vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 4 5 6 (7)


Re: Demokrati = Folkstyre = Vadå?


See User information
Ja...911 är uppenbarligen förvirrad. När fick infödingar med frimurarnas rötter att göra?


Posted on: 2005/12/10 14:11
"They are already here..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokrati = Folkstyre = Vadå?


See User information
Vad bra att du vet! När tänker du sticka till Himmalaja för att bosätta dig där och se oss andra okunniga om vår framtid dränkas.

http://www.swans.com/library/art7/zig070.html
Här finns några andra som vet - de tror inte på Moder Jord - mer på Fader Himmel - men de tror som du - slutet närmar sig - de kallar det Armagheddon - enligt den bok de läser - som berättar om den gamle hövdingen David som hade en dröm om det - sen finns ju de här som snackar om Ragnaröv - och det finns indianer som också har föreställningar om slutet:
http://www.sacred-texts.com/nam/nav/omni/

Ja allting har ett slut, men korven den har två.
Jag är A och O - början och slutet var det visst någon som sa - och tillade - Jag är vägen, kärleken och trädet - något i den stilen.

Jag tror också att vårt verktyg Jaget - har ett finger med i spelet. Det gäller att hänga av sig det ibland - sitta med benen i kors en stund - sen kan man ägna sig åt att besluta hur vi ska ha det - jag röstar för att vi nedrustar - lägger ned stridsyxorna - och tar oss en fredspipa istället.

Vad röstar du för? JA, NEJ, VET EJ till fred?
Tänkte inte på det - vi har ju inte sett till att skriva in beslutande folkomröstningar i grundlagen.

Sen är det ju frågan om det räcker med att vi får in det i den svenska grundlagen. Det finns ju de som sk-ter i överenskommelser.

http://www.prisonplanet.com/articles/ ... 05/091205pieceofpaper.htm

“Mr. President,” one aide in the meeting said. “There is a valid case that the provisions in this law undermine the Constitution.” “Stop throwing the Constitution in my face,” Bush screamed back. “It’s just a goddamned piece of paper!”

Nä, bäst att man packar och drar - vi ses på toppen av Himmalaja. Det lär bli trångt där - när sex miljarder försöker tränga sig upp till toppen. Kanske toppen tippar?

Du verkar ju ha gett upp! Du verkar bara vänta på slutet! Du vet ju att det kommer... Hur vet du det?

En ny valuta - det kanske är det som fixar problemet?

PS
Här:
http://www.peace.se/
finns lite tankar om nya valutor.
Resized Image

Riksdagskandidat nr 9 på Centerpartiets i Stockholms Stad
Riksdagslista för valet 17 september 2006

Ett Fredsutskott i Sveriges Riksdag?
Under hösten 2004 lämnade Centerpartiet in denna motion

Tolv idéer för Borgfreden i Sverige

IdéDebatt och Djärva Fundror om Fred och Ofred
Denna hemsida - http://www.peace.se - är en fredsrörelse.
Adressen säger vad vi vill: Världsfred med början i Sverige.

Vad gäller frimurarnas rötter så har Korowai folket patent på att sätta obeliskerna på huvudet och sen dansa runt en stund med dessa rörliga obelisker som då blir till mobelisker.


Frimurarna har inte upptäckt sina rötter - men rötterna finns i deras undermedvetna - snart börjar frimurarna också att vaja runt med obelisker uppepå skallen - de kommer att mobeliskera!

Då sticker jag till Himalaja direkt - för då är det farliga tider - lita på mig.
DS
Man kanske inte ska skoja med det här... men bättre skratta än gråta...


Posted on: 2005/12/10 14:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Vad menar peace.se


See User information
med världsgemenskap möjligen VÄRLDSREGRINGEN,när 911,såg kasperteatern då han jublade när den "snälla"kaspern pucklade den "elaka"krokodilen,men han anade inte att det var samma person som höll trådarna

Posted on: 2005/12/10 14:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad menar peace.se


See User information
Så vad har puppa för svar på Demokrati = Folkstyre = Vadå?

Är det att man har sett att det är samma person som håller i trådarna - den hegelianska dialektiken i Illuminatis tjänst?

Men efter att ha upptäckt det - vad har puppa för idé?
Samma idé som Psilocyber?
Bli ett med naturen och låt Moder Jord dränka oss?

Det måste finnas smartare idéer. Det är bara det att David Icke och company inte har några idéer om hur vi ska skapa en frid och fredsvärld. Svampa med Icke är väl det närmaste han kommer - men vad hjälper det - för att skapa ett system som gagnar oss istället för att förgöra oss.

Lokalt producerad energi istället för att pumpa upp oljan som skapar centraldiregering-globalisering-krig?
Eller en ny valuta - nu är nästan hundra procent av handeln - handel i valutor - helt sjukt.

Man måste tänka själv! Inte bara nöja sig med att det är samma gäng som håller i trådarna - det är för billigt - du måste ha egna idéer. Nu är det PNAC:s Rebuilding Americas Defenses som gäller som världsplan. Kan Illuminati tänka så kan väl också vi tänka och organisera oss - inte bara gå på deras propaganda - tänk på dig själv och skit i andra = vidga ditt medvetande = UKU:a mera = lita till din intuition...

Tänk ut något bra själv!

Posted on: 2005/12/10 15:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad menar peace.se


See User information
911,...du skriver att korven har två slut,...jag trodde du var smartare än så!? Korven har ju tre slut,...det är ett tredimensionellt objekt, och som kallas för korv...har du inte insett det?

Posted on: 2005/12/10 17:28
"They are already here..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Vad menar peace.se


See User information
Jag kunde inte låta bli att lägga mig i här.

Det finns bara en sak som styr mitt liv och det är kärleken.
Och jag använder enbart ett vapen och det är sanningen.

911, jag har en fråga till dig:
Om du anser att man ska bekämpa Illuminati med samma vapen som de använder så kommer vi fort till ett krig som har utkämpats så många tusen gånger i historien så inte ens jag kan hålla räkningen, och misslyckats varenda gång...
Men ett av dessa exempel kommer jag kalla "Rasputin- exemplet"
Rasputin var en sk "Trollkarl" som arbetade nära familjen Romanov under mitten och slutet av 1800- talet som bla rådgivare. (nu har vi här Illuminati men ignorera detta ett litet tag och ta historien som ett litet exempel)
Rasputin hade en teori om att man kunde bekämpa ondskan och satan själv på hans egen hemmaplan.
Och han gick därmed in i ondskan och "slogs med" djävulen.
Han förlorade slaget (självklart) och blev slav under ondskan.
Detta är ett exempel på hur det går när man ska slåss mot en makt som kan allt om mänskligheten och varit större delen av den i flera tusen år.
Hur kan då en människa med några års erfarenheter vinna över denna makt?
Om han vinner på detta sätt, betyder inte det då att han är ondare än ondskan själv?
Med andra ord så måste han ha förvandlats till ondskan?

Sanningen och kärleken kan döda dessa makter, och det är något som växer för varje dag som går.
Dom jobbar inte längre i det dolda och det är tex denna site ett gott exempel på..
Kärleken skapar spontanitet hos människan, och kreativitet...
Dessa verktyg gör att den hjärnhalvan (den teoretiska) du talar om inte behöver styra i första hand.
Det har visat sig ha en så stor explosion så ingen tyrann kan styra detta "boskap".
Det du pratar om har säkert ett gott syfte, men arbetar inte dina ideer genom kärleken så är det likgiltigt och lättillgängligt för onda makter att ta över.

Så min huvudfråga är:
Kan dessa makter krossas med något vapen förutom med kärlek och sanning?

Posted on: 2005/12/10 17:42
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Varför har inte kärleken och sanningen redan segrat?
Hur kan det komma sig att "onda makter" kan ta över?
Hur ska det gå till att få samningen och kärleken att segra?
Vad är sanning?
Hur uttrycker sig kärleken?

Det här är inte lätta frågor att svara på! Du kan ju försöka!

Du har som motto:
"Vi är alla vattendroppar som glömt att vi är en ocean."
Du skriver detta på engelska av någon anledning och inte på kinesiska eller svenska! Varför? Spelar det någon roll?

Det är nog så att de här vattendropparna har sina egna jag - med sina egna tankar och känslor. De beskriver och värderar världen var och en efter sin smak i viss mån samtidigt som de håller sig inom vissa gränser - det system de tillhör - det engelska, kinesiska eller svenska med olika underavdelningar inom dessa system.

Sätter sig vattendropparna med bena i kors en stund så rinner de tillbaka till oceanen - förlorar sina jag - sina kroppar för ett allmänt outsägligt. Detta kanske går att i viss mån kalla för sanning och kärlek - den här oceanen - men det är inte ändå inte sanningen och kärleken - ocenanen är oceanen och utan sina vattendroppar så är det ingen ocean. Den dumma oceanen kan också glömma sitt ursprung - vattendropparna.

Så jag har förut sagt att dialektik är bra att studera. Illuminati påstår Icke att de nöjer sig med Hegels dialektik - men så dumma är nog inte ILluminati - däremot Icke.

Så på din huvudfråga:
Kan dessa makter krossas med något vapen förutom med kärlek och sanning?

Är mitt svar Ja Nej Vet ej
Alltså vi får hålla en beslutande folkomröstning om det.

För att inte skoja bort det - så tror jag att jag redan svarat. Jag har inget svar... eller en hel massa. Jag helgarderar alltså!

Det du sägar - kärlek och sanning - är väl bara ljud för dig om man uttalar det på ett språk du inte förstår - säger en kines kärlek och sanning så kanske du tror att han/hon/hen menar fläskkotlett med ris? Kärlek och sanning är abstraktioner - de går inte att äta! Det är helt enkelt inte bara att tro att allt ordnar sig för att du och alla andra hittat fram till kärlek och sanning!

Hur stor bit av fläskkotletten ska du ha efter att ha hittat betydelsen i dessa ord? En halv fläskkotlett eller bara benet?

Visst kärlek och sanning finns om du sätter dig med bena i kors och upptäcker det - men du är inte hjälpt för det! Du får hålla dig till delsanningar påstår du att 1+1=2 så är det fel - påstår du att 1+1 inte är 2 så är det fel.

Vad gäller kärlek så behöver du fästa den vid ett objekt om du inte stter med benen i kors utanför det vi kallar världen. I världen är sanning och kärlek ohjälpligt förlorat och inte.

Antagligen blev du inte mycket klokare - men kanske...

Vi måste ha regler för hur vi ska samverka!
Vi måste ha reglelr för hur vi ska äta. Ätregler lär du dig som barn. Lite mer komplicerade regler som demokrati kan du diskutera som vuxen. Beslutande folkomröstningar tror jag är bra om man vill slippa tyranni eller 0,04 demokrati hela tiden.

Demokrati gör oss lite mer jämlika - erkänner bägge parter som likaberättigade. Platon var en ond dj-vel som inte ville dela med sig. Han ville ha elitstyre. Men en elits beslut drabbar/gynnar aldrig bara de själva och då blir besluten fel. De tror att deras kärlek och sanning är det som räknas. De räknar inte med andra. Alla måste tillfrågas - få besluta - först då blir besluten bra eftersom de beslutande själva kommer att drabbas/gynnas av besluten.

Avslutningsvis - jag har inget riktigt bra svar - men man kan alltid försöka - för har man svaret - då är det ju bara att lägga av - då tror man sig veta och då har man dödat/underkänt alla andra svar!

Posted on: 2005/12/10 18:41
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
911,...du skrev;
Quote:
Avslutningsvis - jag har inget riktigt bra svar - men man kan alltid försöka - för har man svaret - då är det ju bara att lägga av - då tror man sig veta och då har man dödat/underkänt alla andra svar!


...men, det är ju konstigt att du har alla svar, trots att ingen har frågat dig? Du har ju redan tänkt ut allt åt oss andra här på vaken och åt världen,...så nu kan du ju sätta dig på ändan med bena i kors och vara tyst då?

Hur var det med korven förresten?

Psilo

Posted on: 2005/12/10 19:19
"They are already here..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Jag kan börja med att ge dig en kram via tankekraft.. Hahaha.. Du behöver inte använda personliga påhopp emot mig..
För det första så får du inte den energi du är ute efter, utan du får försöka finna ett annat sätt att finna den..
Sedan så undrar jag verkligen hur du mår?
Du kan höra av dig till min personliga mail om du behöver prata ut dig, det behöver vi alla ibland...

Nu kan jag börja nysta upp det du skrev..
Jag kanske gav en orättvis fråga och du har delvis rätt i ditt svar..
Att veta allt är högmod, och det har inte gjort någon visare.
Jag hoppas att du inte såg mitt inlägg som högmod, utan en öppning för förståelse.


"Varför har inte kärleken och sanningen redan segrat?"
svar: Är kampen med kärleken och sanningen utanför dig eller inom dig?
Har sanningen och kärleken segrat inom dig?

"Hur ska det gå till att få samningen och kärleken att segra?"
svar: Krama de du älskar och se dom i ögonen.
Ta sedan och gör samma sak helhjärtat med någon du hatat och du kommer att förstå svaret. Vissa svar kräver metaforer.

"Vad är sanning?"
svar: Mitt svar är kärlek men jag kan dra ett talesätt som du kan analysera:
Det finns tusen vägar till sanningen, men det finns bara en sanning.

Mitt motto skrevs på engelska av flera anledningar.
En anledning var att engelskan är ett mer utvecklat språk som gör att varje ord har en egen känsla och förklaring (med andra ord lättare att vara exakt)
Jag skrev detta första gången på engelska också för att det var till engelsktalande som det berörde. Och därmed så är det i originalskick.
Men tack för att dessa ord berörde dig på ett eller annat sätt.
Men jag tror inte du förstått det sanna budskapet med detta motto.
Budskapet är att vi är individuella vattendroppar med egna viljor, tankar, kreativa förmågor som kan sammarbeta i ett hav.
Detta menas som något vackert, att vi alla är individuella liv som samtidigt är ett och samma.
(Som jorden om man skulle titta på den ifrån rymden)

Om jag hittat fram till kärlek och sanning eller är ute och "snurrar" är ingenting som jag tänker lägga ner energi på att försöka övertyga dig om.

Nu vill jag att du ska försöka förstå en sak också.
Jag har förståelse för att du tänker som du gör, och jag har empati för dina problem och bekymmer.
Jag är inte din fiende.
Jag har massor att lära av dig och ser fram emot långa diskutioner.
Jag är ett barn som precis blivit tagen av en makt jag kallar kärlek.
Jag är nyfiken och njuter av varenda kontakt som jag får chansen att göra med de olika individer som finns på jorden.
Men jag är inte blind för att det finns ondska i världen, fast den nu för tiden håller sig borta från mig.

Jag är helt ointresserad av det som separerar, enbart intresserad av det som enar.

"Avslutningsvis - jag har inget riktigt bra svar - men man kan alltid försöka - för har man svaret - då är det ju bara att lägga av - då tror man sig veta och då har man dödat/underkänt alla andra svar!"

Detta är något som vi är väldigt överens om, och kanske är en bra öppning för en gemenskap och roliga diskutioner..

Låt kärleken vara med dig och när dagen verkar tung.. Tänk då på vackra tankar.

Posted on: 2005/12/10 19:55
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
911, jag anser att du missförstår Platon. Han var inte ond, utan klok. Läs Platons "Staten" så förstår du.

Demokrati är komplicerat och fungerade inte ens under antiken. Platon förklarar problematiken bra.

Under antiken i Aten användes folkomröstningar som du snackar om. Alla medborgare (d.v.s. Aten-födda fria män) var skyldiga att vara med i demokratiska omröstningar om allt möjligt, det var deras medborgerliga plikt. Vid varje omröstning deltog ca 500 medborgare (minns inte exakt hur många de var). Detta ledde till att besluten fattades av människor som inte alltid var kvalificerade, med det menar jag att en hel del människor inte var insatta i de frågor de röstade om och saknade den kunskap som krävs för att fatta ett så bra beslut som möjligt. Ett exempel på en misslyckad demokratisk folkomröstning var den som gällde Sokrates "brott". Han berättade om sin filosofi vilket ledde till att han anklagades för "gudsförnekelse" och för att "förleda ungdomen". Dåligt pålästa medborgare röstade med majoritet för att Sokrates skulle avrättas för detta hemska brott, alltså att offentligt uttala sin åsikt. Yttrandefriheten existerade uppenbarligen inte under antikens demokrati, precis som det inte existerar yttrandefrihet i demokratin idag.
Sokrates avrättades 399 f.Kr. genom att dricka en bägare med gift. Han tog sitt straff med ro och vägrade att försöka fly trots hans vänners övertalningsförsök, eftersom han hade kunskap om reinkarnation och karma så förstod han att det var hans karma att dö.

Det är precis denna problematik med demokratin som Platon pekar på. Han menar att det finns ett riktigt statsskick; monarkin eller aristokratin kallar han det för. Sen finns det fyra dåliga ststatsskick; timokratin, oligarkin, demokratin och tyranniet. Han jämför det bra styrelseskicket med god hälsa och de fyra dåliga med sjudom av olika grader.

Platon menar att det självklart kan förekomma fel i urvalet av de styrande i det bra statsskicket, om så sker ett förfall av styrelseskicket till timokratin. Det är en krigarstat som styrs av äregirighet. Om förfallet fortsätter så skapas oligarkin, där pengar regerar och härskarklassen drivs av ren girighet. Detta leder till att de förtryckta tillslut gör uppror och tar makten och skapar det näst sämsta statsskicket - demokrati. Demokratin styrs av begären. Alla vill befalla, ingen vill lyda eller underordna sig någon annan, ingen vill offra något utan istället roffa åt sig så mycket de kan. Alla betraktas som lika, t.o.m. grovt kriminella brottslingar. Brottslingarna betraktas som hjältar och det finns inget högsta gott i samhället, något positivt mål att sträva efter. Eftersom alla kan göra som det faller dem in i demokratin så kan vem som helst göra vad som helst. Detta leder till att fel personer hamnar på fel plats. Platon menar att alla borde göra det dom är bäst på, inte det som deras ego och begär vill. Om alla gör vad de är bäst på så hamnar alla automatiskt på rätt plats. Detta sker inte i en demokrati där vem som helst kan styra landet, det leder bara till att egoister och psykopater som kan gå över lik för sina begärs skull kniper makten. På grund av detta anser Platon att demokrati lätt övergår till tyranni, som är den sämsta styrelseformen, eftersom någon girig person tillslut tar makten och gör sig själv till envåldshärskare. Han har allt men blir olyckligast av alla eftersom han/hon är hatad av alla och inte kan lita på någon.

Det Platon kanske lite missvisande kallar för "aristokrati" eller "monarki" innebär för honom att staten styrs av de som är bäst lämpade och har den bästa utbildningen (som tar ca 35 år), d.v.s. filosoferna. Dessa vise ska styra enbart för att de är kompetenta att fatta så bra beslut som möjligt och för att de anser det vara sin plikt att göra sitt yttersta för att göra det så bra som möjligt för ALLA. Staten ska styras av vishet, tapperhet, besinningsfullhet och rättvisa. De styrande skall inte ha några förmåner, utan att följa sanningen och att skapa bästa möjliga samhälle för alla medborgare är belöning nog.

Posted on: 2005/12/11 2:15
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Nu kommer troligtvis 911 att kritisera och förlöjliga ditt inlägg och lägga upp massa länkar.

Men tänkte bara säga, väl skrivit! Du har nog lyckats sammanfatta det vi flesta försöker säga och vad vi tycker om demokrati och politik, bra avslut på en lång och hyffsat meningslös tråd hittills. ;)

Fridens!

Posted on: 2005/12/11 2:25
"Låt inte det onda ta överhanden. Besegra det genom att göra gott."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?
/// Varför har inte kärleken och sanningen redan segrat?
Hur kan det komma sig att "onda makter" kan ta över?
Hur ska det gå till att få samningen och kärleken att segra?
Vad är sanning?
Hur uttrycker sig kärleken?

Det här är inte lätta frågor att svara på! Du kan ju försöka! ///

Enligt mig är det lätt, men jag är också annorlunda

# Varför har kärleken ännu inte tagit över?
- 2 saker, för att vi är totalt bortkopplade från varandra, försök starta en stor förening snabbt med samma mål, jag gör allt för at komma över kunskap o info, gillar att arrangera saker, har också dragit runt många olika projekt. Det som är det svåraste i dag är att arrangera något med många inblandade.... Men se på Gandhi och vad han lyckades med...

Kärlek! Vi behöver inte oroa oss så mycket. Det som snart händer i vår värld kommer att sätta djupa spår i våra liv... samt ännu viktigare. Medvetande kommer att uppgraderas avsevärt den sista tiden, och snabbt... Se också vad som händer jan-feb 2007, Shiva, the destruction of all kommer på besök och ruskar om oss,... ordentligt - (planeten pluto) .... The photonbelt gör också sitt, dagligen...

# Hur kan det komma sig att "onda makter" kan ta över?
- För att dom hela tiden har skapat olika beliefe systems, och menat på att alla är sanna. Och för att dom väldigt länge har haft tillgång till kontrollsystemet politik, lita på vad vi säger så blir det bra, du betyder inget själv, vi vet och vi bestämmer vad och vart vi skall någonstans med vår civilization...

# Hur ska det gå till att få samningen och kärleken att segra?
- För det första så ploppar det upp fler och fler med känslor i kroppen, människan har snart fått nog, men vi har ännu mycket att lära, det kommer att bli MYCKE värre innan det vänder, turligt nog på kort tid....

Det enda som kommer att vända på detta är att vi alla börjar samarbeta igen, återigen, se filmen Gandhi som ett ex... Jag har själv intervjuat flertalet på plats som var med då, märklig upplevelse sa många, synd att den inte höll i sig, men den gjorde inte det på grund av religion och politik och ekonomi...

Jag har sagt det många gånger. Vill vi har slut på det här så får vi lov att samarbeta, räcker inte riktigt med alla vakens medlemmar, ännu.. Men den tiden kommer snart, se hur många fler som reggar sig varje dag.... Öka öka öka....

# Vad är sanning?
- VI har inte hela sanningen ännu, och många står ännu och stretar imot för att vi skall kunna komma fram till den... För att komma fram till den så får vi lägga alla frågor på en hög, och samarbeta fram svaren. ust nu tjatar vi mest bara på varandra, och det kan inte bli så mycket annat ännu... Mer info måste komma ut och dom viktigatse frågorna finns ännu inga svar på, det får man känna sig till, för att komma i närheten av... Jag har en syn som skiljer sig lite mot andras, skulle jag nämna den här så skulle 911 bomba mig med länkar, i åratal :) ... Skojjar lite... Ta det inte fel...

# Hur uttrycker sig kärleken?
100% respekt, förståelse, ej äganderätt på någon annan, fri vilja, fri från alla begär, hjälpsamhet, samarbete mm. Du känner det, om Du vill och vågar vara dig själv, till 100%... Inte bara mot Dig själv, men mot andra...

Eller nåt sånt...

Ruskigt kort förklarat!

Hare...


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Jag svarade förut - men jag tycker att vissa delar av mitt svar aldrig får något svar! Det är nog så att var och en snöar in på sin sanning och sin kärlek.

Snö det är ju vatten. Vatten kan också bli till ånga. Vatten har som man säger tre aggregationstillstånd. Sen kanske det har fler ändå? Plasma? Och vid absoluta nollpunkten - ett femte?

Hur som helst:
"We are individual drops of water that have forgotten our past, and that we together are an ocean"
-Feffe-

Så skrev Feffe och jag översatte det till svenska:
Vi är vattendroppar som har glömt vårt förflutna som är en ocean.

Jag använde mig av lite dialektik och vände upp och ner på det hela. Se fortsättningen.

Vattendropparna kan genom meditation tappa sin individualitet sina jag och försvinna in i oceanen - vilket är vad som händer när du sätter dig på ändan med benen i kors efter cirka tjugo minuter eller mer. Och vattendroppen får en stund av sanning och kärlek till allt. Men om man nu vänder upp och ner på det så är också oceanen något - ett väldigt stor vattendroppe. Så detta meditationstillstånd är också falskt. Det gäller för oceanen att fatta att den består av vattendroppar - inte glömma sitt förflutna. Så vattendroppen som tillbringat tjugo minuter i oceanen är så illa tvungen att resa på sig och leva vidare som vattendroppe - men med en ny erfarenhet som kan få dess vattendroppsjag att ta lite mer hänsyn - vara lite mer framfusig - helt enkelt balansera bättre mellan motsatser - formulera sig lite bättre med hjälp av dialektiken - kunna analysera i motsatser dum/snäll - svart/vitt och kunna syntetisera motsatserna till snum - däll - svirt - vatt osv.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metafor
Metafor, ett bildligt uttryckssätt där ett begrepp tillfälligt byts ut mot ett begrepp som liknar det ursprungliga. Likheten är beroende av sammanhanget och metaforer fungerar därför endast då lyssnaren har tillgång till sammanhanget.

Metaforer är vad man använder sig av när man snackar om hav och vattendroppar - liknelser är ett annat ord.

Om vi då tittar på vad Platon förespråkade:
http://komvuxnet.gotland.se/filosofi/platon_v.htm
aristokrati
där de bäst lämpade styr
det präglas av rättrådighet
(de bästa styr)

timokrati
här har rättrådigheten ersatts av äregirighet
det rör sig om en krigarstat lik Sparta
( de äregiriga styr)

oligarki
här styr de få för att tillfredsställa sin girighet
( de få styr)

demokrati
som blir resultatet av att de många gjort uppror mot de få
när nu alla styr kommer begäret att dominera.
Alla vill befalla och ingen lyda.
(folket styr)

anarki
uppstår som resultat av demokratin
här råder den totala oordningen
(ingen styr)

tyranni
blir därpå följden
nu är ordningen återinförd men endast skenbart.
Tyrannen styrs av sina lustar och nycker
(tyrannen styr)

Argumenten för Platons värdeobjektivism har vi redan mött liksom för hans värdekognitivism. Platon tänker alltså att värdena finns oberoende av oss och att de är absoluta och vetbara. Hans lärare Sokrates menade vidare att: Den som vet det rätta gör det rätta.

Själen

Platon föreställer sig den mänskliga själen som bestående av tre delar:
bullet förnuftsdelen
bullet viljedelen
bullet driftsdelen

Mot dessa delar svarar tre dygder:
bullet vishet
bullet mod
bullet måttfullhet

En rättrådig människa är en människa som med hjälp av sitt förnuft behärskar sin vilja och sitt begär. Rättrådighet är för Platon den förnämsta dygden.

Bakom Platons syn ligger den grekiska tanken på dygd som förmåga eller färdighet. Det grekiska ordet för dygd är arete, som kan förknippas med namnet på krigsguden, Ares. Som krigsgud behärskar Ares krigskonsten, på samma sätt behärskar en hantverkare sitt hantverk så att en duktig skomakare är en som är duktig på att framställa skor osv. En dygdig människa kan alltså sägas vara en människa som är duktig på att vara människa och för att vara det måste hon ha vetskap om de idéer som är grunden för värdena.


Platon talar om idéer - han är ingen Jesus som säger att du ska älska din nästa.

Så Platon snackar om sanning - Jesus snackar om kärlek. Men ingen av dem förespråkar att det måste finnas en praktik - sätt dig ner på ändan i tjugo minuter eller mer med bena i kors och upptäck att du behöver inte ha ett jag som säger till dig att det är dags att andas eller att hjärtat behöver slå eller att det är dags att smälta maten. Det där fixar sig utan ett jag. Och då kan man bli glad! Efter att ha upptäckt att man är andad - blir andad av något - som finns där utan att man behöver bekymra sig om det.

Platon hade en del andra olustiga idéer:
För väktarna eller filosoferna gäller egendomsgemenskap. De delar på allt de behöver och det handlar om just vad de behöver, varken mer eller mindre. De har inte hand om sina egna barn, får inte ens veta hur det går för dem efter födseln. På så sätt kan de inte styra så att de gynnar sig själva eller sina avkommor.

Platon var helt enkelt en fascist!

Om man fortsätter liknelsen med vattendropparna och oceanen så skulle jag vilja likna Platons aristokrati vid ett isberg i form av en pyramid - alltså hans idealsamhälle är globalisternas ideal - Illuminatis ideal. Några besserwissrar tror sig förstå bättre och ska därför besluta åt andra.

aristokrati
där de bäst lämpade styr
det präglas av rättrådighet
(de bästa styr)

Det måste ju vara först när besluten tas av de som drabbas/gynnas av besluten som besluten kan bli bra. Det måste finnas återkoppling mellan beslut och verkan. Alltså en bra dialektik som inte bara är inbillning utan som tar hänsyn till den materiella världen så man inte inbillar sig att stenar är fotbollar - fotbollar är stenar.

Det som Platon förespråkar är att några visa ska veta bättre än andra - de ska peka ut vad som är fotbollar och stenar och sen låta andra sparka eller inte sparka på dem. Den här eliten behöver inte sparka själva - det är Illuminati som ska tala om för oss vad som är bra för oss - det är 1984 och Big Brother som Platon förordar.

Sen snackar Platon skit om demokratin:
demokrati
som blir resultatet av att de många gjort uppror mot de få
när nu alla styr kommer begäret att dominera.
Alla vill befalla och ingen lyda.

Det är naturligtvis skitsnack att vi inte kan ta hänsyn till varandra - att vi inte kan kompromissa - att vi inte kan ta reda på saker och ting - vi har ju lärt och läsa och skriva - vi är lika dugliga som de 349 riksdagsledamöterna - de 0,04 promillena - kom inte och inbilla mig att dessa är förståndigare än vi - naturligtvis är de 99,996 procenten också dygdiga - kan skilja på rätt och fel. Vi kan alla skaffa oss bra jag - som har kontakt med oceanen och som gör att vi fungerar som vattendroppar.

Nej, Platon förespråkar en ocean som frusit till is - bildat ett isberg i form av en pyramid - där vattendropparna frusits in i de regler som de vattendroppar i pyramidens topp som fortfarande får lite sol på sig - kan röra på sig - kommer fram till - de regler - lagar - system som de utvalda vattendroparna kommer fram till för de andras bästa. Hur det nu ska gå till?

Nej, vi ska alla få röra på oss - men vi ska med hjälp av beslutande folkomröstningar skaffa oss regler som ser till att det tas hänsyn till alla. Säkert behövs det lite pyramider - men vi ska försöka minska höjden på dessa pyramider - göra en massa små pyramider - se till att befria oss från oljeberoendet och istället hitta sätt att utvinna energin lokalt - solkraft i någon form.

Anarki är mer som vattendimma.
Tyranni då är det bara en droppe som rör på sig - resten har med någon skräckhistorias hjälp - typ 11 september 2001 - frusits till is.

timokrati - det är ungefär vad vi har nu. Alla ska gå på universitet och helst doktorera - äregirighet - innan de kan få säga något - komma ut och jobba.

oligarki - det är också vad vi har nu. Bara de som har pengar - girighet - bestämmer. Kan tala om vad saker och ting ska kosta.


Hoppas det har framgått vad jag tänker. Sen kanske det snart är slut med tänkandet tillsammans!

Se detta:
http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=3912
http://www.rense.com/general69/intercens.htm
http://www.prisonplanet.com/articles/ ... /101205Blairs_Britain.htm
http://www.informationclearinghouse.info/article1665.htm
http://www.timesonline.co.uk/article/0,,2089-1920074,00.html
http://www.truthout.org/multimedia.htm
http://websrvr20.audiovideoweb.com/av ... /prarie_chapel_12512K.mov
http://www.rense.com/general69/paper.htm
http://iraq-kill-maim.org/
http://www.informationclearinghouse.info/article7545.htm
http://www.michnews.com/artman/publish/article_10634.shtml

Finns dock lite hopp:
http://www.iraq-war.ru/article/73140

Det gäller att göra lite teater - spela in en och annan video! Vi kanske blir tvugna att bränna våra videos på DVD och CD för att sprida dem?!.,

Posted on: 2005/12/11 17:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
...och slutligen har vi BYRÅKRATI då, där allt skall följas till punkt och pricka, systemets gamla kvarn måste ha sin gång...eller? Ärligt talat så bryr jag mig inte!

Det är tragiskt att se hur en människa kan vara så insnärjd i sinnets värld, en värld av definitioner, paradoxer och en massa ord. Dylika personer har delat upp tillvaron i ett system av ord och definitioner och begrepp. Stackars satar,...de ser inte det vackra i livet utan sitt "filter" (som talar om för dem vad der ser och förnimmer).

"Det är synd om människan"

Frid/Psilo

Posted on: 2005/12/11 20:18
"They are already here..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Hej igen 911

Att se ner på meditation på det sättet du beskriver, har du missat poängen och kanske ska ge det en chans till.
Kärlek känner jag dygnet runt, och inte "med benen i kors efter cirka tjugo minuter eller mer".
Vi människor är som barn som vägrar lyssna på våra föräldrar..
Vi vill bara leka.
Och våra tankar är den lek som upptar vår tid, hjärnan får aldrig tyst på tankarna.
Tankarna kan handla om vad vi "måste" göra, eller vad vi glömt att göra (Framtid och dåtid).
När tystnaden tar över tankarna börjar vi lyssna på vad våra föräldrar har att säga till oss
(Det högre medvetandet får chansen att tala när tankarna har tystnat).
Så insikterna kommer med tystnaden.
Detta är dumt att fördöma utan kanske något att ta till dig.

Och nu till Kärleken igen
Kärleken kan du inte söka upp, den söker upp dig.
Har du inte smakat på den så vet du heller inte vad du missat.
Ilska försvinner efter ett tag, detsamma med hat, rädsla, makt och till och med lycka.
Men kärleken består för evigt.

Kärleken har inga motsatser.
Kärleken är.

En vän sa till mig en gång:
"-Kärleken är som solen, den ger och ger utan att någonsin kräva något tillbaka"

Den kravlösa kärlek jag talar om går inte att förneka och den går heller inte att övervinna.
Öppna ditt hjärta för den och låt din kropp värmas av dess kraft, om det inte fungerar för
dig i din vardag så har du i alla fall provat.

Låt Kärleken hela din kropp från all smärta, och låt kreativiteten och spontaniteten göra dig fri från alla murar du skapat.
Kriget är inom dig, inte utanför.
Om du vill förlåta dig själv för allt du gjort så är du förlåten,
alla andra har redan förlåtit dig så du är då fri.

Ha en fortsatt trevlig kväll alla.

Posted on: 2005/12/11 21:58
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Vad menar du med det här?
"Att se ner på meditation på det sättet du beskriver, har du missat poängen"

Vad menar du är poängen - har du något emot meditation, eller?

Du verkar mena att det är kärleken - men den går inte att söka upp - den söker upp dig - tur för dig att den sökt upp dig?

Det låter lite som att du är frälst - tro på Gud - och allt är dig förlåtet - allt blir bra - Halleluja! Så enkelt är det för de som är nyfrälsta - men det går över!

Det behövs praktik - meditation - för att hitta sanning och kärlek - och sen fatta att oceanen är gjord av vattendroppar - det gäller för oceanen att inte glomma bort sitt förflutna!

Posted on: 2005/12/11 23:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Jag har ingenting emot meditation, tvärtom så gav jag en bra poäng på vad meditation kan ge för insikt.

-"tur för dig att den sökt upp dig?"-
Jag är väldigt tacksam, detta går inte att beskriva med ord.

-"Det låter lite som att du är frälst - tro på Gud - och allt är dig förlåtet - allt blir bra - Halleluja! Så enkelt är det för de som är nyfrälsta - men det går över!"-

Jaha, nu börjar vi att kategorisera igen.
Inte för att du förnekar kärleken va?

Frälst, vet ej.. kanske..
Men nyfrälst, inte alls.
Tro på gud? Absolut.. Kärleken är gud.
I nuet så finns kärleken i mitt liv, och det är inget annat som räknas.
Men tack för att du bryr dig.

-"Det behövs praktik - meditation - för att hitta sanning och kärlek"-

Jag är glad att det är sanning och kärlek du söker för det svarar lite på den fråga jag ställde till dig tidigare:
"Kan dessa makter krossas med något vapen förutom med kärlek och sanning?"

-"och sen fatta att oceanen är gjord av vattendroppar - det gäller för oceanen att inte glomma bort sitt förflutna!"-
Jag har fattat det hela tiden, så jag förstår inte vad du menar med att jag ska förstå det.

Men jag är ganska nöjd med ditt meddelande..
Du förklarade att du sökte kärleken och det är det som räknas.

Sedan om vad du tror på, eller står politiskt så är jag ärligt sagt inte ett dugg intresserad.
Och jag fick här göra något som jag tycker är jättetråkigt, och det var att dissekera ditt brev..

Frid och kärlek.

Posted on: 2005/12/12 0:08
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Jag undrar om du, 911 vet vad meditation över huvudtaget är,...tror du det är något "man gör"? Sitta med benen i kors, chanta ett mantra osv, osv...?
Du verkar ha trasslat in dig i "meditationsteknik" och har tydligen fått för dig att detta är meditation (det att sitta med benen i kors). Meditation har ingenting med "görande" att göra, eller vad man gör med kroppen.
TEKNIK är görande,...meditation är däremot ett "sinnestillstånd", ett tillstånd av VARANDE.

Man behöver inte GÖRA någonting för att uppnå "meditation",...det enda som behövs är att "vara". Hemligheten är att förstå hur man "är"...

Nybörjare klamrar sig oftast fast vid teknik och tror att detta är meditation,...de säger; "nu skall jag meditera",...och har fått för sig att de skall göra något. Antingen gör de något med kroppen,...eller så gör de något med sinnet. De kanske tänker att nu skall jag slappna av,...eller så "försöker" de att slappna av,...men detta är ett "görande". Hemligheten är att förstå hur man skall lägga sinnet (görandet) åt sidan ett tag så att allt blir tystnad och bara "varande" finns kvar.

Allt "görande" har med sinnet att göra,...och "varande" har med anden att göra. Man skulle kunna kalla meditation för "icke görande" eller som det är - varande.


"Att vara eller inte vara - det är frågan"

Frid/Psilo

Posted on: 2005/12/12 0:20
"They are already here..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?
Meditation är viktigt, och alla tips är nyttiga... Många maditerar på sitt vis, jag själv stannar allt i min omgivning, låter alla sinnen vila, och som sagt, bara va är grejt.

Lite roligare samtalsämne än demokrati o politik :)

Hare

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Bra att vi kan vara överens om något - meditation är bra.
Sen är vi inte riktigt överes iallafall...

Det finns en papegoja här som alltid ska ha rätt. Den papegojar om att det handlar om att vara - det är ju helt fel - det handlar om att bli!!!

"We are individual drops of water that have forgotten our past, and that we together are an ocean"
-Feffe-

Sen är det Feffe som alltid vetat att oceanen består vattendroppar men inte riktigt klarat ut att skriva det i sitt motto.

The big drop - the ocean have not to forget that it is in the same time individual drops.

Vad sägs om det Feffe!


Sen var det cee som skriver om "maditerar" det tyckte jag var roligt - maditation är verkligen knasknopperi - sitta på ändan med benen i kors - det är verkligen dårhuset - tycker nog de flesta - som aldrig prövat. Och sen skriver han: "bara va är grejt."
Jag tycker som tidigare att det borde stått "bara bli till är morsumt".


Sen verkar nyfiken tappat stinget och inte skrivit något om Platon. Vem undrar jag är det som drar en lans för Platon - är det David Icke? eller var kommer den här elitismen ifrån... Platon är ju en ful gubbe... om hans tankar rådde här... så skulle vi inte kunna skriva på www.vaken.se då fanns det Platonska experter som skulle slå oss på fingrarna - skickar strömstötar in i våra tangentbord - om vi inte skrev som de ansåg vara rätt och riktigt.

Posted on: 2005/12/12 3:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Demokarti = Folkstyre = Vadå?


See User information
Godmorgon min solstråle.
Du verkar ha massor med leenden att ge denna decemberdag

Men nu var det så att detta blir inte mitt motto, utan ditt..
Du har skrivit den (med hjälp av mina ord) så du ska självklart behålla den.

Men vi är överens om att du söker kärlekens och sanningens väg?
Vill bara ha det bekräftat av dig.

Posted on: 2005/12/12 9:00
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 ... 4 5 6 (7)




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
31 user(s) are online (31 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 31

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS