vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Van allen bältet.
#1


See User information
Jag har mer eller mindre precis börjat läsa om månlandningen och hurvidare den officiella historien var fakad eller inte..
Ett av dom största anledningarna verkar vara van allen bältet, och att man inte kan åka igenom det, men den informationen jag kommit över pekar på att man faktiskt kan åka igenom det utan problem.

Jag vill inte verka vara en surpuppa som debunkar och hatar allt, men jag är nyfiken och vill veta vad som egentligen hände.

Så:
The Van Allen Belts and Travel to the Moon
23 May 2000
Question:

Is it impossible to travel to the Moon, because of the Van Allen Belt?

From: Peter Wingerter
Grade: None given
City: None given State/Prov.: None given Country: None given
Area: Astronomy
Message ID Number: 958408099.As

Is there any truth to the rumor? Is it impossible to travel to the moon, because of the Van Allen Belt?

Peter Wingerter

Answer:

This is an especially interesting question, though maybe more about psychology and epistemology than about astronomy or physics. Nevertheless, the same question comes up again and again, in one form or another, so it really is very important.

It has a number of possible answers:

1. The Apollo spacecraft passed through the Van Allen belt quite quickly, so that in the short time they were exposed, the astronauts did not receive a dose of radiation considered dangerous, at least not compared to the inevitable other risks in the mission.

This is the straightforward, scientific answer. It is correct, to the best of my knowledge and belief.

2. It has to be possible to go to the Moon, because we who are old enough all saw them on TV; a million of us (me included, for Apollo 11) saw the actual launch; a few of us (me included, for Apollo 8) saw the Trans-Lunar Injection burn, from low-Earth orbit to trans-lunar trajectory in the dark sky over Hawaii; and how could anyone fake all that?!

This is a simple common-sense answer. Also correct, I think.

3. There was a monstrous government conspiracy, and the whole thing was faked. I am part of that conspiracy, so you cannot trust my answer.

I know for a fact this one is false -- but how can you know that?!

4. There was a monstrous conspiracy, and the whole thing was faked. I was deceived too, so you cannot trust my answer.

I am as sure as I think one can reasonably be about anything that this one is false, but of course how could I possibly be absolutely certain, in principle?

5. You can't know anything for sure that you have not completely verified yourself, all you can do is take the word of people you trust. So who do you trust?

There is a lot of truth in this one, especially in principle. In practice, we can usually do quite a bit better, especially in the sciences; but the issue is not silly or unimportant, even so. The head of the government of South Africa, for example, is in serious doubt about whether the human immunodeficiency virus, HIV, causes AIDS, because he is (probably sincerely, I guess) in doubt about whom to trust; although there seems to be no serious scientific controversy about the issue. Millions of lives could be at stake as a result.

Now let's take a little more substantial look at my first answer. The idea is to outline the basic facts of the case, and give you the materials you need to verify my statements, to whatever level of detail you wish. This is the traditional scientific way of answering a question. There are three basic issues.

1. What is the actual amount and nature of radiation present in the Van Allen Belts?
2. How long would an astronaut be exposed to that radiation while passing through the belts on a lunar trajectory, and what dose of radiation would he receive?
3. What would be the likely health effects?

Regarding the Van Allen belts, and the nature of the radiation in them, they are doughnut-shaped regions where charged particles, both protons and electrons, are trapped in the Earth's magnetic field. The number of particles encountered (flux is the technical jargon, to impress your friends!) depends on the energy of the particles; in general, the flux of high-energy particles is less, and the flux of low-energy particles is more. Very low energy particles cannot penetrate the skin of a spacecraft, nor even the skin of an astronaut. Very roughly speaking, electrons below about 1 million electron volts (MeV) are unlikely to be dangerous, and protons below 10 MeV are also not sufficiently penetrating to be a concern. The actual fluxes encountered in the Van Allen belts is a matter of great commercial importance, as communications satellites operate in the outer region, and their electronics, and hence lifetimes, are strongly affected by the radiation environment. Thus billions of dollars are at stake, never mind the Moon! The standard database on the fluxes in the belt are the models for the trapped radiation environment, AP8 for protons, and AE8 for electrons, maintained by the National Space Sciences Data Center at NASA's Goddard Spaceflight Center. Barth (1999) gives a summary which indicates that electrons with energies over 1 MeV have a flux above a million per square centimeter per second from 1-6 earth radii (about 6,300 - 38,000 km), and protons over 10 MeV have a flux above one hundred thousand per square centimeter per second from about 1.5-2.5 Earth radii (9,500 km - 16,000 km).

Then what would be the radiation dose due to such fluxes, for the amount of time an astronaut crew would be exposed? This was in fact a serious concern at the time that the Apollo program was first proposed. Unfortunately I have not located quantitative information in the time available, but my recollection is that the dose was roughly 2 rem (= 20 mSv, milli-Sievert).

The time the astronauts would be exposed is fairly easy to calculate from basic orbital mechanics, though probably not something most students below college level could easily verify. You have perhaps heard that to escape from Earth requires a speed of about 7 miles per second, which is about 11.2 km per sec. At that speed, it would require less than an hour to pass outside the main part of the belts at around 38,000 km altitude. However it is a little more complicated than that, because as soon as the rocket motor stops burning, the spacecraft immediately begins to slow down due to the attraction of gravity. At 38,000 km altitude it would actually be moving only about 4.6 km per sec, not 11.2. If we just take the geometric average of these two, 7.2 km per sec, we will not be too far off, and get about 1.5 hours for the time to pass beyond 38,000 km.

Unfortunately calculating the average radiation dose received by an astronaut in the belts is quite intricate in practice, though not too hard in principle. One must add up the effects of all kinds of particles, of all energies. For each kind of particle (electrons and protons in this situation) you have to take account of the shielding due to the Apollo spacecraft and the astronaut space suits. Here are some approximate values for the ranges of protons and electrons in aluminum:

Range in Aluminum [cm] Energy
[MeV] electrons protons
1 0.15 ~ nil
3 0.56 ~ nil
10 1.85 0.06
30 no flux 0.37
100 no flux 3.7

For electrons, the AE8 electron data shows negligible flux (< 1 electron per square cm per sec) over E=7 MeV at any altitude. The AP8 proton compilations indicates peak fluxes outside the spacecraft up to about 20,000 protons per square cm per sec above 100 MeV in a region around 1.7 Earth radii, but because the region is narrow, passage takes only about 5 min. Nevertheless, these appear to be the principal hazard.

These numbers seem generally consistent with the ~2 rem doses I recall. If every gram of a person's body absorbed 600,000 protons with energy 100 MeV, completely stopping them, the dose would be about 50 mSv. Assuming a typical thickness of 10 cm for a human and no shielding by the spacecraft gives a dose of something like 50 mSv in 300 sec due to protons in the most intense part of the belt.

For comparison, the US recommended limit of exposure for radiation workers is 50 mSv per year, based on the danger of causing cancer. The corresponding recommended limits in Britain and Cern are 15 mSv. For acute doses, the whole-body exposure lethal within 30 days to 50% of untreated cases is about 2.5-3.0 Gy (Gray) or 250-300 rad; in such circumstances, 1 rad is equivalent to 1 rem.

So the effect of such a dose, in the end, would not be enough to make the astronauts even noticeably ill. The low-level exposure could possibly cause cancer in the long term. I do not know exactly what the odds on that would be, I believe on the order of 1 in 1000 per astronaut exposed, probably some years after the trip. Of course, with nine trips, and a total of 3 X 9 = 27 astronauts (except for a few, like Jim Lovell, who went more than once) you would expect probably 5 or 10 cancers eventually in any case, even without any exposure, so it is not possible to know which if any might have been caused by the trips.

Much of this material can be found in the 1999 "Review of Particle Properties", (see below) in the sections on "Atomic and nuclear properties of materials", on "Radioactivity and radiation protection", and on "Passage of particles through matter".

By this point I have no doubt told you more than you really wanted to know about the Van Allen belt and the Apollo radiation problem! Nevertheless, I have barely scratched the surface, and waved my hands a bit, to make it seem likely that I'm not full of baloney. But in the end you always have to either do it all yourself, or trust a stranger completely, or try to find some path in between: which means understanding a little science, so you can judge for yourself if my arguments make any sense at all, check a little, think about it, maybe do a bit of research on your own from the references if you are interested. The only alternative is to trust no one and do everything, which is simply impossible for anyone; or really give up all your judgements to other people, who may be saints or crooks, wise or insane. I hope you will try to find the possible but not perfect in-between path by learning some science. It is hard, but it is fun and interesting, and it gives you your own power to think and evaluate for yourself, albeit in a limited and imperfect way.

REFERENCES:

Health Physics Society, professional society concerned with radiation effects and radiation protection.

University of Michigan Radiation and Health Physics page. Good general reference on radiation in the environment, including many links about radiation in space.

"Radiation Hazards to Crews of Interplanetary Missions: Biological Issues and Research Strategies", by the Task Group on the Biological Effects of Space Radiation, Space Studies Board, Commission on Physical Sciences, Mathematics, and Applications of the National Research Council; National Academy Press, 1997. About radiation hazards of possible long-term future missions in space.

"Health Effects of Ionizing Radiation in Manned Space Activities" http://radefx.bcm.tmc.edu/ionizing/publications/space.htm containing an extensive bibliography on the subject.

Standard reference for the Van Allen Belts is AP8 & AE8 Models for the Trapped Radiation Environment, NSSDC, GSFC.

"The Radiation Environment", by Janet Barth of GSFC, 1999; available at http://radhome.gsfc.nasa.gov/radhome/papers/apl_922.pdf.

"An Annotated Bibliography of the Apollo Program" Compiled by Roger D. Launius and J.D. Hunley Published as Monographs in Aerospace History, Number 2, July 1994. http://www.hq.nasa.gov/office/pao/History/Apollobib/contents.html

Berry, C.A. "Summary of Medical Experience in the Apollo 7 Through 11 Manned Spaceflights." Aerospace Medicine. 41 (May 1970): 500-19. Described as, "This is a sophisticated scientific paper describing the results of biomedical experiments during the early history of Apollo. It is especially helpful in discussing the problem of radiation and other effect on the astronauts during the missions to the Moon of Apollo 8 and 11."

1999 Edition of the "Review of Particle Properties" compiled by the Particle Data Group at Lawrence Berkeley Laboratory, and collaborators. "http://www-pdg.lbl.gov/1999/contents_sports.html"

Summary of paper AIAA-1969-19, RADIATION PLAN FOR THE APOLLO LUNAR MISSION (1969); complete paper available from the AIAA.

Note: some links and references updated 6/4/2007.

Posted on: 2007/10/24 18:16
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#2


See User information
När jag tittat närmare på det hela och överslagsberäknat själv, så har jag kommit fram till att VA-bältet inte ens är i närheten av dödligt när man färdas igenom det i rimlig fart.

Det som däremot är säkert, tycker jag iaf, är att vissa av filmerna från månen är fake. Det bevisar ju dock inte att folk inte varit på månen. Precis som film inte bevisar att folk varit på månen.

Posted on: 2007/10/24 20:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#3


See User information
Utanför Van allenbältet är strålningen lika som inne i en kärnreaktor, likaså på månen, Som inte har eget magnetfält. Man kan inte färdas utanför Van allen Bältet utan halvmeter bly i väggarna, alternativt, man kan ju åka i en aluminium burk, ala Coca Cola, (1 mm tjock) som dom gjorde i apollo, men ingen av dem hade strälskador, något helt oundvikligt.

Posted on: 2007/10/24 20:43
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#4


See User information
Varifrån kommer den faktan? Enligt det jag sett så skulle det inte direkt vara så farligt med bältet..

Posted on: 2007/10/25 15:54
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Van allen bältet.
#5
Quote:
Varifrån kommer den faktan? Enligt det jag sett så skulle det inte direkt vara så farligt med bältet..


Det är som Steffo säger. Van Allen bältet skyddar oss från farlig strålning. Det är därför rymdfärjorna aldrig åker utanför.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Van allen bältet.
#6
Om bältet existerar, så är det nog på grund av att skydda universum från oss, ("the pit")... Än att skydda oss från någonting där ute. Jag tycker det ser rätt lugnt ut där ute, till skillnad från vad som händer här. Det behövs ett jehu till ansvar och förstånd för att ta sig an andra ställen i Solsystemet/universum. Ännu har vi inte ens kommit underfund med om bältet är där eller inte. Så det är förmodligane bra att flertalet tror på bältets existens. Eller skall konspirationsteorin bli den som sprids i universum?

10 4

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#7


See User information
hehe

Posted on: 2007/10/25 19:14
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Van allen bältet.
#8
:)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#9


See User information
Quote:

osm skrev:
Ännu har vi inte ens kommit underfund med om bältet är där eller inte.

Nu får vi ta och lugna ner oss lite.

Van allen bältet existerar

Norrskenet rider på Van Allen bältet som skapas av jordens magnetfält, en del hävdar att joderns magnetfält i sin tur skapas av solens strålning och inte av jorden självt, personligen tycker jag att det är rimligare att påstå att solen skapar magnetfältet. Men detta har ingen praktisk betydelse för denna diskussionen

Resized Image


Du kanske kan fantisera hur kraftig strålningen är om den kan skapa dessa energifält runt jorden.

Posted on: 2007/10/25 22:50
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#10


See User information
Står jorden still och allt roterar kring den?
Inte? Jag undrar om det finns bevis för det?

Posted on: 2007/10/25 22:58
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#11


See User information
Quote:

novax skrev:
Står jorden still och allt roterar kring den?
Inte? Jag undrar om det finns bevis för det?


Naturligtvis roterar jorden runt dig, var inte orolig

Posted on: 2007/10/26 0:13
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#12


See User information
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

novax skrev:
Står jorden still och allt roterar kring den?
Inte? Jag undrar om det finns bevis för det?


Naturligtvis roterar jorden runt dig, var inte orolig


hehe... för att då ta dina ord från tråden om Ayahuasca:

"Du kan uppenbarligen påstå att mina erfarenheter är osanna?"

Om det är min erfarenhet att det är att allting snurrar runt mig som universums centrum..., så jag kan ju gömma masa bakom ordet "erfarenhet" - såsom jag drömde det, jag "känner" att det är så, en kanalisering sa att det är så... alltså min "erfarenhet" säger det, kan du säga att jag har fel?

Erfarenhet är i ingenting, liksom inte "känsla" är det heller.

Insikt och förståelse kan vara något.

Posted on: 2007/10/26 0:27
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#13


See User information
Oavsett Van Allen-bältet (Wiki) så finns det en rad andra lustigheter kring "månlandningen".

Varför skulle besättningen exempelvis fejka kommunikation påståendes att de skulle vara längre från jorden än vad de egentligen hade kommit?

Finns massa bra filmlänkar samlade här:
Google Video

Finns så mycket skumt kring detta ämne att det är mer eller mindre uppenbart när man börjar gå igenom den fakta som finns.

Egentligen inte så mycket svårare än att titta på den här bilden (en av de mest kända) och se hur olika skuggorna förhåller sig i mångubbens visir i förhållande till dem skuggor kastade på marken.

Media fick inte ens direkt-feed utan var tvungen att filma allt på en liten keff tv-skärm som i sin tur sändes ut till människors mindre bra tv-apparater.

Hela händelsen ifrågasattes redan då men mainstream-media körde över allt som vanligt. Händelsen har ju till och med hittat sig in i våra historieböcker som trovärdig. Blir en del sidor som kommer behöva rivas ut när sanningen uppenbarar sig

Posted on: 2007/10/26 0:37
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Van allen bältet.
#14
det enda som universum kan snurra runt är ett ego.


novax, som det ser ut så verkar du bestå av ett solid sådant..

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#15


See User information
Quote:

Banned4life skrev:
det enda som universum kan snurra runt är ett ego.


novax, som det ser ut så verkar du bestå av ett solid sådant..


Där har du fel.

Edit: Det var ett tomt slag under Bältet

Posted on: 2007/10/26 0:49
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#16


See User information
Quote:

novax skrev:
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

novax skrev:
Står jorden still och allt roterar kring den?
Inte? Jag undrar om det finns bevis för det?


Naturligtvis roterar jorden runt dig, var inte orolig


hehe... för att då ta dina ord från tråden om Ayahuasca:

"Du kan uppenbarligen påstå att mina erfarenheter är osanna?"

Om det är min erfarenhet att det är att allting snurrar runt mig som universums centrum..., så jag kan ju gömma masa bakom ordet "erfarenhet" - såsom jag drömde det, jag "känner" att det är så, en kanalisering sa att det är så... alltså min "erfarenhet" säger det, kan du säga att jag har fel?

Erfarenhet är i ingenting, liksom inte "känsla" är det heller.

Insikt och förståelse kan vara något.


Ja nu var det ju så att du frågade!

Läs vad du skrev:

Quote:

Står jorden still och allt roterar kring den?
Inte? Jag undrar om det finns bevis för det?

Jag vart då att svara så gott jag kunde, du påstod ingenting, du frågade.
Ovh min erfarenhet av detta är, om man frågar så, då får man detta till svar!
Quote:


Naturligtvis roterar jorden runt dig, var inte orolig


Vilket jag hade rätt i i viss mån, jag var ganska generös, men själv spekaulerar du i att hela universum roterar kring dig LOL

Posted on: 2007/10/26 14:07
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#17


See User information
Quote:

novax skrev:
Quote:

Banned4life skrev:
det enda som universum kan snurra runt är ett ego.


novax, som det ser ut så verkar du bestå av ett solid sådant..


Där har du fel.

Edit: Det var ett tomt slag under Bältet


VAN ALLEN BÄLTET?

Posted on: 2007/10/26 14:10
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#18


See User information
Steffo skrev:
Quote:


Vilket jag hade rätt i i viss mån, jag var ganska generös, men själv spekaulerar du i att hela universum roterar kring dig LOL


Nej, jag har frågat:

"Står jorden still och allt roterar kring den?"

Jag har inte nämnt "mig" - det är du som gör.

Posted on: 2007/10/26 14:38
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#19


See User information
Quote:

novax skrev:
Jag har inte nämnt "mig" - det är du som gör.


Du skrev detta:

Quote:

Jag undrar om det finns bevis för det?


Därför är det DIN frågeställning. Svårt att hänga med?

Posted on: 2007/10/26 15:52
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#20


See User information
Det snurrar i dig, det är ju uppenbart.
Jag har frågat om jorden står still - alltså snurrar allt kring jorden. Du blandar in mig, och lägger in saker som inte fanns där i det - och skriver över det på mig.
Läs innantill - annars ser alla att detta bara är för att du vill att det ska centreras och snurras kring dig...

+ VAKNA.

Posted on: 2007/10/26 16:01
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#21


See User information
Quote:

novax skrev:
Det snurrar i dig, det är ju uppenbart.
Jag har frågat om jorden står still - alltså snurrar allt kring jorden. Du blandar in mig, och lägger in saker som inte fanns där i det - och skriver över det på mig.
Läs innantill - annars ser alla att detta bara är för att du vill att det ska centreras och snurras kring dig...

+ VAKNA.


Hörddu tomten, om allt snurrade kring jorden, skulle vi inte ha ett universum, då skulle alla galaxer försvinna snabbt som satan ut i Universum, eftersom allt skulle snurra runt med 1 varv per dygn.'

Att jämföra med vintergatan som snurrar 1 varv på 26000 år, och då ändå håller alla planeter utanför sitt centrala svarta hål.

Man kan ju tänks sig vilken jävla snurr det skulle vara på Universum med 1 varv per dygn, under miljarder år... oj oj

Tyckte du den frågan var intelligent du?

Man baxnar o kroknar, och du har rätt, det snurrar i mig när jag försöker förstå vad du babblar om, det svartnar för ögonen ibland, allt blod går till hjärnan, så man blir svag i knäna, får dricka ljummet vatten och massera fötterna.

Jag skriver vad jag vill, du är ingen censor över mig i alla fall, du kan ju alltid försöka täta till truten på mig, med ett riktigt argument, men jag har bara gäspat hittils.


Posted on: 2007/10/26 20:24
Kreti och pleti är en i vardagligt bruk föraktlig beteckning för allehanda löst folk, den breda allmänheten, vem som helst, eller som det står i Nordisk Familjebok: ”personer utan börd, bildning eller samhällsställning.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#22


See User information
Kosmos metrologer Tänker ,TÄNK mindre så snurrar det mindre å skyll inte på alla andra,sen LEV NU

Säg inte att du skall frigöra dig från det eller det,utan bara vara. Då faller friheten på av sig själv, i s f att man annars skulle gå in i en ny låsning/ofrihe--ett nytt REGELVERK.Men är du nöjd att vara ROBOTså gör ingenting åt din situation,utan lev tillsammans med de döda-ZOMBIERNA
Stefo Fattar du? NU

Posted on: 2007/10/26 20:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#23


See User information
Quote:

Steffo skrev:
Quote:

novax skrev:
Det snurrar i dig, det är ju uppenbart.
Jag har frågat om jorden står still - alltså snurrar allt kring jorden. Du blandar in mig, och lägger in saker som inte fanns där i det - och skriver över det på mig.
Läs innantill - annars ser alla att detta bara är för att du vill att det ska centreras och snurras kring dig...

+ VAKNA.


Hörddu tomten, om allt snurrade kring jorden, skulle vi inte ha ett universum, då skulle alla galaxer försvinna snabbt som satan ut i Universum, eftersom allt skulle snurra runt med 1 varv per dygn.'

Att jämföra med vintergatan som snurrar 1 varv på 26000 år, och då ändå håller alla planeter utanför sitt centrala svarta hål.

Man kan ju tänks sig vilken jävla snurr det skulle vara på Universum med 1 varv per dygn, under miljarder år... oj oj

Tyckte du den frågan var intelligent du?

Man baxnar o kroknar, och du har rätt, det snurrar i mig när jag försöker förstå vad du babblar om, det svartnar för ögonen ibland, allt blod går till hjärnan, så man blir svag i knäna, får dricka ljummet vatten och massera fötterna.

Jag skriver vad jag vill, du är ingen censor över mig i alla fall, du kan ju alltid försöka täta till truten på mig, med ett riktigt argument, men jag har bara gäspat hittils.



Ja du verkar lite trött.

Jaha, du tänker på centrifugalkraft och sådant... hehe:

Så varför försvinner inte planeterna som kretsar runt solen då, bara bort - om du tänker utifrån din ehhmm... logik.

Jag bara frågar dessa saker för att se hur man behöver justera implantaten för vissa personer på Avdelningen. Påstår inte att jag tror eller tycker si eller så... (jag vet - - skojar)

Posted on: 2007/10/26 20:40
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Van allen bältet.
#24


See User information
novax skrev:
Quote:


Så varför försvinner inte planeterna som kretsar runt solen då, bara bort - om du tänker utifrån din ehhmm... logik.


Nå steffo...

Sist att svara på det är ett...

Resized Image

Posted on: 2007/10/26 21:40
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
78 user(s) are online (78 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 78

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS