vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Om jag vore politiker skulle jag ändra på detta...
Supermodellen bestulen, Pappan tog 50 miljoner från dottern - riskerar 800 års fängelse.

62-årig lärare hade sex med 13-årig elev Dömdes till sex månaders fängelse och böter.

Ovanstående överskrifter tagna från Aftonbladet. Nog för att 50 miljoner är mycket pengar, men det spelar ingen roll. Hur skulle man straffa/behandla dessa människor tycker Du? Jag tycker man borde skifta straff, men jag tror i grund och botten att utbildning och psykolog är den bästa medicinen i bägge fallen.

Nåja, det finns andra som har mer kunskap angående detta än jag, men varför får inte dom bestämma ett och annat. Att låsa in någon hjälper ju faktiskt inte så bra. Hmm, 800år, de e lång tid att fundera på vad man gjort.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Om jag vore politiker skulle jag ändra på detta...

See User information
Sådanna här saker är svåra. Iom att fängelsen mest ser ut att skapa problem så tror jag inte att man borde använda dom mer än en kort tid. typ max 3 månader. Sen är ju samhället så sjukt att jag inte kan säga att folk borde vara normala. Att vara normalt är ju sjukt.

Posted on: 2004/11/2 19:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Sant, jettesynd men sant. Om man öppnar ögonen och tänker till lite så ser omgivningen relativt sjuk ut. Ett ständigt vakande över något som kan förbättra bilden av sig själv, spelar ingen roll vad, bara det ser bra ut.

Jag har en relativt intressant grej att berätta angående om folk bryr sig om det yttre eller inte. Jag hade en gammal rostig men fungerande bil, lagom med kompisar och ett gediget umgänge allmänt. Fick sedan jobb och bytte bil till en BMW i största klassen. Alla flyttade sig i trafiken, många gånger har man då företräde. Fick massvis med nya kompisar, folk började ringa. Människor som aldrig hälsat på mig förut vara glada och trevliga. Blev trött på detta och sålde bilen, den var också för dyr givetvis, så mycket för ingenting. Saker och ting back to normal, obetydlig och behövde tuta sig fram i trafiken. Sjukt, så otroligt sjukt så man blir spyfärdig. Jag är den jag är, var den jag var och har alltid varit det, både innan under och efter. Men det har ingen betydelse. Fyyyyyy....

Alla vet om det egentligen. Billigt.

Dom riktiga vännerna hade man ju kvar efter det jag sålde bilen, alla andra försvann. Hur sjukt är inte detta?

See User information
Tjabba, CEE... Frågan om Brott och Straff, är en intressant och viktig fråga och jag skulle vilja säga något jag har funderat över en längre period...
Jag tycker i stort sätt som du när du visar på dessa olika exempel, att:" -tror i grund och botten att utbildning och psykolog är den bästa medicinen i bägge fallen."
- Men som det "ligger" till för närvarande - så tycker jag att NWO (du vet?) - har alldeles för mycket "inflytande" när det gäller den etablerade psykiatrin och någon shysst "utbildning" existerar inte överhuvud taget - det finns kanhända lite privatexempel - här och där men inget allmänt - ännu...
Jag anser också att de flesta människor är "kapabla" att "helas" - men det finns ett litet antal som är helt obotliga, tror jag i alla fall och efetersom jag är emot "inåsningar2 av alla de slag - så finns det kanhända bara ett shysst sätt att hansskas med dessa individer och det är att som jag kallar det för: TTF - Tillfällig tidsförskjutning... Det går ut på att helt enkelt avliva dem och eftersom jag inte tror på "döden2 - så är det egentligen inte så märkvärdigt - Man lever ju i evighet - ändå, så man kan ju inte som det heter - Förintas, det skulle i så fall vara olagligt... Men att "skjuta" lite på dom i "tiden" är väl inte så jäkligt gjort. Dom återföds ju relativt snabbt och kan så försöka att som oss alla andra medverka i den stora medvetandehöjningen... Eller?
Hälsar SHYGETS...

Posted on: 2005/1/26 16:28

See User information
Från ditt perspektiv så kan det ju låta bra, men alla tror inte på reinkarnation. Jag förstår inte varför det fins namnet TTF, varför inte bara dödsstraff, låter det inge bra?

De flesta traditioner som tror på reinkarnation det brukar hellar inte uppmuntra dödande, eller självmord. Min intuition säger mig att det inte är rätt.

Jag vet dock inte vad som är bässt, men någon form av instängning för de som är farliga måste kanske finnas för denna kategori. Min syn på reinkarnation är även den att när du får en ny kropp så fortsätter du där den senaste slutat, och det kan ju betyda att du går in i en evig spiral av samma händelser. Kanske behöver vissa sitta en stund och hinna tänka effter innan dom skutsat in i nästa liv.

Posted on: 2005/1/26 19:14

Anonym
jag anser att i många fall är den som begår ett brott är lika mycket "offer" som offret i handlingen....
ex en ung man i 20års ålderns våldtog 11årig flicka.
i mina ögon är den här mannen mentalt sjuk,socialt missanpassad .mm och på så sätt har samhället misslyckats med denna individ
eftersom han begår en våldtäckt och inte tänker efter vad han gör en annan människa så kan han inte själv må psykiskt bra.
vad hans "straff" skall vara vet jag inte men fängelse/dödstraff tycker jag är fel
han kan ju faktiskt inte hjälpa vad han har gjort.

See User information
Tjabba, MICRON...
"DÖDSTRAFF" - låter inte bra - just därför att det inte finns någon död ju - detta - oavsett - hur vi uppfattar detta...

Egentligen så är jag lite "dubbel" när det gäller det här - men så långt kan jag sträcka mig att jag inte tycker om att "låsa" in folk...
Jag kan ju berätta att teosoferna "arbetade" mycket mot "dödsstraff, på "sin" tid... Anledningen var att de menade att det var bättre att ha "kontroll" på "syndarna" - än att avliva dessa - just för att de menade att en avliden människa kan göra ännu mer skada när de är "diskarnerade" - (ur kroppen)... kan nog ligga lite i det - men jag är inte så övertygad om just detta synsätt på utvecklingen...

Men jag har också den "uppfattningen":"den att när du får en ny kropp så fortsätter du där den senaste slutat, och det kan ju betyda att du går in i en evig spiral av samma händelser. C- Det där med att - "den att när du får en ny kropp så fortsätter du där den senaste slutat, och det kan ju betyda att du går in i en evig spiral av samma händelser. Kanske behöver vissa sitta en stund och hinna tänka effter innan dom skutsat in i nästa liv."
Det är faktiskt något som "händer oss" alltid - då vi är under en diskarneringprocess - i "dödsriket" som det heter... Där "genomgår" man som det menas en riktig reningsprocess, en slags av - upp to date - inför detta - hela ens samlade erfarenheter, som då "där" - gås igenom och man blir sålunda därefter preparerad, för nästa inkarnation...
Som jag menade i förra inlägget, så kan idag ingen sådan process genomföras ännu här i den fysikaliska världen/verkligheten... Så, även fast jag vill mena att för den större procenten av orättfärdiga - så finns det "bot" - genom dagens kunskaper i dessa ämnen - så är det ändå så att många, många människor inte kan få eller ges den hjälp man skulle önska..

SHYGETS (Chiao!)

Posted on: 2005/1/27 10:49

See User information
Tjabba, Maggoth...

Jag håller med dig till hundra - Vi är alla "offer", på sätt och vis... Vi har naturligtvis "rätten" att göra fel... men så är det det här med "omgivningens" välbefinnande...
Jag tror att om vi utvecklas mot ett sannare "mål" - så tror jag nog att vi kommer att kunna "ta tag" i grejjerna på ett mer "riktigt sätt"...
Och som du mycket väl påpekade:"han kan ju faktiskt inte hjälpa vad han har gjort." Egentligen, så kan ingen annan det heller... Men det är ju klart som "korvspad" (jäkla, uttryck egentligen! - Det menas väl att det är "grummligt"/diffust, väl?) - att den sk. sociala "nivån" på alla plan är det som har den egentliga skulden... I alla fall så som jag ser det - Det skall man naturligtvis titta närmare på: "SKOLA - VÅRD - OMSORG"... Det är ju där i grunden som "skon klämmer" - OK! Så nu lämnar vi väl "dödsstraffet" bakom oss ett tag... Det fixar sig, nog!!!

SHY...

Posted on: 2005/1/27 11:01

See User information
Om jag skulle vara politiker skulle jag ändra på detta.

1. Minska makten som medierna har och sprida den över befolkningen så fler personer blir hörda.

2. Göra om regler för reklam så att stora företag missgynnas av att göra stora reklamkampanjer. Med mål att gynna lokalreklam, eller minska reklam i största allmänhet.

3. Starta flera 'omutbara' underöknigar av olika industrier och strukturer och se till att resultaten av dessa blir hörda. Tex Medicinindustrin och dess järngrepp runt vår hälsa, mediamonopolet, strålning mm.

Posted on: 2005/1/27 11:15

See User information
Tjabba, MICRON...
Så som du gör "upplägget" - så borde det gå till - men det är något annat som "borde till", liksom...
på min hemsida så har jag "klämt" in en grejj som jag anser är det viktigaste av allt - Jag citerar därur; "Jag hävdar, att demokratin icke kan räddas genom att uppmärksamheten koncentreras på olika medel att omsätta i politisk handling alla valmännens misstag och missuppfattningar; att det icke är angelägnast att med mekanisk noggrannhet inregistrera folkets åsikter utan att sätta folket i ett sådant förhållande till sina problem, att det finns en möjlighet för att dess åsikter ha något förnuft...
I själva verket ha vi förväxlat rätten att fälla omdömen
med medlen att göra det."

Norman Angell

Vad tycker du om detta då - A - Förstår du ungefär vad som menas i dessa rader?
Däri, ligger i alla fall "pudels kärna" - som det heter ibland...
Hälsar SHY

Posted on: 2005/1/27 11:48

See User information
Jag kan inte säga att det är så tydligt vad du menar helt praktiskt.

Men att decentralisera makt, media och beslutsfattning till individen och stödja individen att göra sin egna utvecklg utan styrning av hörge instanser, vore bra. Vilket då förhoppningsvis kan göras genom de punkter jag föreslagit.

Posted on: 2005/1/27 14:01

See User information
Tjabba, MICRON - eller om jag uppfattat det fel - MAXIMUS, numera, eller?

I vilket fall som helst - vadå, praktiskt! - Jag minns inget om det - men jag har ju förövrigt ett jäkla minne, förståss... Det jag ville veta av dig var vad du ansåg om Norman Angels grejj ang. politiken (människans angelägenheter) Hur man kommer till rätta med vårt sätt att förhålla oss tillvarandra och vår omgivning...
Som jag ser det - så måste människan "tänka" på ett helt annorlunda sätt än vad den "presterar" idag... Det är just detta som Angel menade... Vårt sätt att se på tillvaron måste i grunden ändras annars så är ju dina Punkter helt ogenomförbara... Eller?

Hälsar SHYgets (ordlek: Bli mer Blyg!) Get´s Shy!!! -Kul!

Posted on: 2005/1/27 22:14

See User information
Hm.. Jag bode inte svara för jag vet inget om Normans grejjor. Men jag tror på att mänskligheten skulle fomma på rätt spår om inte babylon hela tidar förstöra varje möjlighet till att utveklas. Så att konsentrera sig på att minska den uppenbara förstörelsen skulle räcka lång väg. Hur det sedan ska gå är ju upp till folket att bestämma.

Men jag ska kolla upp Norman och svara igen senare...

Jag är inte maximus hur fräckt namnet är är..

Posted on: 2005/1/27 23:39

See User information
Tjabba, MICRON...
Nu är vi där igen! Det är ju just detta som det hela gick ut på...
Hur skall vi över huvudet taget få människan i ett sånt skick att de skulle kunna bli kapabla att "bestämma", någonting...
Och det är ju det Norman Angel vill påpeka i detta - när han säger:
--- "Jag hävdar, att demokratin icke kan räddas genom
att uppmärksamheten koncentreras på olika medel att omsätta
i politisk handling alla valmännens misstag och missuppfattningar;
att det icke är angelägnast att med mekanisk noggrannhet
inregistrera folkets åsikter utan att sätta folket i ett
sådant förhållande till sina problem,
att det finns en möjlighet för att dess åsikter ha något förnuft...
I själva verket ha vi förväxlat rätten att fälla omdömen
med medlen att göra det."---

Ta rad efter rad - sakta och gå igenom och försök att se det han kanske är ute efter...

Jag ser det så här - Naturligtvis, så tycker jag de han vill mena är skitriktigt, annars så skulle jag ju inte lägga så stor vikt vid det han hade skrivit - Jag snodde det ur en bok som han skrev för en massa år sedan... En bra bok!!!

Det är sju snack om demokratin förståss - och hur "den" borde uppfattas... Huvudpoängen i det han skriver - är då:"utan att sätta folket i ett sådant förhållande till sina problem, att det finns en möjlighet för att dess åsikter ha något förnuft..."

Det han har förstått - det är alltså att han anser att människan idag är rätt så "inskränkt/dum i huvudet" och att han menar att om människan skall kunna klara av detta som går under benämningen "demokrati" så måste folket sättas i ett sådant förhållande till sina problem, att det finns en möjlighet för att dess åsikter ha något förnuft..."
- Det är väl inte så svårt att fatta!!! men om det är det som behövs, är ju en annan fråga, Vad tycker du?

SHYGETS

Posted on: 2005/1/28 13:56

See User information
Jo jag förstår och håller med rakt igenom. Det som jag är ute effter är just vad är det som någon/några kan göra för att folket skall kunna få lite mera förnuft?

Det jag menar är att om man minskar på allt skit som reklam, media mm, så blir folk förnuftigare. Jag tror inte på ett ytligt demokratiskt och fritt sätt, att låta alla göra vad de vill som att titta på porr och läsa skvaller hella dagarna. Detta är vad som den fria viljan offta kan leda till utan ledning. Men som grupp så brukar människar kunna göra ganska bra saker, så länge som gruppen inte styrs via media, eller någon annan specifik källa med egna mål. Så jag tror stenhårt på att försöka ta bort de styrande elementen och därmed kunna få tillbaka förnuftet.

Men vad vet jag?!

Posted on: 2005/1/28 15:25

See User information
Jamänn...
-"så länge som gruppen inte styrs via media, eller någon annan specifik källa med egna mål." - Jag kan ju inte tro att du menar att mänskligheten inte har någon som hellst /på något vis - "delägarskap" och på så sätt är "underordnad" ett visst ledarskap...
Ta tex. årstiden SOMMAR - både du och jag har en viss vetskap om hur till vida års-växlingarna ingår i något speciellt schema/mönster... Vi vet det av sk. "erfarenhet" - Det är nu bara så att Sommaren "övergår i "höst" - varefter, hösten övergår i "VINTERN" - som snart växlar om till "VÅREN" - Sen börjar det om - i samma spår... Runt - Runt - Sånt är livet... Och så var det inte du som snackade, nånting om "Naturlagarna" i någon "tråd" - jag tycker mig komma i håg det...
- naturligtvis, så accepterar och tror oss förstå att det måste helt enkelt finnas något, som man skulle kunna beskriva som "Natur-Lagar... I hela universum, så är det inte enjäkla grejj som står "utanför"... Vi ingår alla i en HELHET - på vilket direkt "vis" vet jag inte - men att det är så - har jag inget tvivel på...

Och så det där, med - Det "praktiska"... En kul grejj!!!
Visst, menar jag också att - det som vissa av oss "klassar" som negativt - för det allmänna vetandet - Den negativa Press-Median och den "ordning" - som vi i denna tid, genomlider...
Vad får inte våra själsliga instrument - Ja, som sagts - genomlida..
ÖRON - NÄSA - HALS*************************************

All denna "smörja" vi nästan är tvungna att stoppa i oss - oavsett, trots - att det till och med är "PK" - att "racka" ned på vissa ämnen i vår föda - påtala detta, samt även beviserligen kunna verifiera (sanna) händelseutvecklingen...
Allt det som är skadligt att förtära... Sedan har vi allt "skit" vi stoppar i Örat, för att inte tala om Ögat... Det är konstigt att någonting över huvud taget, kan fungera i människoriket, för tillfället...
Men vi skall inte "misströsta" utan "ta tag" i grejjerna - men som sagts - "man får intet för intet" (karmalagarna)
Nånn, jäkla ordning får det väl vara? Jag är helt övertygad att vi ingår i ett - vad vi skulle kunna förklara som - "LIVSFORM" -
På själva ordsammansättningen och innebörden i dessa - så är det uppenbart att den "fungerar ungfär så som allt annat levande på jorden... Och då har vi återigen, detta med "naturlagarna"...
DÄR - kommer "styrandet" - in igen!!!
Jag menar att dessa "principer", som allt och alla ingår i - faktum är tidlösa ordningsregler - enligt alla konstens regler, matematiskt och efter "måttens alla regler" - Är man lite romantisk, som jag tycker mig märka - skulle man till och med kunna vilja säga: "Guds Vilja" - eller "Makten - det är jag!!!"

Men om vi skulle återkomma till det där med - På något sätt avskaffa all "Media" - som är negativ för det allmänna HÄLSO-tillståndet... Vore skitbra - Men så lever vi ju i en så kallad DEMOKRATI - naturligtvis, inte - i en sån, som jag skulle kunna kalla för en verklig demokrati... Men lyckligtvis så fungerar den rätt så bra ändå -
Vi har ju, ännu - en faktiskt möjlighet att ändra styrkeförhållandet och på så vis kunna få kapacitet att "styra"... Den möjligheten är oss ännu - förunnat...
Men visst är världen idag en "mess" - Men kommer vi bara på "knepet" - så tror jag nog att vi faktiskt kommer att SEGRA!!!

Det är mycket som "talar" för detta - Efter regn kommer sol... - Såsom ovan - såsom nedan... - Finns inget ont, som inte för något gott med sig... etc - etc...

Hälsar SHY

Posted on: 2005/1/28 20:06

See User information
När jag menar att vi inte behöver ledning, så menar jag att det automatiskt sker en naturlig struktur/hirarki om inga yttre krafter stör utveklingen.

Det är en självkontrollerande organism vi lever i, men det kommer en del sjukdommar och parasiter in i organismen då vi inte får rätt näring, vilket kanske är bla andlighet.

Så vi måste återställa balansen och ta bort parasiterna. Vi behöver inte införa hirarkin och strukturen, den inför sig själv om vi alla mår bra. Klart vi alla komemr att hjälpa till att skapa den, med det är ingenting några få behöver genomföra åt de andra, utan mer det alla kommer att vilja ha och några få kan hjälpa folket att uppnå detta mål.

Posted on: 2005/1/28 21:35

See User information
Tjabba, igen MICRON...

Och så kan jag bara "hålla med"...
Kommer du ihåg den där storyn i någon gammal bok... Den gick så här: För mycket länge sedan i det gamla Indien så var det en vis man som var som en mästare och hade då sålunda en massa lärjungar - som i sin tur "gnetade" på - i en jäkla massa år - för att uppnå sanning och kunskap (mästerskap)...
Och så en vacker dag - tog dom alla klivet ut i livet för att "praktisera"... "Vara människorna behjälpliga", som det heter...
När en av de unga lärjungarna kom till en stad, så upptäckte han att det redan var en av hans lärjungspolare, som hade stationerat sig i staden... Och till sin stora förskräckelse märkte också han att den andre hade en helt annorlunda "lära" än vad som "lärts" ut av mästaren...
Så han kunde inte annat än att skynda sig tillbaka till mästaren för att medela händelsen... Då sade mästaren:
Var inte så kinkig - det gör ingenting - det är så det fungerar - "Alla vägar "bär" till GUD" - i alla fall (fritt översatt - liksom)

Den storyn, är väl bra?
Hälsar: SHYGETS

Posted on: 2005/1/28 21:52

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper