vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Nio kommenterar om kommunistpartiet

See User information
Jag vill slå ett slag för texten/boken Nio kommentarer om kommunistpartiet.

Det ger mycket gällande mycket av sådant som tas upp här på vaken: kultur, politik, andlighet/religion - och tex vad som sagts om ateism o dyl.

Den finns även på svenska på länken ovan

Utdrag från kapitel 6:

"Förord

Kulturen är en nations själ. Denna andliga faktor är lika viktig för mänskligheten som fysiska faktorer såsom etnicitet och land.

En nations civilisationshistoria är just dess kulturella utvecklingshistoria. Total förstörelse av en nations kultur leder till nationens undergång. Gamla nationaliteter som hade skapat lysande civilisationer ansågs ha försvunnit när deras kultur försvann, även om den etniska folkgruppen hade överlevt. Kina är det enda land i världen vars uråldriga civilisation har förts vidare utan avbrott i över 5 000 år. Förstörelsen av dess traditionella kultur är ett oförlåtligt brott.

Den kinesiska kulturen, som ansetts ha skapats av Gud, grundades av legender såsom Pangu som skapade himmel och jord [1], Nüwa som skapade människor [2], Shennong som identifierade många medicinalväxter [3] och Cangjie som skapade tecknen [4]. ”Människan följer jorden, jorden följer Himlen, Himlen följer Tao och Tao följer det som är naturligt.” [5] Den taoistiska visdomen om att Himlen och mänskligheten är ett har flödat genom den kinesiska kulturens ådror. ”Vägen till stor lärdom ligger i att förstå och lägga vikt vid dygd.” [6] För mer än 2 000 år sedan startade Konfucius en skola för att undervisa elever och överlämnade till samhället konfucianismens ideal som representeras av de fem kardinaldygderna välvilja, rättfärdighet, anständighet, visdom och trofasthet. Under det första århundradet [e Kr] färdades Buddha Sakyamunis (Siddhartas) buddhism, med dess betoning på barmhärtighet och räddning av alla varelser, österut till Kina. Den kinesiska kulturen blev därmed mera omfattande och djupgående. Därefter blev konfucianismen, buddhismen och taoismen kompletterande trossystem i det kinesiska samhället och bidrog till att föra Tangdynastin (618-907) till höjden av dess glans och välstånd, något som är känt över hela världen.

Trots att den kinesiska nationen många gånger i historien har upplevt invasioner och attacker har den kinesiska kulturen..."

Man kan jämföra vår tid och vårt land där attacken på kulturen (om man förstår att en kultur är väldigt mycket, uppåt och bakåt... rötter till ens ursprung på en annan nivå) - sker och orkestreras inifrån landet självt. Så blir det när det är "yttersta tiden" och det evil är vid rodret - vad säger det om oss själva?

Se även räknare på http://en.epochtimes.com/index0.html på hur många som hoppat av det evil partiet - det är mycket modigt. De som hoppar av mister ofta jobb, pensioner, befordran, mängder av möjligheter och förmåner. De trakasseras, hotas, förföljs mm.

Men de vinner något som är mycket värdefullare, sitt liv, då de gör sig av med bestens märke

Posted on: 2007/4/4 19:25
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Nio kommenterar om kommunistpartiet

See User information
Hela filmen finns på YouTube, det är bara och scrolla ned.
http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=GoodStart

Posted on: 2007/4/4 22:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
HIck

See User information
Jo det finns en film också, utifrån texten - men du fick fel länkadress - den ligger till höger här http://ninecommentaries.com/ (till youtube)

Den borde vara med bland vakens filmtips.

Posted on: 2007/4/4 23:18

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Länkarna funkar, jag kollade dem nyss.

Posted on: 2007/4/4 23:22

See User information
Quote:

Sleeplijn wrote:
Länkarna funkar, jag kollade dem nyss.

Jag trodde du hade lagt fel länk... jag såg inte heller på vaken - men nu hittade jag dem. Det var ju bra att de var där!

Posted on: 2007/4/4 23:28

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
En bra artikel:

http://en.epochtimes.com/news/7-4-6/53832.html

Se det intressanta om det som kom fram ur ett berg... man kan försöka att relatera till det jag skrivit om profetior, bestens märke osv.

Som sagt... himlen råder... allt är redan klart - detta är en scen.

Posted on: 2007/4/8 17:06

Edited by novax on 2007/4/8 17:57:15

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper