vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Angående köttätande

See User information
Djurkött är nog något av det mest hälsoskadligaste du kan tillföra din kropp. Hur är det att så många har gått på myten om att kött är en livsnödvändighet?
Absolut och totalt skitsnack skulle jag säga.

För mig känns det som att köttätandet från dagens köttindustri till stor del har ökat tendenserna till våld, aggression, maktlust , rädsla och ilska i vårt samhälle.

Mat (och allt annat) är ju som vi vet energi som våran kropp sedan används av.
Så föreställ dig en vanlig fläskkotlett energimässigt.
Det kan ju inte vara mycket annat är negativ energi av rädsla och ångest som blivit ingraverat i cellerna och enerin på det stackars torterade djur du sedan mördar och kallar för mat.
Denna energin påverkar din kropp in till cellnivå.
(djur från ekologiska gårdar är därför nog bättre att äta, om man nu då förtfarande vill tro att man VERKLIGEN MÅSTE för att kunna överleva (?) )

se bara i djurvärlden, skillanden i karaktärsdrag mellan köttätare och växtätare.

Så i detta uppocknedvända styre som vi lever i, kan man ju ganska väl först varför kött propageras som "så livsnödvändigt" .

WAKE UP!

lägger här in lite intressant läsning till er. mer allmänt om hälsoeffekterna av dagens köttätande;

REAL IMMUNITY

"Many years ago the famous English physician Alexander Haig proved in ”Uric Acid in the Causation of Disease” that the break-down of human cell tissues was due primarily to uric acid formed in the break-down of protein, and that all animal flesh contained some uric acid when eaten, hence was much more potent in starting this break-down than plant foods, which were all free of uric acid when fresh. He contended that germs were merely of secondary importance, and never the cause of the various conditions of ill-health with which they were frequently found.

Surprising confirmation of his ideas seems to come from some experiments conducted by F. M. Pottenger, M.D., and D. G. Simonsen on cats.

They put two groups of cats on diets of meat and vegetables, identical except that in one group the meat was given raw, and this group seemed to maintain normal good health throughout the experiments. In the other group the meat was all cooked, and this group showed an astonishing break-down of health in all the animals.

They found every sign of lack of minerals, such as incomplete development of the skull or other bones, bowed legs, rickets, curvature of the spine, paralysis of the legs, convulsive seizure, thyroid abscesses, cyanosis of liver and kidneys, enlarged colon, and degeneration of the motor nerve ganglion cells throughout the spinal cord and brain stem, with some cells affected in the cerebellum and cerebral cortex.

Strange to say none of the cats on raw meat had any of these troubles at all, yet millions of humans are afflicted with one or more of them, and have no conception of the cause, and neither have their doctors in most of the cases.

They add, of these cats:

”The deficiency renders the experimental animals so deplete in important vitalizing factors that the third generation is unable to live beyond the period corresponding to childhood in the human being.”

Why did only those cats fed cooked meat have all these troubles?

We must remember that all protein contains nitrogen and sulphur, which when released in the body combines with water and other matters to form destructive uric acid and sulphurous or sulphuric acids, all of which must immediately be neutralized by the alkaline minerals to prevent cell destruction. If no minerals are instantly available, they will destroy living tissue to get them. This in turn will release more nitrogen and sulphur to continue the process ad infinitum.

Furthermore, all forms of animal flesh contain proteins and acids which are broken down during the process of digestion, and these experiments prove conclusively that cooking meat breaks down a great deal more protein, causing the formation of more of these acids, which clearly were what wrecked the cats’ lives. If humans want to avoid the same or equivalent results, they must give up cooked meat, and I believe should give up all meat, for the rest of their lives.

These acids break down body tissues, and germs arise merely as scavengers; if we can stop the break-down of tissue through a diet free from these acids, we can also end the danger from germs, as well as the troubles from decalcification and eliminating meat. Reducing the total protein eaten would accomplish this in a large measure.

Dr M. Hindbede, famous Danish dietician, says a 150-lb. man can live on half an oz. of protein a day, and be healthier than a person eating a greater amount; and he adds it should be vegetable protein...”

(har tyvärr tappat bort källan till denna artikel, sorry)

Posted on: 2005/11/27 18:16
"The odyssey begins where the imagination ends"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Angående köttätande
du skrev
Det kan ju inte vara mycket annat är negativ energi av rädsla och ångest som blivit ingraverat i cellerna och enerin på det stackars torterade djur du sedan mördar och kallar för mat.

det är just det som fått mig att bli nästan vegetarian

min tro på energier

men ja jobbar som förskollevikarie och där e det gratis pedagiska måltider o det är det som serveras man får äta...

så ja lurar/säljer mig själv dum som jag är

suck

hälsar masken

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
du kanske kan ta tillfället i akt och påvisa för barnen, genom ditt tallriksupplägg, att det är helt ok och normalt att inte stoppa i sig den där vidriga köttbiten och visa ett annat sätt att äta på.
grönsaker Är helt ok :D
Som barn avskydde jag att äta kött , men gjorde det för att mina föräldrar tvingade mig.

det är ingenting ädelt i att gå emot sin egen tro och insikt för att tillfredställa andra....

sorry

Posted on: 2005/11/27 18:43

Anonym
jo ofta är det så
men problemet är när det är grytor och lasagne och sånt
då är det ett problem

ja känner ibland att ja förlorat mot mig själv när ja äter på jobbet

men det ordnar sig säkert

See User information
aj aj.
svår situation.
ta tillbaka din frihet att välja själv, säger jag
har du pratat med dina chefer om det? kan du få dom att förstå?
Vegetarianism är ju -tack och lov- allmänt accepterat idag.
stå på dig!

och är är några citat från en stor man:

"The vegetarian manner of living, by its purely physical effects on the human temperament, would most beneficially influence the lot of mankind." -Einstein

"Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet." -Albert Einstein

Posted on: 2005/11/27 18:57

Anonym
Jag är inte helt köttätare. Det jag äter i köttväg är endast fisk och skaldjur. Fisk är en livsnödvändigthet för kroppen, annat är däremot inte det. Att ha en helvegetarisk kost är inte det optimala för kroppen.

See User information
Jag är laktovegetarian sedan 8 år tillbaka. Det som kan tänka mig anses vara livsnödvändigt från fisk är vissa fettsyror.

Detta kompletteras enkelt och i högre koncentration från linfröolja.

Jag pratade med en person som gått från veg till blandätare och jag passade på att fråga vad skillnaden var. Svaret var att han kände sig mer djurisk, mer aggresiv. Intressant iaktagelse tycker jag.

Mer grönsaker åt folket!

Posted on: 2005/11/27 20:09
Bring on the apocalypse...

See User information
.

Posted on: 2005/11/27 20:09

See User information
Dett finns hundra olika motstridiga ideer om vad som är nyttigt.

Jag tror att det absolut viktigaste är att man bryr sig om sin kropp och försöker äta det som man tror är nyttigast.

Det många exempel på tex buddhistmunkar som överlever på ett korn ris om dagen (i prinsip), så jag skulle inte skrika för högt om vad vi MÅSTE ha för att överleva.

Själv utgår jag från Veda då jag väljer mat.

Från er Buddhistiska vegitarian.. (som sällan äter filskolja eller b12)

Posted on: 2005/11/28 11:38

See User information
Hej "A"! Du skriver att: (Fisk är en livsnödvändigthet för kroppen) Kvalificerat skitprat! Jag har inte käkat en sån där varelse på åratal och känner mig fortfarande livs levande.... Nöp mig precis i armen.. Joo jag lever! Mår bra gör jag oxo! Tjingeling...

Posted on: 2005/12/21 19:59

See User information
Bra skrivit Mira, en liten tankeställare.
Kom att tänka på en artikel vi har haft uppe innan från någon engelsk tidning, något i stil med: "Du gör vad du äter".

Själv har jag varit köttätare sedan jag var liten, men äter mer och mer vegetariskt numera, kanske testa att äta helt vegetariskt.
Sen det med energier, tror på det också, så det är nog sant allt du säger :)

Posted on: 2005/12/21 22:54
"Låt inte det onda ta överhanden. Besegra det genom att göra gott."

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper