Vakencorner
|
Cykeltjej begravs.
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Okej att jag är så extremt trött på hela engla storryn, och messt blir iriterad av att diskutera det. Men, detta är helt sjukt och borde tas upp.
Englas begravning kan sändas i SVT Tioåriga Engla ska begravas den 10 maj. Familjen vill att ceremonien, som är öppen för allmänheten, ska direktsändas i Sveriges Television (SVT). Enligt Svenska Dagbladet på nätet överväger nu SVT om begravningen ska sändas. Englas bortgång har upprört hela Sverige och uppmärksamheten har varit enorm. Aftonbladet text-tv Publicerad: 2008-04-29 http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,70839269_852__,00.html Lixom vad är grejen?... helt skadat.
Posted on: 2008/4/29 6:26
|
|||
|
||||
|
Re: Cykeltjej begravs.
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Det är många som blev väldigt berörda av den tragiska historien, men som inte kan närvara vid begravningen. Kanske.
Posted on: 2008/4/29 16:23
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
JA jag kan hålla med om att det är sjukt, en del verkar frossa i sånt här...min fru jobbar i bokaffär och det kommer redan in folk och vill ha böcker om den där jävla incest dåren i österrike..måste ha nåt att göra med att verkligen se att nån annan har det värre än en själv eller nåt.
Posted on: 2008/4/29 18:29
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
haha, nej nej, det handlar om underhållning, och vad i helvette gör henne mer "värd" än andra folk, tex dom 3 barnen som blev dödade samma dag som engla grejen blossade upp, och kom med i en liten notis?... snark. snark snark bojkotta media skiten direkt
Posted on: 2008/4/30 4:11
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Nu är det spikat
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
[url=SVT's motivering]http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1131116&lid=puff_1131125&lpos=rubrik[/url]
Begravningen direktsänds SVT direktsänder den 10 maj. Efter förfrågan från Englas mamma. Martin Jönsson: Kanske går gränsen för det privata just här Ledarbloggen: SVT förvånar SVT sänder Englas begravning - får kritik Författaren Göran Rosenberg: "Det här är i genren dokusåpa" Englas mamma ser det som alla som vill kan delta. DISKUTERA: Är det rätt att direktsända Englas begravning Tur att man inte betalar TV-licens... precis som politikerna Mitt Mejl till per.yng@svt.se angående Englas direktsända begravning: Det är ingenting annat än frosseri och socialporr att direktsända Englas begravning. Det är sjukt och inspirerar bara fler psykfall till att få uppmärksamhet. Här i söderort är det inte bara en utan flera gärningsmän som försökt locka med sig barn i sina bilar. Helt klart inspirerade av Anders Eklunds hemska gärning. Hälsningar, Wowbagger |
||||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Nu är det spikat
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Här är mitt svar från Per Yng:
"Hej, Tack för ditt mail. Jag har stor respekt för din uppfattning att SVT inte bör sända Engla Höglunds begravning. Frågan är svår och kan ses på flera olika sätt. Vi har ändå efter moget övervägande valt att genomföra sändningen. En självklar förutsättning är ju att familjen själv vill öppna begravningen för allmänheten via televisionen. Men det betyder inte att SVT sänder begravningen på familjens uppdrag, utan vi måste själva ta det hela och fulla ansvaret för det vi väljer att sända. Orsaken till vårt beslut är det oerhört starka engagemang och den medkänsla som svenska folket visat Engla Höglund och hennes familj. Den omsorgen sträcker sig långt utöver det enskilda fallet. Det visar att det finns en oro, sorg och frustration för att det även i de tryggaste miljöer finns en utsatthet för barn och ungdomar som det är svårt att skydda sig mot. Mot den bakgrunden menar vi att det finns en allmängiltighet i det som hänt Engla Höglund. Här finns stora likheter med hedersmordet på Fadime. Även i det fallet var själva händelsen ovanlig och unik, men ändå har väldigt många människor sett de här båda flickorna som symboler för alla andra unga, oskyldiga offer för ett våld som samhället har svårt att stoppa. Jag förstår att vi på SVT får frågan hur vi ska göra i fortsättningen med andra begravningar där unga människor utsatts för våld och övergrepp. Att vi sänder Engla Höglunds begravning förminskar inte på något sätt att det finns andra barn och familjer som drabbats. Tvärtom kan den här händelsen symboliskt komma att omfatta även de andra offren. En mycket viktig och avgörande fråga för oss har varit att begravningen måste kunna sändas på ett ytterst respektfullt och ansvarsfullt sätt. Några av våra mest erfarna medarbetare kommer att ansvara för sändningen. Vi gör ingen särskild marknadsföring, utan ger bara en mycket kort och saklig programinformation. Begravningen sänds bara en gång direkt vid själva tillfället. Det blir ingen reprisering i TV-kanalerna och ingen placering på webben. Jag har som sagt all respekt för din uppfattning i det här svåra frågan, men det kändes angeläget att ge en lite utförligare bakgrund till vårt beslut. Per Yng Chef SVT Nyheter och Samhälle" |
||||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login