vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Anonym
Vikingafest på 7:ans ölhall...
Fan vad tråkigt idag, bajsigt väder, grått, ...funderar på att gå till 7:an och svina lite,...hmm...får se om man kan skramla ihop lite gubbar igen.
Maggot & bennybear, vad sägs om en repris på 7:an? Eller kanske några fler som vill haka på ut och svina ikväll?

Storpotäten...

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Vikingafest på 7:ans ölhall...
En antik pub i götet...ett dunderställe där man kan tjöta och umgås i goda vänners lag...min favoritpub absolut!!

"7:ans ölhall öppnade år 1900. Vid denna tiden kring Kungstorget fanns det 14 ölhallar och 4 brännvinskrogar. Det var August och Alida Andersson som öppnade puben. Interiören i 7:ans ölhall är nästan helt intakt från tiden då den öppnade."

Resized Image

Adress: Kungstorget 7 (mittemot Saluhallen)

Resized Image

Resized Image

Resized Image

Resized Image

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Det är då fan att man inte bor nästdörrs längre.

Jag är ju så jävla gammal att jag minns när de inte hade rätt att servera starkare grejer än pilsner där... men precis som du säger så har stället i princip fått behålla patinan från förr.

Det kallar jag genuin "svensk" kultur även om det finns en massa sketskallar som hävdar att det aldrig funnits någon.

De kan aldrig ha hört talas om "fiolmannen" eller Ewdin som trampade omkring med tidningspapper runt galoscherna när han rotade runt i soptunnorna trots att han hade fett med pengar på banken.

Han hade ju inga arvingar så pengarna gick förmodligen till nån meningslöshet. Kunde inte du gjort anspråk på dem Psilo. Dratt nån story om den förlorade sonen och virat in skallen i gamla GP bara för sakens skull. Det arvet hade nog räckt till att supa skallen av sig på 7:an i trettio år, under förutsättning att de bara severade pilsner förstås.

Anonym
Vad i hela h... är DETTA !?

.. privat kommunikation utan anknytning till forum + ren reklam ?!?!?!

RADERA GENAST GOA ADMINS

Anonym
Ja du gamle jaxen, visst minns jag också tiden då det endast var tillåtet med folköl på 7:an, och gamle "Edwin" (sopEvald som han kallades) minns jag också.
Lång och skäggig sak det där, ...han blev tydligen miljonär på allt samlande med pantflaskor på ålderns höst.

Anonym
Nicko, stick och göm dig, i arslet kanske?

Anonym
Jag vet inte. Känns inte för mig som om det är något att radera. Det är ju roligt när konspirationsintresserade/sanningssökare nätverkar och träffas IRL och inte bara framför datorn. Flera göteborgare här som lär vara intresserade, maggot är säkert redan där. Sätter en Norrlands Guld på det...

Anonym
Tyvär så jobbar jag imorn och bennybear är på semester

Anonym
Ska man sjukskriva sig kanske :-S

Anonym
Gött och höra void...helt rätt resonerat!

Peace / Potäten

Anonym
Äh fan jag kan inte sjukskriva mig imorn
Vad sägs om den 10/11 november ?

See User information
maggot, om du jobbar imorn är du ju ledig ikväll

Posted on: 2007/10/29 17:09
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Masken måste komma bort från mångkulturen jag är där om 50 min
det är drop in alla i gbg området välkommna

Sjukskrivning imorn från jobbet
JOBBAR JU FAN ÄNDÅ GRATIS!

See User information
så det ska låta. börjar ångra att jag åkte hem :/

Posted on: 2007/10/29 17:18
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Ja, nu djävlar blir det lite mjöd på 7:an trots allt, jag och bajsmaggot drar dit nu omgående. Kom gärna dit, mysigt ställe!

Skål era djävlar...

Anonym
void, storpotäten,

Javisst håller jag väldigt mkt med om att vi bör träffas så mkt som möjligt det är ju inte alls det jag reagerar på...

Däremot bilder från en pub - som iofs ser väldigt trevlig ut, det är inte det, eller bilderna i sig - men kanske budskapet de förmedlar om medlemmarna här och vilka vi är osv. Särskilt kommentarer som;

"funderar på att gå till 7:an och svina lite" eller

"Maggot & bennybear, vad sägs om en repris på 7:an? Eller kanske några fler som vill haka på ut och svina ikväll?"

Efter att ha sett "sanningen om Marika", vaken.se glimma förbi osv är jag orolig för vilket intryck vi alla här gör för en åskådare som är nyfiken på vad som händer här o vilka åsikter som utbyts.

Klart vi ska ha högt i tak - o att de som vill ska få träffas o byta info o erfarenheter om vad de vill, eller att "svina", det står alla fritt naturligtvis. Men, frågan är väl om vi ska tänka på det intryck vi gör - som en sveriges informerade medborgares plattform - o vilka ämnen eller aktiviteter som hör hemma här eller i andra fora !?

Är det för mkt begärt att sköta dylikt mera privat, eller att formulera sig lite annorlunda ?

Anonym
Usch, hemma igen nu efter ett antal öl, var helt dött på 7:an, maggot stannade dock...

Nicko, fan vad tråkig och grå människa du verkar vara! Du har ju uppenbarliga problem med att låta folk vara sig själva och utrycka sig som de vill. Kan du inte fejsa det, då är det dags att söka någonslags hjälp anser jag.

Sluta gnäll...skaffa dig ett liv!

Anonym
Som sagt var ju bara jag där
Även jag hemma
Nickor lägg av det är var en snabbvaken träff i gbg precis som annonseras i sthlm ibland

Anonym
Quote:
NickO:
void, storpotäten,

Javisst håller jag väldigt mkt med om att vi bör träffas så mkt som möjligt det är ju inte alls det jag reagerar på... Däremot bilder från en pub - som iofs ser väldigt trevlig ut, det är inte det, eller bilderna i sig - men kanske budskapet de förmedlar om medlemmarna här och vilka vi är osv. Särskilt kommentarer som;

"funderar på att gå till 7:an och svina lite" eller "Maggot & bennybear, vad sägs om en repris på 7:an? Eller kanske några fler som vill haka på ut och svina ikväll?"

Efter att ha sett "sanningen om Marika", vaken.se glimma förbi osv är jag orolig för vilket intryck vi alla här gör för en åskådare som är nyfiken på vad som händer här o vilka åsikter som utbyts.

Klart vi ska ha högt i tak - o att de som vill ska få träffas o byta info o erfarenheter om vad de vill, eller att "svina", det står alla fritt naturligtvis. Men, frågan är väl om vi ska tänka på det intryck vi gör - som en sveriges informerade medborgares plattform - o vilka ämnen eller aktiviteter som hör hemma här eller i andra fora !? Är det för mkt begärt att sköta dylikt mera privat, eller att formulera sig lite annorlunda?

Detta måste fan vara ett skämt!

Men om du Nicko vill smolka ner en glädjebägare fylld av spontanitet och viss smak av seriositet så kom igen. Den här gamla gubben gillar inte att bli dissad av "rookies" hur söta de än må vara.

1. Ordet "svina" är i Göteborg ett uttryck som ibland inbjuder till "party" men i detta fall kan man tydligt utläsa att Storpotäten skriver det för att det är hans sätt att uttrycka sig, och visst kan det uppfattas av en del yngre väluppfostrade män och kvinnor som provokativt. Nu vet jag att ingen med vett i skallen ens skulle komma på att "svina" ner ett ställe som 7:ans ölhall eftersom det är ett av de få äkta vattenhålen i Göteborg där det alltid finns tid för eftertanke och goda samtal.

Men jag kan hålla med om att en del äldre språkligt råare sällar kanske får hålla tillbaka lite emellanåt för att inte skrämma iväg yngre människor som tror att de annars hamnat på en tredagars-cruise utan hämningar istället för ett forum för information om olika saker.

En vänlig och faderlig förklaring till alla yngre mentala oskulder:

(Om Storpotäten eller någon annan skulle använda ordet "svina" för att grisa ner eller sabotera stället skulle självklart livstids portning tatueras in i pannan på den eller de som ens skulle försöka.)

2. Göteborg har till skillnad från Stockholmare en genuin tradition i den värme och gemenskap som formas på ett enklare plan, helt befriat från plastig yta. Göteborg har väl även i folkmun tidigare kallats "arbetarstad" till skillnad från Stockholm som alltid velat vara lite "fiiiiiinare" än oss här nere.

Nu här till saken att just de bilder på en ölhall du upplever som stötande för några av oss andra är en konkret och fin hyllning till gamla och mänskliga värderingar som är på utdöende.

Att det fortfarande finns ställen för tankebyten utan kameror och övervakning är ju bara ett plus och även om det inte är några aggressiva eller samhällsomstörtande människor vill mötas på ett ställe som 7:ans ölhall så kan det vara skönt att veta att tankarna kan vara just "fria".

Jag tycker att det var en mycket fin tanke av Storpotäten att dela med sig av dessa foton. Ett ställe som 7.ans ölhall är snart ett av de få bevis på att det en gång funnits andningshål där vanliga människor kunnat mötas helt befriade från administrativa miljöer i myrstackssamhället som designats för att hålla fårskocken fången. Om du bara visste hur mycket fria tankar som bytts där genom åren.

Förmodligen är det stötande för dig att se att även människor som är enkla till det yttre har brains och en helvetes massa åsikter. De enklare av oss som inte vill eller kan gömma sig bakom travar av böcker, tea-partyn, meditationskurser eller andra trender brukar vara de som kan få saker att hända när det gäller, till skillnad från teoretiker och andra negativister.

3. Ställ nu detta i relation till de inbjudningar Micro gör. (Jag har inga åsikter om innehållet eller utförandet), men det är väl ganska uppenbart att de inomhus miljöer Stockholm inbjuder till inte är lika mänskliga och genuina som 7:ans ölhall.

Varför protesterar du inte mot detta istället? Förmodligen för att du inte ens tänkt tanken på varför Storpotäten och vi andra som är lite äldre känner oss mer bekväma i mänskliga miljöer. Vi har levt, sett och upplevt Sverige innan det blev så instutionaliserat och slutet.

Kanske ville Storpotäten bjuda in akademiska fångar, teoretiska teknokrater med analkomplex för allt som är mänskligt och kul chansen att uppleva lite av den mänsklighet och doft av det verkliga Sverige som trots allt finns kvar i det här landet.

Titta på Maggot och lär av honom. En ung kille som trots att han snart är ensam svensk kvar i förorten ändå umgås över etniska och åldersmässiga gränser utan problem.

En enkel människa med ett öppet sinne kan åstadkomma fan så mycket mer än folk med förmanande attityd.

Med vänlig hälsning från Kalkonmannen som inte dricker starkare saker än lättöl längre.

Edited by kalkonmannen on 2007/10/30 3:15:45

See User information
Vikingafest, då kanske den här snubben var där och chefade?

http://www.youtube.com/watch?v=FwsntHcWiy4

Posted on: 2007/10/30 7:54

Anonym
He he he...ja det var ju en tung gubbe det där...(chefen)

Kalkonen, fint inlägg - guldstjärna!

Anonym
Jo finfint inlägg

Jag drog strax efter jag druckit upp den där avslagna ölen som du lämnade efter dig jag med men annars var det trevligt men jag har fan fått lite ont i halsen av nån andledning så jag har sjukskrivit mig

Anonym
Maggot!

Det kallas att möta sin karma... sjukskriver man sig utan att vara sjuk så kan det ibland hända att man blir sjuk.

Äh! Vad fan snackar jag om... det kan ju vara slumpen också... och inte slatten man suger i sig från avslagna bärs.

Anonym
Kalkonmannen har förmågan att förmedla och information över gränser. Tolkningar och förklaringar för alla att ta del av. Finns inget att tillägga till ett sådant utlägg.

Man kan ju bara hoppas att få ser mer sådana här inlägg om bärs på 7:ans ölhall här på vaken.se. Om det även var så i andra städer skulle saker se mycket bättre ut i Sverige. Det är ju för mig inte ett dugg konstigt att de enda försöken till riktig social aktivitet och riktigit socialt umgänge kommer fram tydligast och hårdast från de i Göteborgsområdet. Så jävla nice.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper