vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Aktivist!?

See User information
Här är en anledning till varför jag inte vill bli kallad eller kalla mig för aktivist:

Länk

Vad är en aktivist?
Alla som aktivt försöker få fram ett budskap
av något slag som inte är politiskt korrekt är en aktivist. eller?

Vi vet att dom flesta - dom som inte är vakna åtminstonde - gärna drar allt och alla över samma kam. Allt för många är trångsynta och blinda, folk är för upptagna med sitt inrutade liv, vilket leder till att ingen skapar sig en egen uppfattning utan man tar andras för fakta.

Hursomhelst.
En aktivist förknippas ofta med grupper som med våld för fram ett budskap, och vi vet alla att våld löser inget.
Självklart så kan våldet ge en Heads-Up men glöms snart och då minns man bara ondska, våld löser som sagt inget, i längden.
Och som världen ser ut idag så förknippas aktivism gärna med en typ av terrorism eller kommer att göra.

Det vill iallafall inte jag förknippas med.
Detta är självklart för vissa och mindre för andra. Kommentar?

Allt vi behöver för att besegra ondska är att öka medvetandet :)

Fridens.

PS. Kanske kan ändra rankerna här på vaken till något annat, tex Vaken och Mindre vaken. Just nu är jag rankad "Aktivist" ;S :P

Posted on: 2005/12/10 23:00
"Låt inte det onda ta överhanden. Besegra det genom att göra gott."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Aktivist!?

See User information
Tack för dina ord..
Du har helt och hållet rätt, okunskap skapar rädsla och rädslan fördömer.
Det som sker i fördömandet är att det skapar tunnelseende och därmed sätter upp en kategori.
Lätt att göra detta fel, men det svåra för den som gått på niten kan ofta vara att erkänna sina brister inför sig själv.

Jag läste dessa ord som de första i en bok för några månader sedan:
"Sinnen är som fallskärmar, de måste vecklas ut för att de ska fungera"

Allt vi behöver för att besegra ondskan är att ge kärlek.. :)
Medvetandet växer i kärleken.

Ha en bra kväll!

Posted on: 2005/12/10 23:25
Joh 3:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Bra inlägg båda två!!

Har inte tänkt på begreppet "aktivist" förut, men du epic har rätt, det är enligt min uppfattning besläktat med våld eller/och aggressivitet. Våld kan aldrig lösas med våld, liksom eld inte kan bekämpas med eld.

Kärlek, förlåtelse, medvetenhet och kunskap är däremot bra redskap för att lösa problem och bekämpa ondska.

Posted on: 2005/12/11 1:30
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman

See User information
Tjabba, grabbar - jag är visst också, en sådan där "aktivist" - varför? - Det vet jag inte... har aldrig egentligen, "rotat" i varför, heller...
Men ni är helt inne på detta jag anser är viktigt...

Vi måste "ta tag i våra liv" ungefär, som den där härliga H. Pinter uppmanade oss att göra, som man i dessa dagar (tack! - )kan ta del av i alla dessa jävla program vi översköljs med...
Om man nu kan "ta till sig" detta att man kan se "sambanden" i all jävulskap...

Så är det enligt honom, faktiskt människans ansvar att "snacka" om det och "rota" i det - Gå till botten med problemet - Då jävlar!!!
Då är man väl "aktiv" förståss... Så då är det väl så...
Jag brukar säga ibland att jag pysslar med "Samhällsomstörtande verksamhet" ok!

Sant är att jag vill ha förändringar som kan leda till något bättre än detta vi kan se omkring oss idag...

Så hjälp till med detta!!! - Och var jävligt aktiva grabbar och - tjejjer med, för den delen - Det är ju ni - vi faktum kämpar för - Så ni kan väl dra ett strå till lasset ni också - genom att uppmuntra oss och belöna oss genom att låta oss få bilda små gemenskaper med er så att gänget blir större - Vi som vill det goda... DET - är ju ändå det som är den första lilla grundläggande Gemenskapen... Fixar vi inte den - så är det ju "kört"!
F-n, det där, lät väl - bra!
"Länge leve den sanna "COMMUNIONEN"= "GEMENSKAPEN"...
Låt alltså den nya (G)ula kommunismen frodas!!!
Men akta er djävligt noga för den "Röda" som är bara tvärtemot...
samt: plus. (grymmlingen)

Posted on: 2005/12/11 1:31
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

See User information
Det jag också menade med mitt inlägg var att om man nu vill få hit mer folk så ska man nog akta sig för att kalla sig för aktivist, tillexempel aktivist.se, mycket bra sida men folk tar förgivet och dömmer iförväg.

Och angående Harlod Pinter, vilket tal!

Posted on: 2005/12/11 1:53

Anonym
Att namnge något som man är låter för mig konstigt...
Grupperingar av olika grupper hatar jag...

Varför inte bara säga fri....

The truth shall set you free! - Inte religöst bundet...

See User information
Jag gillar inte heller att kategorisera eller sätta etiketter på andra eller mig själv.

Fri eller vaken kan kanske vara bra alternativ till aktivist. Eller nej förresten, för i så fall räcker det med att bara göra en massa inlägg för att bli aktivist. Och det behöver inte betyda att man har lyckats bli fri eller har vaknat.

Nä, jag har inget bra förslag. På ett sätt kanske det är bäst att ta bort kategorierna eller vad man nu ska kalla dem för. Eller bara komma på bättre benämningar.

Posted on: 2005/12/11 2:19
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman

See User information
Sant det du säger, men du är mer vaken än oss ;)

Posted on: 2005/12/11 2:20

See User information
Ord, Konsept. Alldrig kan dom bli helt rätta.

Men som sagt, Aktivist är lite rätt och lite fel. Klart vi ska komma på något bättre.

Aktivist.se Kan jag ju döpa om. Kan ju döpa om Aktivism till Agerande eller liknande på vaken.se

Eller vad tycker ni?

aktivist.se kan ju döpas till agera-nu.se eller vad som hälst. Förlag?

Posted on: 2005/12/12 9:38

See User information
En låt av Svenska Akademin på albumet Tändstickor för mörkrädda.
Låten heter Kärlekskrigare.

Kärlekskrigare är mitt förslag.

Posted on: 2005/12/12 10:57

See User information
Kärlekskrigare är fint, men inte alls min stil. Jag tänker på rosa blommor och Di Leva.

DharmaWarior kanske? ;)

Upplys.se är ledig för reggning, bra namn?

Posted on: 2005/12/12 12:14

See User information
Hahaha.. Smaken är som baken.. delad.

Upplys.se är ett jättebra namn tycker jag.

Posted on: 2005/12/12 12:24

Anonym
Vaken.se

tycker ja e skitbra...

aktivist.se

låter som sagt lite som afa snubbar som kasstar sten på avenyn,

men kärlekskrigare gud ja skulle skämmas för mig själv..

låter ju flum och oseriöst

See User information
agera.se eller liknande låter heller inte dumt.

Posted on: 2005/12/13 0:21

See User information
Jag kan bara säga en sak - jävlans! Hö, hö - Om jag hade sådana problem då hade jag fixat det på en endaste gång - DEt är väl bara att ta det bästa man kan hitta på - sedan så är det väl löst... Hö, hö... Jävlans!!!
- samt:

Posted on: 2005/12/13 0:49
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper