vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Vad tycker ni om följande, jag köper det inte!
Jag mailade till Rikspolisstyrelsen och frågade om Fascist symbolen på deras emblem. Jag fick till svar hur det kom dit, och jag ställde ytterligare frågor om varför man valt att ha det kvar. Till svar fick jag följande.

Polisavdelningen (POA)
Enheten för brottsförebyggande arbete

Du har skrivit till Rikspolisstyrelsen och framfört kritiska synpunkter beträffande Polisens emblem. Det Du finner stötande är att det i emblemet ingår två korslagda s.k. fasces med instuckna yxor.

Polismärket består av det fullständiga lilla riksvapnet, alltså en blå sköld med tre öppna kronor, krönt med den slutna krona som i vårt land betecknar statlig myndighet. Skölden ligger på en öppen krans av eklöv och har två korslagda så kallade fasces, dvs. knippen av spön med instuckna yxor.

Fasces bars under antiken framför höga ämbetsmän för att beteckna deras rang och befogenheter, bl.a. rätten att utdela kropps- och dödsstraff. Senare i historien ha de också betecknat republikansk statsform och finns ännu i t.ex. Frankrikes och Ecuadors riksvapen. I Sverige har dessa symboler under olika tider använts av rättsvårdande myndigheter, bl.a. kontinuerligt i polisemblem från 1880-talet och framåt.

Eftersom spöknippet togs upp i Mussolinis Italien och fascismen fått sin benämning av detta, kom den långt äldre symbolen i vanrykte. När Polisens märke/emblem moderniserades under 1950-talet var man angelägen om att ge fasces en mindre framträdande placering, det är därför de är halvt dolda i eklövet. Eken är en mer allmän symbol för positiva egenskaper som styrka, tapperhet, medborgaranda m.m.

Trots att tvivelaktiga statsbildningar som Benito Mussolinis Italien har använt symbolen liksom Fidel Castros Cuba, som fortfarande använder den i sitt riksvapen, finns det inga planer på att ändra den svenska Polisens emblem. Fasces är en internationell känd symbol för just ordningsmakten och personer utan specialkunskaper på området ser snarare det sambandet än anknytningen till de regimer som omnämnts här ovan.

Jag ställer följande frågor tillbaka, för jag köper inte dybbelmoralen personligen!

----------------------------------------------------------------

Hejsan igen!

Förklara då följande för mig, varför kan Svenska Polisen/Lag/Domstol bötfälla personer som t.ex går med Keltiska kors etc? Enligt Aftonbladets nyheter för några dagar sedan!

Utanför Buckinham Palace finns också ett stort antal Keltiska kors, skall dom också bötfällas?
http://p.vtourist.com/2007596-Buckingham_Palace-London.jpg

Jag känner att symbolen ännu är stötande som Ni bär! Mer än det Keltiska korset dessutom!

Lagen gäller väl oss alla, eller hur skall jag tyda detta?
Jag fick lära mig i skolan att lagen gäller alla, och rätt skall vara rätt!

mvh / ###### ###### (osm)

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vad tycker ni om följande, jag köper det inte!

See User information
Bra poäng osm!

Posted on: 2007/3/26 17:42
Religion separerar - Andlighet förenar
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Vi kan ta ifrån dem deras symboler.
De kommer fortfarande vara fascister.

Posted on: 2007/3/26 18:18

See User information
Då kan väl snuten gå hit och klaga på alla malterser kors. Det finns röda och svarta osv.

Ni visste väl att SFMO dessutom accepterar endast vita kristna män som medlemmar.

http://www.frimurarorden.se/

Fast den snut som gick dit och klagade kunde säga upp sig och spara andra besväret med att ge honom sparken.

Posted on: 2007/3/26 18:21

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper