Vakencorner
|
Anonym
|
Re: Loose Change (kritik?)
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ställ gärna dina frågor här i tråden, jag förmodar att Du får ordentligt med svar på vad Du än undrar över. Kritken skall ju också komma ifrån Dig själv och ingen annan.
Rek också ett föredrag med Mike Rupert om Du är intresserad av 911 grejjen och kopplingen med Araberna mm. Hare... |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Ödmjukhet i diskussion uppskattas! Jag var nog inte riktigt tydlig i mina formuleringar. Det jag söker är källkritisk respons på "loose change" 2ED.
Exempel: Är valen av intervjuer representativa för de som observerade att antingen ett större eller mindre passagerar-flygplan krashade i pentagon? (Den typen av frågor.) MR Avery har oftast en filmsekvens från ett bolag i varje segment som han kommenterar. Eller så har han endast en intervju från ett ögonvittne på gatan och dennes subjektiva åsikt om vad som just inträffade. 100 intervjuer med ögonvittnen tenderar statistiskt sätt att vara närmare sanningen. Loose Change verkar följa detta mönster: "1" observation" följd av "1" omedelbar slutsats. Förstår du mitt dilemma när jag ska acceptera informationen? Ps - denna diskussion får gärna hållas vetenskaplig och kring källkritiken. Jag måste och är helt ointresserad av det politiska i detta skede av studierna. Tack. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Du har rätt. Debatten saknar helt nyanser och kritisk granskning är svår när dimman är mycket tät.
Några förslag på mer läsning: En (ganska) sansad och kritisk artikel om Loose Change av Michael B. Green. Bra bok men lider (lite) av samma enfald som filmen Loose Change.
Posted on: 2006/1/13 0:44
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Saklig kritik är svår att hitta om konspiratoriskt material. Här brukar de flesta bara tiga och de som säger någonting gör det ytterst vinklat och hatiskt.
Men det viktiga är inte att Loose Change skulle vara helt representativ, det viktiga är ju att det finns några som uppfattar situationen på detta sätt och att det nästan inte diskuteras i media överhuvudtaget. Sen så är materialet så stort att det inte kan vara vinklingar alltihopa. Speciellt effter att ha sett ett 10 tal andra filmer i samma anda.
Posted on: 2006/1/13 17:12
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag vill se material som inte ger känslan av konspirationsteori.
Problem som finns med att sprida eller förmedla "Loose Change" 2ND bland människor är att dom är väldigt vana vid granskning och därför ser igenom att "Loose Change" inte håller de högre nivåerna av vetenskaplig kvalitet. Det är svårt att ta in information för den följer (tyvärr) inte några principer för säker information. Jag vill se och sprida en dokumentär i Loose Change 2ED stil, men där materialet är ännu mer förfinat och där källorna är mer säkrade. Tips? Detta är ingen kritik av Loose Change, jag vet att filmen inte är gjord med samma önskemål som jag har. (Jag tycker den är fantastiskt gjord ändå) Matsism: Tack för arikeln av Michael B Green. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Grejen är att den officela versionen av vad som hände är mer konspiratorisk än va "konspirations" dokum är.. har gjort en lista på de bästa dokum om 9/11 och bush http://www.documentaries.se/forum/viewtopic.php?t=61 kolla igenom de dokum till du hittar en som passar dig
Posted on: 2006/1/16 15:15
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har kommit över det faktum att det inte finns någon relevant kritik mot Loose Change 2ND Editon. Total intrycket är oklanderligt och kan spridas till även de mest källkritiska och gnälliga individerna.
Jag skred till handling och brände 30 CDR-skivor som skickas till vänner och bekanta för att se om det även kan tända deras glöd. :) |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
I min uppfattning så är folk inte vana vid granskning alls. Man bara godtar allt som de statligt legitimerade experterna säger och kritiserar allt som de icke legitimerade personerna säger.
Posted on: 2006/2/12 12:48
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag är inne på din linje micro. Dessutom så vill kritiker hellre se det omöjliga i att det skulle kunna vara som filmen visar. Jag tror det handlar mycket om att se den stora bilden inte enbart separata händelser som man "lätt" avfärdar som rena tillfälligheter och olyckor.
Allt hänger ihop och det är ju ännu svårare för människor att koppla. Och andra sidan så är det inte lätt att vara kritisk när alla medier håller sig till samma offentliga linje utan att vara det minsta självkritiska.
Posted on: 2006/2/12 12:59
|
|||
|
- -
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Jag är ny här. Jag är en engelska kille som bör i Stockholm. Min svenska är dåligt - ok dåligt så ibland jag skriva "svengelska"
Jag är skit bra på svengelska Jag försökt att ladda ned Loose change men det funker ej från den här länk men jag hittade på a different webbplats. Tack för tipsen. Dimutech
Posted on: 2006/2/12 14:33
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login