Vakencorner
|
Re: Hur o vart, vem kanske? - Nää, ja e lite skrivsugen bara :)
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Hej Cee.
bra artikel =) Jag håller med om din cannabis teori, har ochså märkt att det är lättare att nå fram och dom har oftast själva redan förstått vad det handlar om utan någon som helst förkunskap.. paranoian kanske i själva verker är nåt slags förstärkt uppvaknande.. Dom flesta lagar finns ju inte heller för vårt eget bästa utan för landets ekonomiska intressen vilket folk inte förstår.
Posted on: 2006/2/14 19:49
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hur menar du att det är för landets ekonomiska intressen ? Ett soft exempel som ja kan övertyga folk med ? mohahah Dödar inte cannabis massa hjärnceller och typ man dör i förtid i tex cancer ? Det sa dom i skolan iag... dumma skola Wake me up !
Posted on: 2006/2/14 20:02
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
För det första, ekonomi, Cannabis är mer eller mindre en mirakelmedecin, om den används rätt, för det andra. Cannabis har bevisats skapa nya hjärnceller...
Länktips: braincells Eftersom tråden e övrigt så kan jag väl dra på lite. Det enda problem med cannabis är väl att det kan väcka dom latenta psykoserna typ 98% av oss går o bär på. Det är det dom kallar hashpsykos... Alltså är det inte cannabisens fel, det är fel från början. Kom sen ihåg att alla exempel som visas och snackas om i media är extrema, och som sagt, det går att missbruka vad som helst. Vidare, skulle dom släppa gräs fritt så skulle effekten bli som i Holland, dom tyngre narkomanerna skulle minska i antal o därför spara skattepengar som ett ex. Dessutom, jag var i kontakt med en kille som jobbade som ekonomiansvarig på en polisstation i Amsterdam, han sa att ca: 99% av alla problem kommer från dom som super. Jag har under några veckor verifierat denna uppgift genom att ha snackat med flertalet poliser i Holland. Varför cannabis är olagligt är för att USA tvingade alla länder att förbjuda det i början av 1900 talet, ingenting annat, som bakgrund till deta använde dom påhittad propaganda, så det är med detta som mycket annat, korrupt in till kärnan, låter lite lamt på Svenska :) ... Jag tycker inte att det är synd att det är olagligt dock, jag tror inte på att vi skall droga ner befolkningen, men dom som vill skall ha den rättigheten, alla skall ha rätt o göra precis vad dom vill med sina liv o kroppar, det kallas frihet. Synd är dock att allmänheten inte fått reda på vad cannabis egentligen är.... Men det får man inte lov att prata om i Sverige, de e knark... Urs fyy!.... Men det e helt ok att gå o bänga sig med lösningsmedel o röka cig som dödar miljoner varje år.... HYCKLERI på toppnivå... Vill nån kan jag samla ihop lite länkar angående den medecinska effekten, har nog en backupad länklista nån stans... Nu ere käk... Baj o hare... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Lite länkar o data: ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ En kort jämförelse mellan alkohol och cannabis skadeverkningar och risk för överdosering. Alkohol (etylakohol) är ett lösningsmedel och gift i starka koncentrationer, och även mindre doser ger alkohol påvisbara fysiska skador. Det finns inga som helst vetenskapliga bevis för att cannabis ger några som helst fysiska skador (all rökning är dock farligt för lungor och luftvägar, men det är en helt annan diskussion). Cannabis innehåller en mängd olika kemiska substanser, varav cannabinol (förkortas CBN) endast är ett av dessa ämnen (som gemensamt kallas för "cannabinoider"), varav delta-9-tetrahydrocannabinol (förkortat THC) är den huvudsakligt psykoaktiva substansen som man ofta hänvisar till. Inte ens med god vilja kan man klassa THC eller någon annan av dessa cannabinoider som "gift". Cannabinol (CBN) har dessutom ingen psykoaktiv effekt i sig själv (men fungerar som en slags moderator för hur THC inverkar). Det s.k. LD50-värdet för THC är mellan 730-1270 mg/kg (djurförsök på råttor) vid oralt intag (THC löst i sesamolja) och 42 mg/kg vid inhalation. Källa: "The Merck Index: An Encyclopedia of Chemicals, Drugs, and Biologicals". Omräknat till de halter THC som cannabis (allt från marijuana till hasch) innehåller så är det praktiskt omöjligt att överdosera med dödlig utgång. Jämför detta med alkohol, där det kan räcka med en 75:a starksprit för att dö. För den som skulle försöka sig på att röka cannabis till döds så skulle det krävas en joint stor som en telefonstolpe, och man skulle sannolikt förlora medvetandet pga koloxidförgiftning långt innan dess. Av Medicine Man ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Du har väl hört talats om uttrycket "naturligt hög?" Nu visar det sig att det kan vara sannare än man trodde. Forskning har visat att vi alla är lite höga hela tiden oberoende om vi använder droger eller inte. Faktum är att nöjet från att röka cannabis, sex och choklad är alla sammanbundna tilsammans av samma kemiska reaktion i våra hjärnor. Just nu finns det naturligt förekommande molekyler i din hjärna och kropp som är kemiskt likadana som THC, eller delta-9 tetrahydrocannabinol, ingrediensen i marijuana som gör användare höga. Forskaren som upptäckte den här naturliga THC-liknande kemikalien 1992, Raphael Mechoulam från det Hebreiska Universitetet i Jerusalem, namngav den "anandamid" efter sanskrit-ordet för Ecstacy, "ananda." Den judiska forskaren och doktorn Mechoulam och hans motsvarighet vid Buffalos universitet, Herbert Schuel, förklarade nyligen hur och varför dom flesta människor är höga hela tiden. THC-molekylerna kan plugga in i hjärnas receptorer för anandamider ganska lätt, THC varar också längre än anandamider, vilket gör att den översvallar hjärnas välbehags-zoner och får iallafall nybörjar-användare känna sig fnittriga och i extas. Mechoulam och Schuels fortgående forskning visar att anandamider tycks vara inblandade i att reglera och balansera kroppens biokemiska system, påverka eller kontrollera fortplantningen, sömn, kämpa-eller-fly och aptit-perioder. "Det är ett nyck av naturen att THC fungerar på våra receptorer," säger Mechoulam. Alla däggdjur, fisk, fåglar och reptiler verkar har anandamid-baserade reglerande system, den finns även i kakaonötter från vilket choklad görs. "Den finns i stora mängder i choklad och kan förklara känslorna av välbehag som vi får av choklad," sa Schuel. Andra forskare har funnit att choklad förlänger marijuanas höga känsla precis som många länge har hävdat, det är inte för inte som man använder cannabis tillsammans med choklad för att linda ms-sjukdomens sypmtom. Myter om marijuana har alltid sagt att drogen gör kvinnor lättare att förföra, att dem gör män sterila eller impotenta, att den framkallar dåsighet och att den förlänger livet genom att den lindrar sammanräknad stress. Dom två forskarna ser inte längre på dom iaktagelserna som bara myter. Experiment med djur visar att marijuana ökar sexuell aktivitet för råttor av kvinnligt kön och tester på tungt rökande män visar ett lägre spermantal ner till en nivå att marijuana skulle kunna betraktas som ett effektivt preventivmedel. Många människor ser marijuana som ett framtida universalmedel som kan förebygga och behandla grön starr, matsmältnings-problem, astma, illamående, sömnlöshet, förstoppning, menssmärtor, huvudvärk, baksmälla, hicka, ätstörningar och förlorad aptit. Schuel säger att i och med upptäckten av anandamider, "finns det en enorm potential för nya mediciner och läkemedel. Det finns medicinska aspekter plus dom psykogena effekterna." Cannabis-baserade mediciner var vanliga på 1800-talet och efter ett århundrade av förbud kan cannabis, 2000, vara tillbaka på allvar som medicin igen. Alla som lever, inklusive föräldrar, politiker, domare, poliser och fångvaktare är höga på en naturlig anandamid varje dag. Tack vare Mechoulam och Schuel kommer det en dag att finnas anandamid-baserade eller cannabinoid-baserade medicinska behandlingar för dom som inte kan sova, inte har någon aptit, som utvecklar slaganfall, som lider av astma eller grön starr, som är för rastlösa eller för oroliga eller som lider av ett antal av varierande sjukdomar. När den dagen kommer, kommer kanske en minnessten resas för varje person som lidit eller dött i fängelse för att ha rökt eller sålt en oskyldig, medicinsk ört och som tillägnat hela deras liv för att expandera den mänskliga rasens kunskap om marijuana, cannabinoider och anandamider. Källa: Boulder Weekly & Alternet & FAJAF ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Att cannabis försämrar immunsystemet lever kvar i minnet hos alla oss som vuxit upp med haschboken i våra föräldrahem. Ett flertal liknande skrifter och rapporter bekräftar detta, men ingen går egentligen in på hur det hela går till. Så låt oss då göra det! Immunologi är inget man lär sig över en kopp kaffe. Det är ett komplext system som uppkommit genom evolutionen. Dessvärre inte för att vara så lätt som möjligt att lära sig. Kortfattat kan man säga att det finns två huvudtyper av vita blodkroppar, B- och T-celler. T-cellerna känner igen främmande celler (eller egna celler med främmande innehåll) och dödar dessa när de upptäckts. B-cellerna känner också igen främmande ämnen, men kan visa upp hur de ser ut för andra B-celler och för T-celler. Detta leder till att det snabbt mobiliseras ett svar av T-celler som ger sig på jakt efter den främmande organismen. Om det kommer in ganska många bakterier så kopieras snabbt en mall upp för hur de ser ut, och immunförsvarets T-celler kan attackera och döda organismen. Det finns olika typer av dessa celler som fungerar som minne, och därför kallas för B- eller T-minnesceller. Det är tack vare dessa som man kan bli vaccinerad och inte bli sjuk av samma sorts främmande organism flera gånger. Första gången man får en infektion tar det mellan några dagar till en vecka (väldigt generaliserat) innan de vita blodkropparna har lärt sig "hitta" det främmande. Men när man har minnesceller, så går det mycket snabbare, och i regel hinner kroppen göra sig av med det främmande innan det har hunnit göra en sjuk. Hittills har vi alltså gått in på B- och T-celler som två viktiga komponenter av de vita blodkropparna. Det finns även flera olika celler som fungerar som makrofager, d.v.s. de äter upp främmande ämnen innan de berättar detta för B-cellerna. Några av makrofagerna hjälper också till att förmedla inflammatoriska svar i kroppen. Inflammationerna går ut på att döda inkräktarna, men ofta har bakterierna och virusen mekanismer för att slippa undan detta och kroppen kan skada sig själv med ett för kraftigt svar. Det här gick väl ganska smärtfritt? Då introducerar vi cannabis. THC påverkar immuncellerna på lite olika sätt, i vissa fall genom att öka effekten och i andra fall genom att minska den. Det är fortfarande osäkert varför cannabisreceptorer överhuvudtaget kan påverka dessa celler. En kunskapsivrig läsare kanske känner till att det finns två olika typer av receptorer som cannabis påverkar, CB1 och CB2. (När en receptor stimuleras, händer det olika saker i cellen den sitter på, och det är det som ger upphov till effekten av många läkemedel och droger) Den första associeras med att bli hög, den sistnämna med immunförsvaret. De skall alltså ej förväxlas med varandra, även om THC i kroppen binder till båda varianterna. Försök har visat att THC, 11-OH-THC m.fl. (även syntetiska receptorstimulerare) minskat utmognaden av T-celler (alltså när de nybildas, vilket sker kontinuerligt). Doserna som behövs ligger på över 5mg/kg kroppsvikt. Som jämförelse behövs bara 0.05mg/kg för att vi ska uppleva de fulla psykoaktiva effekterna av THC. Alltså behövs ca 100 gånger högre dos för att immunsystemet ska påverkas. Utmognaden av B-celler minskar kraftigare vid så höga doser, än vad T-cellerna gör. Men små doser har visat att B-cellsutmognaden faktiskt kan öka i människoceller som odlas i kultur. Huruvida detta har någon relevans återstår att se. Hos makrofager minskar funktionerna på samma sätt vid THC-påverkan. Detta gäller alltså bara stora doser, och mindre doser än 5mg/kg kroppsvikt har ingen effekt, efter vad som experimenten hittills visat. Antikroppar produceras av B-celler och har några olika funktioner. Huvudsakligen fäster de på den främmande cellen och visar för t.ex. T-celler att denna ska avlivas. Antikroppsproduktionen minskade vid exponering av THC i doser mindre än 5mg/kg kroppsvikt, men enbart i T-cellsberoende svar (betyder att T-celler talar om för B-cellerna vilka antikroppar som ska produceras). Troligtvis är mogna B-celler relativt okänsliga för påverkan av THC. Cytokiner är ett slags små hormoner, genom vilka immunsystemets olika delar kommunicerar. THC (och även cannabidiol, CBD) påverkar dessa. Men det är svårt att dra slutsatser kring detta, eftersom vissa komponenter ökas och vissa minskas. Dessutom är doserna uppe i sådär 8mg/kg kroppsvikt, och alltså är över hundra gånger så stora än vad som krävs för att vi ska bli stenade. Alla experiment ovan är utförda på djur (möss) där inte människoceller specifikt omnämns. Generellt sett påverkas vi nästan likadant som mössen, men det förekommer skillnader och man kan inte helt säkert säga hur det påverkar oss förrän sådana experiment med hög vetenskaplig korrekthet är utförda på levande människor. Mer forskning behövs med andra ord. I några experiment har man gett möss väldigt höga doser av bakterier, samt preparerat några möss med THC. Mösssen med THC dog, medan de utan överlevde. Doser under 5mg/kg kroppsvikt gjorde dock att mössen överlevde. Men de utvecklade inte något minne (minnes-T och B-celler) såsom de utan THC. Huruvida detta gäller för människor, och i sådana fall i vilka doser, återstår att utreda. För samma påverkan av virus har man inte fått några bra resultat. Där har man varit uppe i doser på 100mg/kg kroppsvikt, men utgången av experimentet tros bero till stor del på när dosen eller doserna getts och inte den direkta styrkan. Vidare experiment krävs för att få klarhet. Immunförsvarets påverkan av cannabis hos människor har gett motsägelsefulla resultat. Vissa studier har visat på en nedsättning i försvaret, men inte alla. Ingen studie har visat på en signifikant ökning av insjuknandet i olika åkommor eller av de naturligt förekommande bakterierna (t.ex. att tarmfloran infekterar). En liten minskning i T-cellernas funktion finns påvisad, men effekten är snabbt övergående. Teoretiskt kan man bli allergisk mot cannabis, men det är mycket troligare att man i stället är allergisk mot någon förorening i anknytning till drogen. Cannabis växer ju i naturen, tillsammans med bakteier, virus, parasiter, mask m.m. varför det snarare är konstigt hur få allergiska reaktioner som faktiskt förekommer. Så det finns inga bevis för effekter på immunsystemet vid s.k. rekreativt bruk. Men det behövs mer forskning för att fastställa de relativa riskerna. Vi med Hashboken i åtanke från uppväxten ska därför inte oroa oss. Ändå verkar det som att informationen från staten ändrar karaktär de senaste åren. I Socialstyrelsens rapport "Skador av hasch och marijuana" kan man läsa att "Huruvida cannabis har effekter på immunsystemet – infektionsförsvar och cancerutveckling – är dock omtvistat. I en översikt 1992 konstaterades att frågan om cannabinoidernas effekt på immunsystemet efter mer än 15 års forskning fortfarande är obesvarad." Till och med CAN skriver på sin hemsida "Idag är litet känt om mekanismerna bakom påverkan på immunsystemet. Cannabinoiderna modifierar en lång rad av immunceller, ibland förstärkande, ibland hämmande. Dessa effekter är dock övergående". Skönt att åsikterna i alla fall har lite verklighetsanknytning. Källhänvisningar: http://books.nap.edu/html/marimed/ http://www.pdxnorml.org/JOPD_Immunity_Hollister_92.html http://www.druglibrary.org/crl/ Science Direct #1 Science Direct #2 Av Josef_k ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Länk till medecinsk cannabis: Meds O så vidare.... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
vart ska man börja..
vad som helst..varför måste vi t.ex. betala skatt på surt intjänade pengar? tänkte man oftare på att dom gick till kunga barnens chapagne så hade nog många slutat jobba vitt
Posted on: 2006/2/14 23:19
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Skatt?... Hmm... Jag kan gärna betala skatt, om pengarna används klokt... Som ett ex, så långt som samhället har kommit nu borde bredband ingå i infrastrukturen. Man får 2mbit vart man än bor, det skulle ingå i Din adress, som ett ex då.. Eller, varför ens tvinga folk o ha en adress, det är där avprogrameringen är o hammrar har jag märkt. Jag tycker inte at någon skall behöva tvingas till nåt, vill jag bo utan adress i skogen så skall jag väl få det, eller?... Nej, inte enligt systemet. Jag skall ha en adress, ett personnummer, en fastighet o bo i, försäkrad, vaccinerad, id kort o hans mormor...
Det där med surt intjänade pengar, om vi tar bort all korruption och alla agendor o kör ett ekonomisystem 1-1 och slutar upp at bry oss så fruktansvärt om utsidan, ja då skulle vi förmodligen inte behöva jobba mer än ett par timmar dagligen. Missförstå mig dock inte, jag jobbar gärna 8 timmar om dagen, utan stress och att arbetet leder någon vart.... Att stå på ett verkstadsgolv o tillverka gummidetaljer till bilar, som är meningen att dom skall gå sänder berikar inte mitt sinne väldans :) ... Ni förstår vad jag menar... Ont i pekfingret igen :) ... Hörs... |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
tack cee du satte ord på mina tankar...
Posted on: 2006/2/15 12:14
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
:)
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Tjabba, Kunde väl ha skickat ett brev privat - men kanske någon annan kanske kan ha nytta av detta - jag har ju börjat käka sån där "blodförtunnande" medel - War -Farin "Krigs-socker", kallar jag det för, hö, hö...)
Occh detta, - för att jag nämligen fick en "hjärtinfarkt" i armen (propp) förra året - så jag har inte rökt en brajja sedan augusti förra året - Börjar bli lite rädd - för det först det där med detta blodförtunningsmedel - pluss att jag inte fått i mig något röka på hela denna tid - jag visste redan tidigare att rökat liksom "skyddat" mig på olika sätt - vilka visste jag förståss inte - men jag har alltid trott det... Så nu är min fråga - vad f-n, betyder detta medel för mig?(Råttgiftet?) samt: plus: (Grymling)
Posted on: 2006/2/15 19:58
|
|||
|
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"
Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet! |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login