vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Skolsystemets syfte - Reflexmässig - icketänkande - lydighet

See User information
I boken "Public Education in the United States", skriver Ellwood P. Cubberley, år 1922, vad skolan är till för:

Our schools are... factories in the raw products are to be shaped and fashioned... And it is the business of the school to build its pupils according to the specifications laid down.

To achieve the needed unthinking production workers and consumers, the major corporatists of the late 1800's, such as Carnegie and Rockefeller, pushed for compulsory schooling of the masses. It was, of course, sold as being for the benefit of the people.

Genom dessa punkter skapas, genom skolsystemet, en lydig, oinformerad och underlägsen medborgare:

1. Adjustive: Creating reflexive, fixed responses, as opposed to creative thinking.

2. Integrative: Making children conform, making them be predictable and easy to manipulate in a large labor force.

3. Diagnosis and Direction:
Schools are intended to identify and enforce each child's role in society and the labor force.

4. Differentiation: Once diagnosed, children are trained as far as their role in labor has been determined.

5. Selection: Children are tagged with punishments, poor grades, poor classroom placement, and any other humiliation that can be thought of. The purpose is to separate out those the system determines to be unfit and allow them to be treated as inferiors by the rest.

6. Preparation (called propaedeutic by Inglis): Those few deemed to be leaders, often only by their birth, are taught to be the controllers of the masses described in the other five functions.

http://www.naturalnews.com/023215.html

Posted on: 2008/5/12 11:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Skolsystemets syfte - Reflexmässig - icketänkande - lydighet
Indoktrinerings centraler, har producerat miljontals av zinkar. De tror tom. att kvicksilver vacciner är nyttiga.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Bra o tänka på efter man gått alla dessa år i detta system. Bara för att man kommer på att man blivit behandlad så, så betyder det inte att man e hel o frisk o tänker själv. Grupptänkandet har prentats in, väl. Samtidigt, sättet att tänka på är färgat till tusen, tanken hämtar bara saker ifrån utsidan, utan att ifrågasätta den, det är bara så, tro på det!

Det är skillnad på att skapa ett svar genom egen tanke, till skillnad från att ta ett färdigt svar, eller reaktion!

Anonym
De e inte bara zinkar, det gäller alla!

Anonym
Men ta då huvet ur arslet. ffs, alla vet vad som är rätt och vad som är bekvämt.

Anonym
Wierd reaktion!

Anonym
Ta en liten google search, mercury is good for your brain.

Gissa vad, det finns faktiskt folk som tror på vad fan som helst bara man säger det till dem.

Anonym
Nja, att kvicksilver är farligt visste jag redan på 70talet. har inte glömt det än, så jag hoppar över! Att det skulle vara mindre ofarligt i mun har jag aldrig trott på.

Anonym
har man kvicksilver i käften så borde man borra ut dem så fort som fan.

Men klart 6-8 brödskivor om dagen socialstyrelsen tycker det är ett utmärkt lagningsmedel för psykpatienter medast kemikalie inspektionen säger att det är ett farligt gift. Jag måste då anta att kemikalieinspektionen inte består av psykotiska eugenetiker.

Anonym
Intressant inlägg Christer, jag har ofta tänk på hur kasst skolsystemet fungerar och hur mycket bättre det skulle kunna vara.

Förstå hur mycket man skulle kunna ha lärt sig om världen under 12 år i skolan om utbildningen verkligen var optimerad.

Det känns lite som att skolsystemet är designat för att döda våran grundläggande törst efter kunskap.

Anonym
Ja, stämmer!

Jag tycker det är viktigt att tänka på hur hjärnan funkar, hur funkar vi som människor normalt. Som jag ser det så har vi orentlig kapacitet att analysera problem o hitta lösningar, så länge inga ramar skapas. t.ex, om man inte ens vet att det går att ringa en rörmåkare, så försöker man själv på bästa möjliga vis. tar först reda på hur andra har gjort, o sen kör efter det osv.

Tanken må vara snabb, men är man i ett medvetet "mode", och är väldigt uppmärksam så kanske det inte går så snabbt, men det blir rätt.

Intränad medvetenhet, såsom fotboll, hockey, kampsort är intränade saker som sagt, då kör man på muskelminne och rutin när man kommer i "the zone". Livet består av nya saker hela tiden, och ingenting repeteras igentligen, om man inte gör det själv.

Det är en ny dag var dag. Då kan man inte bullra fram i 180knyck, utan att göra misstag. Förvisso så lär vi oss mest av misstag, men det skall inte vara misstag andra lider av, eller så att man skadar sig non stop, krockar med bilar etc.

Skolan är väldigt bra på att rita upp ett scenario av svarsalternativ. Som gäller för hela gruppen, hmm, låter dumt!

Kanske låter som jag är ifrån ämnet lite, men jag ser en enorm kapasitet i barn som inte skolas på samma sätt som alla andra i dag, så givetvis är skolan en väldigt negativ grej. Jag tror inte på utbildning i den form vi har i dag, den är för jädrans gammal, idén asså.

Midda!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper