vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Boktips

See User information
Här är ett boktips...

Titel: "Running on emptiness"
Författare: John Zerzan
Språk: Engelska
Kategori: Debatt
Förlag: Feral House
Antal sidor: 214
ISBN: 0922915768
Utgiven år: 2002

John Zerzan är en udda jävel. Här har vi en snubbe som på fullt allvar argumenterar för att vi ska återgå till stenåldern. Bokstavligt talat. Inte några halvmesyrer, inte bara på semestern – utan fullständigt, på heltid. Allt var bättre förr, i Zerzans värld. I det "primitiva" samhället var alla människor fria. Alla levde lyckliga, och inte deprimerade och alienerade som samtidens människor.

Det stora Misstaget var när vi människor började odla jorden, skriver han. Allt sedan dess har det bara gått utför. Sedan den industriella revolutionen har vi i och för sig accelererat de negativa trenderna, menar Zerzan, men det var alltså redan det gamla jordbrukssamhället som la grunden till alla dagens vederstyggelser – förtryck, massmord, krig, sexism, rasism, klassamhället, hierarkier, exploatering, miljöförstöring och så vidare.

Nej, i Zerzans värld har civilisationen inte fört något enda positivt med sig. "Primitiv" har i hans värld ingen negativ betydelse, utan är tvärtom idealet att sträva mot. Alla de så kallade lösningar som teknik erbjuder beror ju bara på alla de problem som tekniken själv har skapat. Bättre då att helt avstå från tekniken, återgå till ett teknikfritt samhälle.

Det intressantaste är väl kanske att han därtill argumenterar för att det inte är någon idé från en udda virrpanna, utan att han baserar sin argumentation på antropologisk forskning. Man arbetade helt enkelt mindre på "stenåldern", menar han och hänvisar till Marshall Sahlins omtalade bok "Stone Age Economics". Man levde hälsosammare menar han, och hänvisar till andra antropologer. Man levde fredligare. Man levde mer i samklang med miljön, och så vidare. Allt baserat på en rad källor han hävdar bevisar hans teser.

Zerzan argumenterar dock inte bara för att det var bättre förr – utan för att vi aktivt ska arbeta för att återskapa det primitiva anarkistiska paradiset. Det är inget som kommer att gå smärtfritt. Dagens härskande hierarkier bygger ju sitt herravälde just på att vi fortsätter konsumera, fortsätter använda tekniken, inte ifrågasätter grunderna för deras makt. Om man börjar göra det får man förvänta sig motstånd.

En av dem som kämpat för det primitivistiska samhället heter Ted Kaczynski, mer känd som Unabombaren. Under närmare två decennier skickade han brevbomber till en rad forskare och tekniker runt om i USA, för att de fortsatte att sprida det så förhatliga tekniksamhället. Han lyckades döda tre och såra många fler. Efter en lång jakt lyckades polisen få tag på honom, och han dömdes till livstids fängelse. Kaczynski mötte hård kritik från alla håll – utom från John Zerzan. Tvärtom framhålls Unabombaren här som en förkämpe…

Här har vi en författare som inte anstränger sig det minste för att vara eller ens framstå som PK. Boken består av en lång rad kortare artiklar, intervjuer och/eller tal, och ger en god inblick i Zerzans världsuppfattning. Tycka vad man vill om hans åsikter – men de borde nog kunna rumstera om liten även hos den mest inbitne framstegsoptimisten. Och man måste ju erkänna att det idag är sällsynt att man kan läsa så här pass annorlunda idéer. Mannen är helt enkelt något så udda som en samtida radikal...

Posted on: 2005/10/16 18:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Boktips
killen verkar vara en dåre med starka orsaker.
dock kan man se att ny teknik som varit förtryckt allt förlänge som börjar stiga till ytan och övervinner dom flesta miljö förstörings aspekterna man kan tänka sig.

du kan inte allvarligt tycka det samma philocybeR?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
...jo, efekto så här tycker faktiskt jag också hehehe. Det är skönt att vara en dåre, prova du också hihihihih...
Nä, men hur som helst,...så tror jag istället det är de andra som inte förstår som är dårarna, och som är hjärntvättade av "systemet" att vara lydiga slavar och konsumenter i elitens kapitalistiska maskineri.

Den nya världsordningen börjar inte "snart", den har börjat för länge sedan,...då stenåldersmänniskan korsades med en "gråing" och blev cro-magnon, och som sedan skiljde sig från att leva i harmoni med naturen. "Gråingprylar" som jordbruksamhällen, industrialism och kapitalism började senare att inleda "den nya världsordningen" som följer den "gråingagenda" som inplanterades i cro-magnon.

"the mind; the enemy inside"

Frid/Galningen Psilo

Posted on: 2005/10/17 8:05

See User information
Tjabba- P-C och Väl Mött...
Ja, vi pratades ju vid - nu senast för ett tag sedan - just om dessa frågor och jag håller med att det faktum fanns en slags - "övergång" som blev kanhända till synes övermäktig människan - men jag vidhåller att detta vi har genomgått och allt detta som vi antagligen har framför oss - har en mening...

Som jag även hävdade då - "När jag snackar med mina vänner - som alls inte är teknikfientliga i egentlig mening och som menar att naturfolken - dessa sk. primitiva varelser som fanns tidigare på jorden, faktum - vore de bästa på att "sköta" sig, enligt "naturens/Guds" ordning - så kan det nog tydas så - men livet måste ju utvecklas - dessa människor förstod ju inte bättre än en myra hur allt fungerar (och det är ju inte så lite) - men ungefär så fungerar det ju - Meningen är ju likafullt att medvetandet skall vidareutvecklas -på så sätt att man faktiskt till slut medvetet kan förstå - av sig självt och inte bara genom automatik - som sker i de lägra världarna - Dvs; Vad som menas med allt detta vi har omkring oss - därför så nödgas vi genomgå dessa till synes onaturliga förhållanden....

Men jag vill mena att naturen är mycket smartare än så - naturligtvis, så sker ju ingenting utan att det finns en mening med det hela...

All skit vi blivit på-prackade genom tiderna - kan nu värderas av egen vilja - medvetet utifrån deras "värden" - iockmed att vi har genomgått allt detta för att kunna lära oss förstå - utifrån dessa kunskaper - varför man skall uppföra sig si eller så gentemot vår omgivning och våra medvarelser...

All denna skit har således gjort oss visare , förhoppningsvis - men jag anser ändå att denne "Renässans-människa" med sina ideér och analyser faktiskt kan få oss att förstå att leva på detta preexistensiella sätt har en stor poäng - jag anser det i alla fall - Tillbaka till naturen!! - Anser således även jag till en viss gräns...
Leva efter lagar och principer - som är oss givna av vår livsuppehållare - vem annars än "denne" - kan ge oss regler som är riktiga?
Jag kan ju berätta att detta uttryck "Renässans" - faktum betyder: "ÅTER TILL FÖRNUFTET" - Enligt mitt särtt att tyda detta ord - RE = åter - ne´ = TILL - sansé = FÖRNUFT ock kanske inte riktigt stavat men ursprungen kan man ju skönja grekiska /franska och sen svenska - Har förövrigt detta ord med i mitt7vårt partibeteckning RMS - Renässans - partiet för ett
(M)änskligt (S)amhälle... Så det så...

plus:

Posted on: 2005/10/17 11:48
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Tjenare på er och frid!

Detta är ett mycket intressant område tycker jag och alltid roligt att diskutera. Men det är ju oundvikligen så, att människan är på kollisionskurs med naturen, och det kommer att smälla - smälla ordentligt när människan får en mycket kraftfull örfil av moder jord. Kanske är det så att människan är dum och behöver uppfostras av livet, vad vet jag? Men jag och många med mig ser att människan sätter sig upp emot naturen utan hänsyn och respekt. Människan tycks tro i sin dumhet att hon kan vinna över sin moder. En amöda, ett virus är mer upplyst och har kommit längre på uppvaknandets väg än människan. Alla andra livsformer har klart för sig att de lever på ett biologiskt rymdskepp och att de är beroende av detta och alla dess livsformer för sin överlevnad. Överlevandet är ingen enskild strävan, det är en gruppsträvan.

"moder jord gråter över sina barn som inte begriper bättre"

Frid/Psilo

Posted on: 2005/10/17 14:18

See User information
Läs om denna man:

http://www.bmf.ch/index.html
http://www.americanfeedmagazine.com/snow4212002.htm
http://forests.org/archive/indomalay/withoutt.htm

Han heter Bruno Manser och har levt tillsammans med borneos urbefolkning. Ett mycket spännande människoöde.

Ett tips för den som vill.

Posted on: 2005/10/17 16:38
Bring on the apocalypse...

See User information
Jag och mina kamrater flyttade ju ut i skogen nyligen.. Ett steg på vägen.. Men så sabbade vi hela grejen och skaffade handdatorer och solpaneler.. En fot i framtiden och en i forntiden...

Posted on: 2005/10/18 20:04

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper