Vakencorner
|
Anonym
|
Avlyssning efter 11 september - Danmark
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Artikel från
Föreningen Grävande Journalister: http://www.fgj.se/page.asp?omrID=9&SubID=80&SubSubID=60 Avlyssning efter 11 september - Danmark Stig Matthiesen frilandsjournalist från Danmark berättar om sina erfarenheter av att bli övervakad för Petter Ljunggren, redaktör Scoop. Scoop har i det senaste numret gjort en special satsning med anledning av att journalister blivit alltmer intressanta för säkerhetspolisen. Stig Matthiesen har blivit avlyssnad och ställde inför rätta med syfte att avslöja hans källor. Petter Ljunggren och Stig Matthiesen Vad gjorde du när polisen fick upp ögonen för dig? År 2002 arbetade jag på Jyllands-Postens söndagsredaktion med undersökande journalistik. Jag arbetade med många ämnen i många miljöer i Danmark. Det var ett år efter 11 september. Jag har rest i mellanöster och är gammal Greenpeace aktivist. Jag bestämde mig för att undersöka rykten om att det fanns en dödslista på danska judar. Konflikten i mellanöstern handlar bl.a. om att skapa sympatier och det har inrikespolitisk betydelse i Danmark. Det var den artikel som blev ursäkten för att avlyssna mig. Jag tror att säkerhetspolisen efter den 11 september provar hur långt man kan gå. För att se vad man fångar i sitt fiskenät. När upptäckte du att polisen var intressera av ditt arbete? Jag fick ett tips ganska högt upp i samhället om att jag skulle vara försiktig med jag sa på telefonen. Då hade jag redan skrivit min artikel så det spelade inte längre någon roll för det arbetet. Jag visste inget innan jag fick tipset. Jag kallades till förhör innan artikel hade publicerats. Den mosaiska församlingen hade fått reda på vad jag skulle komma att skriva. Men det polisen ville veta var vilka som var mina kontakter i invandrar miljöer vilken inte hade mycket med min artikel att göra. De fyra timmarnas förhör slutade med att jag vägrade uppge några källor. Annars hade jag inte kunnat fortsätta att arbeta som journalist Det blev sedan rättegång bakom stängda dörrar där jag fick höra inspelningar av samtal jag hade haft. De hade avlyssnat min hemtelefon och min mobiltelefon där jag talar med min fru, mina barn och mina källor. De hade också inspelningar av samtal mellan mig och en redaktionssekretare så i början visste vi inte om de också hade avlyssnat telefoner på redaktionen. När artiklarna skulle publicera, var det någon diskussion om att publicera eller inte? Nej, det här blev en fantastisk framgång för Jyllands-Posten. Vilka reaktioner fick det här? Alla redaktioner gjorde en skrivelse till statsminister Anders Fogh Rasmussen i protest. Det resulterade i att åtalet las ned. Var avlyssningen tillåten i Danmark? Det var det inte men man var i ett vaccum efter 11 september. Det blev en kolossal press på hela systemet i Danmark på samma sätt som det är här nu. Säkerhetstjänstens jakt på terrorister innebär att de vill flytta fram positionerna. Lyckas de? Höger vindarna blir starkare i Danmark ju fler terrordåd som sker på andra ställen. Vi har flera fall bl.a. har Berlingske Tidende visat att Danmark gick med i kriget i Irak på falska grunder. De blev åtalade för det. Brer det ut sig i Danmark? Jag vet inte det riktigt men tendens är klar att man flyttar fram positionerna. Sakerna har ändrats radikalt sedan vi gick med i Irak-kriget för fyra år sedan. Om vi lyfter fram situationen utanför Danmark. Bör vi vara oroliga i Sverige? Säkerhetstjänsten har säkert lyssnat av journalister längre i Sverige än i Danmark. Det vet jag från min bevakning av Sverige sedan min tid i Greenpeace. Vi visste att våra telefoner var avlyssnade i Sverige men inte i Danmark. |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login