vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Papegojan Littorin
Ett sjukt förslag
Tänk er ett litet företag med en snål smålänning som ägare, en smålänning som har 40 anställda. En morgon (måndag) har tio stycken av hans anställda drabbats av vinterkräksjukan, en sjukdom som sänker den starkaste i 2 dagar och håller denne från arbetsplatsen i tre dagar.

Och omöjligt förslag
Tror Du att det går att komma till en akut eller läkarcentral för att få ett sjukintyg första dagen eller andra dagen för en person som spyr var 5 minut och är så yr att sängen är som den värsta havskappseglare.

Oj vad pengar den snåle smålänningen slipper betala
10 * 2 * 900 kronor = 18 000 kronor, vilket inte är så illa. Så nu har vi ett klokt förslag från vår socialförsäkringsminister Cristina Husmark som drabbar den som får vinterkräksjukan. En annan klok minister som drabbar den som blir arbetslös är.

Arbetsmarknadsministern Sven Otto Littorin.
Efter att Sven Otto Littorin blivit utnämnd till arbetsmarknadsminister har all hans strävan att föra en god och ärlig debatt avdunstat och hans person har genomgått en förändring till total oigenkännligt.

Som en dålig sämre sortens robot
På alla besvärliga frågor har SOL bara ett enda svar nämligen "Jag vill ju inte att nån ska ha 80% eller 70%, jag vill att alla ska ha 100%".

Nedan tre exempel ur minnet på hur enfalden låter.

F: Vad får dig att tro att en sänkning av akassan till 65% ska skapa flera jobb?

S: Jag vill ju inte att nån ska ha 80% eller 70%, jag vill att alla ska ha 100%.

F: Men den ersättningen blir ju lägre än socialbidragsnormen?

S: Jag vill ju inte att nån ska ha 80% eller 70%, jag vill att alla ska ha 100%.

F: Men i Tyskland så ledde ju samma politik som genomfördes för två år sedan bara till ökad fattigdom några fler jobb blev det ju inte.

Från klartänkt bloggare till papegojminister över en natt
I intervju efter intervju så bjuder vår nya arbetsmarknadsminister på en svada som skrämmer och skämmer ut de akademiska examina som han säger sig ha.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Papegojan Littorin

See User information
Hela den där dåliga ide'n med sjukintyg från första dagen är inget mer än sinnesjuk!

Sen hade dom väl planer på att lägga in en till karensdag? Hur fan blir det då med sjukintyg, du får ju inte betalt på två dagar, då kan man väl lika gärna ta obetald komp eller obetald semester så slipper man springa till läkaren för att han ska skriva ut ett intyg? Dom kanske ändrar det till sjukintyg från tredje sjukdagen då dom inför två karenser?

Posted on: 2007/11/25 20:04
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper