vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

GUSTAF WASA PÅ MIDDAG HOS FRIMURARNA...

See User information
Jojo,...här sitter man nu mätt och belåten! Efter att gått förbi ett otal målningar med stränga farbröder som stirrade uppfordrande på en, var det dags att gå in i salen. Det bjöds först på Sherry i klubbsalen, där ännu mera stränga farbröder med medaljer stirrade anklagande och uppfordrande på en från de olika målningarna på väggen. Tyckte ibland att även alla 40-talet personer i salen stirrade på mig, maggot och so88,...det kändes lite som man var med i filmen "rosemaries baby" eller nåt. Visste dom att vi var från vaken tänkte jag!? Nåväl,...hur som helst,...efter ett mindre tal av en broder så gick det fina sällskapet vidare till fina salen via museet och balsalen.
Där serverades det landgångar med lax, räkor,salami, brieost, och annat gott på. Till detta bjöds det även på sprit och öl. Efter det kom det in kaffe och bakverk. Allt serverat direkt från frimurarrestaurangen "The Golden Days" i botten på det 200 åriga huset, via den hemliga varuhissen som går från restaurangen diekt upp till frimurarna.

Maggot, so88 och jag satt som tre riddare vid ena kortändan i salen,...och det kändes för ett ögonblick som om jag var "Gustaf Wasa" eller nåt med all prakt i guld, silverbestick, fina tavlor, kandelabrar med ljus osv, osv.

Efter skratt och lättsamt prat så bröt sällskapet tillslut upp och gick hemmåt. En kväll värd att minnas - helt klart.

Jag blev positivt överraskad faktiskt...gubbarna har det nog djävligt skoj där kan jag tänka mig,...och de spottade ju inte i glasen direkt. Heheheheh

Frid/Psilo

Posted on: 2005/11/9 23:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: GUSTAF WASA PÅ MIDDAG HOS FRIMURARNA...
haha
Ja snacka om något värt att minnas vi var alltså på frimurarnas information....
det roliga var att när de hade vissat logen osv ,satte vi oss ner...
och vi satte oss tydligen på stormästare platserna Psil satt på den viktigaste stolen och ja på den näst viktiga haha...

detta kommentera de ju men brydde sig inte..

en annan kul grej var att alla där hade fina kläder osv...
vi skilde oss "lite"...
med våra slitna jeans kängor tennsikor osv...
ja hade en gång svårt att håla mig för skratt....
men ja fick bita mig i tungan..

så nu´har ni tre blivande frimurarbröder att hanskas med på detta forum ja tänker minsam bytta sida...

hoppas ni förstår sherry och god mat....
ojojoj

nä ja bara skoja ja e lite förvirad efter den där vistelsen..
men fan va vi skrattade under måltiden...

den sista måltiden med bröderna hehe
häslar maggot

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym

Riktigt trevligt var det och trevliga Bröder också.

Men vi Vanliga människor når bara 10:e graden enligt en broder.

Dom 11 hemliga rummen fick vi tyvärr inte se.

Men som sagt en kväll att minnas och kanske man blir Frimurarbroder framöver

See User information
Jag tror också att frimurarna har det riktigt trevligt tillsammans. Jag har släktingar som är frimurare och de går ibland på trevliga tillställningar och middagar, deras orden anordnar även små resor eller utflykter. Annars brukar ordens damer samlas för att pyssla med hantverk, fika och snacka tillsammans medans männen har hemliga möten bakom lyckta dörrar. Kan tänka mig att den sociala biten från början kan vara ett viktigt skäl för många som går med i en frimurarorden.

Berätta gärna mer om hur det var där. Fick ni se eller höra något av intresse där? Försökte de värva er?

/nyfiken

Posted on: 2005/11/9 23:25

See User information
Jo visst,..det finns mycket att berätta, men orkar inte nu,...men en av frimurarna hade en nyckel hängande vid sidan av byxan/bandet med en pyramid på, som säkert går till de hemliga rummen. I museet fanns det massor av olika attiraljer,...jag såg halsbands hänge som var pentagram, sedan såg jag även ett band i svart och silver som man har på sig med en dödskalle och två korslagda ben under,...typiskt ""skull & bones" emblem. Davidsstjärna kunde man givetvis också finna - vad annars?Överallt var det symboler, frimurarsymboler på tallrikarna till och med,...och på mattan mm.

Fortsättning följer...

Posted on: 2005/11/9 23:55

See User information
Välkomna till gräddfilen bröder.....he he

mvh eureka

Posted on: 2005/11/10 0:34

See User information
Nej,...det här med att bli frimurare är inget för mig,...dock var det intressant och en annorlunda erfarenhet att vara där.

Har nu hunnit smälta allting,...och funderar lite granna. Det måste ju vara någonslags energi där som gör att man påverkas i tanke och känsla. Det är absolut klart! T ex då jag satt på stormästarens plats så flashade det förbi en massa bilder inom mig typ, kungamiddagar, riddare, kungar osv,...fan det kändes lite som om jag var en kung, typ Gustav Wasa under en brakmiddag med höga herrar och andra kungligheter.

Det fanns otaliga kraftföremål hos dem,...bl a så fanns i museet ett altare som varit i Kanton, Kina,...då höga ämbetsmän inom ostindiska kompaniet var frimurare så hade det byggt upp en frimurarloge i kanton som var en handelsstad. Detta altare togs sedan till Sverige igen efter att logen stängde i Kanton.
I museet fanns många föremål, som INTE var helt utan kraft och energi.

En kul grej är den att innan vi gick in i logen så var vi i restaurangen längst ner "golden days" tror jag den hette,...och då satt jag, maggot och so88 i baren och då det kom ett par gubbar in dit så sade jag på skoj; titta där kom det lite frimurare! heheheh,...och sade sen att här sitter vi och dricker "frimuraröl"...
Jag sade också att restaurangen hade vibbar som vibbade frimureri. Mycket riktigt var det så,...restaurangen arrenderar lokalerna från fimurarna fick vi senare reda på då vi var i logen, och att det fanns en hemlig hiss som gick rakt ner till restaurangen från frimurarna.
Fan, jag måste ju ha en djävla förmåga och intuition som kände detta innan vi fick reda på att så var fallet. Häftigt!
Kanske jag hade kontakt med Gaia (planetens medvetenhet, akasha krönikan o dyl.

Trevligt med en bekräftelse på att man inte har huvudet helt under armen i allafall....

Psilo

Posted on: 2005/11/10 13:27

Anonym
S:t Johanneslogen Salomon à trois Serrures (Svenska Frimurare Orden).

Bo Maniette född 19 februari 1950, textförfattare, trubadur och entertainer.

Maniette har varit verksam på Stora Teatern i Göteborg, gjort krogshow med Bosse Parnevik och spelat revy hos Hagge Geigert på Lisebergsteatern. Han har sjungit in flera grammofonskivor och var gitarrist i revydansbandet Matz-Ztefanz med Lailaz. Tillsammans med Stefan Ljungqvist har han gjort sketchprogram i TV, de medverkade bl.a. i Siewert Öholms serie "Nattkafé". Maniette är Ordförande Mästare i S:t Johanneslogen Salomon à trois Serrures (Svenska Frimurare Orden).

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/Bo_Maniette

See User information
vad är poängen med det stora röda nazist liknande korset som sitter längst upp i det huset ovanför "the golden days"? Någon som känner till det och vet vad den står för?

Posted on: 2005/11/13 14:18

Anonym
menar du t KORSET?
Isf så är det en äkta frimurarsymbol
den togs över av nazzarna
likaså hakorset
är en gammalsymbol

till o med ryssarna hade svastikan på sina militärunofomer
mellan 1917-1919

mvh maggot

See User information
Någon som såg Nobelprisutdelning som märkte att en av dom som fock komma ner och tala inför kameran med programledaren berättade att han nyligen fått en medalj som påminde extremt mycket om frimurarkorset? Han hade fått det av Tyskland av någon anledning som jag inte kommer ihåg..

Vet ni mer?

Posted on: 2005/12/11 20:48

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper