vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

GPS (är tryggt)

See User information
Inställbar känslighet

1983 förrirade sig ett pasagerarflygplan från Korean Arlines in i ett Ryskt millitärt luftområde, där sköts de ner om en rysk pilot som trodde de rörde sig om ett millitärplan på spionuppdrag.

Senare efterforskning visade att autopiloten hade fått fel inställningar och att kränkningen av det ryska luft rummet hade varit oavsiktligt.

Detta övertygade dock den dåvarande presidenten Ronald Regan om att världen behöver ett pålitligt positioneringssystem, så han tillkännagav att GPS skulle göras tillgängligt för civilt bruk när systemet väl stod klart.

USA gav emellertid inte upp sitt militära övertag omedelbart. När systemet slutligen kom i allmänt bruk i mitten av 1990-talet använde det en teknik vid samn Selective Availability.

Denna gav civila användare tillgång till en försämrad signal, med en halvhjärtat noggrannhet på omkring 100 meter.

Lyckligtvis beslöt den amerikanska regeringen att detta var en dålig idé så år 2000 stängde man av begränsningen, vilket förbättrade noggrannheten för alla omkring 10 meter.

Det är dock ännu mer på gång, speciellt i samband med nya block IIF-satelliterna.
Typen (Block I, Block II, Block IIA, Block IIR und Block IIF)

Dessa är utrustade med snabbare processorer och mer minne, och kommer att medföra en kraftfullare civil signal vilket ger förbättrad prestanda.

Lägg därtill nyheter som att Nokia sägs vilja baka in en GPS-krets i varje mobil, så står det klart att vi kommer att få uppleva en navigationsrevolution kanske kommer du att aldrig gå vilse mera.

Men detta borde Zink veta men säger inget till oss,eller är han en BIGFATLIE.com?Ni avgör själva.

PS Det finns inget om detta på svenska bara Tyska:

http://www.kowoma.de/gps/Satelliten.htm

Posted on: 2007/12/12 19:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: GPS (är tryggt)

See User information
holy shit då behöver man inget chip längre´, med gps kan de följa alla överallt.

Posted on: 2007/12/12 23:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Strubens skrev:
holy shit då behöver man inget chip längre´, med gps kan de följa alla överallt.

Så får du inte säga......en mobil med gps och ett chip som länkar till den sen vet dom ju allt om dej på nolltid
du behöver aldrig mer gå vilse.
Du kan nås överallt.
och så länge du sköter dig så så behöver du inte oroa dig när och var du blir sjuk (dom vet vad som ska göras innan dom hämtat in dej)
Osv..................

Posted on: 2007/12/13 10:22

Anonym
Jag har ännu inte åkt med någon som haft GPS i sina bilar som hamnat där de avsett!

Å andra sidan händer det ofta att människor som inte haft GPS i sina bilar hamnat på helt andra ställen de avsett!

Det jag intiutivt inte gillar är att maskinröster och koder tar över navigering och planering.

Summering:

GPS -

Lokalkännedom, utforskning och memorering +

OBS! De enda som fredligt kan gynnas av en klockren GPS-teknik skulle möjligtvis vara utryckningsfordon som behöver hitta skadade eller katastroflägen snabbt.

See User information
Nar jag semestrade i staterna for sadar tva arsen hade vi en hyrbil med gps, den var galen, typ mitt pa motorvagen "you have arived"

Men sisst jag var i england hade jag nog aldrig hittat utan en. Skulle ut pa landsbygden of doom.

Posted on: 2007/12/13 11:52
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

Anonym
Quote:
emil:
Men sisst jag var i england hade jag nog aldrig hittat utan en. Skulle ut pa landsbygden of doom.

Men det är ju precis tvärtom. Du hade hittat allt du letat efter och dessutom fått lära känna nya människor av kött och blod om du frågat dig fram. Riktiga människor som ev. fortfarande har kvar närheten till naturen.

Det hade inte gått lika fort. Det hade inte varit lika enkelt. Men du hade kunnat pratat om en mycket viktig sak med dem:

Om det LIV vi tvingas att leva med teknik som tar över vårt sätt att tänka, agera och lösa problem på. Men framförallt VEM eller VILKA det är som tjänar på vi människor skall sluta kommunicera med varandra på det traditionella sättet där man kan se varann i ögonen samtidigt som man pratar.

Som jag ser det handlar det om att tilliten för andra levande varelser byts ut mot ett felaktigt förtroende till maskiner och syntetiska röster.

Anonym
Quote:

Lägg därtill nyheter som att Nokia sägs vilja baka in en GPS-krets i varje mobil, så står det klart att vi kommer att få uppleva en navigationsrevolution kanske kommer du att aldrig gå vilse mer

För en Zzzkeptiker är detta bara en så kallad tillfällighet.

See User information
haller iof med om att det ar skrammande hur osociala tekniken gor oss, men i jusst detta fall tror jag att ja kanade mer, bade pa erfarenhet och moten, med att komma dit jag skulle sa snabbt som mojligt.

Posted on: 2007/12/13 13:06
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper