vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 3 4 5 (6)

Re: Sionistisk agenda

See User information
Intressant boktips...

Mediernas svarta bok

Ett axplock...Det finns inga sanningar i världen. Ingen objektivitet, bara berättelser. Den som tror att dagspressen i Sverige speglar samhälleliga skeenden för att hjälpa medborgare att ta ställning i olika frågor bör veta, ursäkta, skall veta att ett företag vid namn Bonniers äger Dagens Nyheter, Expressen, Göteborgsposten, Kvällsposten, Sydsvenska dagbladet, Ystads Allehanda, Dagens Industri. De äger också den mediegranskande tidningen Resumé , "en stor del av distributionen av tidningar och veckotidningar". Och så äger de TV 4 och lite till i och utanför Sverige... Det finns de som tycker att detta inte är så farligt. Det är det kanske inte. Jan Stenbeck med sitt företag MTG (Modern Times Group) äger ju så mycket mer.

I Sverige har vi något som kallas tryckfrihet, vilket innebär att vem som helst får starta en tidning eller köpa ett tidningsföretag. Mellan 22 och 27% av dagspressen i Sverige ges ut av Bonniers. Tryckfriheten får då slåss mot kapitalismen. Mediekonglomerat som Bonniers är inte längre intresserade av att spegla samhälleliga skeenden. De är vinstinriktade. De vill sälja eftersom deras intäkter främst kommer från reklamannonser. För att sälja gäller det att dramatisera, förvränga bilden av samhället, skapa ett behov hos medborgarna.

Boëthius menar att vi inte längre är medborgare utan konsumenter i en diktatur styrd av stora mediekonglomerat som agerar globalt. Mediekonglomerat som propagerar för konsumtion för att de ska bli rikare på den fria marknaden. Allt detta är kanske inte en helt nyuppfunnen världsordning. Vi har sett den och ser den i diktaturstater. Men den är osynlig för oss, något som är svårt att värja sig emot om vi inte ifrågasätter vad vi läser. Och hur gör vi det när mediakonglomerat snart härskar över alla mediala informationskanaler världen över?

I "Mediernas svarta bok" är detta bara toppen av ett isberg, det finns större och fulare fiskar som bara väntar på att få hugga på kroken.

Boëthius tar mig med på en resa genom mediernas värld. Den får mig sällan att höja på ögonbrynen, utan den får mig att sätta hjärtat i halsgropen. Reklamens påverkan på medierna, den mediala koreografin, mediala påhopp på politiker, public service utsatthet och sista utpost för något som överhuvudtaget kan kallas journalism i dess ursprungliga bemärkelse, är några av de ämnen som behandlas.

Boëthius ger mig hela tiden nya exempel på mediernas sätt att förvränga verkligheten och hjärntvätta oss för att tycka att den fria marknaden är det bästa som finns. Hon gör det på ett sätt som är förståeligt för alla och alla får garanterat något i behållning av läsningen. Ibland är boken redundant, men varför inte, för att nå ut med sitt budskaps så krävs det att överrösta den mediala propagandan.

Som titeln på recensionen antyder menar Boëthius att detta bara är toppen på ett isberg. För den som vill läsa mer har hon flera litteraturhänvisningar till annan mediekritik och organisationer som arbetar för ökad upplysning om mediernas makt och missbruk.

Tyvärr räcker det inte med att sätta hjärtat i halsgropen. Vi måste slå oss igenom informationsbruset och ifrågasätta, ställa krav på politiker så att de tar ställning i mediefrågor och inte låter sig hunsas runt som hundvalpar. Men även journalister, de som tror sig ha sista ordet, bör slå vakt om sina etiska principer och kanske inte alltid välja en sliskig story framför en händelse som är viktig för oss medborgare.

Posted on: 2005/10/13 10:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Varför du kallar dej för"Psilocyber"

Posted on: 2005/10/14 9:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Varför du kallar dej för"Puppa"

Posted on: 2005/10/14 11:18

See User information
Quote:

SHYGETS wrote:
Tjabba, alla - konfunderande "teorister"... Hö, hö...
"Det", vet väl vem F-N, som helst - "vilken" som det är som "STYR"
Det är ju den där sk. "stamguden Jahwe" - den där lilla grå blodtörstiga rackaren med ödleskinn - Den baktalande= "Lögnens fader" =ORMEN /DRAKEN!!! - Eller hur? Det har ju David Icke påvisat länge och VÄL - Det "köper" jag, helt klart!
Indianerna kallar dessa varelser, för "Myrfolket - för att de ser så äckliga och spinkiga ut - precis som myror - fast det är ödlor, förståss... HÖ, hö...
Hö, hö...

SHYGETS, indianerna, var det Hopi, det kanske det inte var... men är det inte de grå de avsåg med the ant people. I och för sig så är väl ödlereptilerna bakom de grå, de grå kanske är som det sägs reptiods offspring/skapelse - för att reptilerna kan inte visa sig själva... de är hemska. Vad tror du någon.

Posted on: 2007/1/25 23:35
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Quote:

TheAssasin wrote:
98% av judarna är zionister.

Och någon be ohyran maggot den omedvetna valpen och ta bort ip bannen,

Hörde du det MAGGOT riktig maggot,

Psilo... Belsebub...

Posted on: 2007/1/26 0:09

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Här är Symbölerna som styr världen... Luri Lina...... http://video.google.com/videoplay?doc ... 477492406&q=lightbringers

Posted on: 2007/1/26 2:35

Anonym
FY FAN!
denna tråden måste vara 2år gammal jag skäms för det idiotiska jag skrivit i den.

Anonym
Kunde du inte startat en ny istället

See User information
hehe... jag hissar upp den... jag trodde det var bättre förr här, att det inte kunde bli "värre". Men Psilo då, Belsebub, jag såg ett gaaammalt inlägg, jag såg inte något konstigt alls då . För mig får du gärna radera dessa sista inlägg här då, så den försvinner nedåt. Då kan jag starta en ny.

Posted on: 2007/1/26 10:05

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

« 1 ... 3 4 5 (6)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper