vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#25
"... växer absolut snabbast rent exponentiellt. Och apropå exponenter..."

... så är det kanske såsom tumörer växer. De kan under tio år vara så små att de inte syns på röntgen, sedan ser man en prick, efter en månad är de en centimeter, och innan man hunnit säga "konspiration" så är den så stor att det går inte att operera... eller hur det nu är...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#26
Quote:

micro skrev:
Dagens problem är inte brist på teknologi. Dagens problem bygger helt på psykologi, och härskarstrukturer, medvetet skapat för att kontrollera människan.
Så mycket psykologi bygger inte dagens samhälle på, utan det är simplare än så... Dagens samhälle bygger på rangordning

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#27


See User information
johan15 skrev:
Quote:
... så är det kanske såsom tumörer växer. De kan under tio år vara så små att de inte syns på röntgen, sedan ser man en prick, efter en månad är de en centimeter, och innan man hunnit säga "konspiration" så är den så stor att det går inte att operera... eller hur det nu är...


Det är ett väldigt underligt sätt du argumenterar på johan15.

1) Tumörer växer exponentiellt
2) Zeitgeiströrelsen växer exponentiellt
3) Tumörer är någonting dåligt
4) Alltså är Z-rörelsen också någonting dåligt

Guilt by association kallas det, och jag förstår fortfarande inte din poäng.


Posted on: 2010/1/25 20:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#28
Ta det pö om pö timsan.... Poängen är väl att det som är dåligt vill vi inte vara i, för det kallas inte dåligt för inte.
Rörelser poppar bara inte upp så där utan anledning, och det finns inget sådant som att rörelser har något att göra med att skapa ett bättre liv. Detta är bara kommunism och aliens agenda.

The “Zeitgeist Movement” and cosponsor “Venus Project” are a most hardcore front in the New World Order / Neo-Communist / Neo-Eugenicist-Transhumanist agenda some would claim, whether witting or not.

They call for:

1. Global Government.

2. AI Automatons replacing humans as workers.

3. AGI (‘Skynet’) Supercomuters controlling most aspects of politics and society, including rationing global resources to global citizens. If they actually thought this out they’d know that soon enough machines will need more resources than humans.

4. A Utopian Agenda that “Peter” claims isn’t Utopian, yet the ‘research institute’ even describes itself as being Utopian / Futurist. History proves that all forced utopias become dystopias.

5. Selfish Transhumanist agenda.

6. Cashless (non-backed by Gold/etc) economic system. A ‘Resource Economy’ has been tried before… in the Soviet Union.

7. Population Control. To meet these targets as policy sounds like a slippery slope to me.

8. The global government run by a global ‘god-on-earth’ AGI computer network to replace all world religions.

Zeitgeist Addendum also wants everyone to give up their religions, so that the whole world can focus on the "collective cosmic conscience".
This is classic NWO propaganda in my opinion.

but you all decide.

-------------------

Most people end up buying into this techno-spiritual agenda which is really rooted in Freemasonry, as detailed in professor David F. Noble’s book “The Religion of Technology.” (1996) The modern engineering institutions were set up with the goals of Freemasons in mind and driven by leading Freemasons. Noble writes “If the Freemasons were among the earliest advocates of industrialization, perhaps their most lasting and important, and heretofore unexamined, role was as midwives in the birth of the latest incarnation of spiritual men, the engineer. For engineering emerged as much out of Masonry as it did out the military (indeed, the military itself was rife with Masonry).” Noble gives lots of names of prominent German, British and French Freemasons and the engineering institutes they founded which were the leaders in creating science. But that’s not the point these people are examples of a structural trajectory of technology from science based on Platonic mathematics.

Historian David F. Noble, former M.I.T. professor and Smithsonian curator, reveals that modern corporate-state science is driven by the concealed religious aim of recreating God’s dominion over the earth and reviving mankind’s original image-likeness to God.



 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#29


See User information
Ja teknologi behövs, men var kommer (allt) ifrån? Datorn som exempel, kommer inte den från militärindustrin? De flesta uppfinningar vi har i dag har sin grund i det militära.

Det grundläggande är inte att ta fram teknologiska lösningar på allt, även om det skulle vara bra med mer långsiktiga lösningar på våra tekniska problem.

De lyckligaste mäniskorna är inte de som har mest tekniska lösningar inskuffat i hemmet.

Det är de människor som har mat något att dricka tak över huvudet kläder på kroppen och som inte behöver jobba (24) timmar om dygnet för någon girig utsugare,de är de lyckligaste.

Man skulle få ett bra sammhälle om alla mäniskor inte var så giriga, man måste vara nöjd någon gång, man behöver inte uppgradera sig teknologiskt hela tiden.

Jag håller på min fritid på att bygga hydrogengasboosters för att instalera i en bil för att förbättra förbränningen av bränslet i bilen upp till 80%.

Sen ligger jag i startgoparna på att skissa på en permanent magnet motor en så kallad evighetsmaskin, fysiskt omöjligt säger en del men jag har en lite annan uppfattning.

En anna sak jag skissat på är ett kylskåp som fungerar på samma sätt som när du använder jordvärme man använder jordens (värme) ca 7*C.

Så teknologi är inte jag motståndare till bara de Zeitgeiströrelsen
pratar om att lära folk att inte bli hjärntvättade deras syn på religion mm.

När någon börjar säga att det du tror på är fel, du får inte tro på det viset, du måste tänka som vi annars är du missledd det tycker jag är fel.

Sådan politik förs i många diktaturer. Se vad dom håller på med.
Läs igenom articklarna från denna hemmsida, jag får nyhetsuppdateringar om hur folk blir förföljda och trackaserade på grund av att regeringar lägger sig i vad folk får tro eller ej.

(http://www.forum18.org/index.php)

Posted on: 2010/1/25 20:34

Edited by oso1978 on 2010/1/26 11:15:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#30
Repost:

"For when they shall say, Peace and safety; then sudden destruction cometh upon them, as travail upon a woman with child; and they shall not escape.""

----

Ephesians 6:12
For we wrestle not against flesh and blood, but against principalities, against powers, against the rulers of the darkness of this world, against spiritual wickedness in high places.

Alltså inte (fd) humans, utan de som ligger bakom den yttersta topeliten, alltså sådant såsom aliens och demoniska krafter - vilket vakenusers mest inte vill ta tag i...

Dessa väsen/krafter göds av att de kämpas mot dom, det har skapat det, gett det liv, från början - komaaktivism är för att spä på det. Så det onda göder sig själv, och när allt går mot sin spets så kommer det onda att förgöra varandra på scenen därute.


Insider:

When masses are made to believe something negative, they may create what they did not want, which is how for instance the "NWO" like you people name it, works.

You are believing it is taking shape, so it will take shape and theorists are major players in helping this taking shape by bombarding you with "facts" that it is taking shape.

So the people who are "waking up" to it are the ones who are creating it.

But I repeat, even if these things would happen your duty towards the One and yourself still stays
the same.


Vakna pekar inte på andra som orsak till vad de fått för sig är problem/fel därute, utan tar hand om sig själv, ser inom sig själv, gällande det som dyker upp som inverkar på en, som man reagerar på, osv.

----


 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#31


See User information
The venus project handlar inte om att trycka på alla i världen en Ipod. Det handlar om att se till att man använder sig av jordens resurser på ett smart sätt.

Att fortsätta som vi gör nu med att exploatera naturen med hjälp av ekonomisk tillväxt kosumentmanipulation (att köpa grejer) kommer inte sluta i något annat än en asfaltsplan, en stor hög med skräp och en bunt dollarsedlar.

Jag håller med om att de finns SJUUKT mycket felaktigheter i båda zeitgeist filmerna och jag tänker inte försvara dessa.

Däremot är jag mycket intresserad av the venus project och hur en sådan framtid skulle kunna se ut. Jag tycker det finns flera tecken i samhället som avspeglar denna utveckling (internet, open-source och automation).

Jag är väldigt trött på att hoppa omkring i detta egoistiska samhälle med vassa armbågar för att få mat på bordet och betala för mitt boende.

Posted on: 2010/1/25 20:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#32
Du talar om politik, fördelning och annat - men har inget bakgrundstänk i vad det har med dig att göra.

Det spelar ingen roll vad man är "trött på" - människor kommer alltid att få vad de beställt - nu klämtar klockan, och the fat lady börjar klara strupen, och utrymmet för människors fria vilja är nästan uttömt - det är karma istället.

Historien upprepar sig alltid, inte ens på slutet kan somliga vakna upp.

Vad har tex du med det därute att göra?

Allt i livet och kosmos är under fullständig kontroll. Du måste göra helt annat grundarbete att klura ut kring stora frågor, vad en människa är, varför är vi här, vad är meningen med våra liv här etc - om man reagerar, är berörd eller annat på det som sker i det yttre, så är att hålla på med det bara att delta i det hela, och göda upplösningen och det non human - vakna och visa betraktar bara. Låt det hela sköta sig... det onda är det som är på det som det därute är - en scen.

Jorden har inga problem (såsom vi normalt tänker), det vore löjligt att tänka, den kan bara ruska lite på sig om mänskligheten blir för jobbig. Men denna plats är skapad för oss, och tiden nu är väldigt viktig.

Du beöver inte tänka kring Venus project eller annat, aliens agenda kommer inte att bli en framtid, de rensas ut därute och söker att snika sig in och ta över fd humans kroppar - det är som agendan. De som hoppar in i sådana här grejer vet inte vad de ger sig in i, och hur evil och uschligt det är.


Edited by on 2010/1/26 0:11:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#33


See User information
Ni från Zeitgeiströrelsen, kan ni svara på detta?.

Jag förstår bara inte hur det är man ska bli gynnad om man går till jobbet i deras värld, får man en brödbit och lite vatten i slutet av dagen, eller får man välja vad man vill ha för mat och hur man vill bli gynnad?. vad händer om alla vill ha samma mat och det tar slut? kan folk inte bli förbannade och hatiska av det?.

vad händer om man aldrig får något man vill ha, dom pratar ju om att man inte ska få sälja saker, utan att man bara får lov att ge bort saker. om en del aldrig får något och ser på medans andra får en massa saker skänkta till dom, vem ska då göra dom nöjda? vem ska sätta sig ner och jobba och göra dom sakerna som dom vill ha till dom?. man har ju inte friheten som pengar ger en att köpa det man vill ha, så att den personen som säljer det du vill ha till dig, sedan kan gå och köpa någon han/hon vill ha för pengarna den fick, som t.ex VÄLJA vilken mat man vill ha.

Jag tror att det där med att man inte får sälja något hade skapat många problem. pengar ger en en viss frihet. att man inte får sälja något är ungefär samma sak som att man inte får äga något, hur ska man kunna äga något om man aldrig får något av någon annan.. är det en liten elit då som på toppen har tillgångar till ALLT som sedan belönar dig med en båt/bil när du har jobbat för dom bra?....

Ni säger att det inte ska finnas en elit som tänker som er som är i kontroll och har mer makt över andra, men hur ska det funka om där inte är en eliten på toppen, måste där inte vara en eliten på toppen för att erat system ska funka?... vem ska annars ha kontrollen över alla dessa saker som människor använder sig av i sin vardag?...

Hur kan robotar i fabriker bygga allt? jag tänker inte ens försöka skriva en lista på saker som människor behöver göra idag för att det är för svårt för robotar att göra det... man kan inte bara säga "robotar bygger allt i fabriker, sedan skickar man ut det som folk vill ha till dom, och checkar av vad dom har fått det året så att dom inte får mer än vad dom har förtjänat". det låter som ett äkta NWO samhälle. Jag har inte sett någon fakta för hur man kan leva utan pengar överhuvudtaget.

Alla saker som människor äger idag, datorer, tv-apparater, osv osv. vad händer i framtiden då när man inte kan köpa sånt här längre, och dina prylar som du är beroende av börjar sluta funka, kan det inte göra så att folk gör inbrott och tar andras saker som funkar, precis som en knarkare som vill ha något som den kan byta/sälja mot droger?.

Posted on: 2010/1/25 21:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#34


See User information
micro:

Hej och tack för att du tog dig tid att läsa mitt inlägg! ^^

Till att börja med kan jag inte nog uttrycka min tacksamhet för det jobb du lägger ner för att få folk att vakna. Personligen är jag väldigt försiktig med att säga vad som är sant/falskt just för att jag är en ödmjuk människa som inte vet allt, och därför kan jag inte säga mycket med yttersta säkerhet. Jag tycker att det är ett mått på mognad att vara ödmjuk.

Jag förstår vad du menar i ditt inlägg. Jag gillar perspektiv, så därför har jag tagit mig tid att se igenom allt material på din hemsida, under årens gång. Jag tycker mycket av informationen är intressant. Själv är jag djupt förankrad i neurologi och hur den mänskliga hjärnan fungerar, och anser mig väl införstådd i de missförstånd som semantik kan ge upphov till, och hur budskap kan tolkas av människor.

The Zeitgeist Movements mål sträcker sig längre än att uppfylla alla människors grundläggande behov. Vi skapar just nu en plattform, baserad på empirisk psykosocial forskning, där människans kreativitet kan blomstra på en så optimal nivå som möjligt. Vi vill att folk skall få vara sig själva, utan att behöva tjäna en stat eller någon annan. Detta är inte möjligt idag då majoriteten av tjänster fortfarande kräver mänskligt arbete. Maskinautomatisering är första steget till en civilisation som tillåter sådan frihet. Förstår precis varifrån du kommer när du menar att teknologi kan användas för att förtrycka människor, och detta är ett perspektiv som ständigt kommer att belysas en supernovas intensitet.

Eftersom gammelmedia inte ger en komplett bild, respekterar jag (och säkerligen många andra) siter som vaken.se. Internet där vem som helst kan säga vad som helst tycker vi är ett jättebra medium. Det innebär självklart inte att man kan framhålla vad som helst som total sanning. Peer-reviewing (kollegial utvärdering som det heter på svenskt fackspråk) är inte mindre viktigt på internet, som vi så många gånger fått erfara.

Att lycka har sin bas i psykologi har starka empiriska bevis och är ett perspektiv jag delar med dig (och säkert de flesta andra i TZM). Lyckans byggstenar är trygghet, variation, kärlek och samhörighet, att få växa, att känna sig behövd, att få bidra mer än bara till jaget.

Du är hjärtligt välkommen till oss på vårt forum eller vår chatt, såvida du inte tycker vi är för trångsynta och arroganta får ^^

Peace!

För er som hade mer frågor så re-postar jag en svensk FAQ om vad The Zeitgeist Movement handlar om här. Där finns svar på dom flesta frågor jag sett här redan.

http://www.thezeitgeistmovement.com/joomla/index.php?Itemid=801

Ponera att det inte finns någon brist just nu på något. Om vi odlade rätt sorts grödor i 1% av Saharas öknar skulle vi kunna försörja hela jordens befolkning med mat, förnyelsebar bensin, byggmaterial och mycket mera. Kolla in denna klassiska sidan ex:

http://knol.google.com/k/saving-my-europe#

Posted on: 2010/1/25 21:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#35


See User information
Quote:
För er som hade mer frågor så re-postar jag en svensk FAQ om vad The Zeitgeist Movement handlar om här. Där finns svar på dom flesta frågor jag sett här redan.


Er FAQ svarar inte på mina frågor. Under Den Stora Depressionen så var det inte pengar som orskade depressionen, det var globalisterna. ett system som ni pratar om har aldrig funnits, och ni berättar inte hur det skulle fungera. man måste ha pengar för frihet, folk vill bli belönade för deras arbete, därför kommer folk aldrig acceptera att dom ska bli behandlade som om dom inte vara värda något, med en robot som väljer ut något som dom ska bli belönade med. frihet är att kunna köpa vad man vill ha, tar man bort denna friheten kommer folk bli rebeller och krig kommer bryta ut bara.

Posted on: 2010/1/25 21:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#36


See User information
We know we originate with God, but the whole world is lying in the [power of the] wicked one. 1 John 5:19 och Psalm 53:1–4.
Folk upphöjer sig själva och tror mer om sig själva än vad som är sunt.

Tillverkaren av en viss produkt vet troligtvis hur denna produkt fungerar bäst. Gå till grunden. Detta är min personliga åsikt men alla har rätt att välja vi är inte skapta till robbotar.

Posted on: 2010/1/25 21:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#37


See User information
TreeOfLiberty skrev:
Quote:
Ni från Zeitgeiströrelsen, kan ni svara på detta?


Självfallet skall vi göra vårt bästa för att svara på dina frågor. Håller med om att F.A.Q:en är bristfällig vilket delvis beror på att den är en direktöversättning av den engelska, men förhoppningsvis ska jag reda ut de flesta av dina frågeställningar. Hela vår sida är just nu under enorm rekonstruktion för att tydliggöra vårt budskap.

Quote:
Jag förstår bara inte hur det är man ska bli gynnad om man går till jobbet i deras värld, får man en brödbit och lite vatten i slutet av dagen, eller får man välja vad man vill ha för mat och hur man vill bli gynnad?. vad händer om alla vill ha samma mat och det tar slut? kan folk inte bli förbannade och hatiska av det?


Försök att inte tänka på jobb som något oumbärligt, eller något du behöver för att samhället och din vardag ska fungera. Vi har otroligt mycket resurser, och bra metoder för att producera många av de resurser som idag anses som bristvara. Till exempel producerar vi redan idag tillräckligt med mat för att föda jordens invånare tolv gånger om (en uppskattning av Världshälsoorganisationen). Teknologin och resurserna räcker till för att alla ska få en levnadsstandard bättre än den som idag bara är förunnat någon promille av befolkningen. Med dagens mått mätt så lever Svensson bättre än kungar på medeltiden. I vår vision kan alla bli rikare än de rikaste är idag, helt enkelt för att vi har resurserna till det -- med en frihet som inte ens de har.

Quote:
Vad händer om man aldrig får något man vill ha, dom pratar ju om att man inte ska få sälja saker, utan att man bara får lov att ge bort saker. om en del aldrig får något och ser på medans andra får en massa saker skänkta till dom, vem ska då göra dom nöjda?


Att man inte får är en missuppfattning, men man kommer inte ha något som helst intresse av att sälja något. Pengar har inget värde, har aldrig haft, och kommer aldrig ha. Pengar är närmast jämförbart med en religion vi alla har påprackats de senaste decennierna.

Quote:
Vem ska sätta sig ner och jobba och göra dom sakerna som dom vill ha till dom?


Vi ser en utveckling av Open-Source-metodik till fysiska saker idag. Ett samhälle där vem som helst kan starta eller delta i ett projekt, en produktidé, en problemlösning eller liknande, precis som det redan sker med mjukvara. Det finns redan prov på teknologi som möjliggör total automatisering, inklusive självdiagnostik, service och så vidare. Svaret blir att vi inte bara kan komma ifrån löneslaveriet, utan kommer att göra det. En faktor som dagens politiker verkar fullständigt blinda inför, kallas teknologisk arbetslöshet, och är allt annat än science-fiction. Vi har redan berört transportsektorn tidigare här.

Quote:
man har ju inte friheten som pengar ger en att köpa det man vill ha, så att den personen som säljer det du vill ha till dig, sedan kan gå och köpa någon han/hon vill ha för pengarna den fick, som t.ex VÄLJA vilken mat man vill ha.


Alla pengar du använder eller förskansar dig inom dagens system innebär att någon annan blir blåst på samma summa -- något som redogörs väl i dokumentärer länkade här på Vaken. Visserligen sprutar de privata bankkartellerna ut nya pengar ur tomma luften kontinuerligt, men det sänker bara värdet på de redan existerande pengarna. Se gärna filmen på www.storyofstuff.com som en bra introduktion och förklaring på detta finansiella spindelväv. Andra tips är dokumentären Moneymasters, den animerade serien "Money as Debt" (både första och andra filmen finns under Ekonomisektionen här på Vaken) eller läs boken "Web of Debt". Vi rekomenderar även Margaret Kennedys bok "Pengar utan ränta".

Quote:
Jag tror att det där med att man inte får sälja något hade skapat många problem. pengar ger en en viss frihet. att man inte får sälja något är ungefär samma sak som att man inte får äga något, hur ska man kunna äga något om man aldrig får något av någon annan.. är det en liten elit då som på toppen har tillgångar till ALLT som sedan belönar dig med en båt/bil när du har jobbat för dom bra?....


Det finns inget som hindrar dig från att byta med folk. Vi kommer aldrig tillåta att privata (eller "Orwelliska" statliga) makter monopoliserar automatiseringens möjligheter att skapa ett arbetsbefriat överflöd av livets nödvändigheter för den individuella människan. Delikata lyxproblem som hur unika konstverk fördelas är helt upp till konstnären. Vi pratar om den totala befrielsen av paniken att slåss för din överlevnad med din granne.
Läs gärna den härliga skildringen som ligger helt i linje med vår framtidsvision, i novellen "Manna" vilken klart skildrar skillnaden mellan befriande teknik och Orwellisk teknik. http://www.marshallbrain.com/manna1.htm

Quote:
Ni säger att det inte ska finnas en elit som tänker som er som är i kontroll och har mer makt över andra, men hur ska det funka om där inte är en eliten på toppen, måste där inte vara en eliten på toppen för att erat system ska funka?... vem ska annars ha kontrollen över alla dessa saker som människor använder sig av i sin vardag?...


Beslutsfattande är något som måste tas på högsta allvar. Det finns andra metoder än den gamla klassiska top-till-botten pyramidstrukturen. "Vem kan fatta de bästa besluten?", är en fråga som alla bör ställa sig. Vårt svar är att den med den bredaste perceptionen och största kunskapsbasen kan fatta de bästa besluten. Det är oundvikligt vid beslutsfattande att det uppstår en slags hierarki. Om min mamma fattade beslut om forskningen i mitt laboratorium skulle det sluta med eldsvådor. Därför är det bättre att jag sköter just detta då jag har en bredare kunskap om hur ett laboratorium drivs. Det är dessutom oundvikligt i en övergångsfas att beslut måste fattas av människor. Vi förespråkar därför tvärvetenskapliga grupper med bred kunskap inom alla sektorer för beslutsfattning, istället för traditionella politiker. I takt med att A.I (Artificiell Intelligens) växer sig starkare kan en allt större kunskapsbas byggas upp om hur alla jordens resurser hänger ihop och hur vi på bästa sätt kan koordinera dem för att skapa överflöd för alla jordens människor. Vi ser helst att styrande beslut är utväxter från den rådande tidens spjutspetskompetens, baserat på den vetenskapliga metoden. Självklart alltid med människans bästa i åtanke, istället för den traditionella strävan efter att generera så mycket vinst som möjligt. Vi är emot all form av politisk beslutsprocess, baserade på fördomar, tyckande och troende.

Quote:
Hur kan robotar i fabriker bygga allt? jag tänker inte ens försöka skriva en lista på saker som människor behöver göra idag för att det är för svårt för robotar att göra det...


Att människor fortfarande gör saker handlar egentligen ganska lite om vad vi inte kan automatisera, utan mer om att det monetära systemet sätter käppar i hjulen för att den utvecklingen ska nå ut till produktionsleden.

Quote:
man kan inte bara säga "robotar bygger allt i fabriker, sedan skickar man ut det som folk vill ha till dom, och checkar av vad dom har fått det året så att dom inte får mer än vad dom har förtjänat".


Idag har vi ett system där allting måste konsumeras i en allt snabbare takt, hela vårt monetära system bygger på en cyklisk konsumtion som måste öka konstant för att det ska fungera. En av följderna blir att vi lägger allt mer och mer saker på sophögar. De flesta av våra resurser finns redan förverkade på detta sätt.

Bara en procent av alla konsumtionsvaror används fortfarande inom ett halvår från inköpstillfället. 99 % åker alltså i soptunnan inom sex månader. Och så länge varor produceras för att hamna i soptunnan och så länge varor produceras för att upprätthålla denna osunda konsumtionscykel, så gör också företagen allt de förmår för att det ska förbli så - även om det innebär att de skövlar jordens resurser flerfaldigt än vad som egentligen är nödvändigt. Det är inte nödvändigt. www.storyofstuff.com är som sagt en väldigt pedagogisk introduktion till hur det uppstått ett slags "lagg" mellan en optimal resursfördelning och den teknologi som är oss tillgänglig idag. Resursfördelningen är inte synkad med vår teknologi. Den är synkad med vårt osunda konsumtionssamhälle och det förlegade monetära systemet.

Föreställ dig ett hållbart system där allt är tillverkat för att kunna återanvändas, återvinnas, uppgraderas och så vidare. Sophögarna är rena guldgruvor redan idag. Dagens system uppmuntrar tyvärr inte att vi tar till vara på de resurserna, för det göder inte ekonomin -- den heliga ekonomiska tillväxten. Vår tids världsomspännande religion.

Quote:
Det låter som ett äkta NWO samhälle. Jag har inte sett någon fakta för hur man kan leva utan pengar överhuvudtaget.


Där har vi ett problem såklart, pengar är en veritabel religion, folk har väldigt svårt att se utanför detta låtsas-värdes-system som vi hårdprogrammerats med från födseln. NWO i sig är inget tokigt ord, det är ju det vi vill ha, ett nytt system världen över. Dock används det som bekant i orwellianska negativa termer som antyder att storebror styr och övervakar allt. Det är absolut det sista vi strävar efter. Vi jobbar för att grunda morgondagens system på en fullständigt platt hierarki, ingen är mer värd än någon annan, alla har samma rätt till sin beskärda andel av systemets resurser.

Quote:
Alla saker som människor äger idag, datorer, tv-apparater, osv osv. vad händer i framtiden då när man inte kan köpa sånt här längre, och dina prylar som du är beroende av börjar sluta funka, kan det inte göra så att folk gör inbrott och tar andras saker som funkar, precis som en knarkare som vill ha något som den kan byta/sälja mot droger?.


Ägande som koncept över huvud taget är faktiskt en direkt följd av att systemet idag är baserat på att saker har ett värde enbart för att det är brist på dem. Om allt är byggt för att återvinnas, uppgraderas, återanvändas osv. så finns inte heller den förverkningsfaktor som idag ger din TV ett monetärt värde. Om vi tar exemplet mobiltelefoner idag, där har vi en drös med privata företag, som hemlighåller alla sina framsteg, och alla sitter i varsitt hörn och klurar ut hur dom ska bli bättre än den andre till minsta möjliga kostnad. Om vi istället släppte (vilket vi redan gör inom Open Source Hardware communityt) information och utveckling fri, så skulle vi kunna skapa otroligt mycket bättre produkter, modulära för att kunna anpassas till individuella behov, och mycket enklare att anpassa för återvinning och automatiserad service och reparation. Idag är det helt omöjligt att skapa ett sånt kretslopp i vinstsyfte. Det finns ett välkänt begrepp kallat "Planned obsolescence"
(http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence) som företag idag (frivilligt eller ofrivilligt) använder sig av för att säkra det konstanta behovet av deras produkter. I mångt och mycket står nämligen behovet av att säkra "konsument"-samhället i konflikt med att konstruera miljövänliga produkter, och den ekonomi vi bygger vårt samhälle på idag utgår från att morgondagen måste var minst lika stor, eller större än gårdagen. Detta trots att det är ganska uppenbart att de resurser vi har runt omkring oss i någon mån är begränsade.

Saker tillverkas till och med i allt högre utsträckning för att just inte hålla, så att folk ska köpa mer grejer. Inkluderat är det som kallas uppfattad livslängd, att saker uppdateras lagom mycket för att folk ska vilja byta upp sig, men bara precis så mycket. Iphone hade 1.2 mpix kamera, för att säljas som ersättare till den gamla utan, sen fick den 2 mpix, sen 3, istället för direkt tillgängliga 12. Iskallt planerat för att fortsätta sälja undermåliga produkter och hålla efterfrågan uppe.

Med den monetär-ekonomiska aspekten ur bilden skulle vi snabbt inse att verkligheten oftast är att den mer avancerade teknologin även är billigare än den äldre, resurssnålare dessutom. Ett bra exempel är den nya, mångfaldigt snabbare 4G-teknologin (som givetvis ingen kännt till förrän nyligen, då skulle ju ingen köpt sin iPhone 3GS) 4G är mycket billigare att producera än 3G, och trasiga sändare byts nu genast mot 4G då det är dyrare att reparera eller byta de gamla. Resultatet blir alltså en mängd fullt dugliga apparater som slängs som sopor.
.
På samma sätt uppmärksammas inte Shai Agassi och hans företag "Better Place" i media, då skulle ingen gå och köpa sig en bil med förbränningsmotor, när doe vet att det snart finns snabba, snygga, tysta och billiga elbilar.

Quote:
Er FAQ svarar inte på mina frågor. Under Den Stora Depressionen så var det inte pengar som orskade depressionen, det var globalisterna. ett system som ni pratar om har aldrig funnits, och ni berättar inte hur det skulle fungera. man måste ha pengar för frihet, folk vill bli belönade för deras arbete.


Nu är vi än en gång där och svänger oss med penga-religiösa tokerier (inget illa menat, men jag är övertygad om att du förstår jämförelsen). Givetvis har inte systemet funnits förut, inget system fanns innan det fanns. Inte dagens monetära system med FIAT-valutor, ränte-system och annat totalt ohållbart heller.

Länk: Jordens snällaste apa
http://www.forskning.se/temaninterakt ... 49124dd647eb78000418.html

"I filmen presenteras tesen om att det kanske inte är konkurrens och kampen för överlevnaden som format människan, utan samarbete och solidaritet. Författaren Lasse Berg håller med de forskare som anser att det som gör människan unik är att vi av naturen är osjälviska och hjälpsamma. Forskning visar att det inte är den starka som drivit utvecklingen framåt, det är den smarta. Solidaritet har alltid vägt tyngre än aggressivitet."

Detta stycke förklarar nästan i exakthet de uppfattningar som Zeitgeiströrelsen bygger på -- vad vi menar med en framväxande Open-Source-kultur som genomsyrar alla ting. Ett slags "Open-Source Everything". Uppriktighet och medmänsklighet kan aldrig samexistera i en värld byggd på tävling. Den starke, han med tyngst köpkraft, ska givetvis inte ha störst röst. Ändå är det okunniga politiker tillsammans med näringslivet som tar besluten i vårt samhälle idag. "Politik är att styra genom tyckande - Vetenskap att styra genom kunnande"


Här är en till länk med vår presentation. Finns svenska subtitles att välja längre ner.

http://dotsub.com/view/a34fba0d-4016-4807-b255-021b58dbc9a4

Tack för att du tog dig tid att läsa ^^

Peace

Posted on: 2010/1/25 23:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#38


See User information
Vad jag ser så svänger du dig hela tiden med orden religiösa tokerier penga-religiösa tokerier.

Vad jag ser så skriver ingen i Zeitgeiströrelsen om religion i possitiva ordalag hur kommer det sig?

Det jag har sett är att dom sträcker sig till som längst, att säga jo dom kommer få tro som dom vill.

Varför så mycket snack om att alla som är religiösa är järntvättade lättlurade att vi stegvis kommer vända oss från religionen när vi bli upplysta?
Andra utalanden jag läst är att religion är en gojja som vi blivit påtvingade?

Ett uttalande från en före detta talesman frör Zeitgeiströrelsen säger så här.

"I've already talked about Global Government as for replacing religions, people as they become better educated in science and math they tend to belive less in orginized religion. no one will be forced to give up there religion if you want to pray to Jesus you go ahead"

Vad han säger är att ni får tro på vad ni vill bara ni gör det hemma för er själva. Organiserad religion består bara av vetenskapligt och matematiskt outbildade personer.

Posted on: 2010/1/26 10:01

Edited by oso1978 on 2010/1/26 10:38:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#39


See User information
Organiserad religion och organiserad vetenskap bygger ofta på samma principer. Att lura folk att tro på felaktig information.

Det betyder varken att religion eller vetenskap är dåligt. Tvärt om så är det mycket viktigt och dessa ämnen hör även ihop. Både behövs för att förstå omvärlden.

Posted on: 2010/1/26 10:28
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Zeitgeiströrelsen
#40
Hur många vill lyssna på någon som hämtat sin information från teosofer och frimurare ? Manly P Hall, Blavatsky m fl.

Zeitgeist och Venus project kan hitta sin väg upp i joseph smiths bak.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#41


See User information
micro
Inte "felaktig information". Alla försöker komma med en så bra "tolkning" av deras "observationer" som möjligt.

Kampen om "vilken tolkning som är bäst" är gemensamt mellan vetenskap och religion. Samma härskartekniker används, samma smutskastning och diskreditering.

Alla försöker ha rätt och använder var sitt språk för att beskriva sin tolkning av observationerna.

Om man tittar på religioner så handlar alla om att man ska behandla sin omgivning med respekt. De säger det med var sitt språk och var sin saga (religiös text).

Vetenskapliga teorier handlar alla om att förstå omgivningen. De förklarar sin omgivning med var sin teori och antagelser. Var sitt språk, de skapar egna namn på fenomen.

Posted on: 2010/1/26 10:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#42


See User information
Jag kan hålla med om att många organiserade Religioner inte alltid är grundade på fakta och en del till och med lura sina medlemmar i rena vinstsyften, men att gå så lång som att generalisera och säga att alla religioner är sådana är lite att ta i.

Ett litet instick från en artickel i ämnet

Vetenskap och religion – konflikten
”Kan religionen bäst beskrivas som en smittsam sjukdom i sinnet?” – Biologen Richard Dawkins.
RELIGIONEN och vetenskapen betraktas ibland som dödsfiender. För en del tycks de vara inbegripna i en så omfattande strid att det verkar som om den ene kan segra endast genom den andres död.

I det ena lägret finner vi vissa vetenskapsmän, till exempel kemisten Peter Atkins som anser att det är ”omöjligt” att förena religion och vetenskap. Att tro ”att Gud är förklaringen (till något som helst, för att inte tala om allt) är intellektuellt sett en föraktlig tanke”, säger Atkins.

I det andra lägret finner vi religiösa som ger veten-skapen skulden för att den religiösa tron bryts ner. De anser att vetenskapen så som den utövas i dag är ett bedrägeri – att vetenskapliga fakta kanske stämmer, men att de feltolkas så att tron hos de religiösa undergrävs. Biologen William Provine säger till exempel att darwinismen i själva verket innebär att det inte finns ”någon egentlig grundval för etiska principer, ingen verklig mening med livet”.

Hur som helst har den här konflikten delvis uppstått på grund av att båda sidor har kommit med felaktiga påståenden eller påståenden som inte går att bevisa.

I hundratals år har religiösa ledare lärt ut myter, legender och osanna dogmer som strider mot nutida vetenskapliga rön och som inte är grundade på Bibeln. Katolska kyrkan fördömde till exempel Galilei, därför att han helt korrekt drog slutsatsen att jorden kretsar kring solen. Galileis åsikter motsade inte på något sätt Bibeln, men de var i strid med vad kyrkan lärde på den tiden.

Å andra sidan är det fel av vetenskapsmän att som fakta lära ut den obevisliga teorin om att livet har utvecklats från livlös materia helt oberoende av Gud. De förlöjligar den religiösa tron och menar att den är ovetenskaplig.

Är det då möjligt att förena vetenskap och religion? Ja, det är det. Faktum är att bevisad vetenskap och sann religion kompletterar snarare än motsäger varandra.

Posted on: 2010/1/26 10:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#43


See User information
Vill lägga in en påminnelse att denna tråden är till för att ta upp den andliga aspekten inom Zeitgeiströrelsen.

Vad dom tycker, är det bra för alla, vad är nackdelarna?
Vad anser dom att lösningen på mäniskas andliga behov är?
Vad anser dom om det befintliga religioner som fins i dag och vad (inte religion som ett kolektivt begrepp) som i sådana fall bör göras åt de felaktigheter som fins enligt deras åsikt. m.m.

Posted on: 2010/1/26 12:16
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#44


See User information
Quote:
Er FAQ svarar inte på mina frågor. Under Den Stora Depressionen så var det inte pengar som orskade depressionen, det var globalisterna. ett system som ni pratar om har aldrig funnits, och ni berättar inte hur det skulle fungera. man måste ha pengar för frihet, folk vill bli belönade för deras arbete, därför kommer folk aldrig acceptera att dom ska bli behandlade som om dom inte vara värda något, med en robot som väljer ut något som dom ska bli belönade med. frihet är att kunna köpa vad man vill ha, tar man bort denna friheten kommer folk bli rebeller och krig kommer bryta ut bara.


Du gör det enkelt för dig själv och slänger med uttalanden som att man behöver motiveras av pengar för att att göra någonting. Medans jag kan förstå hur det intuitivt kan kännas så, är det inte ens sant i det monetära system vi lever i nu. Ta en titt på forskningen i området, här är en kort introduktion.

Quote:
"därför kommer folk aldrig acceptera att dom ska bli behandlade som om dom inte vara värda något, med en robot som väljer ut något som dom ska bli belönade med."


En materiell belöning är inte ett mått på hur värd någon är. Folk kommer inse värdet i att göra något för samhället, därför de kommer få det tillbaka, både från sina egna bidrag och andras. Ingen robot ska dela ut belöningar till någon, förstår inte vart du får detta ifrån.

Quote:
"frihet är att kunna köpa vad man vill ha, tar man bort denna friheten kommer folk bli rebeller och krig kommer bryta ut bara."


Detta är inte något som kommer att tas ifrån dig i detta system. Du kan få vad du vill till inget pris alls, så länge du inte slösaktigt använder dig av resurser som behövs till något mer relevant för samhället. Detta kommer regleras inte bara av ett centralt datorsystem som allokerat alla resurser som finns att tillgå och delat ut det på det mest effektiva och sparsamma sätt du kan tänka dig, utan också utav sociala konventioner: du kommer skämmas att undanhålla viktiga resurser i onödan. Även med detta sagt så kommer du att ha tillgång till mer än vad du vill ha.

Du projicerar uppenbarligen dina egna värderingar in i detta nya, främmande system. Men för att förstå det fullt ut måste du lägga stridsyxan åt sidan lite och läsa det fulla spektrumet av information som finns där ute. Jag säger inte att du ska sluta vara skeptisk, jag säger bara att du inte ska döma boken efter dess omslag.

Jag tror att Peter Josephs podcast kan hjälpa dig få svar på många grundläggande frågor, kolla in transkriptionen här, eller lyssna på arkiven här.

Angående spiritualitet finns det en mycket bra sammanfattning här.

"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams

Posted on: 2010/1/26 15:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#45


See User information
Kunde du inte skriva något med mer innehåll, det där lät som ett ganska trångsyn själviskt uttal.

Är det allt du hade att skriva om andlighet och Zeitgeiströrelsen, i så fall kan du väll skriva i nån tråd som tar upp vetenskap politik eller något liknande i stället?

Du sa:
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams"

Det är som att säga : Måste jag veta vad det är jag äter, så länge det är gott så bryr jag mig inte.

Ett sådan uttalande om det är begränsat till en själv kan var ok, men om det omfattar något som man vill att andra skall tvingas anamma så är det Idiotiskt.

Posted on: 2010/1/26 16:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#46


See User information
Jag måste få fråga vad tzm gör under "andlighet"? då det är en religöst och politiskt obunden rörelse som inte har nått med andlighet som sådant att göra? Förutom att Peter Joseph råkade göra en film med det som en revolt emot hans bakgrund som kristen, men han själv har till och med sagt att det där partiet inte har något med rörelsen att göra.

Så man kanske skulle flytta detta till en relevant del av forumet? Då rörelsen endast har med ett hållbart samhälle att göra.

Posted on: 2010/1/26 16:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#47


See User information
Quote:

oso1978 skrev:
Kunde du inte skriva något med mer innehåll, det där lät som ett ganska trångsyn själviskt uttal.


Om det gjorde det så ursäktar jag mig. Jag kan egentligen inte tala för någon annan än mig själv. Även om jag inte förstår var mina uttalanden var trångsynta så kanske jag är för trångsynt för att se det just nu.

Quote:
Är det allt du hade att skriva om andlighet och Zeitgeiströrelsen, i så fall kan du väll skriva i nån tråd som tar upp vetenskap politik eller något liknande i stället?


Jag valde att länka sammanfattningen i deras ord. Vi skulle kunna diskutera andlighet på djupet, men då kan jag inte tala för The Zeitgeist Movement längre, även om det skulle vara i deras banor. Mitt huvudsyfte med posten var inte heller att adressera andlighet, vilket den här tråden inte heller gjort, utan att reda ut några missförstånd samt uppmuntra ett mer informerat ställningstagande bland folk.

Quote:
Du sa:
"Isn't it enough to see that a garden is beautiful without having to believe that there are fairies at the bottom of it too?" - Douglas Adams"

Det är som att säga : Måste jag veta vad det är jag äter, så länge det är gott så bryr jag mig inte.

Ett sådan uttalande om det är begränsat till en själv kan var ok, men om det omfattar något som man vill att andra skall tvingas anamma så är det Idiotiskt.


Jag respekterar att det finns otaliga tolkningar till ett sådant citat. Men det jag menade är i princip: varför beskriva ett fenomen med någonting som vi inte kan bevisa? Alltså varför tro att en sådan sak som healing fungerar när det i själva verket kan bevisas vara en placeboeffekt? Min poäng är att placeboeffekten kan visa sig vara ändlöst mer intressant på djupet än vad healing är. Skillnaden är förstås att healing inte är vetenskap medans placebo är.

Vetenskap kan tolkas som en "tråkig" syn på verkligheten - därför drar sig folk till pseudovetenskap och mysticism - medans det i själva verket kan visa sig vara många gånger mer intressant och mystiskt än man tror.

Posted on: 2010/1/26 17:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Zeitgeiströrelsen
#48


See User information
Jag kommenterade endast den del där du skrev om (andlighet).

När det är en del av en strategi att kranka ner på religion, så är det ytterst relevant del i deras agenda att skapa en ytopi.

Om det är så att inte andlighet har med Zeitgeiströrelsen att göra så vill jag inte se ett enda uttalande från de så kallade anhängarna som talar om Religion och då specielt i negativ bemärkelse.

Det är det jag stöter på om och om igen, hur lurade de troende är och att det vetenskapliga lösningarna kommer ersätta tron blablabla.

Radera alla inlägg som skrivit tidigare (om religion) skicka e-mail till grundarna och säg till dom att dra tillbaka första filmen och dementera vad som tidigare sagts, då kan vi säga att dom inte har någon religiös agenda.. om dom nu inte pysslar med det i smyg i fortsättningen.

Kolla uttalanderna, väldigt generaliserande!
Kom inte sen och säg att det är hans personliga åsikt som inte har något med Zeitgeiströrelsen att göra

(http://www.youtube.com/watch?v=yOo35xM0IPY&NR=1)
(http://www.youtube.com/watch?v=eu12LI0oKpU)

Han är ju helt ute cyklar när han snackar om Gud och specielt om Bibelns gud. Är det hans konstiga godvilliga tollkning eller? Det låter som om han inte har riktigt koll på det hela.
Kolla sedan in hans ögon, dom ser riktigt läskiga ut.

Posted on: 2010/1/26 18:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2) 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
29 user(s) are online (29 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 29

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS