vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Jesus existens
Detta har diskuterats livligt i en annan tråd för länge sedan här, gällande om Jesus funnits eller ej. Här är artiklar från Aftonbladet idag om Jesus existens:

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,757056,00.html

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,757257,00.html

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Jesus existens

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
För de som gjort sin hemläxa är det ju alldeles uppenbart att den Jesus som beskrivs i bibeln är ett plagiat av tidigare figurer. Det finns minst 15 "gudar, gudasöner" före honom som är nästan identiska med honom. Horus t.ex, den egyptiska guden: Född av en jungfru, en härskare vid namn Herut försökte döda honom vid födseln. Horus botade de sjuka, uppväckte en man vid namn EL- Lazarus från de döda, hade 12 lärljungar och korsfästes tillsammans med två tjuvar. Bibelns Jesus uppfanns när den romerske härskaren Konstantin bytte ut romarnas religion Mitraism där man dyrkade gudasonen Mitra, som var född av en jungfru den 25 dec, utförde mirakler, hade 12 lärljungar,var mänsklighetens räddare, korsfästes och återuppstod....hmm....låter bekant. Jesus är en symbol för solen, som så många figurer före honom och det Nya testamentet bygger helt på astrologi.

Posted on: 2006/1/6 20:32

See User information
Men så här blir det ju lätt. Det handlar ju bland annat om att folk projicerar på jesus en massa saker. Han kan ju ha funnits och varit en superkille, men vissa överdrev och jorde om sina myter så att jesus fick huvudrollen.

Sen kan det ju vara helr fabricerat, men hur skulle folk ta det om någon kommer och helt plötsligt påstår att det finns en messias som jort en massa saker och ingen har hört talats om honom, eller liknande. Det skulle ju ite funka. Det måste ju varit något som bygts upp under lång tid.

Posted on: 2006/1/6 22:26

Anonym
Frågan gäller ju inte direkt om vad han var för typ av person och om han utförde några mirakel. Frågan är om han har funnit som fysisk person, och dessvärre finns ju inga bevis som stödjer detta och de få "bevis" som finns klarar inte vetenskaplig granskning.

See User information
På den tiden hade man inte mycket val. De som inte hade den "rätta" tron riskerade att inte leva särskilt länge. Eliten vet att de flesta av oss söker efter en frälsare utanför oss själva eftersom vi litar så lite till vår egen inre kraft. Därför kan de skräddarsy olika trosriktningar för att tillgodose detta behov och samtidigt leda oss bort ifrån de djupaste sanningarna om världen, livet och oss själva. Det är frapperande hur många av de högt intelligenta och belästa forskare inom historia, religion e.t.c världen över som totalt snöat in på kristendomen. Som bokstavligt talat tar bibeln för Guds ord och på fullt allvar tror att en man vid Jesus gjorde allt det som står i nya testamentet. Som jag ser det så tror många av dem på Kristendomen för att de vill tro det, inte för att det känns logiskt. Jesus blir en surrogatfader och en symbol för trygghet som kan lindra den skuldkänsla vi pådyvlats sedan årtusenden tillbaka. Jag tycker att bibeln är en fascinerande bok med en hel del stor litteratur och jag tycker att storyn om Jesus är rätt underbar på många sätt, men mot bakgrund av vad jag vet idag så är det omöjligt för mig att tolka det som absoluta fakta. Ta Jeriko i gamla testamentet t.ex. Det sägs att Jerikos murar föll med hjälp av en trumpetstöt. Det är bara det att vid utgrävningar av staden visar det sig att den aldrig har haft några murar. Enligt bibeln är jorden 6000 år gammal, idag vet vi att den är betydligt äldre än så, typ 4,5 miljarder. Vi får höra att Guds namn är Jahve eller Jehova och hans sons namn är Jesus, men i hebreiskan finns det inget J.

Här är två killar som gjort ett imponerade forskningsarbete kring kristendomens uppkomst som jag tycker ni ska kolla in. De har nyss gett ut en bok som går att beställa och de har också lagt ut en mycket bra föreläsning som är gratis att hämta för den som är intresserad. Den finns dessutom uppdelad i flera avsnitt för er som inte har så snabb uppkoppling och vill ta hem hela filmen direkt:

http://www.gnosticmedia.com/

Posted on: 2006/1/6 23:05

See User information
Det finns ju inga bevis, så vi kan inte veta.

Jag tror att han fanns, men att man omskapade honom. Det vore helt enkelt lättare att göra.

Något annat som tyder på att inte Illuminati har skapat allt om jesus kan man ju finna i vissa av hans predikningar som är emot kyrkan som struktur och med viss vilja att undervisa kvinnor mm. Om inte jesus gjorde detta så är det i alla fall inte Illuminati som hittat på det, utan kanske en naturligt uppkommen myt bland folket.

Posted on: 2006/1/6 23:16

See User information

Posted on: 2006/1/8 11:47

See User information
Du måste skilja på den Jesus som de tidiga kristna dyrkade och den jesus som skapades av Konstantins rådsförsamling när kristendomen blev en politisk kompromiss och imperiets enda religion (i slutet av 300-talet).

Posted on: 2006/1/8 14:06

See User information
Jag pratar om den Jesus som beskrivs i Nya Testamentet. Huruvida det funnits en klok man vid namn Jesus för ett par tusen år sedan lämnar jag öppet, det är inte alls omöjligt.

Här kan man läsa en del intressant om de tidiga kristnas syn på Jesus:

http://www.answering-christianity.com/early_christians.htm

http://www.infidels.org/library/histo ... id_jesus_really_live.html

Posted on: 2006/1/8 22:52
Religion separerar - Andlighet förenar

See User information
Det fenomen som jesus är ägnad att vara är en sak och en annan sak är den person som faktum togs som förebild för dåtidens illuminater i syfte att bilda den lära som man önskade och den nya sk. "GODOM" - En sådan person - har faktiskt vad jag kan tänka mig - funnits och om det nu kan vara så, så är här lite att hämta:
http://www.kraus99.com/nr3/henok1.htm

Att människan tycker om idoler är ju ett faktum - och jag tror även att man har "någon" på lut framöver den dagen, då NWO - skall greppa hela kalaset efter detta sframtida nya krig som är på (G) Studerar man tex The Holy Blood & the Holy Grail - Så kan man ju faktiskt undra... Det skulle inte förvåna mig - att det finns en liten kristus-avkomma smygande någonstans - i väntans tider... Inte mig emot... jag är en tollerant jävel, hö, hö...

samt: plus: (Grymmlingen)

Posted on: 2006/1/9 23:46
"Många kommer att tro sig falla" - Många kommer att tvingas resa sig"

Inre Frid - Yttre Fred - Sann Frihet!

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper