vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Bibeln
Vet redan att frågan inte går att svara på, men vad är biblen och vilka skrev den? Vilka censurerade den?!

Vad har dödahavsrullarna för betydelse?

Snackar flitigt med ett Jehovas vittne, (Xvenis - här på forumet) om deras synsätt och han hänvisar hela tiden till biblen, att dom tolkar den rätt.. att det står JHVA överallt..

som jag ser det, igentligen utan nån kunskap alls så tycker jag att det liknar fiction.. som skapar mer lidande än lycka

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Bibeln
Bibeln är en bunt exoterisk smörja för idioter och en manual för att administrera dem. Inne i själva skrifterna finns det säkert ett helt annorlunda esoteriskt budskap.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
skillbad på exo - esoterisk?

Anonym
Exoterisk = Sådant allmänheten ska tro sig veta
Esoterisk = Sådant som är dess egentliga betydelse, eller dolda betydelse om man så vill.

Till och med Nazi-pedia beskriver:

http://en.wikipedia.org/wiki/Exoteric
http://en.wikipedia.org/wiki/Esoteric

In addenum: Det finns tusentals skrifter som borde ha varit en den av Nya/Gamla testamentet, om du vill få ut något av det så får du destillera själv.

Anonym
Studera lite på Michael Tsarion och Jordan Maxwell (video.google.com), dom har bra koll på vad som står i bibeln, och jämför det med vad som igentligen hände!

För övrigt så är alla religioner kontrollprogram för olika folkgrupper. Grunden är ofta den samma i dom flesta religioner.

Anonym
men går den att fel tolka?

många säger sig ju veta vad som menas med allt? Om det nu är guds ord, varför inte gjort den lite mer lättförståelig så att alla kunde följa den?

See User information
En religion är ursprungligen en kultiveringsväg. Som jag sagt så måååånga gånger:
All andlighet är KULTIVERING - det var därför man tex i Indien och Kina begav sig till bergen, skogarna och grottorna... OCH det var samma sak med de urspungliga ORTODOXA religionerna - de var till för att i tempel- och kloster ge en kultiveringsmiljö. Man har alltid en Mästare bakom en Väg ut, hem.

Sedan så förstörs det hela mycket snabbt - vanligt folk som vill ha makt, personer som är besatta av olika väsen, aliens mm blir redskap för att nyttja dessa religioner - det ser vi mycket av... och religionerna blir heretiska religioner. Islam har aldrig varit någon ortodox religion, men kristendomen var det, då den ändå kunde guida uppåt, och det finns något bakom det hela, även om det nu försvunnit i dunkla dimmor.

Från början är de till för att rädda människor ut ur samsara, eller att de kan göra så att människor höjer sin nivå, kultiverar tillbaka - då hela livet är DEVOLUTION. Det har man alltid vetat - därför sökte alla förr Vägen tillbaka, och en Väg att hålla sig till - det är samma som tex. det som Theseus skulle hålla sig till när han sändes ned i labyrinten - följa den gyllene tråden - komma ut ur samsara, den trefaldiga världen (fängelset/karantänen). Här står om denna viktiga metafor, som är en andlig GULDNYCKEL - jag har postat den många gånger - vilka bryr sig om att vilja vakna... karman rules...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=15803#forumpost15803
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=48651#forumpost48651

Posted on: 2007/6/13 17:12

Edited by novax on 2007/6/13 17:28:10
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper