vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)

Re: Jag samlar örter och växter.

See User information
Jag är både lat och nyponnörd; jag köper kilovis med helnyponmjöl och brännässelpulver årligen från ett företag.

Att nyponen innehåller faktiska antinutrienter som kärnorna har jag inga besvär av, inte ens gastrointestinala. Man får hela nyponet på köpet med all näring, inte skal och annat emballage utan egentlig näring.

Brännässlorna verkar utrenande och blodrenande/stärkande för bl a immunsystemet och blodbildningen...
Man rensar ut en hel del slagg med att ta en eller två matskedar brännässelpulver också; jag tror diskret att jag skitit ner mig ett par kilo sen jag började med brännässelpulvret, men också fått bättre tarmhälsa och hy; undrar fan om jag inte blivit ännu mörkare av nässlorna...;=)

Posted on: 2007/10/17 14:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

void skrev:
Nyponnördarna: Om de nypon jag nu finner är mjuka och har en lätt brun nyans på insidan så ser inte jag det som angrepp i första hand. Skalet är ofta helt okej och jag tror den brunande färgen bara är naturlig nedbrytning till förruttnelse, det är ju även därför smådjur äter dem. I vart enda fall av detta, så betyder inte det att nyponen är angripna tror jag iaf. Säger ni?

Jag är lite ambivalent huruvida jag bör använda dessa som mjuknat och blivit lite mörkare innuti och därför gnällde jag vidare om detta till huvudsaklen novax och farmakologen. Jag har inga strandnypon, jag har bara "skogsnypon" och nu är det bråttom. Det är fett kallt snart...

Farma/nova/sale/andra: Har ni plockat något mer än brännässlor och nypon i år? Många av er fixade ju blåbär vilket jag fukkade upp tyvärr. Men ni kanske samlat på er andra primära örter också, tipsa!

PS - Grodda saker och torka är genialt har jag kommit på.

Jag har faktsiskt plockat Aronia-bär... 17-18 liter. ½ dl på gröten varje morgon. De är nyttiga, såsom alla blåa bär är. Kommuner planterar ofta Aronia i planteringar.

Se tex: http://www.wideum.se/ om Aronia och Havtorn.

Jag har en buske havtorn och fick ett par liter. Man ska ska ha en Eva + en Adam (Romeo Julia), ni förstår... pincipen, det ger frukt.

Posted on: 2007/10/17 19:31
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Tillbaka till Blåbär, Lutein och "klarin aktiv" som finns på aktivsyn.se.

Det är sent och jag är trött, så därför har jag missat det uppenbara kanske, men jag får inte fram ursprungslandet för blåbären och de andra ingridienserna i klarin aktiv produkten!?

Vidare undrar jag om de klarin aktiv produkter som finns på andra ställen än aktivsyn.se är av samma ursprungsland och exakt lika produkt eller är det olika tillverkare?

Denna produkt verkar i sverige vara exklusiv för aktivsyn.se, inte en enda hälsokost eller annan grönsaksförmedlare har denna.

See User information
Quote:

farmakologen skrev:
Hej, nej jag avnjuter min nyponsoppa, och är fullt vaken. Jag har mer än 40 års erfarenhet av min sjukdom, liksom 200,000 andra personer här. detta med surheten, har de flesta av oss testat i många och långa omgångar. Det hjälper inte mot överproduktion av t.ex. prostaglandinerna som orsakar inflammationstillstånden i nerverna som styr musklerna och ger smärtsamma kramper - stelhet. För att ta ett enda exmpel.

Bechterews reumatiker, de har en flersystems sjukdom. Kramper i musklerna, förkalkning i ryggens leder, iriter i ögonen, upprepade svåra inflammationstillstånd i allt från käkarna - tandbenen, bihålorna, svalget m.m. Smärtor i höftkammarna för att nämna något av det som så många lider av.

Det ena avlöser det andra. Tillstånden flyttar sig i kroppen kan man säga. När det är utläkt på ett ställe, startar det på ett annat ställe - system i kroppen.

Så det är liksom inte helt enkelt.

Om man som jag, lyckats hitta ett medel som håller tillståndet i schack, vågar man helt enkelt inte ändra på detta. Därför fortsätter jag med mina klarin aktiv, jag har inte hittat något annat med lika bra effekt helt enkelt. Bara detta att slippa tillstånden av iriter i ögonen är en otrolig lättnad. Jag fick alltid ha läkemedel med mig under resor då jag jobbade utomlands för såväl ögon som andra tillstånd. detta behöver jag inte längre sedan ca 3 år tillbaka.
SÅ - jag är ändå lyckligt lottad, till skillnad mot dem som inte hittat rätt ännu, eftersom det är så individuellt hur det påverkar varje individ.
Annars tack för tipset.

Det är mineralbrister, försurning, det är det tex förkalkning handlar om.

Posted on: 2007/10/18 9:46

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
I vilka delar av sverige hittar man mest havtorn?

See User information
Quote:

void skrev:
I vilka delar av sverige hittar man mest havtorn?

Det står här:

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/elaeagna/hippo/hipprha.html

http://sv.wikipedia.org/wiki/Havtorn

Man får nästan köpa ett par hanbuskar + en hona...
Jag har en hona + en hane.

Posted on: 2007/10/24 10:56

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

See User information
hej Ni alla. Har återkommit efter utlandsresa. Ser att VOID undrade över Klarin aktiv. Som jag tidigare skrivit så de mest aktiva blåbären finns i norra Skandinavien. Vid inköpen analyseras noggrant råvaran så att den håller de utlovade ramarna för produktdeklarationen. detta gäller alla ingredienser i produkten. Klarin aktiv säljes i många länders apotek och via nätet. För sveriges del har Aktivsyn.se ensamrätten. Medlet är godkänt och registretat i Polen ( efter samma analyser som här ) och även godkänt i EU. producenten är en statligt ägd läkemedelsfabrik, nu precis påbörjat en privatiseringsprocess. ( de anställda tar över )
Generellet för alla f.d. östländerna gäller att alla forskningen inom dessa länder fanns till gratis förfogande av samtliga statliga läkemedelsproducenter. Direktiv om önskemål utifrån folkhälsoperspektivet, låg bakom såväl forksning som just denna produkt. Målet för forskningen var diabetikernas problem med synen - retinopati = förändringar i näthinnan, samt också , på grund av väldigt sköra blodkärl i underben, tår och fötter tvingas många bli amputerade.
denna produkt uppfyller dessa kriterierna. Antocyanosiderna från blåbären, lutein från ringblomman tillsammans med aktiva vitaminer och mineraler gör att dessa blodkärl blir elastiska, och får starkare cellväggar. Därmed ökar blodgenomströmningen så att näringsrikt blod får bättre cirkulation, bristningarna i blodkärlen betydligt mindre besvärande eller inte alls, beroende på graden av patientens redan debuterade besvär som det heter. samma sak sker i ögonen, bättre blodcirkulation ögonen självläker om det finns rätt näring för dom. ( och inte gått för långt i total celldöd )
Lanseringen av Klarin i Sverige är på gång, så fort de nya regelverken är färdig tolkade i nya omklassningen som sker i Eu över 12000 produkter ska klassas om. Under tiden får Klarin marknadsföras under kategorin livsmedel/kosttillskott. detta trots att det förskrives av läkare i andra länder, men de har sina egna, annorlunda regelverk än vad vi tillämpar här. Våra läkare har heller inte denna utbildning i näringsfysiologi som är obligatoriskt i de flesta andra EU -länder.
Glad att kunna vara till hjälp,
Ha det gött.

Posted on: 2007/10/31 22:01
Har jobbat med naturmedel o forskning kring detta i 50 år, organiserat mässor på temat i flera länder.Driver idag som hobbyverksamhet www.aktivsyn.se och hälsobloggen: "Farmakologens blogg " där det presenteras nyheter i Sverige med unika naturmedel,...

Anonym
Farmakologen: Längre svar kommer snart. Först bara dessa saker.

1.
Klarin aktiv - Till kampanjpris! 180 kr (240 kr) + porto 20:- 200 SEK / 30 dagar. Finns det ingen Batcherbjudande eller bulkmängd man kan köpa? verkar inte erbjudas via hemsidan iaf.

2.
Tabletter? Har dom pressat skiten till tabletter alltså? Varför inte bara ha blåbären som dom är. Torkade, och malda? Jag får tveksamheter så fort folk ska göra tabletter av naturliga saker.

Novax: Hoppa in här nu du också! Give us your take on it...

See User information
i Greensplus ingredienslista står det "Organic Swedish bilberry"
i Supergreens från helhetshälsa står det samma mängd blåbär.

Kanonprodukter bägge 2.

Posted on: 2007/11/27 13:53

See User information
Quote:

void skrev:

1.
Klarin aktiv - Till kampanjpris! 180 kr (240 kr) + porto 20:- 200 SEK / 30 dagar. Finns det ingen Batcherbjudande eller bulkmängd man kan köpa? verkar inte erbjudas via hemsidan iaf.

2.
Tabletter? Har dom pressat skiten till tabletter alltså? Varför inte bara ha blåbären som dom är. Torkade, och malda? Jag får tveksamheter så fort folk ska göra tabletter av naturliga saker.

Jag heter inte Novax men ville hjälpa till med en sak iaf Novax frågade om för ett tag sen .Ang att torka växter /örter mitt tips är" EVERMAT"

Låt torkade växter /örter bli sommargardiner i norr och öster, annars finns det en finsk torrkapparat "EVERMAT". Torka i högst 40 grader celsius ,för att bevara vitalämnen så väl som möjligt,Förvara alltid mörkt eller i mörk glasburk.Skörda kryddor på förmiddagen innan värmen kommer- en generell regel. Odla så
kummin, för leverfunktionen. Vad tror du novax fungerar denna , har varit på G länge att köpa den , men nu har jag gjort mitt val. Passar dig oxo Void tror jag till nässlorna å blåbären,,

"Torkning är en nyttig konserveringsmetod. Varken salt eller socker behövs och framför allt inte industriella konserveringsmedel.
Vid torrkonservering bevaras vitaminerna bättre och längre. Tack vare produkternas starka arom, kan du minska saltmängden vid matlagningen.

-Ekononmiskt-

Energi förbrukas endastvid själva torkningen. De torkade produkterna kräver ingen särskild förvaringsapparat. De går bra att förvara i normal rumstemperatur.

http://www.svampkonsulent.nu/evermat/evermat.htm

Ville lägga till ett par växter /örter som ni inte har tagit upp, ni känner säkert till dom om inte så här är ett par nya jag forskat på:

1 Muskatelsalvia (kan odlas i sverige)

2 Äppelmynta kan vara gott i te(smaken är som baken det vill säga delad:)

3 Skörbjuggsört inneh. stora mängder c-vitamin.

4 Morotsblast är både gott å nyttigt svartavinbärsfrö, gurkörtsfrön och jättenattjlusfrön innehåller" GLA" (gammalinoleomsyra), denna syra stimulerar bla kalciumomsättnigen på cellnivå.

Jag har fler men har slutar här.

Posted on: 2007/11/27 16:24

Edited by sale on 2007/11/27 16:44:41

See User information
Quote:

sale skrev:
Quote:

void skrev:

1.

2.

Jag heter inte Novax men ville hjälpa till med en sak iaf Novax frågade om för ett tag sen .Ang att torka växter /örter mitt tips är" EVERMAT"

Låt torkade växter /örter bli sommargardiner i norr och öster, annars finns det en finsk torrkapparat "EVERMAT". Torka i högst 40 grader celsius ,för att bevara vitalämnen så väl som möjligt,Förvara alltid mörkt eller i mörk glasburk.Skörda kryddor på förmiddagen innan värmen kommer- en generell regel. Odla så
kummin, för leverfunktionen. Vad tror du novax fungerar denna , har varit på G länge att köpa den , men nu har jag gjort mitt val. Passar dig oxo Void tror jag till nässlorna å blåbären,,

"Torkning är en nyttig konserveringsmetod. Varken salt eller socker behövs och framför allt inte industriella konserveringsmedel.
Vid torrkonservering bevaras vitaminerna bättre och längre. Tack vare produkternas starka arom, kan du minska saltmängden vid matlagningen.

-Ekononmiskt-

Energi förbrukas endastvid själva torkningen. De torkade produkterna kräver ingen särskild förvaringsapparat. De går bra att förvara i normal rumstemperatur.

http://www.svampkonsulent.nu/evermat/evermat.htm

Ville lägga till ett par växter /örter som ni inte har tagit upp, ni känner säkert till dom om inte så här är ett par nya jag forskat på:

1 Muskatelsalvia (kan odlas i sverige)

2 Äppelmynta kan vara gott i te(smaken är som baken det vill säga delad:)

3 Skörbjuggsört inneh. stora mängder c-vitamin.

4 Morotsblast är både gott å nyttigt svartavinbärsfrö, gurkörtsfrön och jättenattjlusfrön innehåller" GLA" (gammalinoleomsyra), denna syra stimulerar bla kalciumomsättnigen på cellnivå.

Jag har fler men har slutar här.

Jo jag ordnade en Evermat, begagnad, en väninna köpte den.
Den är svensk tror jag, fungerar mycket bra. Det finns någon liknande från vad det nu var, Slovakien eller något...

Posted on: 2007/11/27 16:57

Så farlig är vägen,
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Anonym
Havtorn hittar man mest i Bohuslän. Men man kan plantera buskar varsomhelst.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Havtorn

See User information
Märker här att det finns ett behov av torkapparater, själv har jag konstruerat några efter eget huvud, dels en med en kalix kupévärmare samt en som kan hängas på elementet, båda med goda resultat.
Egentligen inga konstigheter, det man bör tänka på är att sörja för god luftgenomströmmning, båda fungerar bra för torkning av frukt (i tunna skivor) likaså kött svamp och blöta vantar.
Det man ska akta sig för är att använda spånskiva för den innehåller formaldehyder, bäst är byggplyfa för den skevar inte av fukten..samt att man bygger de utdragbara hyllplanen med ett finmaskigt nät (myggnät) ej plast, som är uppspänt på lämpliga ramar, ex kilramar för oljemålnings ändamål.
Skissa lite själv så hittar ni säkert det som passar just er....

ps. kupévärmare är i särklass bäst eftersom man kan ställa in olika gradtal.

Posted on: 2007/11/28 11:21
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Så, nu är det dags igen att ut och plocka nässlorna medans dom är små och fina. Torka, förvälla, etc etc.

Vad plockar ni just nu / ska ni plocka?

Jag kör på nässlorna till att börja med, posta vad ni samlar på er från modernatur just nu innan bär/frukt/grönsaksskörden kommer igång.

Sale föreslog maskrosrötter förut, de måste vara bra att ta just nu vid denna tid iaf.

« 1 2 (3)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper