vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
stoppa storebror.se - källkritik!
Detta är en artikel från stoppa-storebror.se, högst upp på frontpage.

Till en början ser allt bra ut....

" NSA avlyssnar all Telia-trafik till USA
Det har avslöjats av en “whistle blower” att den amerikanska avlyssningsmyndigheten NSA (National Security Agency) sedan flera år filtrerar all Telia-trafik till och från USA. Hos teleoperatören AT&T har ett särskilt “secret room” byggts för NSA:s räkning. Där har så kallade splittrar (”splitters”) installerats. Dessa tar en kopia på ALL trafik från 16 teleoperatörer, däribland Telia, för NSA:s räkning. Ingen åtskillnad görs mellan vanliga medborgare och misstänkta, eller mellan inrikes och utrikes trafik.

Det är inte bara telefontrafik som filtreras, kanske inte ens främst telefontrafik, utan epost, smss, surfande, gogglande - allt som görs via internet. Du som läser detta, och har besökt en amerikansk sajt, mejlat en amerikansk vän eller sökt i Google, kan ha blivit registrerad, övervakad eller avlyssnad. Saken upptäcktes av en slump av teknikern Mark Klein i San Francisco, som turligt nog för omvärlden inte var belagd med tystnadsplikt. Han såg med egna ögon utrustningen när det hemliga rummet byggdes. När han senare råkade se dokument som visade den enorma omfattningen av denna då okända avlyssning höll han på att “ramla av stolen”.

Först slog Klein larm till tidningen Los Angeles Times, som verkar ha fått kalla fötter och aldrig publicerade nyheten. Det gjorde däremot New York Times (du kan läsa deras artikel (här). Washington Post skriver här. Du kan se en utmärkt video från amerikanska TV-nyheter via YouTube här (fler finns, sök på Mark Klein i YouTube). Där berättar visselpipeblåsaren själv hur upptäckten och avslöjandet gick till."

Men när jag börjar kolla in länkarna...och läser den på washington post börjar jag undra lite...

För det första :

They're sending the entire Internet to the secret room."
och
"The largest of the links delivered 2.5 gigabits of data"

MAN KOMMER INGENSTANS MED 2.5 GIGABIT. när man påstår sådana saker som:

"This splitter was sweeping up everything, vacuum-cleaner-style,"

desstuom absurda påståenden som:

"The diagram showed splitters, glass prisms that split signals from each network into two identical copies. One fed into the secret room, the other proceeded to its destination, he said."

GLASS PRISMS??? En TCP-dump hade varit enklare, jaja. Funkar väl att göra så med.

Men 2.5 gigabit kan man INTE dammsuga upp hela internet med.

ca 90% eller så av all internettrafik är p2p.

...jag har en annan artikel från 2006 där det står hur datorvirus kan ändra molekylstrukturen på din cpu och göra om den till en explotion motsvarande en handgranat. På fullt allvar.

Jag undrar ibland om alla "avslöjanden" är sanna eller bara propaganda som truth movement hoppar på blint bara för att det är emot etablissemanget.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: stoppa storebror.se - källkritik!

See User information
Det är antagligen så att 2.5 Gigabit avser länk-hastigheten.

Här kan du läsa lite mer från hans "statements i
UNITED STATES DISTRICT COURT
NORTHERN DISTRICT OF CALIFORNIA

http://cryptome.org/klein-decl.htm

Posted on: 2008/1/9 8:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
låter lite tamt med några linor på max 2.5gigabit bara för att "dammsuga hela internet"...

men tack för länken, det ger det hela lite mer kött på benen.

och prismasplitters finns, kollade upp det.

See User information
Knappast för att dammsuga hela internet, som dom säger gällde det ju speciell trafik, TELIA trafiken, den kan man nlog få på en sån lina. Kolla hur mycket kapacitet hela sverige har ut, så kanske man kan uppskatta telias del, men dom har nog en bra bit av kabeln.
Sen tror jag inte dom läser av allt, dom håller sog nog till text och kommunikation, internettelefoni, men idag kan man ju skicka meddelande i bilder, krypterat, utan att man kan veta att det finns nåt i bilden ens, så jag fattar inte hur dom skall kunna häga med? Jag tror den mesta informationen används som företagsspioneri i vart fall, det kan dom tjäna big bucks på direkt, så den chansen misar de säkert inte.

Så länge jag har haft dator har jag vetat att man inte skall förvara nåt eller skicka nåt som man inte vill nån skall läsa, praktisk taget allt kan avlyssnas av vemsomhelst, internet är som ett såll, det är väl allmänt känt?

Försökte själv att dammsuga internet under 3 år, var ett jävla jobb, kom inte långt LOLHamnade här, är detta straffet?

Posted on: 2008/1/9 9:47
Don't be a sucker! We are not "anti-Semitic" for opposing Zionism
http://www.erichufschmid.net
Resized Image

Anonym
JA.

NOW WHAT ARE YOU GOING TO DO MOAHAHAHAHAAAAAA

Quote:

wiseguy skrev:
Försökte själv att dammsuga internet under 3 år, var ett jävla jobb, kom inte långt LOLHamnade här, är detta straffet?

See User information
Jag skall skaffa trippla 56k modem och kravla mig ut via FTP med anonymous ip by Proxy, heeeh

Posted on: 2008/1/9 16:12
Don't be a sucker! We are not "anti-Semitic" for opposing Zionism
http://www.erichufschmid.net
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper