vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen
Resized Image

http://www.bokus.com/b/9789155234966.html?pt=search_result

Vad är det som får en vanlig människa att gå med i sekt där han riskerar att dö? Varför startades världens mest kända hemliga sällskap, Prieuré de Sion, som blev känt genom Da Vinci-koden? Vilka beslut tar egentligen världens makthavare bakom våra ryggar när de träffas i grupper där ingen skriver protokoll och ingen får berätta vad man talade om?

Clas Svahn berättar om hur vi människor dras till hemligheter och låter oss utnyttjas av sekter trots att vi borde veta bättre och om hur lite svenska politiker gör för att stoppa detta.

En svensk riksdagsledamot berättar hur hennes telefon avlyssnades, avhoppare från omstridda sekter som Jehovas vittnen och Scientologerna talar om förtryck och iskall beräkning och en medlem i Moon-kyrkan ger sin bild av hur denna högerextrema sekt fungerar.

I den här boken får vi möta till synes oskyldiga hemliga sällskap, religiösa sekter som förvränger våra sinnen och domedagssekter som inte tvekar att ta livet av sina egna medlemmar.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Sekter och hemliga sällskap i Sverige och världen

See User information
Ja, detta fick mig att beställa ett exemplar. På samma sajt fick jag även tag i denna (på 156 sidor) för 33 kronor:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172320567&r=1

Posted on: 2007/4/2 19:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

knoakh wrote:
Ja, detta fick mig att beställa ett exemplar. På samma sajt fick jag även tag i denna (på 156 sidor) för 33 kronor:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9172320567&r=1

Du menar denna: http://www.bokus.com/b/9789172320567.html

Posted on: 2007/4/2 23:30

See User information
knoak och A73. Den där boken, är det något man vill ta i med tång.

Författad av MiniJames Randi. Om det vore en av zzetana på vaken då hade jag hängt med, men det är klart, jag drar mig lite till minnes knoaks inlägg... - så några polletter faller ner...

Claes Swahn som är en stor bromskloss för sanning och förnuft - som en del i www.vof.se. Han har sedan många år lagt rabarber på att blockera vettigheter kring UFO mm. Så fort det varit något som slagits upp i media om någon speciell UFO-grej, så kollar media på tumgreppet UF i sin kontaktlista, och där står namn på ett par astronomer och Swahn. Han är inte alls med på noterna, utan är lite som en relik, som får allmänheten att tro på rent fysiska saker - ett ufo kan väl inte flyga så långt, det skulle ta jättemånga år... det var Venus pojkarna såg. Det är nog så att vad dessa kvinnor sett troligtvis varit en väderballong...

Han är en förnekare, och en som tror på science - han tror sig ha en roll i att förlöjliga de som tänker vidare i tillvaron, bland annat på sådant som kallas övernaturligt.

Det är ovaket att här posta tips om honom och om att köpa hans grejer, tycker jag.

Vad vill ni ha av programmering i ryggsäcken - allt tydligen att döma.

Posted on: 2007/4/2 23:48
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

Anonym
En del Böcker läser man i studiesyfte . Har inte läst Clas Swahns bok, men såg den i Bokhandeln idag. Så jag bildar mig en uppfattning om boken efter att ha läst den.

En Bok som finns i en Bonnierstyrd Bokhandel brukar inte Löpa hela Linan ut !!

See User information
Quote:

A73 wrote:
En del Böcker läser man i studiesyfte . Har inte läst Clas Swahns bok, men såg den i Bokhandeln idag. Så jag bildar mig en uppfattning om boken efter att ha läst den.

En Bok som finns i en Bonnierstyrd Bokhandel brukar inte Löpa hela Linan ut !!

Jepp...

"En del Böcker läser man i studiesyfte"

Andra böcker läser man i [...] - vill du för min skull fylla i vad som saknas

Posted on: 2007/4/3 8:21

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Jag vet inget om denna författare eller dennes utgivna böcker. Om det är för att komma närmare nå't slags sanning skulle jag inte göra valet att använda mina sinnen över huvud taget. Det finns många versioner angående s k konspirationsteorier och detta är enbart några av dessa versioner. Syftet med utgivningen av dessa två böcker kommer jag aldrig få reda på då motivet alltid kommer att vara dolt (svårt - i denna "jordiska" form - att ta sig in i någons medvetande).

Posted on: 2007/4/3 12:11

Re: Sekter och hemliga sällskap i Sveri inom sådana saker som ge och världen

See User information
Quote:

knoakh wrote:
Jag vet inget om denna författare eller dennes utgivna böcker. Om det är för att komma närmare nå't slags sanning skulle jag inte göra valet att använda mina sinnen över huvud taget. Det finns många versioner angående s k konspirationsteorier och detta är enbart några av dessa versioner. Syftet med utgivningen av dessa två böcker kommer jag aldrig få reda på då motivet alltid kommer att vara dolt (svårt - i denna "jordiska" form - att ta sig in i någons medvetande).

Han är ju förgrundsgestalt inom UFO-rörelsen, och syftar till att hålla det på en låg förnekande nivå. En person som alltid synts i media - han kan inte vara obekant för de som inte är för unga.

Här kan ni se vad han gjorde med en känd händelse:

http://www.fjarilsvingar.se/blogg_las.asp?dbid=101&id=23

Han ska vara den som vill företräda det som rör UFO och sådant... gentemot media och skola osv - som man ser i vänstermenyn.

http://www.ufo.se/

Posted on: 2007/4/3 14:13

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Andra Böcker läser man i Studiesyfte....

En del böcker läser man för Verklighetsflykt...

Många Böcker läser man inte överhuvudtaget....

En del Böcker läser man i sängen och det tar 10 minuter så sover man....

See User information
Quote:

A73 wrote:
Andra Böcker läser man i Studiesyfte....

En del böcker läser man för Verklighetsflykt...

Många Böcker läser man inte överhuvudtaget....

En del Böcker läser man i sängen och det tar 10 minuter så sover man....

Jahaja, det är så det ligger till. Vad tror du, har de olika syftena samma effekt? Vad är förresten effekten...? Har man tagit in andras saker och på något sätt gjort till sitt eget... på någon "nivå". Hur är det med med ryggsäckan... kultivera... släppa, ge upp det som man fylllt sig med, alla dåliga saker, ovidkommande och neddragande - skrivet av "människor" i illusionen.

Jag tittade på boken på rean. Kommer inte ihåg hur den verkade, jag såg vem som skrivit den. Men han är säkert påläst. Men det kan bli väldigt snett om man är en person som tex är ateist, är en som bara vill hitta fysiskaförklaringa, eller vill borförklara... eller inte själv har en susning om det som rör "inre världar", icke-fysiska saker... en vanlig enkel vilsegången skribent ska tala om för andra som söker djupare mening i livet - det är då lätt att han är styrd av att redan vara en förnekare - och bara vill komma på bra förklaringar som bara låter bra på en nivå - men som inte alls ger rättvisa åt vad andra går in i, som tex olka grupper - det kallar han väl då automatiskt för sekt. Det är bland annat det som är så illa... ordet sekt har en sådan nedvärderande mening i vårt samhälle, och det misskrediterar de som är där, och det marginaliserar dem, flyttar ut dom på kanterna där de kan sparkas på och förlöjligas.

Posted on: 2007/4/3 18:55

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Egna Tankar finns dom ??
Känna själv kanske är lättare.

Sekter vad är det ??

För mig är Frimureriet också en Sekt.

Socialdemokrater är för mig en Politisk sekt + alla andra Partier också som går efter Sekteristiska Program ( Partiprogram som man rabblar med Automatik ) .

Jag är inte färdig med mina tankar och tänker inte bli det heller förrän jag tagit mitt sista andetag.

Hjärntvätten har inte släppt bara för att man gluttat på dörren, bara till en viss del.

Visst tar man in andras saker och försöker att få ordning på Kaoset med lite egna tankar. Hur skulle man annars fått reda på att något är j-igt fel . För det första måste man ju kunna känna.

Det är är väl det sista som " Skeptiker " här på Forumet har svårt med.

Till sist . Vem bestämmer vad som skall vara en sekt ?

Nedvärderande ord var det...

Konspirationsteoretiker är ett annat ord.

Ja det var väl lite som saknades....

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper