vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Skickade just ett mail till rikspolisstyrelsen@polisen.se
Frågan lyder till dom, vad gör fascist symbolerna bakom skölden i deras loggo!

Bifogade följande länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

Jag skulle kunna tro att det har bättre effekt om fler frågar. Många gånger så får dom så mycket mail att dom inte hinner svara, eller ens läser det! Jag kräver givetvis ett svar då det är väldigt relevant med tanke på symbolens betydelse, vad tycker ni?

/ vänligen

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Skickade just ett mail till rikspolisstyrelsen@polisen.se
Quote:

osm wrote:
Frågan lyder till dom, vad gör fascist symbolerna bakom skölden i deras loggo!

Bifogade följande länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fascism

Jag skulle kunna tro att det har bättre effekt om fler frågar. Många gånger så får dom så mycket mail att dom inte hinner svara, eller ens läser det! Jag kräver givetvis ett svar då det är väldigt relevant med tanke på symbolens betydelse, vad tycker ni?

/ vänligen

Bra jobbat! Själv har jag frågat flera poliser om de vet vad symbolen står för, nej har 100% av tillfrågade svarat.
jag ska genast skicka ett mail.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hoppas du får ett svar, skulle vara intressant att höra vad dom säger om det...

Posted on: 2007/3/3 4:47
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

See User information
Men samtidigt tycker jag symbolen är helt korrekt.

Posted on: 2007/3/3 8:30
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

Anonym
Svaret från polisen!

----------------------------------------------------------------------

Här följer ett svar och en förklaring till de korslagda fasces i polisvapnet.

Fasces från antiken till i dag

Fasces på latin eller spöknippen som vi brukar säga användes redan under antiken som symbol för ordningsmakten. I Sverige finns det belagt i ett emblem för justitiekanslern redan 1719. I slottskansliets gamla sigill från 1742 ingår två korslagda fasces. Profosserna inom armén, som verkställde kroppsstraff, bar fasces som tjänstetecken på 1760-talet.

Fasces ingick i stockholmspolisens vapen (mössmärket) från 1800-talets mitt och omkring år 1890 infördes i Stockholm en polisbricka, d v s legitimation, med S:t Eriksbilden och två fasces. Två väl synliga fasces ingick i den polisbricka liksom i mössmärket som infördes för hela polisväsendet från 1926. Båda kom faktiskt att användas ända till 1954. Mer om detta nedan.

Den historiska förankringen och kopplingen till ordningsmakten är alltså väl dokumenterad.

Fascismens grundare i Italien, Benito Mussolini, Il Duce, tog upp fasces (jämför fascism) som därför i modern tid kommit att helt förknippas med fascismen.

1947 tillsattes en kommitté för att utarbeta ett nytt polisvapen med undangömda fasces. Bakgrunden var naturligtvis Mussolinis Italien fram till hans död 1943. Arbetet utmynnade i ett förslag till nytt polisvapen bestående av lilla riksvapnet, krönt med kunglig krona och omgärdat med eklövskrans. I förslaget utlämnades fasces helt. Det godkändes emellertid inte av Riksheraldikern som hävdade att "Fasces är den enda symbol som direkt för tanken till ordningsmakten ".

Efter Riksheraldikerns avslag skissades på ett polisvapen bestående av lilla riksvapnet med en kunglig krona. Lilla riksvapnet vilar här på två korslagda fasces som dessutom är "undangömda" i eklöven. Förslaget godkändes och polisvapnet infördes i polisväsendet 1954 till den nya uniformen. Samma vapen används än i dag, om än lite mer färggrant jämfört med det helförgyllda originalet.

Nämnas kan att fasces används i dag i bl a Schweiz och Frankrike. Exempelvis pryds den franska presidentflaggan av ett upprättstående fasces.

Hälsningar

Informationsenheten

Rikspolisstyrelsen.

------------------------------------------------------------------------

Benito Mussolini, ordningsmakten, nytt polisvapen med undangömda fasces, som verkställde kroppsstraff osv.

En hammare från 1200 talet är fortfarande en hammare. Kläder är också kläder, fascismen är ockjså ännu i dag fascismen!

------------------------------------------------------------------------

Jag fick smaka på effekten (fascismen) i dag, jag ringde BVC (barn vårds centralen)

Tidigare så har BVC anmält oss till socialen för att vi inte kom då dom kallade. Vi talade om för dom att vi har god koll på vårt barn, vi studerar hälsa och psykologi flitigt. Detta hjälper inte då myndigheter lever i en annan värld, dom vet bäst vad man än säger tydligen. Anmälan ställer till det ordentligt och vi får allehanda problem.

Vi får efter anmälan gå till BVC för att bevisa att vårt barn är friskt, resultatet lyder, perfekt hälsa och psyke!

Jag ringer i dag 6mån senare och skall verifiera tiden vi fått på nytt, ja sa också att vi kommer så att inga fler anmälningar dimper ner. Jag begär också en ursäkt från personen som anmälde oss, som jag har på tråden. Jag berättade att detta ställde till det ordentligt, och frågade varför det inte gick att lyssna på oss första gången?

Personen säger, -ja, ni behöver lite problem, och någon ursäkt blev det inte heller ??????????????????????????????????
Fråga, är detta ett lagligt betéende?

Dags att åka till en annan planet!

/ frid

See User information
Det är ganska intressant att polisen gärna använder symboler som numera står för nåt dåligt, tänk efter själva, så fort nån har en "nazist" symbol såsom swastika eller liknande så kan man bli anmäld för detta, dessa symboler användes ju som soltecken med mera i bland annat Indien.

Kan man anmäla polisen av samma anledning som dom gärna tar emot anmälningar om "nazist-tecken" som oxo är lånade? Det bör väl gå, jag mår iaf illa av att veta vad dessa kävar har haft för negativ betydelse under bla Moussolinis tid, men även nu under Bush eftersom dessa kärvar även sitter på väggen bakom talarstolen i senaten/kongressen.

Posted on: 2007/3/5 12:23
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Jag fick exakt samma svar.

Anonym
Kan man inte anmäla dem för "hets mot folkgrupp", kan man åtala 17 åringar med keltiska kors så kan man väl för fan åtala fascister också?

See User information
Jag tycker egentligen att det är mer intressant att få veta vad Illuminati-facklan gör där.

Har för mig att det var FRA´s logga

Posted on: 2007/3/5 17:10

See User information
men vilken tillfällighet - jag var ute och promenerade som vanligt på stan idag, då jag gick förbi Lars Johan Hiertas staty i Gamla Stan. se vad reliefen på sidan av statyn gör - bryter sig loss på dessa fasces!
intressant, minst sagt.

Resized Image

Resized Image

Resized Image

mer info om Hierta här.

Posted on: 2007/3/5 20:29

See User information
Ni får ju skriva tillbaka och fråga varför deras symbol som är kopplat till fascismen är godkänt men inte symboler som nazister använt?

Posted on: 2007/3/6 16:24
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

Anonym
Skickade tillbaka lite fler frågor, men det kom inget mer svar. Som om det skulle vara något nytt!

Jag tycker symbolen är stötande, och när man snackar med lite pålästa folk på nätet, från andra länder så smilar dom åt oss Svenskar som köper detta. Enskillt så gör vi det, tillsammans så blir det andra bullar, men jag ser inget speciellt mönster som skulle kunna föra oss tillsammans, inte på ett bra tag.

Hoppas givetvis att jag har fel.

/ frid

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper