vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SAS tar fingeravtryck på resenärerna - aftonbladet.se

See User information
"SAS tar fingeravtryck på resenärerna
Men än så länge är det frivilligt

I morgon börjar SAS ta fingeravtryck på de som reser från Arlanda och Landvetter.

Skälet är att man vill kontrollera att den som checkat in med bagaget är samma person som går ombord på planet.

Nu gäller det bara inrikesflyg men i framtiden kan det komma att omfatta utrikesresenärerna.

Mindre flygplatser som Kallax i Luleå har redan infört fingeravtryckskontroll eller så kallad biometrisk kontroll.

Från och med i morgon tisdag införs kontrollerna även vid flyg från Arlanda till Göteborg och Luleå, samt från Göteborg till Arlanda. Men inom en snar framtid ska fingeravtryckskontrollerna finnas på alla SAS inrikesrutter förutom Örnsköldsvik, skriver Svenska Dagbladet.

Scannas två gånger
Det är endast passagerare som har checkat in bagage som kommer kontrolleras och syftet är att försäkra sig om att det också är de som sedan går ombord på flygplanet.

Vid incheckning och ombordstigning scannas fingeravtrycken. De lagras sedan tillfälligt och raderas efter flygresan. Än så längre gäller den nya rutinen bara inrikesflyg, men nästa steg blir att använda metoden även vid utrikesflyg.

Det kommer dock vara frivilligt att lämna sitt fingeravtryck. Den som vill kan istället identifiera sig med sin id-handling. SAS uppger till SvD att responsen från passagerarna som fått lämna fingeravtryck på landets mindre flygplatser varit positiv.

Susanna Vidlund"

Källa

Posted on: 2008/1/28 12:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: SAS tar fingeravtryck på resenärerna - aftonbladet.se
Skrämmande ,det börjar som något frivilligt för att vänja folk .Säkert många som tycker det är kul att lämna sina fingeravtryck frivilligt.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hur låga odds är det på att detta även kommer att införas för utrikesresor? "MEN I FRMATIDEN KAN DET KOMMA ATT OMFATTA.."

Precis som detta inte varit det egentliga syftet med dessa rutiner från dag ett när denna idé dök upp.. Vart kommer dessa idiotiska regler ifrån, vilka kommer upp med motiveringarna så att dom som beslutar om detta går på det? Är det nån jävla svensk tankesmedja som skriver ihop detta eller kommer det från EU byråkratin?

"Nu gäller det bara inrikesflyg men i framtiden kan det komma att omfatta utrikesresenärerna."

I nästa andemening skriver dom:

"men nästa steg blir att använda metoden även vid utrikesflyg."

Posted on: 2008/1/28 20:47

Edited by TeBe on 2008/1/28 21:10:04
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Det gäller att slussa ombord boskapet fortfare så man tjänar mer pengar.
Fort ska det gå, in och ut.

Posted on: 2008/1/29 0:05

See User information
Ja är fan sinnessjuk. Pengar och kontroll. och säkert att fingeravtrycken lagras tillfälligt, hamnar väl hos Säpo så dom kan bygga upp sin biobank

Posted on: 2008/1/29 15:57
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Mina fingeravtryck finns redan registrerade av bla Homeland Security.Svårt för att tro att inte Säpo fått dom.Jag hade inget val ,att lämna dom eller inte komma in i USA .

See User information
Fy fan va bad. Men jag vill också till Usa nån gång har luskat lite om man kan lyckas komma med nåt lastfartyg så man slipper flygplatserrna

Posted on: 2008/1/29 16:29
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
Quote:

InBlood_I_Trust skrev:
Fy fan va bad. Men jag vill också till Usa nån gång har luskat lite om man kan lyckas komma med nåt lastfartyg så man slipper flygplatserrna
Eller så kan du gå över gränsen mellan Mexiko och USA tillsammans med några illegala invandrare.

See User information
haha ja det skulle se ut. Jag menar att jag bara ska besöka landet men vill helst slippa flygplaterna

Posted on: 2008/1/29 16:53
Fuck you FRA!

Anonym
Quote:

Eller så kan du gå över gränsen mellan Mexiko och USA tillsammans med några illegala invandrare.

Nej, när dom att det är en vit nord-europe så kommer gåendes så kommer de tillämpa hela lagboken.

See User information
Jag flög inrikes i helgen och observerade detta under resan.

Dom pratade i högtalarna om att det var extra identitestkontroller den dagen.

Sen vid boardingen så uppmuntrade kontrollanten att man kan gå igenom fingerläsaren också.

Sen var det inte heller helt felfritt kan jag säga.
ca 70% av alla som använde fingret lyckades inte.
Vissa använde fel finger och i andra fall så fungerade den bara inte.

Så de flesta stog där och försökte och försökte.
Vilket resulterade i att dom fick gå före i kön på den vanliga kön.
Och visade upp legitimation där för att gå vidare.

Jag skrattade gott inombords när jag lugnt lämnade fram mitt boarding pass och legitimation och gick vidare till planet.

Posted on: 2008/2/4 14:10

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper