vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

FRA-demonstration skulle stoppas - sr.se/ekot

See User information
Quote:
Efter onsdagens ja till FRA-lagen kommer nya uppgifter om att företrädare för regeringen har försökt att stoppa en motdemonstration i Linköping i måndags. Det var under det nordiska ministermötet som Moderata ungdomsförbundet i Östergötland ville visa sitt missnöje med FRA-lagen.

Anton Holmstedt, ordförande för MUF i Linköping

– Stadsrådsberedningens presschef ringde mig vid ett flertal tillfällen, och tryckte på och bad mig att inte genomföra den här demonstrationen, säger Anton Holmstedt, ordförande för MUF i Linköping.

Varför då?

– Han tyckte att det skulle vara dålig media för regeringen, och dessutom tyckte han att det var tramsigt och onödigt. Han sa det med lite dryg ton att ville jag diskutera FRA så var det bättre om jag kunde komma upp till Rosenbad, så skulle jag få prata med några istället.

Under veckan har riksdagsledamöter vittnat i talarstolen om hur tufft det kan vara att ha en annan åsikt än vad partiledningen har, i det här fallet när det gällde FRA-lagen. Centerns Fredrick Federley valde till slut ett ja före nejröst.

– I ett av samtalen med min mamma så sa hon: Fredrick, du vet att du måste göra det som är rätt, och vad som är rätt kan faktiskt bara du avgöra, sade Fredrick Federley vid debatten i riksdagen

Men det är inte bara i politiken det kan vara svårt att ha en annan åsikt än regeringen.

Under det Nordiska ministermötet i Östergötland i måndags så ringde statsministerns och statsrådsberedningens presschef Nicklas Bengtsson till MUF i Östergötland, för att stoppa demonstrationen mot FRA som skulle hållas där.

– Jag tyckte det var töntigt att ställa sig med aluminiumfolie för att demonstrera mot FRA vid en nordisk stadsministerkonferens, som inte handlade om FRA-frågan överhuvudtaget, säger Nicklas Bengtsson.

Men det finns ju yttrandefrihet i landet. Varför ska man inte kunna få uttrycka det på vilket sätt man vill?

– Jo, men absolut. De får uttrycka det hur de vill. Och på samma sätt som de har rätt att berätta för mig vilken politik de vill se genomförd, så har jag ju rätt att säga till dem om jag tycker de gör bort sig, säger statsministerns och statsrådsberedningens presschef Nicklas Bengtsson.
Lars-Peter Hielle, P3 Nyheter

Källa: http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2144632

Posted on: 2008/6/19 14:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: FRA-demonstration skulle stoppas - sr.se/ekot

See User information
Dom visade en liten snutt på Svt-Östnytt där 3 mufare stod med sköldar i aluminiumfolie medans dom nordiska ledarna stod & vevade slussarna i Borensberg (mellan Motala/Linköping) för hand.
Fegga Reindear ville såklart inte kommentera nått angående FRA.

Riktigt intressant hur en fråga kan splittra ett hela partiblock i bitar.
Hur ser våra nordiska grannar på FRA?, inte så insatt i debatten utanför sverige.

Posted on: 2008/6/19 15:26
“We all pay for life with death, so everything in between should be free.” -Bill Hicks
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

Giallo skrev:
Dom visade en liten snutt på Svt-Östnytt där 3 mufare stod med sköldar i aluminiumfolie medans dom nordiska ledarna stod & vevade slussarna i Borensberg (mellan Motala/Linköping) för hand.
Fegga Reindear ville såklart inte kommentera nått angående FRA.

Riktigt intressant hur en fråga kan splittra ett hela partiblock i bitar.
Hur ser våra nordiska grannar på FRA?, inte så insatt i debatten utanför sverige.
Våra nordiska grannars representanter är säkerligen avundsjuka på hur lätt det gick i genom .

See User information
Kanske blir ett till möte snart då...Dela erfarenheter för att köra över folket på simplaste vis.

Om jag bara hade vetat att dom åkte Götakanal lite tidigare.
Kunde skjutit fegga i bakhuvudet med luftgevär från mitt vardagsrumsfönster om jag så velat.

Posted on: 2008/6/19 15:36
“We all pay for life with death, so everything in between should be free.” -Bill Hicks

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper