vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Anonym
Re: Jag samlar örter och växter.
Farmakologen: Det låter intressant, kör du själv på "klarin aktiv" eller dina egna torkade blåbär. Tyvärr fuckade jag upp det själv och fick aldrig några blåbär plockade denna höst, får ta nästa år. Det är ju skitsamma vad elkostnaden blir om man torkar i ugn, det är ju hälsa vi talar om för fan.

Timsan: Vilka metoder/tekniker i RG:s program gör att man i viss mån kan undvika de obehagliga effekterna när lite gifter kommer ut i kroppen igen?

Denna är nog bra tror jag, Jordärtskocka 175SEK, företaget verkar schysst. Ska nog kanske gåöver till deras: "Optimal Greens" också.

Farmakologen: Äter du några alger eller andra green-drinksblandningar? Om du gör det, blandar du då dina egna med chlorella, eller köper du något färdigt, tex Enerfood, Optimal Greens, Greens++, Supergreens, etc?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
När det gäller tarmrening så rekommenderar jag .

Hel havre med kli utan skal - Avéna Sativa.

Havrekornen sväljes HELA för att "peela" tunntarmen samt för att få mat till tjocktarmsbakterien Bifidus, när havrekornet kommer in i tjocktarmen och där öppnar sig. Tag en struken msk 2 ggr per dag. Allmänt; ett hekto havre innehåller alla de essentiella aminosyror man behöver per dag.

Likt en häst som ju bakteriesväller upp ordentligt om den ätit för mycket havre, kan människan anv. helt/otuggat havre. En struken matsked två till tre ggr per dag. Inte mer! för då blir det ju som hos hästen... Denna hundraåriga kornterapi är till de ”patienter”/kunder som har problem främst i tjocktarmen. När havrekornen har legat i tunntarmen knappt ett dygn, kommer de in i tjocktarmen där de öppnas och förser tjocktarmsbakterien Bifidus med mat sk prebion-prebiotika. Alltså inte anti-biotika (mot(anti)-liv(bios)), som ju slår ut det egna! immunförsvaret, detta som ju i stället skulle stärkas vid angrepp! Jaja... Dessa egna bakterier står ju för den största delen av immunförsvaret samt för fettomsättningen, vitamintillverkning och spårämnesupptag till kroppen.

Tarmar i olag skapar ofta rygg-, underlivs- och benproblem e dyl. Havre inneh egna bakterier, kli, fibrer, niacin, tiamin, enzymer, järn, zink, mag-nesium, fosfor, aminosyror (14%) , avenin, omega 3 (43%), 6 (39%)och 9 (19%) – fettsyror (ca 8%!), saponiner, kalcium, stärkelse (55%) m m vitalia. Kolesterol-sänkande glutenfri ”ört”! Som pulver/mjöl användes havre förr i s f kemiskt talkpuder.

Jag tar detta varje dag (ickekemiskt odlade förstås)

Posted on: 2007/10/6 8:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Går det att få tag på havren i välsorterade hälsokostaffärer, typ Må Bra! eller är man hänvisad till internet?

Posted on: 2007/10/6 14:13

See User information
Till VOID:
Ja hej, jag äter Klarin aktiv sedan 4 år tillbaka eftersom läkare i Polen gavdet till mig. Jag installerade laboratorium hos dem, och hade enorma synproblem. Bl.a. början till gula fläcken. Allt detta är helt borta nu, och jag har fortsatt att ta dem sedan dess. Det är ju ett bredspektrums antioxidativ som bl.a. förhindrar plackbeläggning i artärerna. Jag fick höra att det ges gratis till diabetiker i flera länder. detta därför att deras blodkärl blir så sköra. Näthinnan i ögon och underbenen - fötterna - tårna, deras blodkärl blir mjukare ocjh starkare.
Eftersom jag själv är reumatiker - Bechterew, får man mängder av div. infektioner - inflammationer årligen även i ögonen. Efter att jag börjat äta Klarin aktiv, har jag totalt sluppit ifrån allt detta, så det vore dumt att sluta ta det.

VI hade inga blåbär iår i denna landsändan.

Posted on: 2007/10/6 14:18

See User information
Till SALE:
Mycket intressant, var kan man få tag i det ? Vad jag minns har jag aldrig sett något sådant förr.

Till övriga: Topinulin aktiv, är egentligen framtaget för diabetiker med tarmstörningar, och i synnerhet med övervikt samtidigt. det är en helt otroligt stor " målgrupp " i sig sjäva. det var den statliga läkemedelsproducenten Farmapol i Poznan, som med ledande farmakologer och näringsfysiologer tagit fram kombinationen. Kan tillgägga, att min förra granne som opererats 2 ggr här utan resultat, blev totalt återställd i sitt tarmsystem, efter mångåriga problem.

Den har också blivit känd som ett enkelt naturligt medel för att reducera vikten. Men den var alltså riktad mot diabetikers problem när kombinationen planerades från början.

Posted on: 2007/10/6 18:18

See User information
http://www.otherworld-apothecary.com/catalog/herbs/

lite örter o så till salu, stort utbud osv.

Posted on: 2007/10/10 19:57
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Quote:

void skrev:
Har plockat en jävla massa brännässlor. Tar dem när de är små, torkar dem på tidning, inte i solen. Sen kör jag matmixer eller stavmixer och gör det till pulver/mjöl/grovmjöl. Även gjort detta med nyponskal som jag kärnat ur. Blir också kanon.

Har ni här på vaken.se med lite gröna fingrar och gröna tankar fler tips på vad jag ska eller borde plocka i den svenska naturen för sedan torkning och konsumtion?

- Brännässlor.
- Nypon.
... fyll på mer det ni gör, eller tips.

TACK!

aj aj aj - har du kärnat ur nyponen, stolle Det är inte så man ska göra. Man gör nyponmjöl av helnypon. Bar vitrockar vet inget om synergi etc... tänk på det till nästa år.
Se http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=103
http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=102

och sök på helnypon på google.

Anonym
Quote:

farmakologen skrev:
Till VOID:
Ja hej, jag äter Klarin aktiv sedan 4 år tillbaka eftersom läkare i Polen gavdet till mig. Jag installerade laboratorium hos dem, och hade enorma synproblem. Bl.a. början till gula fläcken. Allt detta är helt borta nu, och jag har fortsatt att ta dem sedan dess. Det är ju ett bredspektrums antioxidativ som bl.a. förhindrar plackbeläggning i artärerna. Jag fick höra att det ges gratis till diabetiker i flera länder. detta därför att deras blodkärl blir så sköra. Näthinnan i ögon och underbenen - fötterna - tårna, deras blodkärl blir mjukare ocjh starkare.
Eftersom jag själv är reumatiker - Bechterew, får man mängder av div. infektioner - inflammationer årligen även i ögonen. Efter att jag börjat äta Klarin aktiv, har jag totalt sluppit ifrån allt detta, så det vore dumt att sluta ta det.

VI hade inga blåbär iår i denna landsändan.

Reumatiker, du är med andra ord försurad, brist på mineraler som kalcium/magnesium.

See User information
Snyggast, är det Du som också går under inkognito Hälsan Själv på Passagen och på Paleodiet.nu?

Jag bara undrar.

mvh/Adebisi

Posted on: 2007/10/11 15:09

See User information
Quote:

snyggast skrev:
Quote:

void skrev:
Har plockat en jävla massa brännässlor. Tar dem när de är små, torkar dem på tidning, inte i solen. Sen kör jag matmixer eller stavmixer och gör det till pulver/mjöl/grovmjöl. Även gjort detta med nyponskal som jag kärnat ur. Blir också kanon.

Har ni här på vaken.se med lite gröna fingrar och gröna tankar fler tips på vad jag ska eller borde plocka i den svenska naturen för sedan torkning och konsumtion?

- Brännässlor.
- Nypon.
... fyll på mer det ni gör, eller tips.

TACK!

aj aj aj - har du kärnat ur nyponen, stolle Det är inte så man ska göra. Man gör nyponmjöl av helnypon. Bar vitrockar vet inget om synergi etc... tänk på det till nästa år.
Se http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=103
http://www.phbalans.com/koposalj/prodklick.asp?id=102

och sök på helnypon på google.
NOVAX..

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=57006#forumpost57006

Snyggast hur länge har du kalkat dig?

Posted on: 2007/10/11 15:46

See User information
Har förstått att många är hemmaodlare här. Jag gör min egen GÖDNING av vanliga brännässlor. Det blir en helt otroligt fin gödning av detta.
Jag plockar så många jag kan pressa ned i en 20 liters hink. Häller på vatten nästa ända upp. Lägger på lock. Man ska röra om ett par ggr per dygn. Efter någon dag börjar detta jäsa och lukta illa. Men man måste röra om ändå varje dag. Efter 7 -8 dagar är jäsningen avslutad. Efter 10 dagar kan man använda det. Jag brukar vänta ännu längre eftersom det ökar i styrka efter hand. DÅ alla rester av bladen är borta från stabbarna, kan det inte bli bättre. Då häller jag över detta på 5 liters dunkar. Detta går att förvara i flera år.
Man använder en liter av detta till tio liter vatten. Detta gödningsmnedel är helt oslagbart och kan användas till precis allting. Mina tomater, rosor, Dill och allt annat älskar detta. liksom mina vindruvor. övriga örter och fruktträd. Jag vågar nog påstå att man inte kan köpa så fin gödning.

Och det är gratis - samt helt naturligt och ekologiskt. Jag har aldrig använt något annat. Min salige farbror lärde mig detta för ca 50 år sedan, och hans trädgård var en ren gudagåva. Han var den förste som sålde ekologiskt för övrigt i malmö, och var själv nästan fanatisk vegetarian och eko -odlare.
Utöver sin hälsokostbutik sålde han egenodlade frukt -bär -grönsaker i en butik vid sidan om.
Faktum är att han väckte mitt intresse för detta område och farmakologi över huvudtaget. Jag hjälpte till i båda butikerna under min uppväxt.

Det har jag haft glädje av hela livet faktiskt.

Posted on: 2007/10/11 17:30
Har jobbat med naturmedel o forskning kring detta i 50 år, organiserat mässor på temat i flera länder.Driver idag som hobbyverksamhet www.aktivsyn.se och hälsobloggen: "Farmakologens blogg " där det presenteras nyheter i Sverige med unika naturmedel,...

Anonym
Quote:

Snyggast hur länge har du kalkat dig?

Runt tio år tog det att kalka sig från novax till att bli... snyggast.

Anonym
Quote:

CongoMan skrev:
Snyggast, är det Du som också går under inkognito Hälsan Själv på Passagen och på Paleodiet.nu?

Jag bara undrar.

mvh/Adebisi

Nej det är det inte.

Anonym
farmakologen: jo, då får man ta och skaffa klarin aktiv. Men vanliga blåbär som man torkar själv nästa höst lär ju fungera lika bra. Jag tänker iaf inte köpa något skit från usa när det gäller detta med blåbär.

Snyggast: Jo, jag vet att jag fukkade upp med nyponen. Dock var det bara 10% av min totala mängd som blev utan kärnor. Resten har jag gjort med kärnor. Dock får jag inte min mixer att krossa kärnorna, försökt med alla knivar. Funderar på att sitta och mortla skiten nu. Ska även ut och plocka mer nypon idag. Risenta och allt skit som hälsokost säljer är ju utan kärnorna verkar det som, det är därför jag initialt blev lurad att man inte skulle köra med dem. Nu efteråt är det ju ganska uppenbart att det är helt idiotiskt att ta bort dem.

See User information
Quote:

void skrev:
farmakologen: jo, då får man ta och skaffa klarin aktiv. Men vanliga blåbär som man torkar själv nästa höst lär ju fungera lika bra. Jag tänker iaf inte köpa något skit från usa när det gäller detta med blåbär.

Snyggast: Jo, jag vet att jag fukkade upp med nyponen. Dock var det bara 10% av min totala mängd som blev utan kärnor. Resten har jag gjort med kärnor. Dock får jag inte min mixer att krossa kärnorna, försökt med alla knivar. Funderar på att sitta och mortla skiten nu. Ska även ut och plocka mer nypon idag. Risenta och allt skit som hälsokost säljer är ju utan kärnorna verkar det som, det är därför jag initialt blev lurad att man inte skulle köra med dem. Nu efteråt är det ju ganska uppenbart att det är helt idiotiskt att ta bort dem.

Jag lyckade få ett ganska bra mjöl i min mixer, dock inte så fint som jag skulle vilja ha det för att lösa upp i vatten riktigt.

Det gick bra en omgång, en halvliter mjöl, om jag samtidigt lyfte på mixern och ruskade och hälpte till lite... då hände det grejer. Men den la av i nästa omgång. Andra mixrar har inte allt funkat att använda, knivarna får inte tag i kärnorna överhuvudtaget.

Det finns kvarnar att köpa här, även handdriven:
http://www.orbio.se/produkter.html

Jag frågade om hur de funkar att mala nypon med, det skulle gå bra. Jag fick kontaktinfo till en person som mal nypon med handkvarnen. Gäller att de är riktigt torra bara.

Jag har plockat 15-20 liter och torkat det i 30-40 grader. Ekonomiska intressen vill inte att folk ska plocka nypon utan köpa deras produkter, och de säger att det där ämnet gopo fösrtörs vid 30 grader. De är evil.

Detta under har jag tidigare mailat tillen person:

Hur är det... "Erik Hansen hade hört ryktet om att en speciell sorts nypon från den danska ön Langeland hjälpte vid värk...." (www.hyra.nu/nypon.htm)

Vad vill de säga med "speciella nypon" - det låter mer som manipulation för promotande av egen big business - vad säger du?

Om man tittar här http://www.naturmedel.org/sidor/litozin.html - så blir jag förmin del lite förgrymmad. De tar patent på en substans som finns i naturen - det kan väl inte vara möjligt. Är det felskrivet... de har väl fått patent någon standardsammansättning, eller... jag vet inte.

Texten där är befängd och verkar vara till för att tjäna pengar, slå dunster i folk om "speciella nypon", "standardiserat preparat", produkten "baseras på"... - precis som om det skulle kunna vara annat med också, som inte står - så man får tänka att det kan vara annat med i burken som gör detta så himla bra - så köp inte nyponmjöl...

Det står även "Utifrån jordbruksdepartementets studier där man identifierade den aktiva substansen..." - vilka substanser är inte aktiva.

Naturligtvis kan gopo vara bra och inflammationshämmande - men visar någon på att substansen som enskilda molekyler har den verkan? Vad säger att det inte är annat, kanske allt i nyponet tillsammans, eller det är ju mycket vitamin C mm mm - och kanske är det "bara" så att det finns då mycket i nypon av olika ämnen så kroppen får resurser till att höja ph, rensa ut och bygga upp?

Det står även:

"Utifrån jordbruksdepartementets studier där man identifierade den aktiva substansen började man söka efter bär med ett extra högt innehåll av GOPO. Ett sådant hittades. Med det som moder-planta har man nu tagit fram ett speciellt nypon som huvudsakligen används. Detta nypon har fått namnet Hyben Vital Lito..."

Vad då... "ett sådant hittades"... - menar de bara Rosa Canina? Eller vill de ge signaler om att det finns speciella nypon? För på sajter så står det ungefär att "Erik Hansen hade hört ryktet om att en speciell sorts nypon från..."

[...]

Jag har mailat följande till info@greenmedicine.se :

Hej

Jag vill gärna få mer info om Litozin. Framförallt verifiering/bevis gällande att substansen gopo har mer välgörande verkan än vad nypon för övrigt har för verkan med dess övriga innehåll.

Bevis på att det förhåller sig som står här är, och är med sanningen överenstämmande: http://www.naturmedel.org/sidor/litozin.html
"Forskarna var tidigt på det klara med att effekten av LitoZin inte kunde bero på vitamininnehållet."

Det står på samma sida:

"LitoZin är ett standardiserat preparat baserat på pulver från specialodlade nypon."

Jag undrar vad det finns i preparatet förutom helnyponmjöl, då det står "baseras på" och vad som avses med "standardiserat" - hur ser den ut?

Vill även ha info över halten av gopo i rosa canina, Rosa rugosa Thunb. Det står även:

"Utifrån jordbruksdepartementets studier där man identifierade den aktiva substansen började man söka efter bär med ett extra högt innehåll av GOPO. Ett sådant hittades. Med det som moder-planta har man nu tagit fram ett speciellt nypon som huvudsakligen används. Detta nypon har fått namnet Hyben Vital Lito – därav namnet LitoZin."

Jag önskar få jordbruksdepartementets fullständiga information kring detta.

Vilket nypon avses ha den extra höga halten gopo? Vad avses med "...tagit fram ett speciellt nypon..." - innebär att det "moderplantan" har ändrats, eller korsats med annat nypon?

Vad skiljer "moderplantan" från vad som står som: "Hyben Vital Lito". Vänligen ge info om det.

Man kan plocka både http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rosa/rosarug.html
Rosa rugosa Thunb. Vresros
och

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rosa/rosacan.html
Rosa canina L. Stenros (nyponros, törnros, vildros)

Resized Image

Resized Image

Får inte tag i tillräckliga mängder så kan man ju alltid köpa från
www.ph-balans.se (nyponmjöl och nässlor. Jag vill ha det som en del av min mat... då - en halv decilite nyponmjöl per dag, det blir kanske uppåt 20 lier nyponmjöl. Perfekt att också göra egen dunderpulvermat, och till superdryck, ihop med tex blåbär och annat som man kanske har...

Posted on: 2007/10/15 14:23
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
Hej.

Jag köper från re-fresh.se. Det kilot helnyponmjöl jag köpte i våras är slut, så det är dags att köpa en ny påse nu.

Helnypon med fruktkött,kärnor och skal ska det vara, inget annat.

Posted on: 2007/10/15 17:36

See User information
Till VOID:
Ingen skit från USA, Du har helt rätt. I Klarin aktiv finns blåbår enbart från Norra Skandinavien, och naturmedlet produceras i en statlig läkemedelsfabrik i Polen. Produkten fick för några veckor sedan den högsta utmärkelsen i sin kategori av Europas farmakologiska professorer. I fjor fick den " Örternas Guld - Oskar " vid en annan jämförelse m andra produkter inom kategorin. Detta varje gång efter analyser och jämförelser med senaste forskningen inom området. I detta fallet samverkande antioxidanter m övrigt innehåll i produkten, jämfört m senaste forskningen.

Resultaten av dessa, presenteras officiellt vid internationella stora mässsor.
För övrigt, är Klarin aktiv - billigast, på marknaden !

Beträffande Amerikanskt skit, så finns det sådant. Deras bär, har sina egenskaper endast ytterst i skalet, medan våra svenska bär och i norra Skandinavien, är helt fyllda, av dessa unika färgämnen även i hela fruktköttet. Svartare blåbär - dess mera nyttigheter!

I Sverige - finns det ett antal vilda blåbärssorter. Inte alla har riktigt lika bra innehåll, beroende på jordmån,växtplats, klimat och åldern på plantan inte minst. För att garantera en jämn kvalitè på produkten, genomförs omfattande analyser vid varje inköp av råvar.
SÅ nu är den biten avklarad. Jag fortsätter alltså att äta Klarin aktiv, för det är det enda som stoppat alla mina ständiga infektioner och inflammationer, som annars, är ständigt återkommande för en Bechterew reumatiker, ögonen är extra utsatta av årliga iriter ett antal ggr.

NYPON: Det finns i Sverige ett stort antal sorters NYPON ! Precis som blåbärssorter, har de variation i sitt innehåll. Även samma planta / buske - från år till år beroende av klimatet m sol eller inte sol. Resp. halvruttet av fuktskada eller inte.

Nypon är generellt väldigt bra, själv älskar jag t.ex. nyponsoppa.
Producenterna får råvaran, om producenten är seriös, från kontrakterade odlare, som odlar en bestämd, överenskommen sort, med de unika egenskaper den sortens nypon har. I annat fall, skulle producenten behöva ändra i sin produktbeskrivning vid varje ny inköpsomgång av råvaran.
Dessa regler skärps nu ytterligare inom hela EU.

För övrigt, tycker jag att NI gör helt rätt som både samlar och äter nypon - oavsett sort, se till att de inte är drabbade av insekter - div. sjukdomar. Busken - trädet måste se helbra ut, friskt - och inte halvdött, för då är sannolikheten för insektsangrepp betydligt större, än vid ett helfriskt träd -buske.

Plockningsplatsen, bör ej heller vara i för stor närhet av motorväg - annan starkt trafikerad väg, eftersom bl.a. de mikroskopiska cancerogena ämnena från däcken utöver avgaserna inte syns, de absorberas av både bär,svamp och då även nypon. Det hjälper alltså inte att skölja dem.

Smaklig spis !

Många även unga - har synstörningar från datorskärmarna. PÅ aktivsyn.se - finns en knapp: " experternas syntips " det är värt att lära sig dessa goda råd, ( från arbetsmiljöinst,) för att bespara sig onödiga problem m ögonen - synen.

Posted on: 2007/10/15 20:47

See User information
Farmakologen,är det sockersoppa du äter istället för nyponsoppa... tro - har du sett vad KS skriver pm det...
http://www.phbalans.se/koposalj/prodklick.asp?id=103

Se även där under om man klickar på Allmänt om, då kommer det upp fler ämnen.
Han skriver bra.

Posted on: 2007/10/15 21:33

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
Hej, nej jag avnjuter min nyponsoppa, och är fullt vaken. Jag har mer än 40 års erfarenhet av min sjukdom, liksom 200,000 andra personer här. detta med surheten, har de flesta av oss testat i många och långa omgångar. Det hjälper inte mot överproduktion av t.ex. prostaglandinerna som orsakar inflammationstillstånden i nerverna som styr musklerna och ger smärtsamma kramper - stelhet. För att ta ett enda exmpel.

Bechterews reumatiker, de har en flersystems sjukdom. Kramper i musklerna, förkalkning i ryggens leder, iriter i ögonen, upprepade svåra inflammationstillstånd i allt från käkarna - tandbenen, bihålorna, svalget m.m. Smärtor i höftkammarna för att nämna något av det som så många lider av.

Det ena avlöser det andra. Tillstånden flyttar sig i kroppen kan man säga. När det är utläkt på ett ställe, startar det på ett annat ställe - system i kroppen.

Så det är liksom inte helt enkelt.

Om man som jag, lyckats hitta ett medel som håller tillståndet i schack, vågar man helt enkelt inte ändra på detta. Därför fortsätter jag med mina klarin aktiv, jag har inte hittat något annat med lika bra effekt helt enkelt. Bara detta att slippa tillstånden av iriter i ögonen är en otrolig lättnad. Jag fick alltid ha läkemedel med mig under resor då jag jobbade utomlands för såväl ögon som andra tillstånd. detta behöver jag inte längre sedan ca 3 år tillbaka.
SÅ - jag är ändå lyckligt lottad, till skillnad mot dem som inte hittat rätt ännu, eftersom det är så individuellt hur det påverkar varje individ.
Annars tack för tipset.

Posted on: 2007/10/16 11:48

Anonym
Har lite fler funderingar och frågor till novax och farmakologen, men tar dem senare, för först vill jag ha ett par utlåndanden kring nypon-nörderiet.

De nypon som nu finns kvar där jag bor är på gränsen till skit. Dvs de börjar bli degiga och kletiga. Om man öppnar en av de degiga så finner man att det "luddiga" innehållet börjar ta en brunar/mörkare ton än ljus. Hur ätliga/användbara är dessa semi-kletiga nyponen? Ska man dumpa skiten eller är de värda att torka och spara också, inte så mycket kvar att välja på nu, finns bara endel fasta kvar.

Anonym
Jag hörde att Martin Ericsson samlade på hasch bitar i någon forma a kollagehylla sen 1992. Hur som helst, så låter det som en intressant samling, men bara nästa lika intressant som en samling torkade nypon.

See User information
Quote:

void skrev:
Har lite fler funderingar och frågor till novax och farmakologen, men tar dem senare, för först vill jag ha ett par utlåndanden kring nypon-nörderiet.

De nypon som nu finns kvar där jag bor är på gränsen till skit. Dvs de börjar bli degiga och kletiga. Om man öppnar en av de degiga så finner man att det "luddiga" innehållet börjar ta en brunar/mörkare ton än ljus. Hur ätliga/användbara är dessa semi-kletiga nyponen? Ska man dumpa skiten eller är de värda att torka och spara också, inte så mycket kvar att välja på nu, finns bara endel fasta kvar.

Här där jag bor så finns det mycket strandnypon. Går fort att plocka. I början var det svårt att hitta fina nypon, alla bestånd var angripna + att så fort de är mogna så övergår de till att mjukna och inte vara så bra längre.

Sena hittade jag ett stort bestånd som var helt oangripet, men de man fick ändå plocka dom när de var "på sin spets". Senare på hösten så mognade de ganska långsamt, och man kunde plocka under lång tid, fast de kunde vara lite skiftande i mognadsgrad, det kan ju vara olika hur man vill ha det, men de ska nog vara så att de är riktigt mogna, börjar mjukna, nästan.

Den andra nyponsorten har varit himla dålig, nästan alla har angrepp, så de har jag inte plockat alls. Men strandnypon kunde jag plockat femtio liter om jag velat, det hänger mer på att de är bökigt att först snoppa dom, sedan dela dom och sedan torka dom... och sedan inte ha löst hur att få dem till mjöl...

Kommer det inga kryp ur de där nyponen... gråsuggor och tvestjärtar fanns i en del angripna, annar deras ägg/larver antar jag + annat som säkert låg där, eller att de var bitna.

Nu på hösten kom fåglarna och åt på de fina nyponen, i det beståndet.

Då innan jag hittade det fina beståndet så använde jag nypon som var lite brunt inuti, ibland. Men jag tror inte man bör använda dem, egentligen.

Är det inte angrepp som gör att de blir bruna inuti?

Posted on: 2007/10/16 23:28

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Nyponnördarna: Om de nypon jag nu finner är mjuka och har en lätt brun nyans på insidan så ser inte jag det som angrepp i första hand. Skalet är ofta helt okej och jag tror den brunande färgen bara är naturlig nedbrytning till förruttnelse, det är ju även därför smådjur äter dem. I vart enda fall av detta, så betyder inte det att nyponen är angripna tror jag iaf. Säger ni?

Jag är lite ambivalent huruvida jag bör använda dessa som mjuknat och blivit lite mörkare innuti och därför gnällde jag vidare om detta till huvudsaklen novax och farmakologen. Jag har inga strandnypon, jag har bara "skogsnypon" och nu är det bråttom. Det är fett kallt snart...

Farma/nova/sale/andra: Har ni plockat något mer än brännässlor och nypon i år? Många av er fixade ju blåbär vilket jag fukkade upp tyvärr. Men ni kanske samlat på er andra primära örter också, tipsa!

PS - Grodda saker och torka är genialt har jag kommit på.

See User information
hej Void: - Ni andra.
Nyponen Du beskriver är ett led i mognadsgraden. Beroende de på hur länge det varit - är mycket fuktigt, kommer övermognaden allt snabbare, och - det kan leda till mögel. Det är detta du bör vara uppmärksam på. Färgen i sig, har ingen större betydelse den kan variera, men ju mörkare dess närmre till förruttnelsen.
Givetvis kommer det att finnas insekter, de lägger ju sina ägg i övermogna bär-frukter och allt annat som är under omvandling från övermognad till just förruttnelse. Detta eftersom det dels då frigörs en massa lättillgänglig näring, samt en högre temperatur under processen, vilket gynnar alla ägg -larver m.m.

OM så är fallet med insekter, bör man torka så snabbt som möjligt, eftersom man annars odlar, utvecklinegn av insekterna som lever på och i nyponen. De utgör ju födan till äggen -larverna, precis som med svamp, fast där ser man dom tydligare.

Posted on: 2007/10/17 9:41

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper