är också anmärkningsvärt att religionen finns utbredd i alla mänskliga kulturer, även hos primitiva stamfolk, som har levt i djup isolering. Det är i sig själv ett gott argument för att spiritualitet och tro ligger förankrade i våra gener.

F-N, jävlar så kan det ju ligga till - Hö, hö...

Posted on: 2007/2/23 13:33
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

Anonym
Är det då inte märkligt att det är i stort sett samma panteon av "gudar" i alla antika kulturer, skulle det också vara genetiskt betingat?

See User information
Shygets, här är den lilla berättelse jag skrev som inspirerade Maggot att skriva ett varnande inlägg om "newage aktiga" inlägg och falska profeter.

"En liten berättelse om allting

Solen lyste på de vackra blommorna som spirade av liv i den grönskande trädgården där han kom gående en sommardag när fåglarna sjöng som vore det en lovsång till Gud. Han hade rest jorden runt i jakt på något som kunde lindra den djupa känsla av sorg och ensamhet som hade präglat de senaste åren av hans liv. Nu var han åter hemma men någon lösning på sina problem hade han inte funnit. Promenaden fortsatte längs en allé som ledde fram till en park. Som av en osynlig hand drogs han till floden som flöt förbi. När han kom fram böjde han sig ner och när ansiktet speglade sig i vattnet tycktes det honom som en osedvanlig harmoni och värme hade infunnit sig i det. När han vände sig om för att gå kände han plötsligt en hand på sin axel och en vänlig röst sade: - Var snäll och vänta en stund, vi har mycket att tala om. Han vände sig om och fick se en mycket vacker kvinna vars ögon strålade av värme och godhet. Han öppnade munnen för att tala men hejdade sig när hon gjorde en gest bort mot stigen som ledde genom parken.

- Det finns så mycket du vill fråga om och jag har kommit för att ge dig svar, sade hon och log mot honom. Han skrattade till; - Hur menar du? Svar på vad? - Allt du vill veta, svarade hon. – Du menar att jag kan fråga dig om precis vad som helst? - Vad som helst! nickade hon. - Men hur är det möjligt? - Det kommer du att förstå så småningom. Han skakade på huvudet. – Du får ursäkta mig men det här låter ju inte riktigt klokt. Vem är du egentligen? Hon log mot honom och på något märkligt sätt kände han något slags förtroende för den här kvinnan och bestämde sig för gå henne till mötes. - Ok, sade han, med ett lätt provocerande tonfall; - Hur ska jag göra för att bli lycklig? - Befria dig från villfarelsen att du inte är det svarade hon. - Hur menar du? - Lyckan mäts mot vad som inte anses vara lvcka. Om du inte kunde erfara dess motsats så skulle du inte veta vad lycka är. - Du menar att jag måste vara olycklig för att kunna uppskatta lyckan?

- Om något som är vitt kontrasterar mot något vitt så kan du inte urskilja det, men om det kontrasterar mot något som är svart så ser du att det är vitt. Följaktligen fyller det du kallar för lidande en funktion även om det kan vara svårt att se det. Emellertid så kan du välja hur länge du ska kvarstanna i ett tillstånd av lidande. - Menar du att jag kan välja att vara lycklig? - Allting beror på vilket perspektiv man har. Om du står vid foten av ett gigantiskt berg och någon ber dig klättra upp för det så blir du trött vid blotta tanken. Men om du visste att på andra sidan berget ligger ett vackert paradis så skulle du tycka att det var mödan värt att klättra över det.

- Men varför skapar vi människor en sådan olycka här nå jorden? - Glädje är det mest naturliga som finns såtillvida att vi större delen av vår existens befinner oss i ett tillstånd befriat från ångest och smärta. Under sin vandring i evighetens kretslopp så går själen igenom alla upplevelsetillstånd som finns och under vissa delar av resan så kommer den att erfara tätheten i det som kallas materia. Där finns också störst möjlighet att känna fysiskt och psykiskt lidande.

- Du menar att vi har en odödlig själ som tar sig olika former i all evighet. - Just det, själen ikläder sig olika skepnader under den eviga resan men det är bara själva skepnaderna som upphör inte den själsliga energin. - Men för att återgå till min första fråga, du sa att min känsla av smärta var en villfarelse – Visst, och det hänger ihop med vad vi nyss talade om.

När du lever i den materiella världen så väljer du att identifiera dig med din kropp och i och med det så kommer du säkerligen se dina upplevelser av lidande som någonting enbart negativt och orättvist. Om du lär dig att lidandet är en konsekvens av att du inte känner dig själv och därför projicerar ut din smärta på andra och att du tack vare lidandet kan erfara vad lycka är så behöver du inte längre fortsätta spela rollen av martyr och kvarstanna i ett tillstånd av rädsla och smärta. - Men du kan väl inte påstå att allt lidande är en form av martyrskap? – Inte vid en första anblick och med mänsklig definition, nej. De mänskliga kropparna lever under samhällets lagar och själarna lever i enlighet med vad man kan kalla gudomliga lagar men inom dessa finns en frihet i tanken. Det är hur ni väljer att använda kraften i denna tanke som avgör hur era liv kommer att gestalta sig och som ni kan skapa såväl lidande som underverk.

- Men varför använder vi oss inte av denna kraft på ett positivt sätt om den nu finns där? - Det var bra att du frågade det så lyssna noga nu. Under själarnas vandring i den mörkare aspekten av alltet medförde friheten i tanken att ni glömde ert ursprung. När ni sedan gick in i den ljusare aspekten så uppstod en känsla av skuld över detta och en föreställning om att inte längre vara älskad av skaparen. Detta är anledningen till att de allra flesta människor än idag känner en fruktan för Gud. De flesta kan inte ens definiera för sig själva att det är en fruktan för Gud så istället manifesterar det sig genom skuldkänslor, självförakt och dömande av andra människor.

Genom att skapa lidande åt sig själva tror människor att Gud ska tycka synd om dem, förbarma sig och ta emot dem med öppna armar. Ytterst är detta vad martyrskap egentligen handlar om. - Så du menar att martyrskap egentligen är ett sätt att försöka ställa sig in hos Gud? – Exakt! Precis så är det. - Men Gud måste ju genomskåda detta! - Självklart. - Och vad blir Guds reaktion? - Ingen alls! – Ingen alls? - Just det. - Men vilka är det som kommer in i himlen då? Kvinnan log mot honom. - Tror du att himlen är en plats dit man kan resa och knacka på för att komma in? - Jag vet inte. - Visst vet du det, himlen är inte en plats det är ett medvetandetillstånd. - Och när man väl uppnått detta tillstånd blir man kvar i det för evigt då? - Nej, vägen är målet och resan är evig.

- Men om jag under resans gång får en svag fysisk och psykisk hälsa hur skall jag åtgärda detta? - Börja med att se över din självbild. Hur förhåller du dig till dig själv? Om du inte älskar och respekterar dig själv kommer du inte heller att respektera andra. Ditt eget självfördömande kommer att leda till ett dömande av andra och detta blir en negativ cirkel som kommer att ha återverkningar på din hälsa. Sen är det självklart så, att liksom blomman behöver ljus och vatten för att spira måste också kroppen och hjärnan ha sitt. Men det som styr kroppen och hjärnan är ditt medvetande.

- Men vänta lite, sitter inte medvetandet i hjärnan? - Hjärnan styrs av elektriska impulser som skickar signaler till din kropp, men bortom detta, på ett mycket mer avancerat plan, finns ditt eviga medvetande. Eftersom alla intryck utifrån filtreras genom människans ego blir verklighetsuppfattningen dimmig, diffus eller i värsta fall helt missvisande. Om du inte lärt dig att känna inåt och lyssna till själens språk kommer du att identifiera dig med egot, vars huvudsakliga ledsagare är rädslan. Ur rädslan föds vreden, ur vreden föds hatet och hur hatet föds våldet. Människans fördömande av sin nästa är alltså en projektion ifrån hennes egen rädsla. Ju mer hon påminns om sina rädslor och svagheter, desto mer ilska kommer hon att rikta mot andra. - Men hur skall man komma tillrätta med detta problem? - Fråga istället hur Du ska komma tillrätta med detta problem. Vi skall börja med oss själva istället för att gå omkring och moralisera om andra. - Kan man säga att orsaken till allt lidande är människans rädsla? - Nej, orsaken till den höga graden av lidande är att ni väljer att identifiera er med ert ego vilket i sin tur är styrt av rädslan. Det innebär också att ni är kvar i rovdjursstadiet och att mycket av ert sätt att reagera sker enligt automatik.

- Du menar att vi egentligen är rovdjur. – Ja, delvis, människan anser sig stå högt över djuren på grund av sin intelligens, men skillnaden är inte så stor som ni tror. Människan är bara så mycket farligare än de övriga djuren och har förmågan att förstöra allt liv på den här planeten. – Så man kan säga att det är ett identifikationsproblem. - Så kan man uttrycka det. – Men hur ska jag lära känna mitt inre jag, det som inte identifierar sig med egot? - Genom att vända dig inåt och lyssna. – Men om jag inte hör något? – Fortsätt att lyssna. - Men vad är det jag ska lyssna efter? - Guds röst! - Och vad vill den säga mig? - Bland annat att du är medskapare i allt som sker och att det är ditt öde att bli salig. – Vad innebär det? Det innebär att vara helt befriad ifrån rädsla. - Finns det någon på jorden som är det? – Endast ett fåtal men det är möjligt att uppnå även i den fysiska världen. Det kräver dock mycket självdisciplin och tillit.

Han tittade konfunderat på henne. – En annan fråga jag undrat mycket över är vilken som är den sannaste religionen? - Det finns visdom att hämta i alla de stora religionerna men det är viktigt att förstå att de är skapade utifrån egot och därför har sin grund i rädslan. Därför har de också använts som ett instrument att styra människor och spelat på deras fruktan. Den enda sanna religionen kan följaktligen bara komma ur ett gott hjärta och dess namn är kärleken. Detta vet alla människor innerst inne men styrda av sina närmastes projiceringar och den rådande kulturen så anpassar sig de flesta efter de rådande dogmerna för att inte bli utstötta eller dödade.

- Men hur kommer det sig att vissa till och med är beredda att mörda i guds namn? – Ju mer osäker en människa är på sin tro desto mer upprörd kommer de att bli om någon eller något påminner dem om det och desto mer vrede kommer de att visa för att därigenom tysta den tvivlande rösten och det gråtande barnet inom dem själva. Den sorg och ilska dessa människor bär med sig sedan barnsben projicerar de ut på omvärlden och dess konsekvenser har vi kunnat se många gånger i historien. Den som är trygg i sin övertygelse har inget behov av att pracka den på andra.

I djupet av sitt hjärta söker varje människa efter Gud, vilket är detsamma som att säga att hon söker efter sig själv. Men eftersom vi vanligen fostras av individer som är fulla av rädsla och bristande självinsikt så annammar vi deras känslor och förutfattade syn på livet och kommer följaktligen att handla utifrån rädslans princip. - Men vänta, du sa att vi sökte efter Gud och att det var detsamma som att vi sökte efter oss själva, vad betyder det? - Det innebär att du, liksom allt och alla är en del av Gud. - Innebär det att jag skulle kunna utföra underverk t.ex? – Svar ja. - Hur ska jag gå tillväga då? – Du kan ju börja med att öppna dina ögon för alla de underverk som ni är omgivna av dag som natt.

- Men om jag skulle vilja kunna flyga? - Ju mer jordad du är desto högre kan du sväva. - Vad menar du? - Jag menar att du måste lära dig stå innan du kan gå, och att gå innan du kan springa. - Jag är alltså inte mogen än? - Nu börjar du förstå lite. Om ni inte ens kan uppskatta de underverk ni är omgivna av hur ska ni då kunna skapa egna? En vis människa har inget behov av att försöka flyga, hon är upptagen med att njuta av skapelsen och av att bidra till dess skönhet.

- Men om jag skulle vilja bota de sjuka? - Det är gott att vilja hjälpa de nödlidande, men glöm inte att det alltid finns ett budskap i smärtan och att det kan vara riktat till dig. - Hur menar du? - All sjukdom är i grunden ett rop på hjälp och svaret finns inom den sjuke. Den huvudsakliga meningen är att den ska hjälpa er att minnas. – Hur menar du då? Minnas vad?? - Minnas vem ni är och därigenom Gud. - Men jag begriper ändå inte. Hur kan den sjuke hjälpa mig att minnas Gud? - Om du kan se dig själv i den sjuke och därigenom ge av kärlek istället för rädsla så kommer du att öppna upp både ditt eget och den sjukes hjärta och därinne finna svaret. Alla kriser ni upplever finns till för att hjälpa er att lyfta slöjan till en högre verklighet.

- Men varför är det så svårt för oss människor att inse allt detta? - Som jag sa förut så är ni fortfarande i hög grad kvar på ett djurstadium och mycket av ert beteende sker automatiskt, men detta förstärks av att ni lär er att vara rädda från det att ni är små. När något sker i nuet reagerar ni mot bakgrund av vad som skedde för länge sedan, men i de allra flesta fall är ni totalt omedvetna om det. Om någon blir ursinnig när han dricker sprit så beror det naturligtvis på att han har en massa uppdämd ilska i sig som inte kanaliserats ut på ett bra sätt. När alkoholen öppnar spärrarna till det omedvetna så blir personen oerhört arg och när spärrarna gått tillbaka så säger man att det var spritens fel att han/hon blev så ilsken, men spriten kan inte ta fram något som inte redan finns där.

- Samma sak är det med dömandets princip. Om ni inte hade en massa uppdämd besvikelse och ilska så skulle ni inte ha något behov av att fördöma andra. Det människan gör är att hon skapar en negativ kedjereaktion genom att ständigt projicera ut sin egen frustration på andra. Detta beror på att hon känner en rädsla som lett till en energiförlust, en känsla av maktlöshet. Det är också en stor del av orsaken till att människor har så svårt att få sina förhållanden att fungera bra. - Så du menar att om vi vände blicken inåt och blev varse våra sidor, på gott och ont, så skulle vi inte projicera ut dem på andra? - Detta är det första steget i processen som leder till harmoni.

Först och främst måste det finnas en varseblivning, en medvetenhet om problemet men det räcker inte med det naturligtvis. Känslor av smärta behöver bearbetas så att de kan vändas till människans fördel. Om ni ser smärtsamma händelser i det förflutna enbart som negativa kommer ni antingen att vilja förneka eller förskjuta dem vilket medför att det kommer att lagras en spänning i ert inre som kommer att skada er kropp, er hjärna och andra människor.

Känslor av svek på ett tidigt stadium kan göra att man inte släpper någon människa riktigt inpå livet eftersom man eventuellt skulle kunna bli sviken igen och en sådan händelse skulle kunna aktualisera den tidiga känslan av förlust. Det är anledningen till att vissa människor ser till att aldrig inleda en relation med personer som verkligen skulle kunna ge dem kärlek. Istället har de ytliga relationer, relationer med någon som sårar dem eller inga relationer alls. – Men det är ju väldigt svårt att se det positiva i traumatiska eller jobbiga händelser, eller hur? – Ja, men det beror just på att ni inte har lärt er att se på ert liv ur ett högre perspektiv och förstått ert verkliga värde. Alla erfarenheter är en känsla till kunskap, vare sig de är jobbiga eller behagliga och om man inser det så innebär det också att man kan läka såren och till och med gå stärkt ur upplevelsen. Den kunskap man fått av erfarenheten kan skänka en visdom som kan vara både en själv och andra till stor hjälp senare i livet. Om perspektivet endast är sorg, vrede och bitterhet så kommer det i förlängningen att skada och hämma ens möjligheter till läkning och harmoni.

- Men hur bearbetar man bäst sin smärta? Vissa människor har ju upplevt fruktansvärt plågsamma saker. - Det finns inget generellt svar på den frågan, det som känns rätt för en individ gör det inte nödvändigtvis för en annan men först och främst måste det finnas en medvetenhet och en vilja till förändring! Först därefter kan läkningsprocessen börja. Nyckelorden är dock alltid självmedvetenhet och självkänsla. För att uppnå läkning och lycka måste det finnas en medvetenhet och en kärlek till det egna jaget, som innebär att man vill stanna upp och ta hand om sig själv. Det kan låta enklare sagt än gjort men vad det i förlängningen handlar om är att man börjar inse att man är en värdefull person som det är klokt att vara snäll emot. - Men varför är det så få som verkar ha förstått det här? - Därför att ni har prioriterat bort självkännedomens process och gjort det till en livsstil att stressa. Om man inte tror att man har något att vinna på att stanna upp så gör man det inte heller. Det är så mycket som ni gör utan att någonsin reflektera i varför ni egentligen gör det. Ni gör som ni är tränade att göra och som andra gör även när ni egentligen mår dåligt av det och för att ni inte tror att ni förtjänar bättre. Ni tror dessutom att ni förlorar andra människors respekt om ni inte svarar upp till deras förväntningar. Dessa förväntningar är ibland t.o.m inbillade. Ni spelar rollen av den ni tror andra förväntar sig att ni ska vara och säljer därmed ut er självrespekt.

Den som går omkring och oroar sig för vad folk ska tycka om en är indirekt deras gisslan. Ofta krävs det en hjärtinfarkt, ett nervsammanbrott eller en olycka för att ni ska börja se över vad det är ni gör mot er själva, men för vissa räcker inte ens det. Svaret finns där hela tiden och bara väntar på att bli upptäckt men oftast gör ni vad som helst utom att stanna upp och titta på det. Om ni kunde lära er att släppa känslan av skuld och inse ert rätta värde så skulle ni uppnå en känsla av lycka och njutning i livet, både på det sociala, känslomässiga och sexuella planet som är fullkomligt sanslös. Ni skulle inse att makten till era liv ligger i era egna händer, ni skulle sluta plåga er själva med stress, felaktig kost och självfördömade. Ni skulle attrahera människor som förgyller ert liv och inte vill suga energi ur er. Ni skulle förstå att föraktet för svaghet, för det som är annorlunda och för kvinnor är ett förakt för en del av er själva. Inom varje människa finns det svaghet och styrka, inom varje människa finns det kända och främmande öar. Inom varje kvinna finns en maskulin kraft och inom varje man finns en feminin kraft, ingetdera är bättre eller sämre än det andra utan allting är precis lika viktigt och värdefullt.

- Inom er alla finns det barn ni var som nyfödd, som ettåring, som tvååring o.s.v. Det är aldrig försent att skänka tröst och kärlek till dessa barn eller att bejaka dem. Faktum är att det är en väg till helande att göra det. Den som bär ett sårat barn inom sig gör klokt i att inte vända det ryggen. Om ni mötte ett förtvivlat, gråtande barn på gatan, skulle ni då vända er om och strunta i det? Förmodligen inte! Ändå är det precis vad miljoner människor gör dagligen, mot sig själva. Om ni istället omfamnade barnet inom er och vågade se med dess ögon på livet så skulle det öppna upp en fantastisk värld av glädje och lycka. Det skulle befrämja er hälsa och välbefinnande någonting enormt. Barnen bär på nyckeln till lyckan. För dem finns ingen grämelse över det förflutna eller oro för framtiden. För dem finns bara här och nu och det är endast i nuet som den verkliga lyckan finns.

– Ok, jag förstår vad du menar, men nu vill jag veta hur du kan veta allt det här och vem du egentligen är? - Följ mig en bit till så ska jag visa dig vem jag är, svarade kvinnan och började gå ner mot stranden. Hans nyfikenhet stegrades inför varje steg de tog. Hon lyfte handen och gjorde en gest mot vattnet som solen blänkte i. - Titta där så ser du vem jag är, sade hon, varpå han böjde sig ner och än en gång såg sitt ansikte spegla sig floden. När han vände sig om var kvinnan borta."

Posted on: 2007/2/23 13:43
Religion separerar - Andlighet förenar

Anonym
Vet inte va ja ska säga shygets då texten fann jag ointressant.
gener kemi och blablabla är inte min melodi jag dansar efter andra toner inte vetenskapens

Anonym
Kan inte säga det var pga av ditt inlägg utan snarare respons man kan få om man skriver "vackra saker" oavsett om de är abstrakta eller försåliga

See User information
Quote:

maggot wrote:
Kan inte säga det var pga av ditt inlägg utan snarare respons man kan få om man skriver "vackra saker" oavsett om de är abstrakta eller försåliga

Ja man kan ju bli berörd av olika saker.

Intressant att det krävdes en banning av en nynazist för att du skulle gråta t.ex.

Posted on: 2007/2/23 19:45
Religion separerar - Andlighet förenar

Anonym
gråter blod

See User information
Quote:

maggot wrote:
Detta är en fortsättnig på det jag skrev i lighsabers tråd "en liten historia om allting"

Där skrev jag detta
"Inte för att dömma någon, men direkt någon skriver ett "new age" inlägg så får han eller hon beröm av andra "newagare"

OAVSETT om han eller hon har fattat vad som sägs.
(jag läste för ett tag sedan en tråd jag inte fattat något av och flera med mig av en människa som sedan fick respons?)

det är som att bara man slänger med lite ord och metaforer är det fint och tänkvärt, och något som ska ta varas på.

obekribligt eller begripligt så jag undrar...
finns det "falsa new agare" och har ni märkt av dessa på detta forum? "

Ja med det vill jag säga detta!
Jesus säger att i den sista tiden kommer det dyka upp massa falska profeter och vägvissare.
och vad falsk klassisk "new age svamel" är går att läsa i denna tråd

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=4583&forum=9

"Anders" som startade tråden finns inte!
Det är ingen andvändare på vaken utan det är jag som gjorde ett liten expriment för att se om någon nappade på han skitsnack
jag är alltså anders.

Anders är en pajas som inte har något att säga men ändå vill tycka något.
och då pratar man i metaforer och med fina ord utan att trycka ner någon och skicka en en glad smileys i varje inlägg.
(precis som en jehovas hjärntvättar folk)

Om Anders hela tiden skriver en massa "vackra" saker så kommer han få förtroende av vakenmedlemmarna och till slut kanske han blir admin på forumet och sen när micro dör så tar han över.
och tänk om allt detta var planerat?
Anders kanske var en frimurare med tanken att ta över vaken med lite "kärlek"

Jag vill varna alla för andligheten för där finns mindcontroll det är samma sak som ritualler bland ordersällskapen.

So What the FUCK?!?!

You think its ok to continue from other parts of the forum ADMITTEDLY, while I post something in a GENERAL övrigt forum and you LOCK IT?

" maggot
Re: I am starting my OWN forum, so Fuck off!

From Göteborg

Detta diskuteras redan i massa trådar behöver inte göra en ny skriv det som ett inlägg
Låst
/Admin

Are you fucking kidding me?

You can keep your personal opinions to yourself, or share them with others, but dont you dictate to OTHERS how things are, then excercise your little powers here pal!

It seems to me you have aproblem with people NOT allowing others to express themselves, and yet, you seem to be doing exactly THAT which you claim to be against.

Stop wasting my and others time!

Posted on: 2007/2/23 21:25

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper