vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
"Sovereign Citizen Movement" - pågående lyckade projekt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Sovereign_Citizen_Movement

Finns det något pågående projekt i Europa med inriktning på detta ämne? Jag hittar lite folk i Nederländerna som intresserar sig för det, men inte något stort/välinformerat direkt. Det är ju helt klart mest förekommande i USA, men även andra delar i världen måste väl ha exempel på människor som håller på med att försöka sig fria från sin "juridiska person" och bara vara "människa"/Freeman/Sovereign eller vad man nu ska kalla det.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: "Sovereign Citizen Movement" - pågående lyckade projekt?

See User information
Jag har studerat begreppet Sovereign Citizen i några dagar och tänkte se om andra har information att dela.

I princip betyder det att det finns stöd i lag att vara fri från medborgarskap och lyda under en mer öppen lag som innebör att man inte får skada andra eller andas egendom samt att man måste hålla avtal som man medvetet och villigt ingår.

The word "sovereign" is defined in the 6th edition of Black's Law Dictionary, published in 1990, as being, "A person, body, or state in which independent authority is vested; a chief ruler with supreme power; a king or other ruler in a monarchy." Prior to the War for American Independence, the British king was the sovereign and the American people were his subjects. The war's outcome changed all this:

http://www.civil-liberties.com/pages/art1.html

Posted on: 2008/1/31 11:14
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Problemet är inte pappersarbetet eller argumentationen utan nu förtiden så finns det "polis" i svarta uniformer med maskingevär som säger att "det är lagen" och domare i svarta uniformer som säger "det är lagen". Det är ungefär som att zigienare skulle ha sagt till Gestapo att dom inte får enligt Tysk lag slänga dem i finkan.

Folk skulle ha gjort det där på 1920 talet

År 2007 så kan man lika gärna ha ett bibliotekskort det står Överkung Djävel och ett större maskingevär istället.

Anonym
Tramsipedia (Mossad) pratar om "teorier". Varför inte ta författningen på en gång i stället?

Article IV

Section 2. The citizens of each state shall be entitled to all privileges and immunities of citizens in the several states.

Vem kan bli President? Och när han är president, vad har han för medborgarskap då?

Article I, Section 3.

No person shall be a Senator who shall not have attained to the age of thirty years, and been nine years a citizen of the United States and who shall not, when elected, be an inhabitant of that state for which he shall be chosen.

Common law, det vill säga den riktiga lagen och inte någon kommunal ordningsstadga för Washington DC. Är det också en teori?

Amendment VII

In suits at common law, where the value in controversy shall exceed twenty dollars, the right of trial by jury shall be preserved, and no fact tried by a jury, shall be otherwise reexamined in any court of the United States, than according to the rules of the common law.

Och vad kan CONgress göra i sitt distrikt av kriminella och stifta "lagar" för alla som bor där eller påstår sig bo? Jo, de kan göra precis vad fan som helst eftersom med väldigt få restriktioner av övriga delar av författningen.

Article I, Section 8.

To exercise exclusive legislation in all cases whatsoever, over such District (not exceeding ten miles square) as may, by cession of particular states, and the acceptance of Congress, become the seat of the government of the United States, and to exercise like authority over all places purchased by the consent of the legislature of the state in which the same shall be, for the erection of forts, magazines, arsenals, dockyards, and other needful buildings

Vad får CONgress göra när de stiftar lagar för de riktiga delstaterna och deras naturliga invånare? Jo, 18 stycken saker och det inkluderar inte falskmynteri och väpnat rån.

Amendment X

The powers not delegated to the United States by the Constitution, nor prohibited by it to the states, are reserved to the states respectively, or to the people.

Anonym
Detta var mest på skoj efter en diskussion med Artman och Micro.
Jag skickade nedanstående till skatteverket, (OBS, jag tog mig aldrig tid att göra det speciellt välformulerat eller korrekt juridiskt upplagt, jag var bara så ivrig att få se hur dom svarar, så nedanstående är kanske lite hafsigt skrivet till dem):

Min fråga till skattverket
Jag har tilldelats ett personnummer xxxxxx-xxxx vid födsel,
vilket jag anser vara ett misstag, då jag själv aldrig ingick i detta avtal, eller ens tillfrågades om att få ett personnummer.

Jag skulle vilja ha informtion om möjligheter och följder
av att avskriva mitt personnummer och avskriva mitt medborgarskap. Min uppfattning är att det krävs ett avtal där båda parter är överrens om ett medborgarskap ska vara giltligt. Jag har inte sett detta avtal och vill följdaktligen att ni hänvisar till om detta avtal finns (där jag accpeterat medborgarskapet) och när detta avtal gjordes.

Ni kan kontakta mig via telefon, mail eller epost med svar på mina frågar i detta ärende och även hänvisningar till hur jag kan gå tillväga.

Skatteverket upplyser mig i frågan

Hej

Enligt lag (numera folkbokföringslagen, 1991:481) tilldelas var och en som folkbokförs (registreras som bosatt) i Sverige ett personnummer. Någon möjlighet att avtala om detta eller att avsäga sig sitt personnummer finns inte. Närmare information om personnummer finner du på vår webbplats genom
att klicka på Folkbokföring i menyn till vänster på startsidan.

Svenskt medborgarskap förvärvar man enligt reglerna i medborgarskapslagen. Den nuvarande lagen (2001:82) om svenskt medborgarskap trädde i kraft den 1
juli 2001, vid tiden för din födelse gällde en äldre lag om svenskt
medborgarskap från 1950. Det är alltså lagens regler och inte något avtal som avgör om man blir svensk medborgare. Den regel som avgör att du är svensk medborgare säger att ett barn vid födelsen förvärvar svenskt medborgarskap om modern är svensk. Regeln är densamma i dag som vid din födelse.

Enligt medborgarskapslagen kan man hos Migrationsverket ansöka om befrielse från svenskt medborgarskap men bara om man är eller önskar bli utländsk medborgare. Närmare information om detta och om svenska medborgarskapsregler överhuvudtaget finner du på Migrationsverkets
webbplats, www.migrationsverket.se

Med vänlig hälsning
xxxxxx xxxxxxxxx
Skatteverket, huvudkontoret

Anonym
Ren juridiskt så är det kungen som äger dig. Nu har kungen överlåtit alla hans befogenheter till riksdagen. Man kan dock vägra använda sitt personnummer och säga att jag heter inte någon sifferkombination och skulle jag kalla mig för det så skulle det nog tyvärr strida emot namnlagen.

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Ren juridiskt så är det kungen som äger dig. Nu har kungen överlåtit alla hans befogenheter till riksdagen. Man kan dock vägra använda sitt personnummer och säga att jag heter inte någon sifferkombination och skulle jag kalla mig för det så skulle det nog tyvärr strida emot namnlagen.
Ja det blir ett jävla liv om man skriver under ett dokument med femhundratusenåttahundratjugosex som förnamn & de fyra sista som efternamn ....har testat på AF för många år sedan...

Posted on: 2008/2/1 16:04
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper