Vakencorner
|
Nä nu! Låt våra bakverk vara ifred!! (EU-attack mot pepparkakan)
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
EU-attack mot pepparkakan
Larm från Italien: Skadar levern Och det hände sig vid den tiden att från premiärminister Prodi utgick ett påbud att hela EU skulle ... sluta äta pepparkakor. Jo, italienarna menar allvar. Attacken mot den svenska pepparkakan sprids nu från Italien via EU:s system för varning om hälsofarlig mat, Rapid Alert System for Food and Feed. Och då är det allvar. Systemet används när ett EU-land till exempel hittat cancerframkallande mögelgift i iranska pistagenötter, dödligt kvicksilver i dansk svärdfisk eller farlig salmonella i tyskt kött. Har en poäng Nu har italienarna hittat kanel i svenska pepparkakor. Och i kanel finns kumarin. Och kumarin kan, där har italienarna en poäng, skada levern. Svenska Livsmedelsverket – som vanligtvis är ytterligt noga med att ta dylika larm på allvar – tar dock den kryddiga julkakan i försvar. Man skyller larmet på att gränsvärdena är för låga. Måste äta mängder Jan Sjögren, enhetschef vid myndigheten, säger till TT: – Man måste äta jättemycket pepparkakor för att ens komma i närheten av några skadliga nivåer. Så mycket pepparkakor bör man inte äta också av andra, mer konkret skadliga, skäl: Man kan få våldsamt ont i magen. Källa Jaha.. vad är nästa som de ska ge sig på ?? Lussekatter ???
Posted on: 2007/12/21 22:10
Edited by NisseHult on 2007/12/21 22:26:40
Edited by NisseHult on 2007/12/21 22:27:14 |
|||
|
||||
|
Re: Nä nu! Låt våra bakverk vara ifred!!
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Ja, jag läste också det. Sahlin har väl sagt något om dumma svenska seder eller något därnere. Otroligt. Jag såg ett spännande recept här, prova det - spetsas det med arsenik så kan man ha dem med sig när man åker ned till Brüssel. Obs Brüssel, jag skojar med er, vill er inget ont...bara få bort er. Skurna pepparkakor med fullkornsdinkel – för fest och vardag http://www.epochtimes.se/articles/2007/12/18/13812.html Pepparkakorna bakas med fördel i denna form: ![]()
Posted on: 2007/12/21 22:35
|
|||
|
Det finns bara EN sanning
Så farlig är vägen, att man aldrig ser stupet, man faller sakta, stilla och lugnt – i djupaste trygghet – uppbyggd av strunt! Jag kom, jag såg, jag vände åter |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login