vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Margarin
Gunnar Lindgren har hört av sig igen, från senaste nyhetsbrevet:

Vilseledande margarinpropaganda

Margarintillverkaren Unilever har i en omfattande kampanj försökt att få människor att äta margarin. Se http://www.margarin.se . "Tio sanningar om margarin". Det budskap som förs fram är djupt oriktigt från en rad olika perspektiv.

Redlighet
Här skall i första hand behandlas presentationen av produkterna och redlighet. En central tanke i livsmedelslagstiftningen är att konsumenten skall veta vad han betalar för. Detta finns angivet i Livsmedelsverkets författningssamling SVL FS 1993:19 i dess § 5, även kallad "redlighetsprincipen":

"Redlighet
5 § Märkningen och dess närmare utformning får inte vilseleda den till vilken ett livsmedel är avsett att saluhållas särskilt vad gäller livsmedlets beskaffenhet, i synnerhet dess karaktär, identitet, egenskaper, sammansättning, kvantitet, datumuppgift, ursprung samt tillverknings- eller produktionsmetod.

Ett livsmedel får inte tillskrivas verkningar eller egenskaper som det inte har. Inte heller får antydas att livsmedlet har speciella egenskaper i de fall alla liknande livsmedel har sådana egenskaper."

Unilever beskriver margarintillverkningen på följande sätt:

"Det finns många myter om margarin. Men myter är ofta helt åt skogen. Margarin baseras på vegetabiliskt fett - som raps, samt vatten mjölk och salt - inget konstigt med det."

I många år har Unilever klamrat sig fast vid att margarin framställs på ett "naturligt sätt". Men en genomgång av exempelvis information från fettindustrin Karlshamn AB (Se boken "Vegetabiliska oljor och fetter" ISBN 91-7970-927-3) så visar man hur kraftigt kemikaliserad processen är. I kapitlet "Bearbetning av vegetabiliska oljor" sid 68 - 84 beskrivs processer som ingen skulle tro hör hemma i livsmedelssammanhang.

Livsmedelsverket har kortfattat beskrivit framställningen, se bilaga. De kemikalier som nämns är:

Extraktionsbensin (hexan)

Fosforsyra

Lut

Blekmedel

Nickelkatalysator (vid härdning)

Natriummetylat (vid omestring)

Lösningsmedel från fraktionering*

Föroreningar som får förekomma i margariner:

Bensin (hexan)

Nickelrester (vid härdning)

Metanol (vid omestring)

Kemikalier från båttankar

* Det lösningsmedel som används är vanligen aceton

I sammanhanget skall nämnas att Livsmedelsverket har funnit förhållandevis höga halter av extraktionsbensin i just produkterna "Milda" och "Nytta/Becel" som figurerar i Unilevers kampanj.

Vidare säger man att

"Margarin är fulladdat med fett från växtriket, främst guldgul raps en av de mest näringsrika växterna naturen kan erbjuda - riktig "flower power"!

De beskrivna kemikalierna används bl a för att ta bort fetternas naturliga egenskaper. Det som karaktäriserar ett vegetabiliskt fett och skiljer det från andra är just naturliga egenskaper som färg, smak, lukt och konsistens. Kemikalierna används bl a för att så effektivt som möjligt ta bort allt detta, men då följer vitaminer, fosfolipider, steroler och en rad andra viktiga näringsämnen med. Kvar bli en genomskinlig, luktlös, smaklös vätska av bara fettmolekyler utan näringsämnen, men som inte har den minsta anknytning till "guldgul raps". Om man behandlar jordnötsolja, som har ungefär samma fettsyresammansättning, på samma sätt, skulle man inte kunna skilja den från den behandlade rapsoljan. Karaktären av rapsolja är med andra ord utplånad. Det är främst natronluten, fosforsyran, blekmedlet och den s k deodoriseringen som står för denna utplåning. Att tala om "näringsrik" eller "flower power" i detta sammanhang är direkt felaktigt.

Man kan jämföra margarinframställningen med att framställa skumgummibananer. Antag att man utgår från äpplen, behåller sockret men tar bort färg, smak och fruktkött. Sedan använder man sockret tillsammans med olika tillsatser, färgämnen och smakämnen och tillverkar skumgummibananer. Vem skulle tala om naturliga egenskaper hos dessa, vem skulle inte tycka att det är vilseledande och ohederligt i reklamen att peka på att de ursprungliga äpplena var av arten Cox Orange? Att försöka ge en naturlig identitet till denna kemiska produkt?

Nu fördärvas rapsens identitet om möjligt ännu mer genom den s k omestringen. Genom att fetterna i margarinet omestras ändras de naturliga positionerna av fettsyror på ett slumpartat sätt. Unilever tillverkar "frankenstein"-molekyler som inte finns i naturen, och vars effekter på hälsan är ifrågasatta och debatterade.

Unilever säger:

"Är du rädd för transfett? Då skall du välja margarin. Transfett är fetter som höjer kolesterolvärdet. Det finns i mjölk och fett från idisslande djur, som kossor. Därför finns det även i smör. Vill du undvika transfett skall du välja margarin i stället."

Den kritik som idag riktas mot transfetter är de som tillverkas industriellt, dvs de som finns i härdade fetter. Observera att från konsumenthåll riktas idag kritik mot härdade fetter i första hand, inte mot transfetterna. Man försöker från industrin kringgå problemet genom att "fullhärda" fetterna så att andelen transfetter minskar, men den långa tiden i härdningsreaktorn misstänks skapa en ökad förekomst av biprodukter som helt eller delvis är orsaken till de härdade fetternas hälsorisker. Däremot har många undersökningar visat att mjölkprodukter och smör inte har negativ påverkan på vår hälsa på samma sätt som de kemiskt framställda fetterna.

När man tillverkar margariner använde man tidigare härdning för att göra fettet fast, men idag har man övergått till omestring i stället för att ändra konsistensen. Både processerna är starkt kemikaliserade och hör inte hemma i en ansvarsfylld livsmedelsframställning. Vid omestringen används den starkt reaktiva kemikalien natriummetylat, som under processen omvandlas till metanol. Det kan finnas metanolrester i margariner. De tre namngivna margarinerna "Milda", "Lätta" och "Becel" är med högsta sannolikhet omestrade, och innehåller därför sannolikt små rester av metanol.

Vidare säger Unilever:

"Rätt fett = margarin. Margarin är väldigt nyttigt. Margarin ger dig omättat fett från växtriket, alltså det goda fettet!"

Det felaktiga och tragikomiska i detta är att alla fasta margariner är uppbyggda av mättade fetter, annars blir de inte fasta. Unilever kritiserar smör och ost för sina mättade fetter, men deras egna produkter är också uppbyggda på dessa. Fettet i smör, mjölk och ost innehåller cirka 35 % omättat fett.

Unilever säger:

"Fett Rätt. Använd margarin till smörgås och matlagning - då får du i dig omättat fett som din kropp behöver."

Men det får du också med smör, men då med ett naturligt fett som inte är framställt med en rad kemikalier.

Unilever säger:

"En smörgås med margarin är nyttigare än en utan. En skiva bröd med ost men utan margarin ger dig mycket mättat fett, men väldigt lite omättat. Margarin innehåller omättat fett - det goda fettet. Därför rekommenderar experter att man använder margarin, och i stället är försiktig med osten.

Välj bra fett! Mättat fett höjer kolesterolvärdet, och kan därmed öka risken för hjärt-kärlsjukdom. Omättat fett, däremot, har motsatt effekt."

Alla som följer de senaste årens nya forskningsrön när det gäller kost och hälsa, vet vid det här laget att allt detta tal om mättade fetter och omättade fetter och kolesterolhöjande fetter etc etc är nonsens. Det är margarinindustrin som hamrat in detta grundlösa budskap hos befolkningen, inte minst genom de "experter" man avlönat och som t o m nästlat sig in hos Livsmedelsverket. Att varna för ost - en naturprodukt - och i stället rekommendera kemiskt framställt margarin framstår som direkt stötande.

En viktig faktor är emellertid förhållandet mellan omega-3 och omega-6 fetter i våra livsmedel. Professor Göran Peterson vid Chalmers har visat att just "Becel" och de andra margarinerna från Unilever har ett dåligt förhållande och konsumtion bör undvikas. Se http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/26307.pdf

"Barn behöver fett - rätt fett. Små kroppar behöver fett. Det är lika viktigt för barn som för vuxna att äta omättat framför mättat fett. Lättmargarin kan hjälpa dig att hålla vikten. Lättmargarin innehåller betydligt färre kalorier än andra matfetter, och är därför ett utmärkt alternativ för den som vill minska, eller behålla sin vikt."

Detta låter som ett nattståndet budskap från 70-talet när man trodde att man blir fet av fett. Idag vet vi att det är den som undviker fett och är "fettskrämd" som löper största risken att bli överviktig. Över hela världen ser man idag hur människor minskar sin vikt och blir friskare när de äter mer fett och mindre industriellt tillverkade kolhydrater, t ex pasta, pizza, vitt bröd, chips, godis, söta drycker etc.

Att rekommendera margarinfetter till barn är direkt felaktigt och detta är upprörande. För barn är det viktigt att fettsyrorna har kvar sina ursprungliga positioner, särskilt den som sitter i mitten på fettmolekylen. I bröstmjölk är det ofta palmitinsyra. Fettet tas upp i tarmen som monoglycerid och fettsyran i mittenposition sitter kvar. Sedan kan denna molekyl byggas ut till viktiga substanser bl a för uppbyggnad av nervvävnad.

Men vid omestringen förstörs denna biologiska norm och flera undersökningar bl a hos grisar (Innis) och råttor (Renaud) visar att omestringen ger effekter, t ex ökar risken för bildning av blodproppar. I en tidigare offentlig diskussion med Åke Bruce från Livsmedelsverket, medgav han att små barn inte bör äta omestrade fetter.

Unilever:

"Det handlar om kvalitet, inte bara om kvantitet. Idag tror många att det är bra att undvika fett så mycket som möjligt. Det är fel, vi behöver fett. Däremot är det viktigt att välja bra kvalitet, omättat fett - som finns i margarin."

Det bör vara uppenbart för alla att de kemiskt framställda produkterna "Milda", "Lätta" och "Becel" innehåller syntetiska fetter av tvivelaktig kvalitet och bör undvikas till förmån för smör och kallpressade matoljor.

Se också min hemsida ang matfetter och margariner http://www.gunnarlindgren.com

* * *
Jag kommenterar: Där finns bl a testresultat från ett norskt laboratorium på halterna av extraktionsbensin från Becel, intressant!

En fråga till den som vet: Vilka äger Unilever?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Margarin

See User information
Har nyligen bestämt mig för att sluta äta margarin en gång för alla, trots att jag känt till detta i flera år. Misstänker att det är en stor anledning till att jag gått upp i vikt (på ett ohälsosamt sätt) de senaste åren. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska ha på brödet nu - smör är ju så förbaskat besvärligt att bre.

Men något jag lagt märke till är att allt fler märken, som bland annat Lätt & Lagom inte ens kallas för margarin längre, utan det står bara "matfettsblandning" på förpackningen. Otroligt motbjudande, men de som köper det tänker nog inte ens på det....

Posted on: 2007/11/14 23:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

benvolio skrev:
Har nyligen bestämt mig för att sluta äta margarin en gång för alla, trots att jag känt till detta i flera år. Misstänker att det är en stor anledning till att jag gått upp i vikt (på ett ohälsosamt sätt) de senaste åren. Jag vet bara inte riktigt vad jag ska ha på brödet nu - smör är ju så förbaskat besvärligt att bre.

Men något jag lagt märke till är att allt fler märken, som bland annat Lätt & Lagom inte ens kallas för margarin längre, utan det står bara "matfettsblandning" på förpackningen. Otroligt motbjudande, men de som köper det tänker nog inte ens på det....

Stänk på lite olivolja, själv använder jag inget alls, det räcker med pålägget...

Posted on: 2007/11/14 23:22
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
http://en.wikipedia.org/wiki/Unilever

Kemiskt sett är margarin endast en molekyl från att vara plastik!
Så givetvis ska man inte äta det.

När det gäller mättat fett hänvisar jag med glädje till boken "Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter" skriven av den danska läkaren och oberoende forskaren docent Uffe Ravnskov.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411465

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=72411465

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Posted on: 2009/11/18 10:16

See User information
Hej,
Du kan sluta helt med bröd om du vill. Det har jag gjort. Bröd är endast kolhydrater. Egg kan du äta så mycket du vill och stek dem i riktigt smör. Det håller dig mätt länge och innehåller allt din kropp behöver. I övrigt hänvisar jag till boken "Fett och kolesterol är hälsosamt! - Om gamla och nya kolesterolmyter" skriven av den danska läkaren och oberoende forskaren docent Uffe Ravnskov.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9172411465

http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=72411465

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

Posted on: 2009/11/18 10:26

Anonym
Haha, var på arbetsintervju på Unilever för två år sedan. Intervjun slutade med att jag sa att jag inte ville jobba där.

Borde inte ens gått dit.

See User information
Min huvuvdvärk försvann när jag slutade med maragarin och konstgjorda A-D-vitamin.

Jag har ALDRIG nånsin i hela mitt liv haft huvudvärk, faktum är att jag kalla folk för "kärringar" som hade det.

Men kroppen tog stryk till slut, jag hade sån huvudvärk att det nästan kokade som om om jag skulle sprängas.

Var jävligt obehagligt.

Jag la av med margarinet efter att ha läst lite på vaken.se - beställde Kung Markatta och huvudvärken försvann.

De är fortfarande man känner av lite om man sitter vid datorn för ofta (strålning)

Men huvudvärken är borta - det är så jäkla lättande.

Uppmanar alla att sluta med margarin och ta nått ekologiskt. De fick mig tillbaka till mitt gamla jag.

Posted on: 2009/11/19 15:55
Att vakna handlar inte bara att se Att vakna handlar inte bara om att se igenom rökridåerna - utan även att att vakna spirituellt och andligt, att lära sig älska och ge och respektera alla människor.

See User information
Billigt krigsekonomi substitut för smör.

Posted on: 2009/11/19 16:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper