vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Därför får USA snoka i din pc, utan att misstänka brott - idg.se

See User information
"Åker du till USA kan du få dina elektroniska prylar beslagtagna och genomsökta av amerikanska tullen - utan brottsmisstanke.

Nu utökas amerikanska flygplatspersonalens befogenheter, och de får nu beslagta, genomsöka och kopiera innehåll i elektroniska apparater som datorer och mobiltelefoner. Resenären behöver inte ens vara misstänkt för något brott.

– Det här är ett typiskt exempel på hur övervakningen går för långt i det så kallade kriget mot terrorismen, säger Pär Ström, tankesmedjan ”Den nya välfärdens” expert i integritetsfrågor, till TT.

Beslutet för de utökade befogenheterna fattades den 21 april i år. Bakgrunden var en amerikansk medborgare som anmält staten för att utan saklig grund gått igenom hans dator då han återvände från en utlandsresa år 2005. Istället för att ge honom rätt utökades alltså möjligheten att granska resenärers elektroniska utrustning, så som datorer, mobiltelefoner, mp3-spelare, usb-minnen och digitalkameror.

Datorn mer personlig än resväskan
– Man likställer elektroniska apparater med resväskor enligt filosofin "får man titta i en väska får man titta i en elektronisk apparat". Men det är en väldig skillnad. I en resväska har man ju föremål, medan i en dator har man elektroniska fotspår som speglar hela ens liv. Den kan innehålla information om min politiska åskådning, vilka jag umgås med via mejl och vilka sajter jag besöker, säger Pär Ström till TT.

Lagen väcker uppmärksamhet även hos Sveriges advokatsamfund eftersom människor inte ens behöver vara misstänkta för något brott för att få sina prylar beslagtagna, skriver Dagens Industri.

Även många företag har uppvisat oro sedan lagen togs i bruk, menar Pär Ström. Rädslan för att företagshemligheter och icke-officiella dokument hamnar fel, gör att många internationella företag nu instruerar sin personal att resa med tomma datorer för att sedan väl i USA hämta de dokument de behöver via internet."

Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.162210

Forum om artikeln här: http://www.idg.se/2.1085/1.162210?articleRenderMode=listpostings

Posted on: 2008/5/20 6:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Därför får USA snoka i din pc, utan att misstänka brott - idg.se

See User information
får dom även kolla din låsta dagbok? eller är det bara elektroniska dokument..och vad händer med krypterat material...

Posted on: 2008/5/20 15:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Inte för att jag stödjer detta, men det vore vara bra med en definering om NÄR exakt information ska vara fri och när den inte ska vara det.
Jag laddar själv ned copyright-skyddat material och jag hör många röster höjas för att jag även i fortsättningen ska få göra det, men dessa röster hörs inte när det slår tillbaka mot dem själva.
Jag är som sagt inte för detta, men är det inte lite dubbelmoral att i ena stunden hävda att information ska vara fri, för att i nästa hävda att det är integritetskränkande.
Jag tror förresten inte att de är så speciellt intresserade av er e-post, eftersom detta är säkert information de redan har.

En lösning skulle kanske vara att resa med en tom dator och ladda hem det du behöver från en box på internet... fast dessa kollas ju också iofs. Vad är det som inte får er att tro att internetanslutna datorer kollas upp helt plötsligt förresten?
Detta ser jag bara som ett mörkningsförsök för att det 'logiskt sett' ska antas att vi inte är där ännu och att de behöver din dator fysiskt för att kolla upp detta.

Jag lever efter en egen lag i mitt nedladdande - att det jag anser vara bra köper jag. Det får iallafall mig att sova gott om nätterna.

See User information
det beror ju på vilken information det är, anta att jag är jounalist exempelvis..och har en massa källmaterial i min dator, finns en massa exempel man skulle kunna ta upp.

Musik som har getts ut redan och som spelas i radio dagligen, hur skulle det kränka upphovsrättsmannens integritet eller den som köpt hans verk om du lyssnar på det, trodde det var viljan när dom släppte sin grej.

Information är nåt man vill förmedla, saker man inte vill informera om är inte information., exempelvis personliga saker, som en cancer-diagnos, faderskapstester, aidstest kanske?

Ifall dom går igenom din dator så finns det säkert massor av olagligheter om man skulle leta lite grann, du vet att i usa kan du bli inlåst ifall du råkar ha en bild av dina småbarn lekandes i badkaret.

Posted on: 2008/5/20 17:56

Anonym
Dom kan skicka dig till ett FEMA läger och skjuta dig i nacken utan rättegång. Läste ni inte "defense appropriations act 2007"?

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper