vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Det lutar mot att polisen får göra husrannsakan hos fildelare.
http://sydsvenskan.se/digitalt/article320482.ece

Polisen får spåra fildelare
Av Alexander Kuprijanko
Först publicerad: 5 maj 2008 11:15
Senast uppdaterad: 5 maj 2008 21:23
22 kommentarer

För första gången har en svensk dömts till villkorlig dom för fildelning. Därmed är det klarlagt att polisen får identifiera fildelare, om de delar ut tillräckligt många filer.

LINKÖPING. Det bäddar för husrannsakningar hemma hos misstänkta fildelare i framtiden.

Linköpings tingsrätt dömde igår en 31-årig man till villkorlig dom och 40 dagsböter. Mannen har enligt domen delat ut nästan 4 600 musikstycken och 30 filmer med hjälp av fildelningstekniken Direct Connect.

Vad innebär domen?
I och med att 31-åringen döms till villkorlig dom är det nu fastlagt att polis och åklagare får begära ut uppgifter om vem som har det internetabonnemang som det fildelas ifrån. Men det krävs att många filer delas ut – de tidigare domarna har rört ett fåtal filer och straffen har bara blivit dagsböter. Var exakt gränsen går vet ingen – det blir upp till åklagaren att bedöma om det antal filer som delas ut kan ge villkorlig dom.

Blir det fler husrannsakningar hemma hos fildelare nu?
Det kan det bli. Nu kan polis och åklagare identifiera misstänkta fildelare och vet var de ska göra husrannsakan för att ta datorer som det har fildelats ifrån i beslag. För att säkra tekniska bevis som håller i en rättegång behöver nämligen datorerna undersökas.

Men branschen har flaggat för att man hellre än att polisanmäla misstänkta fildelare vill få ut identiteten på dem, en möjlighet som regeringen planerar att införa. Fildelarna kan sedan komma att krävas på skadestånd i civilrättsliga processer.

Har det här något med The Pirate Bay att göra?
Nej, fallet rör fildelning med den äldre tekniken Direct Connect. The Pirate Bay använder Bittorrent, en teknik som ännu ingen har dömts för att ha fildelat med.

Fallet i korthet
Den 31-åriga Linköpingsbon polisanmäldes först av Svenska Antipiratbyrån, som arbetar för film- och spelbolag. Mannens dator togs i beslag vid en husrannsakan och då upptäcktes också tusentals musikfiler på datorns hårddiskar. Ifpi, som representerar skivbolagen, fick en kopia på musikfilerna, undersökte dem och konstaterade att man ansåg att de var olagliga kopior.

Vid den första rättegången, som hölls i december, åtalades mannen för att ha delat ut drygt 30 filmer och 23 305 låtar.

Mannen hade i polisförhör erkänt en del fildelning men förnekade vid rättegången brott och åklagaren lade ner åtalet för musiken. Då tog Ifpi över den delen som så kallat enskilt åtal och justerade ner antalet låtar till 4592.

En ny rättegång hölls i april. Mannen hävdade att han var oskyldig och att någon på besök kan ha utnyttjat hans internetuppkoppling eller dator. Domstolen trodde inte på honom eftersom han inte kunde konkretisera det eller hade nämnt något om det i polisförhören.

31-åringen har ännu inte bestämt sig för om han ska överklaga domen.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Det lutar mot att polisen får göra husrannsakan hos fildelare.
Jag var en hängiven användare av direct connect förut, men anser det numera vara galenskap att använda. Åklagare gör en uppskattning på hur många som laddat ned något av en och låt oss säga att dom bedömmer det som att varje fil nedladdats 100ggr med direct connect, då blir det ganska dryga böter.

Med torrents håller klienten själv räkningen och för statistik. Jag brukar själv avsluta en seedning när jag delat ut den upp till 5.0

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
det är ju helt otroligt att man blir fälld för det här, har man stulit något? nej det har man inte, har man tjänat pengar på nån annans verk?, näe det har man inte. I alla tider har man fått höra att man ska dela med sig, men nu ska man tydligen inte dela med sig längre.

Operera in chip i hjärnan på oss alla och så fort vi hör eller ser nåt upphovsrättsskyddat material så dras tid från vårt tidskonto till den som ska ha tiden, skivbolaget. Sen får vi jobba in ny tid till vårt konto eller termineras när tiden är ute. Konstigt att man ens får sälja sina jävla cd skivor utan att bert karlsson ska ha en femma.

Posted on: 2008/5/6 15:58

Anonym
molgan: Fast uppriktigt sagt nu... Du måste väl ändå förstå att de som gjort filmen/spelet/musiken/programmet vill ha pengar för sitt verk?

Jag har min egen filosofi på det hela... Jag laddar ner som en tok och tycker jag någonting är bra betalar jag för det (Dessutom sjunker priset även efter ett tag på produkten och jag ser ingen anledning till att upphovsrättsinnehavaren ska håva in extra pengar på hur tidigt man skaffar det)

Fast på ett sätt har du rätt. Om stor del av befolkningen struntar i en lag ska den slopas.

See User information
Jo, klart dom ska ha betalt..men det måste ändras på nåt sett, kanske ett års upphovsrätt på simplare verk som musikstycken.

Posted on: 2008/5/6 17:54

Anonym
Så löjligt egentligen. Detta är bara den gamla kassettbandskampen i ny tappning. I slutet på 70-talet klagade musiker och skivbolag på att intäkter gick förlorade. I början på 80-talet införde regeringen kassettskatt (CD och DVD media har också fått en så kallad straffskatt). Märkligt nog var det staten som behöll dessa pengar fram till slutet av 90-talet, då den upphovsrättsliga "kassettersättningen" tillkom. Det behövdes tydligen utredas länge innan staten tyckte upphovsmännen skulle ha sin del.
Nästia media detta kommer inträffa för blir väl USB-stickan som blir billigare och billigare och flera stereo-apparater, främs bil-stereo, har redan stöd för dom.

See User information
Egentligen är det här helt överspelat. Avgiften för CD/DVD infördes just med nerladdningen i åtanke så vi betalar ju redan för detta.
Men mycket vill ju ha mera, så är det alltid.

Sen är det bara kassa artister som förlorar på nerladdningen. Riktiga artister har inget emot att deras verk sprids då de ser bortom dyra bilar och 20 miljondollar hus. Kolla på Nine inch nails som går precis rätt väg och släpper sina album gratis. Kommer de att tappa några pengar på det? Knappast. Folk kommer gå på deras konserter ändå. De som förlorar är de stora skiv och filmbolagen och ärligt talat kunde jag inte bry mig mindre om dom.

Jag känner en del personer som är musiker på hobbynivå och de laddar lika mycket som alla andra. Det är endast när det handlar om pengar i klassen där du redan är miljonär som någon gnäller.

Posted on: 2008/5/11 21:55
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

Anonym
Ja men stifta då en lag om att husundersökningar får ej genomföras om misstanken är endast brott emot upphovsrättslagen.

Nu är det dock så att staten jobbar inte åt dig utan åt alla multinationella bolag så det blir tyvärr inget sånt.

See User information
Skulle jag torska på fildelning så skulle jag bara blåneka. Säja att nån måste ha haxat min wifi router.

Posted on: 2008/5/12 12:21

Anonym
Skrämmande läsning.

See User information
Som killawife skriver, kassett-avgiften gäller numera även CD/DVD.. kan dom inte bara förändra ordet i bästa orwellstil till nåt mer passande eller ta bort den helt om dom skall jaga fildelare, man kan inte ha kakan och äta den samtidigt. Kassett-avgiften skall ju gå till upphovsrättsinnehavaren och/eller STIM, men åter igen som killawife själv skrev, mycket vill ha mer..

Posted on: 2008/5/14 13:33
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
TeBe: Det är som jag skrev... Kassettersättningen heter sedan den 1 januari 1999 "privatkopieringsersättning" och går även till osignade musiker osv. Läs mer på http://www.copyswede.se/ Det är de som delar ut pengarna

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper