vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 ... 3 4 5 (6)

Anonym
Re: The Truth About 9/11 Conspiracy Theories
Quote:
Sen är det så att NIST säger att Krasch och Brand är orsaken till raset!"

Bra. Ge mig NIST rapporten och länka till den här som säger att "krash" har del i varför WTC kollapsade. Definera även vad du menar med "krasch". Posta även det exakta segmentet ur den rapporten där det står förklarat hur krasch:en in i tornen påverkade kollapsen och inte bara branden. Det borde du väl klara av att göra, för fortsätter du posta utan referenser är det inte mycket att debattera mot.

Jag antar att du redan vet vad tex Steven E Jones har sagt, så jag hoppas att du inte postar saker som redan har svarats på här ovan.
Skärpning.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hittade en artikel insänd av en kemist till den på detta forum omdebatterade 911myths.com
Jag ska ärligt erkänna att kemi och fysik inte va mina favoritämnen när jag gick i skolan så någon annan får gärna förklara för mig om detta öht är en trovärdig teori.

Aluminium and the World Trade Center disaster

Posted on: 2006/4/27 12:55
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
> av void den 06-04-27 12:16:34

> Jag hävdar inte att jag vet exakt vad som hände, men jag vet att det fortfarande finns för mycket frågetecken som inte har besvarats av experter eller de officiella myndigheterna.

Själv finner jag det mycket märkligt att NIST endast brytt sig om att försöka förklara hur kollapsen kom att starta, och inte hela förloppet ända tills byggnaderna slagit i backen.
Frågan man givetvis ställer sig är ju varför de undviker att förklara byggnadernas symmetriska kollaps i fritt fall. Svaret på frågan är givetvis att det inte finns någon trovärdig förklaring förutom demolition.

http://www.physics.byu.edu/research/energy/htm7.html

"9. Rapid Collapses and Conservation of Momentum
The NIST team fairly admits that their report “does not actually include the structural behavior of the tower after the conditions for collapse initiation were reached.” (NIST, 2005, p. 80, fn. 1; emphasis added.) Quite a confession, since much of the external evidence for explosive demolition typically comes after collapse initiation, as seen in cases of acknowledged controlled demolition. (Harris, 2000.)"

/fresco

Posted on: 2006/4/27 14:03

Anonym
Quote:

fresco skrev:

Själv finner jag det mycket märkligt att NIST endast brytt sig om att försöka förklara hur kollapsen kom att starta

Men om man förklarar hur kollapsen kan starta så har man ju bevisat att kollapsen kunde sättas igång av av skadorna och bränderna.

Kollapsen kan inte stoppas när den satts igång. Enorma massor sattes i rörelse.

Läst NIST NCSTAR1-6, Chapter 9?

Anonym
Quote:

void skrev:

Bra. Ge mig NIST rapporten och länka till den här som säger att "krash" har del i varför WTC kollapsade. Definera även vad du menar med "krasch". Posta även det exakta segmentet ur den rapporten där det står förklarat hur krasch:en in i tornen påverkade kollapsen och inte bara branden. Det borde du väl klara av att göra, för fortsätter du posta utan referenser är det inte mycket att debattera mot.

Definera
krasch?? !!!

2 st Boeing 767 i 443 mph och 546 mph i respektive hus.
En ganska bra definering av krascher!

Har du missat detta?

NIST rapportens första 100 sidor, där finns både kraschen och branden beskriven.

Anonym
Quote:

void skrev:

Elden har aldrig enligt de teorier som jag stödjer varit tillräcklig för att få husen att rasa. Åter igen, läs på och undvik inte de valde segmenten på engelska som kan ge dig infromation.

Elden + Kraschen är orsaken till att husen rasade!

Anonym
Mohamed.

Vad håller du på med?

Du postar bara nonsen. Posta något med substans så kanske vi förstår dig. Men hittills har du bara postat ihåliga påståenden utan källor. Är det inte frustrerade för dig att ha en åsikt om saker, men inte kunna backa upp den vetenskapligt? Jobbigt läge grabben.

Anonym
Quote:

2 st Boeing 767 i 443 mph och 546 mph i respektive hus.
En ganska bra definering av krascher!
Har du missat detta?

Nonsens och och osakligt påhopp. Förstod du inte vad jag menade kan jag utveckla.

Definera vad i själva kraschen som påverkade byggnaden till att den kollapsade. Inte dina egna teorier utan de vedertagna officiella eller inofficiella som du stödjer.

Att kallla "2 st Boeing 767 i 443 mph och 546 mph i respektive hus."
det för en krasch ger knappast några argument till vad i byggnades struktur som påverkade.

Det är bara en återrepetering av händelseförloppet och inga slutsatser av hur det påverkade byggnadens hållfasthet.

Svara även på mitt inlägg ovan om de delar ur NIST-rapporten som jag ber dig ta fram för dina påståenden.

See User information
> av zpz den 06-04-27 16:12:32

> Men om man förklarar hur kollapsen kan starta så har man ju bevisat att kollapsen kunde sättas igång av av skadorna och bränderna.

De har endast en teori om hur kollapsen startade. Detta bevisar ingenting. Byggnaderna var byggda för att klara både flygplanskrascher och bränder.

> Kollapsen kan inte stoppas när den satts igång. Enorma massor sattes i rörelse.

Kollapsen skulle givetvis bromsas av underliggande struktur om det inte vore för det faktum att underliggande struktur kapades med hjälp av sprängmedel.

Notera att de inte ens brydde sig om att undersöka själva kollapsen utan endast förloppet fram tills att den började.

Final Report of the National Construction Safety Team on the Collapses of the World Trade Center Towers (Draft)

sida 4:
"The focus of the Investigation was on the sequence of events from the instant of aircraft impact to the initiation of collapse for
each tower. For brevity in this report, this sequence is referred to as the “probable collapse sequence,” although it does not
actually include the structural behavior of the tower after the conditions for collapse initiation were reached and collapse
became inevitable."

PDF:
http://wtc.nist.gov/pubs/NCSTAR1ExecutiveSummary.pdf

Google sökning, första träffen.
http://www.google.com/search?q=site%3 ... e+initiation+were+reached

HTML version av första träffen via googles cache:
http://66.249.93.104/search?q=cache:m ... e+initiation+were+reached

Posted on: 2006/4/27 14:43

Anonym
Quote:

void skrev:

Nonsens och och osakligt påhopp. Förstod du inte vad jag menade kan jag utveckla.

Definera vad i själva kraschen som påverkade byggnaden till att den kollapsade. Inte dina egna teorier utan de vedertagna officiella eller inofficiella som du stödjer.

Att kallla "2 st Boeing 767 i 443 mph och 546 mph i respektive hus."
det för en krasch ger knappast några argument till vad i byggnades struktur som påverkade.

Det är bara en återrepetering av händelseförloppet och inga slutsatser av hur det påverkade byggnadens hållfasthet.

Svara även på mitt inlägg ovan om de delar ur NIST-rapporten som jag ber dig ta fram för dina påståenden.

Vad i orden "Läs på dom första 100 sidorna i NIST rapporten" är det du inte förstår. Det är mest bilder som visar vad som hände. Så det är inte mycket text att traggla sig igenom, några tekniska beskrivningar finns det, men du får väl fråga om du inte begriper!
Har du missat detta?

Kan vi få en bekräftelse på att du nu förstår att husen rasade på grund av att både kraschen och branden var orsaken?

Vore på sin plats för att kunna gå vidare. Att du bara gnäller och byter ämne gynnar ingen.

Eller vill du ta dom för sig en runda till och sen låtsas om att dom inte har med varandra och göra igen!

Anonym
Quote:

fresco skrev:
Notera att de inte ens brydde sig om att undersöka själva kollapsen utan endast förloppet fram tills att den började.

http://wtc.nist.gov/pubs/NCSTAR1ExecutiveSummary.pdf

Läser du ens det du länkar till?
Det du länkar till är en sammanfattning av den stora NIST rapporten.

Sida 1 i rapporten.

Jag citerar från den.

National Construction Safety Team
on the Collapses of the
World Trade Center Towers (Draft)

Detta står på sid 1. Sen förekommer orden collapse/collapsed 28 gånger i den sammanfattade rapporten.

Så det stämmer inte riktigt det där med att NIST rapporten inte tar upp kollapsen något, för det gör den!
Och att lägga till egna personliga komentarer som att dom inte brydde sig är bara fel, för det var inte NIST huvuduppdrag att göra detta. Det står ju till och med i citatet du har.
Men att dom inte brydde sig, det är fel!

Anonym
Detta är helt otrolig, får jag säga att det går lite "långsamt"?

Förstår du inte att Steven Jones Paper är ett SVAR på NIST-rapporten och utpekar många fel i den.

En gång till så du verkligen ser det. Här kommer det:

Steven Jones Paper är ett SVAR på de felaktigheter som finns i den officiella historien och saker som NIST ännu inte har lyckats besvara.

Har du inte uppfattat att jag har refererat till detta paper i hela denna debatt?

Herregud....
http://www.physics.byu.edu/research/energy/htm7.html

Anonym
Så vem debatterar jag med, dig eller Jones, kan du inte svaren själv, måste du ha någon som svarar åt dig jämt?

Anonym
Med ditt ovanstående inlägg så förstår jag att du inte är intresserad av att ta reda på sanningen och vad som utan bara "debattera".

Dvs tjaffsa, kast ord och uttryck, göra observationer utan att backa upp dem med objektiv data.

Sorgligt och jag förstår nu hur mycket jag slösat min tid med att faktiskt svara med referenser på de påståenden du använt dig av här i tråden.

En sista fråga: Vart tror du att du får din kunskap om 911 ifrån?
Tror du att du har skapat din bild av vad som hände genom din egna observationer av händelseförloppet eller genom saker du läst/sett och sedan analyserat?

Om jag ska lära mig mer om 911 så gör jag det inte genom att debattera utan att först läsa på om de rådande teorier som finns (båda officiella och inofficiella källor). Sedan debattera det och lära mig mer av mina medmänniskor och deras observationer kring det.

Det är skillnad på någon som läst fysik i gymnasiet och någon som är professior i fysik på ett universitet. Vilken källa är mest trovärdig?

See User information
> av Mohamed den 06-04-27 17:57:37

> Så det stämmer inte riktigt det där med att NIST rapporten inte tar upp kollapsen något, för det gör den!

NIST rapporten undersöker endast förloppet fram tills att kollapsen startar. Inte själva kollapsen, dvs när byggnaderna kollapsar symmetriskt i fritt fall.

Steven E. Jones rapport undersöker hela förloppet fram tills att byggnaderna slår i backen.

Är vi överens om att det behövs en ny oberoende undersökning som tittar på hela förloppet, eftersom den officiella undersökningen undviker detta?

/fresco

Posted on: 2006/4/27 16:31

See User information
> av void den 06-04-27 18:29:42
> Sorgligt och jag förstår nu hur mycket jag slösat min tid med att faktiskt svara med referenser på de påståenden du använt dig av här i tråden.

Det är slöseri med tid att debattera med troll i det långa loppet, tiden kan användas till bättre saker. Men lite då o då är bra för att lära sig hur man plockar sönder deras version av händelserna.
Alltid lär man sig något nytt om hur blinda hala slingriga ålar fungerar.

/fresco

Posted on: 2006/4/27 16:39

See User information
Mohamed. Du får inte posta i denna tråd längre.

Det är uppenbart att du tror att branden och krashen tillsammans gjorde att kolapsen började. Men Void vill ha källor till detta påstående. Att säga läs de 100 första sidorna är inte en källa.

Posted on: 2006/4/27 18:52
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Du får tydligen inte svara i tråden längre men jag tänker ge dig ett svar på ditt inlägg.

Quote:
Så enligt "din" teori så skall brinnande däck som ligger öppet på en plan yta vara en kall och syrefattig brad brand?

Vad har det med saken att göra? Att jämföra ett brinnande däck på en öppen yta med bränderna i WTC är en väldigt dålig analogi.

Quote:

En oljeplattform som brinner är en kall och syrefattigbrand?

När olja brinner så bildas det stora mängder sot. Det är en helt annan sak. Det är fortfarande en känt faktum att en brand som har en låg temperatur ger en mörk rök. Det betyder inte att alla bränder som är mörka har låg temperatur. Det är ett logiskt argumentationsfel du gör med det resonemanget.

Quote:

Jet-bränsle kan brinna med temperaturer på 430-815°C. Beroende på miljön.

Jetbränslet brann upp på några minuter. Både de officiella rapporterna och de som hävdar att de officiella rapporterna är fel är helt överens på denna punkt så att du försöker att argumentera mot det är bara löjligt.

Quote:
Stålet förlorar 50% av sin styrka redan vid 600°C.

1. Konstruktionen behövde förlora 83% av sin styrka för att byggnaden skulle kollapsa.

2. Eldens temperatur är inte stålets temperatur. Du kan aldrig räkna med att stålet når samma temperatur som elden. Och eftersom stål har relativt bra värmeledningsförmåga så leds värmen effektivt bort till de kallare delarna enligt termodynamikens entropiprincip. Därför tar det väldigt lång tid att hetta upp stålet till temperaturer ens i närheten av eldens.

3. Alla är överense om att jetbränslet brann upp på några minuter så därför kan vi med punkt 2 konstatera att jetbränslet aldrig hettade upp stålet till någon högre temperatur. Att ens elden från kontorsutrustningen gjorde det är inte heller trovärdigt.

Quote:
Kvinnan är inget bevis för din teori... Enligt dig så har ju fasaden ingen bärande funktion, så det kan lika väl vara varmt i centrume av huset!!!!

4. Kvinnan är ett tecken på att det inte var varmt. Om du hade varit i närheten av en smältugn någon gång så hade du vetat att 100 graders värme är smärta. Dessutom hade man sett på hennes hår om hon ens hade varit i närheten av några högre temperaturer.

5. Branden var relativt kortvarig eftersom det finns vittnesmål om att folk vandrat genom delar av den och sedan lyckats ta sig ut.

6. Jag sa aldrig att huset inte hade någon bärande fasad.
Jag skrev: "Kärnan stod för den större delen av den bärande konstruktionen."

Quote:

Ja då säger vi väl att där kvinnan står så ät det kallt, men vad spelar det för roll? Det är ju dina 47 pelare i mitten som är av betydelse, eller? Där vet ju du inget om temperarturer eller skador.

7. Du har rätt att vi inte vet något om de exakta skadorna. Men det faktum att hon står där branden en gång var och att hon tagit sig dit via det område där det brann visar på att temperaturerna i det området var väldigt låga. Enligt termodynamikens lagar så hade det varit jättevarmt där hon gick för att ta sig dit om det pågick bränder med höga temperaturer samtidigt.

Quote:

Kärnan i WTC 1 och 2 var ihålig se ritning här!

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Wo ... d_Elevator_Arrangment.jpg

Leslie Robertson, ringer det någon klocka?... inte! Då får ni lite hjälp.

Chief engineer för bygget WTC 1 och 2.

Läs här på denna länk där beskrivs konstruktionen som ihålig och att varje våningsplan bars upp av dom pelare och att fasaden var en stor del av den bärande konstrultionen.

This method of construction also meant that the twin towers had the world's highest load-bearing walls.

http://en.wikipedia.org/wiki/World_Trade_Center

Läs även vidare om just fasad konstruktionen här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Truss#Vierendeel_truss

Du kallar mig idiot och jag lägger fram fakta! Jo undrar vem som borde bli varnad och bannad!!!

Som sagt, se punkt 6 ovan.

Jag struntar i om jag får en till varning och att jag gör ett argumentationsfel (du har redan gjort några dussin argumentationsfel och du vet troligen inte ens vad ordet innebär) men ditt beteende är ju patetiskt. Hade detta varit en diskussion i någon akademisk förening/instans/enhet så hade de garanterat skrattat åt dig. Du måste ju ha grava psykiska problem som istället för att erkänner att du har fel tror att du har rätt och hela tiden dyker på nya osakliga argument så fort dina gamla är motbevisade. Det enda vi kan konstatera är att du har ett stort ego, är väldigt okunnig samt har en politisk åsikt. I Sverige har jag bara stött på dylik idioti bland moderater, nynazister och religösa. Jag gissar på att du är det förstnämnda. För du är väl inte Amerikan?

Posted on: 2006/4/27 21:27
I am a child of the Enlightenment

Anonym
Quote:
7. ... Enligt termodynamikens lagar så hade det varit jättevarmt där hon gick för att ta sig dit om det pågick bränder med höga temperaturer samtidigt.

Hmm en liten undran bara.
Är det Du syftar på när det gäller termodynamikens lagar strävan efter entropi? I och med att rummet inte var slutet (hål i väggen) så sätts väl termodynamikens lagar ”ur funktion”?
Och Den gäller väl ej tid? D.v.s. Det tar väl en stund innan man får entropi?
Jag kanske är ute och cyklar, men rätta mig om jag har fel.
Ha det.
//K

See User information
Quote:
Mina senaste inlägg bygger på ren grund-fysik, det vi alla lärde oss på högstadiet!

Varför påstår du att du kan fysik när du vet att du inte kan det. Jag har ju flera gånger avslöjat att du saknar även grundläggande kunskaper i fysik.

"Grund-fysik" finns det inget som heter. Tydligen saknar du även bra svenskkunskaper.

Ordet stavas grundfysik och just grundfysik har inget med ämnet fysik att göra. Så även här visar du att du totalt saknar kunskaper om ämnet.

Grundfysik är ett begrepp som används när man talar om en persons grundläggande kroppsliga fysik.

Jag vet detta med säkerhet eftersom jag tidigare varit personlig tränare.

Posted on: 2006/4/27 21:50

See User information
Quote:
Hmm en liten undran bara.
Är det Du syftar på när det gäller termodynamikens lagar strävan efter entropi? I och med att rummet inte var slutet (hål i väggen) så sätts väl termodynamikens lagar ”ur funktion”?
Och Den gäller väl ej tid? D.v.s. Det tar väl en stund innan man får entropi?
Jag kanske är ute och cyklar, men rätta mig om jag har fel.
Ha det.
//K

Jag förstår ditt resonemang. Lagarna sätts ju inte ur funktion men det blir svårare att räkna enligt dem på ett korrekt sätt. Att det blåser väldigt mycket på den höjden gör ju att det blir svalare vid hålet.
Men hon måste fortfarande ha tagit sig dit på något sätt.

Posted on: 2006/4/27 21:54

Anonym
Jag håller med Dig, men jag var inte helt på det klara med vad Du menade.
Ha det
//K

« 1 ... 3 4 5 (6)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper