vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

ETERHÖLJET - efter äldre och nyare källor sammanställt av Lars Adelskogh

See User information
Hej!

Nyutkommen (och innehållsrik) bok från Foinix Förlag väntar på studerande med utvecklat sunt förnuft!!!
Mvh
Djawahl (Ej 45-jaget)

--> ETERHÖLJET <---

efter äldre och nyare källor
sammanställt
av Lars Adelskogh

Denna bok handlar om människans fysiska energikropp, eterhöljet. Andra namn på sak samma är eterkroppen, ljuskroppen och bioplasmakroppen. Trots att vetenskapen sedan mer än hundra år anser sig ha vederlagt "hypotesen om etern" lever föreställningen om att människan är mer än sin organism, att människan har flera kroppar, att den väsentliga människan är den osynliga människan.

Det finns flera olika slag av vittnesbörd om eterhöljet:

Den egna iakttagelsen och personliga upplevelsen. Många människor kan se sitt eget och andras eterhölje som en aura omgivande hela kroppen. Somliga ser mer, andra mindre. Vissa ser finstrukturer, virvlar, centra, utgående strömmar och andra bildningar.
Paranormala fenomen studeras allt intensivare med vetenskaplig metod. De sammanhänger ofta med förnimmelser av energifenomen i form av fält omkring eller utstrålningar från kroppen, vilka försökspersonerna - både "sändare" och "mottagare" - omvittnar. För detektering av dessa fält eller utstrålningar har flera metoder utarbetats, såsom användande av pendel och slagruta.
Förmoderna traditioner. Knappast ett enda natur- eller kulturfolk före den moderna tidens inbrott har saknat traditionen om att människan äger ett antal finare kroppar, höljen eller själar, varav en uttryckligen är närmast knuten till organismen.
Den esoteriska kunskapen, det vill säga den undervisning som meddelats i hemliga kunskapsskolor hos många olika folk, har en detaljerad förklaring om en hel rad finmateriella kroppar eller höljen hos människan. I själva verket kan de förmoderna traditionerna också förklaras som läckor från de esoteriska skolornas dolda undervisning.

Med denna bok göres en samlad framställning av några av de viktigaste delarna av den kunskap om eterhöljet som finns på skilda håll såväl i den äldre esoteriska kunskapstraditionen som i nyare forskning och erfarenhet.
Bokens grundtanke är att eterhöljet är människans väsentliga fysiska kropp, viktigare än organismen i egenskap av formbildande matris, energigivare och förnimmelsecentrum, att organismen för sin existens, sitt liv och sina fysiska funktioner är helt beroende av detta sitt energihölje. Detta är ingen ny idé utan en urgammal esoterisk tanke.

I tio avdelningar ges en allmän introduktion till ämnet, avhandlas eterhöljets åtta viktigaste centra för energiutbyte och förnimmelse, eterhöljet i människans liv från avlelsen till döden, eterhöljet vid hälsa och sjukdom, esoterisk läkekonst med utgångspunkt i eterhöljet, eterhöljets roll i människans medvetenhetsutveckling och eterhöljet i planetariska sammanhang, därtill den esoteriska världsåskådningen i allmänhet och den esoteriska energiläran i synnerhet.

Boken omfattar 352 sidor, är trådbunden och försedd med hårda, laminerade pärmar.
Priset är 300 kr, kostnad för porto och expedition tillkommer, för närvarande 45 kr för 1 ex, 80 kr för 2 eller 3 ex. skickade till en och samma adress. Dessa portouppgifter lämnas i december 2005 med förbehåll för eventuella prishöjningar.

Beställning. Sätt in beloppet för önskat antal exemplar på plusgirokonto nr 441 76 46 - 9. Betalningsmottagare är Foinix förlag:

för 1 exemplar: 345 kr
för 2 exemplar: 680 kr
för 3 exemplar: 980 kr

Glöm inte att på inbetalningskortet tydligt skriva beställarens namn och fullständiga adress!

FOINIX FÖRLAG
Box 92085
541 02 SKÖVDE
epost: adelskogh@bredband.net

Posted on: 2005/12/26 22:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: ETERHÖLJET - efter äldre och nyare källor sammanställt av Lars Adelskogh

See User information
Kul att höra att Adelskoghs bok om eterhöljet äntligen har kommit ut. Har verkligen sett fram emot den. Den verkar riktigt intressant.

Posted on: 2005/12/30 9:59
”Look at things not with the eyes in your face but with the eyes in your heart."
Leonard Crow Dog, medicinman
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hej nyfiken!

Visst är den riktigt intressant. Håller på och studerar bokens innehåll för fullt.
Nedanstående länk leder till sajten Livskunskap och bokens speciella sida där även dess innehållsförteckning finns att beskåda.

http://livskunskap.ath.cx/livskunskap ... oks.asp?author=la&book=eh

Posted on: 2006/1/1 15:00
mvh
Djawahl

See User information
Tjabba, alla "Kultur-revolutionärer" Och en God fortsättning på det nya året , som jag för min del verkligen ser fram emot...
Jag tror faktum detta år kommer att ses som "Kultur-revolutionärs-året - 2006"... Jag "känner" det på mig, liksom... Ja, Jävlar!!!

Jag kom för övrigt i kontakt med "Hylozoiken" - för en massa år sedan (1985?) och tycker denna bild på verkligheten är skitbra eller som Adelskog, brukar säga: "ARBETSHYPOTES"...

Vilken jävla tur vi har som har tillgång till denne H.T. Laurency´s arbeten - Nog för att jag i början tyckte det var mängder med siffror och skit - men idag så går det bättre... Det tar väl ett tag att assimilera all denna kunskap - men dag för dag så fattar man mer och mer - Det gäller bara att nästan alltid ha "grejerna i tankarna", liksom...
Ni har väl läst böckerna - de första - som väl var: bla.a. "De Vises Sten" hade det inte varit en sådan titel så kanske jag aldrig kommit i kontakt med denna kunskap (det var nämligen så att jag köper ofta böcker på antikvariat och titlarna är då en liten sådan där grej man "går" efter - många gånger) - plus en annan grej som hände på den tiden - jag var då med och bildade en lokal "Miljö-parti"-gruppering - här i vår kommun - Fick en massa problem med en av initiativtagarna och det blev sålunda en fight om makten - Denne - den "andre" - han vann (shit!)
- Vi fick i alla fall hjälp i striden för att "medla"... Då genom huvudgänget i Stockholm och folk från Göteborg - Men det fungerade ändå inte - jag hade då läst ett par artiklar i vår tidning "ALTERNATIVET" - Det handlade om "ANDLIGHET I POLITIKEN" som var underskrivet av ett par som hade knåpat ihop artikeln - Jag ringde till en av dem - en kille - den andre var en kvinna - och kan ni gissa vem det var jo! - Just Adelskoghs lillebror (tror jag) ochvi började tala om ditt och datt (naturligtvis, handlade det bara om samhällskunskap - förstås)

Han "Hans" - berättade då om Hylozoiken och just den där boken -DVS:och jag kom ihåg att jag hade den i hyllan hemma - Jag hade faktum börjat för andra gången med den just tiden innan - men "orkade" då - liksom inte...
Men nu fick jag nya krafter och köpte sedan flera - samt - har även en del VIDEOS med Adeskogh...

Jag är ju lite intresserad i just det där med "TECKEN" (Kabbala?) Så jag blev ju skitglad då jag såg att Laurency´s bok: "DVS"var just utgiven mitt födelseår, så visst blev man lite småglad - så nu gick det mycket lättare att studera alla dessa siffror och det och sånt...
Inte för att man skall lägga stor vikt vid allt detta med "tillfälligheter" - men lite kan man väl lattja , med det om man bara tar det lite med lite - humor...

Laurency var också en kul jävel - fruktansvärt bra skildrare - likt en Strindberg - tycker jag - samma "skrot och korn", liksom - Hö, hö...

Och så till sist (än en gång): EN RIKTIG GOD FORTSÄTTNING PÅ DETTA ÅR: "KULTUR-REVOLUTIONS-ÅRET 2006"!!!

samt: plus: (Grymmlingen)

Posted on: 2006/1/1 19:14
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper