Vakencorner
|
AD vs staten (rätt jobb!?)
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
En polis som har skickat rasistiska mejl till Ilmar Reepalu frias efter ett AD anser att saklig grund saknades för hans uppsägning. Han får dessutom 80 000 i ersättning av dig och mig.
Quote: Polismannen åtalades för hets mot folkgrupp, men friades av Malmö tingsrätt eftersom han inte hade insett att mejlen skulle bli offentliga handlingar. Trots den friande domen blev han avskedad. Så om man inte inser att handlingarna blir offentliga kan man inte fällas? Quote: Arbetsdomstolen kommer fram till att polismannen bara utnyttjat sin grundlagsfästa yttrandefrihet och att det därför saknades skäl för såväl avskedande som uppsägning. Verkar som om yttrandefriheten som polisbefäl har är något extra att värna om, speciellt om man är rasistiskt lagd. Han var under tiden befäl i yttre tjänst i Malmö vilket ju verkligen gagnar poliskåren måste jag säga. Gillade han mån tro att låta sina undersåtar visitera människor i Rosengård?! Quote: Polisförbundet säger att AD slår fast att yttrandefriheten gäller även för poliser. Så det han gjorde var inte okej men han fälls inte för det utan får tillbaka sin tjänst. Han gjorde fel men fick rätt?! Kan någon hjälpa mig att tolka det där uttalandet från den fackliga representanten tack. LÄNK: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14772007.asp
Posted on: 2007/3/8 2:02
|
|||
|
- -
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login