vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Nu ökas takten mot det kontantlösa samhället..

See User information
Snart är kontanterna ett minne blott.. När kommer dom första vacklande stegen mot chippning av medborgarna?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14351429.asp

Posted on: 2007/1/2 1:53
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Nu ökas takten mot det kontantlösa samhället..
Mmm dock är det fortafarande många som itne vill använda kort och som tycker sedlar är bekvämmare.

Expose Challange Act.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
jag kan berätta att spårvagns/busskorten i gbg är på väg att bli "personliga" man har idag bytt ut månadskortet mot ett mer "avancerat" och kan registrera det om man vill.

See User information
Det pågår redan omfattande försök med människor som är chippade med en kombination av ID-/Kreditkort.

Det jag tycker är mest skrämmande med det här är att bank, polis och passmyndighet måste bli en synergi i framtiden för att detta skall fungera.

Faktum är att ett kontantlöstsamhälle har plannerats av bankerna i många årtionden eftersom det sparar in enorma kostnader för fysisk hantering, säkerhet, kundtjänst och annan kringservice.

Vi kommer säkert att få höra mycket gott om detta innan det är dags. Elektroniska pengar sprider ingen smitta..., Tappas inte bort, försvårar rån osv.

Posted on: 2007/1/2 14:23

See User information
Jag använder Västtrafiks nya personliga månadskort varje dag nu.
Vad man lagrar är logistik och köpbeteenden. Ungefär som en avancerad kundundersökning.

Det problematiska som jag ser det är vem som äger denna information sedan d.v.s. om dom har rätten att sälja informationen vidare. I USA får FBI inte spionera på den egna befolkningen. Däremot kan dom köpa dylik information av marknadsbolag som ChoicePoint som köpt all dylik information av banker, privata sjukhus, arbetsgivare och försäkringsbolag.

Idag kan dom sammanställa dessa register och få en fullständig profil på en persons alla levnadsmöster och villkor. Just nu arbetar dom med att få rätten att köpa DNA register uppgifter.

http://en.wikipedia.org/wiki/ChoicePoint
http://www.choicepoint.com/
http://www.govexec.com/story_page.cfm?articleid=32802&ref=rellink

Posted on: 2007/1/2 14:36

See User information
men herre gud vad dom ska spionera, lite löjligt att man ska få köpa till sig registerna. Men ett smart sätt att tjänar mer pengar för företagsägarna och världshärskarna förstås

Fan först förbjuder vi oss själva att spionera på folket sen ger vi oss rätten att köpa informationen istället med deras pengar! Man får inte vara dum heter det...

Posted on: 2007/1/2 14:52
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

Anonym
Har blivit lite paranoid när det gäller att använda kort, använder kontanter om jag ska handla på systemet, politiska böcker och sådant som kan tolkas kontroversiellt eller kontraproduktivt mot det politiskt korrekta. Kortet använder jag bara när jag ska handla mat eller det som är PK. Otäckt att veta hur allt senare kommer att registreras.

Anonym
Quote:

lucky wrote:
Har blivit lite paranoid när det gäller att använda kort, använder kontanter om jag ska handla på systemet, politiska böcker och sådant som kan tolkas kontroversiellt eller kontraproduktivt mot det politiskt korrekta. Kortet använder jag bara när jag ska handla mat eller det som är PK. Otäckt att veta hur allt senare kommer att registreras.

Om du ska handla på Systemet så behøver du nog inte oroa dig, då skøter du dig precis som du ska, bedøvar dig sjælv nær du inte arbetar.

Systemet, ordet i sig sæger ju allt he.

Men bra att du inte anvænder kort, har fortfarande ett som jag anvænder før att handla på internet med, tyværr...

See User information
Ytterligare en anledning till att införa ett kontantlöst samhälle?

Brist på personal för värdetransport
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_15966425.asp

"Polisens nya regler för värdetransporter är för hårda och försvårar rekryteringen av personal, anser branschen. Nu varnar man för att uttagsautomater kommer att stå tomma."

Posted on: 2007/6/27 10:34
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper