vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
Diskmedel bra eller dåligt?
#1
Vi får antagligen i oss en heldel diskmedel i längden genom det som fastnar på våra bestick tallrikar glas osv , men hur nyttigt är det igentligen?

Yes innehållsförteckning

Anjoniska tensider 15-30%

Nonjoniska tensider 5-15%

parfym

citronellol

butylphenyl+methylpropional

Butylphenyl methylpropional is a synthetic fragrance that is used in a number of beauty products. It is considered safe only within recommended use of concentration. BM has alot of issues with it though... lt's a skin irritant and there have been tests that found that skin applications of BM at high concentrations in animals caused sperm damage.


hexylcinnamal

Hexyl cinnamaldehyde is a class B allergen according to DIMDI classification. It is also an irritant in concentrations higher than recommended.

limonene

"Limonene causes renal cancer in male rats"
"Limonene and its oxidation products are skin irritants"
"Limonene works as paint stripper when applied to painted wood."

All information är hämtad från wikipedia.

Min magkänsla säger mig att det inte är bra att få i sig fettlösningsmedel under längre tid så jag chansar inte.
Vad har man att förlora?
Varnings skyltarna på flaskan gör ju det hela än mindre aptitligt..
Diska i varmt vatten fungerar minst lika bra tillsvidare , bara att låta det stå och lösa upp sig :)..

För övrigt så jobbade jag extra i gatukök under tre år medans jag studerade på gymnasiet och vi använde inget annat än varmt vatten när vi diskade ur tomma kärl osv , var aldrig några problem..

Någon som sitter på ytterligare kunskap dom vill dela med sig av?


Edited by addeblom on 2008/4/4 18:34:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Diskmedel bra eller dåligt?
#2


See User information
Mycket bra fråga!

Har inget svar i dagsläget.

Hoppas någon kunnig fyller på ett svar.

Posted on: 2008/4/5 7:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Diskmedel bra eller dåligt?
#3


See User information
Diskar med olivoljetvål som jag har gjort en mild tvållösning med. Man kan göra eget diskmedel med indiska tvättnötter också, fungerar utmärkt även i diskmaskin vilket inte tvål gör.

Jag köpte tvättnötter från www.reikibutiken.se men det finns säkert fler som har.

Posted on: 2008/4/5 9:10
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Diskmedel bra eller dåligt?
#4
Det verkar vara ett vettigt alternativ för kemikalier både i disken och även tvätten som jag också funderat endel på.

Bor dock i hyreslägenhet med gemensam tvättstuga så lär vara en heldel rest tvättmedel kvar i maskinen.

tack för ett bra tips

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Diskmedel bra eller dåligt?
#5


See User information
Jag använder inte diskmedel alls. Vatten fungerar bra.

Om någonting är riktigt flottigt kan jag gå på någon droppe diskmedel.

Posted on: 2008/4/5 11:16
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Diskmedel bra eller dåligt?
#6
Själv använder jag just nu sista dropparna i en flaska från Coops serie Änglamark. Dock brukar stora företags produkter vara si-så-där så jag har införskaffat en flaska från ett udda märkt, Sonett. Det skall vara snällt mot huden och helt nedbrytbart i naturen.

Kanske blir dock att testa några andra alternativ i framtiden vilket nämns i denna tråd. Att slippa dessa kemikalier som finns i de "normala" diskmedlen är det jag strävat efter i förstahand. Gäller också schampo, tvättmedel m.m.

Som micro skriver så behövs egentligen inte mycket mer än vatten. Man får bara se till att skölja disken rätt fort efter man användning eller sätta det i vattenbad för att sedan par dagar senare tvingas diska då diskbänken är full av tallrikar med vatten upp till kanten.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
55 user(s) are online (55 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 55

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS