Vakencorner
|
Anonym
|
Skoningslös kronofogde för en skuld på 8kr. Sverige är fantastiskt.
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Prickad hos fogden - för åtta kronor
ÖREBRO. Trebarnspappan Thomas Carlsson tryckte fel på datorn och betalade fyra kronor för lite på en räkning. Nu är han prickad hos kronofogden och familjens ekonomi riskerar att raseras. - Det är ju horribelt, säger Thomas till Orebro.expressen.se. Det var när Thomas skulle börja betala av på en gammal underhållsskuld som det gick snett. Enligt avbetalningsplanen från Försäkringskassan skulle han betala 1704 kronor i månaden. – När jag skulle betala räkningen måste jag ha tryckt en nolla i stället för en fyra på slutet, så jag betalade av misstag fyra kronor för lite. Missade fyra kronor När nästa räkning kom missade Thomas att det också följde med en påminnelse om de fyra kronorna. I god tro kopierade han förra månadens räkning på sin internetbank och betalade återigen fyra kronor för lite. – Jag läste inte fakturan, det var slarvigt. Men jag trodde ju att jag hade gjort rätt i januari. Det är dessa totalt åtta obetalda kronorna som lett till att Thomas prickats av kronofogden. Han krävs nu omedelbart på hela underhållsskulden om drygt 36 000 kronor - pengar familjen inte har. Riskerar utmätning Senast på onsdag måste pengarna in. – Annars kommer fogden hit och rotar i garderoberna och gör utmätningar på lönen. För åtta kronor - det är ju så man bli mörkrädd, suckar Thomas. – Man riskerar ju inte hela sin ekonomi för att slippa betala åtta kronor, det förstår ju alla. Pricken hos kronofogden innebär att alla Thomas krediter har frusit inne. I tre år kommer han vara svartlistad hos banker och kreditbolag. – Visst, jag har gjort fel. Men straffet är inte rimligt. Fyra kronor har stjälpt hela lasset och raserat vår ekonomi i tre år framåt. – Vi hade ju tänkt byta ut köket som är 30 år gammalt, men det är bara att glömma. Vi får se om vi har råd att åka någonstans på semester i sommar. Blir uppring av tjänsteman Mitt under intervjun blir Thomas uppringd av en högt uppsatt tjänsteman på Försäkringskassan i Stockholm. Beskedet: – Hon sa att jag hade mig själv att skylla. Man måste läsa sina papper väldigt, väldigt noga. Det finns inte utrymme att göra fel, inte ens om det handlar om fyra kronor. Han väljer att berätta för att varna andra. – Någon måste se över systemet. Så här får det inte gå till. Försäkringskassan i Örebro bekräftar också den hårda systemet. – Vi har inte längre något handlingsutrymme lokalt. Datasystemet sköter kraven, ingen mänsklig hand är inblandad. Visst kan man tycka att konsekvenserna ibland blir orimliga, men så här ser systemet ut nu, säger Jan Schill, enhetschef i Örebro, till Nerikes Allehanda. http://orebro.expressen.se/nyheter/1. ... os-fogden-for-atta-kronor en gång för länge sedan i landet Sverige fanns någonting som hette folkvett... |
||||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Skoningslös kronofogde för en skuld på 8kr. Sverige är fantastiskt.
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
well här i holland är inkassoavgiften på 150€ ... så nog finns det brutala metoder att få betalt ute i europa också.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Håller med Al-CIAada.
Sverige är fan hel sjukt
Posted on: 2008/4/4 13:20
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Smash your hard earned money.
Hela penga systemet är skit, oavsätt land.
Posted on: 2008/4/4 14:33
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
vuxendagis är ordet, lekstuga för profitkåta lobotomerade svennar som inte kan nåt annat än slicka röven på chefen - det är så sverige ser ut till stora delar idag, skrämmande och patetiskt på samma gång. tur att ni finns...
Posted on: 2008/4/6 2:47
|
|||
|
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Ja, det är verkligen horibelt att se, systemet är uppbygt av dom för att käna på oss.
Kan vi inte bara strunta i allt småplock, olika ideologier osv, bilda ngn form av enhetsfront och köra iväg makteliten?
Posted on: 2008/4/7 8:59
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
Gärna! Tillsammans kan vi göra det!
Posted on: 2008/4/10 0:59
|
|||
|
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi
|
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login